vraag gebouw met syndicus.... facturen

Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik ga er vanuit dat die €200 voor de gemeenschappelijke ruimtes is?
Een lift hebben we natuurlijk niet, maar €50K onderhoud (herstellingen), poetsen en verzekering?

Nog een reden gevonden waarom ik blij ben in een huis te wonen en niet in een app.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:Ik ga er vanuit dat die €200 voor de gemeenschappelijke ruimtes is?
Als je vorige pagina's doorgelezen hebt, staat er toch duidelijk dat deze 200 eur ook dient als voorschot voor de persoonlijke verwarming (meterkes op de private radiatoren) en persoonlijk waterverbruik ...
heist_175 schreef:Een lift hebben we natuurlijk niet, maar €50K onderhoud (herstellingen), poetsen en verzekering?
Het gaat over een gebouw met 120 appartementen!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als jullie dat een prima bedrag vinden, mij niet gelaten. Ik blijf het schrikbarend hoog vinden, zelfs als het inclusief het persoonlijke verbruik is.
€2400 voor verwarming, water, verzekering (ex inboedel), onderhoud per jaar?
Dat haal ik nooit met mijn huis, bouwjaar 1986.
Verwarming: €1000 - verzekering: €200 (ex inboedel) - water: €400

En net omdat het een gebouw is met 120 appartementen, zal de kost per persoon/unit net lager uitvallen.
Die (calorie)meterkes, wie leest die uit?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mijn ervaring is dat mensen absoluut niet zuinig omspringen met zo'n systemen, waarbij alle kosten verdeeld zijn. Vooral huurders die dan gewoon een forfait betalen inbegrepen in de huurprijs.

Ik herinner mij een appartement aan zee, waar de huurder het bad liet vollopen (en overlopen) om zijn bierbakken te koelen (gezien het water toch "gratis" was :-D :-D :-( .

En zoals raf1 ook al zei: sommige syndicussen gaan ook niet op zoek naar de goedkopere oplossingen (en pikken waarschijnlijk nog een procentje mee van de leveranciers). Enige oplossing: details opvragen en ter discussie brengen met de mede-eigenaars.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

@wie leest radiatortellers uit

Firma's die daar ontzettend veel geld voor vragen (en dat is zo voor alle gemene delen in een groot appartementsblok). Bij ons is het systeem 2 jaar geleden gewijzigd: vroeger was het een buisje met verdampingsvloeistof.
Als er dan een hittegolf is in de zomer (wanneer de chauffage gewoon uit staat) en je hebt zoals mij een dakappartement blijft dat buisje uiteraard verdampen ...

Nu zijn het electronische metertjes die we hebben moeten aankopen. Die tellen niet bij als je radiator afstaat heb ik opgemerkt. En ze zijn op afstand uitleesbaar (je hoeft dus niet meer thuis te blijven op de dag van uitlezing).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

philippe_d schreef:Mijn ervaring is dat mensen absoluut niet zuinig omspringen met zo'n systemen, waarbij alle kosten verdeeld zijn. Vooral huurders die dan gewoon een forfait betalen inbegrepen in de huurprijs.

Ik herinner mij een appartement aan zee, waar de huurder het bad liet vollopen (en overlopen) om zijn bierbakken te koelen (gezien het water toch "gratis" was :-D :-D :-( .

En zoals raf1 ook al zei: sommige syndicussen gaan ook niet op zoek naar de goedkopere oplossingen (en pikken waarschijnlijk nog een procentje mee van de leveranciers). Enige oplossing: details opvragen en ter discussie brengen met de mede-eigenaars.
uw herinnering zal al wel van een tijdje terug zijn
nu moet alles opgemeten worden en verrekend volgens verbruik.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

