Wifi performantie

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik vroeg me onlangs af hoe wifi nu werkt met drukte in het spectrum en met meerdere clients.

Op kot heb ik een tp-link WR-1043ND router met 300n wifi. Door de drukke bezetting in de 2,4 GHz band haal ik via wifi een instabiele schommeling tussen 65 en 75 Mbits, op zich genoeg voor het meeste browsing werk. De laptop heeft een 150N kaartje.
Ik overweeg mijn laptop te upgraden naar een kaartje met 2x mimo (intel 7260), zou ik hier meer effectieve snelheid gaan halen of niet?
Ik heb kunnen observeren dat een file transfer van pc-> laptop en een speedtest via de gsm elkaar negatief beïnvloeden waardoor ik alsnog niet boven de som van 75 mbit geraak.

Dat laatste verward mij aangezien in vermoedde dat de laptop slechts de "helft" van de 300 mbit gebruikte van het AP. Hoe zit die schaling nu met meerdere wifi clients?
Veel zin om de AP's zelf te upgraden heb ik niet, meeste gaat toch via desktop en de kabel :-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Puur ruwweg om het uit te leggen en simpel te houden:

Stel dat je geen andere wifi's in de buurt hebt en met je latpt op een bepaalde plek (~ontvangststerkte) 75Mbps haal. Als je die 75Mbps nu volledig gebruikt op jouw laptop dan gebruikt jouw 100% van de airtime. Elk tijdslot gaat naar jouw laptop om die snelheid te geven.
Stel ge gaat nu wat verder weg van je tp-link en hebt slechter signaal. Nu gaat je wifi link op een lagere modulatie (lees minder efficiente) werken. Hierdoor haal je nog maar 50Mbps. Echter blijf je wel nog altijd 100% van de airtime gebruiken.
Stel nu (vrij extreem voorbeeld) dat je met je gsm vrij ver weg bent en nog maar max 2Mbps haalt (bij 100% airtime, dus de laptop doet nog niet meer).
Als je nu beide gaat belasten en de airtime wordt 50/50 verdeeld dan krijg je 1Mbps op je gsm en 25Mbps op je laptop (tweede geval). Dit is niet 100|% correct natuurlijk want er moet nog een hoop controle channels en andere signalen tussen om alles te regelen. Dus haal je 0.9Mbps en 24Mbps bv.

Dat is het principe van airtime. Dus zelfs als er 1 device is dat slechts weinig bandbreedte gebruikt, maar wel ver weg is, kan dat er voor zorgen dat de rest ook serieuze tragere verbindingen heeft.
Als er nu netwerken in de buurt zijn met een groot genoeg signaal en op het zelfde kanaal, dan snoepen die ook weer stukjes air time af.

Met dat intel kaartje zou je in theorie inderdaad ongeveer het dubbele kunnen halen, echter vrees ik er voor dat de kans groot is dat jouw laptop geen tweede antenne heeft steken en dan kan je daar ook geen gebruik van maken.
Wil je echt een upgrade in snelheid bij kleine afstanden/hoge signaalsterktes, dan zul je naar iets met 5GHz moeten kijken, minder interferentie meer bandbreedte mogelijk en hogere modulatie (256QAM bij wifi ac => efficienter) mogelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gunmaster schreef: tussen 65 en 75 Mbits, op zich genoeg voor het meeste browsing werk.
Heb je andere dingen waar het dan niet voldoende voor is... of kijk je gewoon naar de cijfertjes ?
gunmaster schreef:Dat laatste verward mij aangezien in vermoedde dat de laptop slechts de "helft" van de 300 mbit gebruikte van het AP.
Staar je niet blind op dat cijfer... dat is een theoretische link snelheid... je maximale effectieve snelheid zal véél lager liggen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

@andro bedankt voor die uitleg ivm modulatie & afstand, daar was ik niet van op de hoogte.
@r2504 het zijn deels de cijfertjes! Maar ook de ping timings hebben een te grote variantie naar mijn zin. Bovendien zou de AC functie leuk zijn voor op de universiteit zodat ik daar wat file transfers kan doen, maar dat staat los van dit.

