Aansluitingskosten: BTW regime bij nieuwbouw

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

In verband met de nutsvoorzieningen van onze nieuwbouw ontving ik de laatste maanden 2 facturen:

6% BTW voor de aansluiting van water
21% BTW voor de aansluiting van Elektriciteit

Heeft er iemand een -al dan niet logische- verklaring voor deze twee "basisbehoeftes"? :???:
Laatst gewijzigd door road rebel op 11 mar 2016, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Water en elektriciteit worden beide ook respectievelijk aan 6% en 21% belast.
Volgens de huidige regering is elektriciteit geen basisbehoefte (allesbehalve).

Maar misschien is dat de logica?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De logica van N-VA: met 21% BTW herstellen we een stommiteit uit het verleden dat zorgde voor een gat in de begroting. http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... /1.2398386

Realiteit anno 2016: BTW is verhoogd en het gat in de begroting is groter geworden.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Met alle respect voor NVA en haar kiezers, maar je kan niet alteveel constructieve maatregelen verwachten van een partij die sensu strictu tegen de staat gekeerd staat. Hoe slechter het gaat in België, hoe meer kiezers ze krijgen...

Sorry voor de off-topic.

Dus de aansluitkosten op zich zijn gelinkt met het ge-/verbruik?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Er zijn maar een paar primaire behoeften: eten en drinken, woning en kledij.
Water is er wel 1 dus, elektriciteit niet: https://nl.wikipedia.org/wiki/Behoefte

Voor woning is er wel 5% registratie en geen btw indien het een kleine woning is en ouder dan een bepaalde periode.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... en_met_btw

Een onderdak is een basisbehoefte, maar een nieuw huis absoluut niet, je kan ook een ouder huis kopen, of appartement.
Een nieuw huis bouwen is daarom ook een luxe, niemand verplicht je dit te doen, dat kies je zelf.
En vermits ge dat kunt ophoesten zal die 21% btw op elektriciteit ook nog wel gaan zeker? :wink:
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Relatief gezien komt het nu ook weer niet op die 300€ extra BTW inderdaad, het is dat ook eerder een vraag dan een klacht.
Maar het belasten naargelang "basisbehoeftes" blijft een interessant concept.
Seks, bijvoorbeeld, kan je zeker ook als primaire behoefte beschouwen terwijl prostituees en hotlines 21% BTW -zouden- moeten afdragen.
Of zal je daar dan ook zeggen dat je niet verplicht bent naar dames van plezier te gaan en dat je de keuze hebt om voor kleiner of ouder te gaan? :nono:

Qua registratie zitten wij sowieso "iets" hoger (6 en 12,5%) in Wallonië (en je "krijgt" die ook niet "terug" bij een verhuis), maar dat wordt dan op andere manieren goedgemaakt zoals stipt openbaar vervoer, deftige wegen, goede scholen... Bij renovatie heb je trouwens 6% BTW (itt. geen) maar je moet de werkkosten voor het brengen naar hedendaagse normen zeker niet onderschatten. Ofwel moet je doen zoals de meesten van onze buren: slechts 2 muren houden en de rest slopen met de bulldozer; dan wachten tot de 2 resterende muren vanzelf vallen om een nieuwbouw te zetten aan 6%.

:banana:

Edit: wat betreft registratiekosten en klein beschrijf: alsof er daar enig logica zit! :wink:
Laatst gewijzigd door road rebel op 11 mar 2016, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Seks, bijvoorbeeld, kan je zeker ook als primaire behoefte beschouwen terwijl prostituees en hotlines 21% BTW -zouden- moeten afdragen.
Of zal je daar dan ook zeggen dat je niet verplicht bent naar dames van plezier te gaan en dat je de keuze hebt om voor kleiner of ouder te gaan?
Uh ja :roll: je kan een vriendin zoeken bv.

En nogmaals er is niemand dat je verplicht een nieuw huis te zetten, keuze genoeg op de tweedehandsmarkt, bouwen is en blijft een luxe.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ofwel moet je doen zoals de meesten van onze buren: slechts 2 muren houden en de rest slopen met de bulldozer; dan wachten tot de 2 resterende muren vanzelf vallen om een nieuwbouw te zetten aan 6%.
Dat zou ik anno 2016 (en al veel eerder) niet meer proberen :).
In bovenstaande geval zal je 21% BTW betalen.

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... /vat.htm#J
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. Ik breid mijn woning uit qua oppervlakte. Wat is het btw-tarief ?

Als de oppervlakte van het oude gedeelte dat overblijft groter is dan de helft van de totale oppervlakte van de woning na de uitvoering van de werken en de overige voorwaarden zijn voldaan, wordt het btw-tarief van 6% toegepast.
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. De bestaande muren worden grotendeels vervangen. Wat is het btw-tarief ?

Enkel indien de renovatiewerken nog op een relevante wijze steunen op de oude dragende muren (inzonderheid de buitenmuren) en, meer algemeen, op de wezenlijke elementen van de structuur van het te renoveren gebouw en de overige voorwaarden zijn vervuld kan het verlaagd-tarief van 6% toegepast worden. Zoniet is het normaal btw-tarief van 21% van toepassing.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

heist_175 schreef: In bovenstaande geval zal je 21% BTW betalen.
Dat heb ikzelf dus ook niet geprobeerd, dit is mijn inziens eerder fraude dan de grenzen bewandelen.

Echter ken ik 3 mensen in de buurt die het in 2015 als volgt hebben gedaan:

Men koopt een heel oud huis (>50jaar) sloopt alles behalve de buitenmuren en een deel van de structuur, men laat de BTW controleur langskomen tijdens de werken, vervolgens begint men er verder in te "verbouwen" met de bulldozer en bouwt met nieuwe muren binnen de oude waarna de oude "omvallen". Resultaat 6% voor alle werken.

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... /vat.htm#J
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. Ik breid mijn woning uit qua oppervlakte. Wat is het btw-tarief ?

Als de oppervlakte van het oude gedeelte dat overblijft groter is dan de helft van de totale oppervlakte van de woning na de uitvoering van de werken en de overige voorwaarden zijn voldaan, wordt het btw-tarief van 6% toegepast.
Gerenoveerd hoofdvolume moet <200% van oorspronkelijk hoofdvolume. Bijkomende volumes (aanbouw) komen niet in aanmerking en zijn onder een bepaalde afmeting zelfs niet onderworpen aan een bouwvergunning.
Mijn privéwoning is ouder dan 5 jaar. Ik ga ze grondig verbouwen. De bestaande muren worden grotendeels vervangen. Wat is het btw-tarief ?

Enkel indien de renovatiewerken nog op een relevante wijze steunen op de oude dragende muren (inzonderheid de buitenmuren) en, meer algemeen, op de wezenlijke elementen van de structuur van het te renoveren gebouw en de overige voorwaarden zijn vervuld kan het verlaagd-tarief van 6% toegepast worden. Zoniet is het normaal btw-tarief van 21% van toepassing.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”