nu moet alles opgemeten worden en verrekend volgens verbruik.
Dat is het nu net het probleem bij oude appartementen: er zijn geen echt persoonlijke meters dus kan je niet rekenen volgens verbruik
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Hierbij overzicht van kostenverloop sinds 2000, en dit voor een klein gebouw met 7 appartementen en hydraulische lift: 200 €/maand is dus een abnormaal hoog bedrag...
Schermafdruk.png
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

fredo66 schreef:
nu moet alles opgemeten worden en verrekend volgens verbruik.
Dat is het nu net het probleem bij oude appartementen: er zijn geen echt persoonlijke meters dus kan je niet rekenen volgens verbruik
wettelijk gezien moeten water, elektriciteit en gas private tellers zijn, voor de laatste 2 is er zelfs een vrijheid van leverancier.
Uitzondering enkel voor studentenkoten en kamerverhuur.
voor andere diensten zoals bv kabeldistributie waar een rijnet is wordt dit nog toegestaand, ook voor centrale blokverwarming is er nog een uitzondering, met dien verstande dat individuele verbruiken verplicht op te meten zijn.
Idem voor een gebouwaansluiting water, waar iedereen een eigen private gelode meter moet hebben
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Moeten private tellers dan ook aparte EAN nummers hebben?
Met de Turteltaks in het achterhoofd is het interessanter om alle op 1 contract te hebben en met DIN-gekeurde kWh-meters de afrekening tussen de verschillende wooneenheden te maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

wied schreef:Hierbij overzicht van kostenverloop sinds 2000, en dit voor een klein gebouw met 7 appartementen en hydraulische lift: 200 €/maand is dus een abnormaal hoog bedrag...
In jouw voorbeeld is er alleen elektriciteit verbruik voor de lift en gemeenschappelijke ruimtes?
De 200€ van de TS is inclusief water en verwarming van de privé ruimtes, toch?
Een groot verschil!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

in mijn kostenplaatje staat privee waterverbruik duidelijk vermeld. TS betaalt zich blauw aan verwarmingskosten blijkbaar...
Laatst gewijzigd door wied op 10 mar 2016, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:Moeten private tellers dan ook aparte EAN nummers hebben?
Het zijn geen private tellers maar DNB tellers geworden
Met de Turteltaks in het achterhoofd is het interessanter om alle op 1 contract te hebben en met DIN-gekeurde kWh-meters de afrekening tussen de verschillende wooneenheden te maken.
Deze constructie is al een tijd verboden, was ooit zo maar is een uitdovend scenario geweest, enkel kamers en studentenkoten zijn nog toegelaten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Uitdovend?
Hoe gaan ze dat realiseren in oude blokken? Alles open slijpen :)?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

wied schreef:Hierbij overzicht van kostenverloop sinds 2000, en dit voor een klein gebouw met 7 appartementen en hydraulische lift: 200 €/maand is dus een abnormaal hoog bedrag...
Schermafdruk.png
Ik heb mijn rekening eens gemaakt (zelfde situatie als TS nl. >100 appartementen, water en verwarming zijn enkel facturen bij syndicus, je krijgt daarvoor dus geen persoonlijke factuur van het waterbedrijf of van het gasbedrijf). Enkel electriciteit is met een echte persoonlijke meter en dus privatief (maakt dus geen deel uit van deze kosten).

Ik kom aan 165 euro per maand voor wat betreft vorig jaar. Mijn appartement is heel klein (<60 m2) met 1 slaapkamer.
200 euro is dus indien het een 2 of 3 slaapkamerappartement betreft niet goedkoop maar ook niet overdreven duur in vergelijking met andere appartementen ...

Nieuwbouw zullen verbruikskosten uiteraard lager liggen ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@fredo66

ik vrees dat kostenbewaking voor een klein gebouw efficienter verloopt. Vergaderingen worden bij ons door iedereen bijgewoond, bijgevolg kunnen we korter op de bal spelen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Daar ben ik ook van overtuigd. Het is dus bij appartementen niet zo dat omdat je met veel bent het weinig kost. Veel te veel "mee eters".
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”