Die 65-75 Mbit zijn effectieve snelheden die ik haal op kot waarbij de link 150 Mbit is. Thuis zit ik met een goedkoop tp-link AP dat ook 300N is, daar haal ik evenzeer de 150 Mbit link en daar raak ik bij file transfers gemakkelijk aan de 100mbit limiet van de ethernet poort op dat AP.
Dat verschil kan zowel zitten in de drukker bezette lucht op kot tegenover de rustige kempen oftewel is het AP op kot zwaar inferieur.

De reden van dit topic is vooral dat ik het vreemd vind dat 2 concurrent users elkaar zo enorm kunnen storen terwijl dat ik dacht dat apparaten met 150Mb en 65Mb link wel samen vollop konden zenden op een 300Mb ap.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Het idee achter meerdere clients die elk aan volle snelheid kunnen werken waarbij elk aan zijn eigen max snelheid werkt gaat niet meer op. Dit is trouwens wel mogelijk in de laatste nieuwe 5GHz wifi apparatuur (wave 2 genaamd). Daar gebruikt met MU-MiMo, multi user mimo. Daar komt het op neer dat je met een 4x4MiMo (theoretisch 1900Mbps) 4 1x1MiMo apparaten elk aan de volle 433Mbps (theoretisch) kunt laten werken.

Met de N150, N300 en 65Mbps benamingen moet je wel oppassen:
Standaard voor wifi n in de 2.4GHz band is 20MHz bandbreedte, dat geeft:
65Mbps voor 1x1MiMo (laptop en smartphone in jouw geval)
144Mbps voor 2x2 MiMo (tp-link)

Echter zal jij gebruik maken van 40MHz brede kanalen, dan krijg je:
150Mbps voor 1x1MiMo
300Mbps voor 2x2MiMo

Leuk voor extra snelheden wanneer er niets anders van wifi (of andere 2.4GHz), maar het nadeel is dat er slechts 3 niet overlappende 20MHz kanalen zijn in de 2.4GHz band. En dus geen twee 40MHz kanalen die niet overlappen. Op jouw kot ga je dus veel overlappen met andere kanalen en zakt de snelheid logischerwijs in.

Je wifi kaartje upgraden van 1x1 naar 2x2 MiMo is vrij nutteloos. Je zal wat hogere snelheden halen, maar veel waart is het niet want het blijft 2.4GHz. Wel kan ik je aanraden wanneer je iets nieuws koopt met wifi om te zien dat er op zijn minst 5GHz op zit. Dat zal je misschien niet direct gaan gebruiken, maar is wel handig mocht het echt te erg worden op kot op de 2.4GHz band.
Ik heb al meegemaakt dat ik 40 a 45 wifi netwerken kon ontvangen en dat de snelheden via wifi op bepaalde uren 's avonds gewoon de grond in duiken, terwijl de rest van de dat het gewoon vlot is (20 a 30Mbps).

Zelf gebruik ik nu een Xiaomi mi wifi mini met openwrt er op. Dat ding doet 2x2 MiMo 5GHz ac/n en 2x2MiMo 2.4GHz b/g/n voor 20USD.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ah dus als ik het goed begrijp 1 client tegelijk per AP terwijl alle clients in een wachtrij staan. Dat geeft dus dat een AP op 1 moment slechts zal werken op de snelheid waarmee het op dat moment verbonden is met een client. Dus omdat mijn beste apparaat slechts aan 150Mbit connecteerd is.

Mijn laptop heeft 2 antennes die verbonden zijn met de huidige chip, ik gok er dus op dat die 2xMIMO heeft en slechts werkt op 20MHz. Dat betekend dat ik de lucht zit te vervuilen met 20 MHz die nog nooit gebruikt is? De 2e antenne betekend wel dat ik dat andere kaartje makkelijk kan verbinden, hoewel het me onduidelijk is of de bestaande antenne geoptimaliseerd is voor 5 GHz.

Hier is de wifidrukte ook groot, ik tel er makkelijk 30 in inssider maar ook 5Ghz heeft al bezetting voornamelijk door telenet installaties. Toch ben ik als gebruiker nooit verder dan 10m van het AP en het enige wat ik merk is een wisselvallig ping.

Ik ben van plan de intel dual band AC 7260 te kopen, met 5GHz dus, handig om op het unief wel wat snelheid te pakken te krijgen zodat ik daar mijn file transfers kan doen :-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Wel ja, wifi is TDMA, waar tijdsloten bestaan die uitgedeeld worden aan apparaten. Met je laptop en gsm zit je dus x microseconden aan 150Mbps, paar frames met signalisatie en dan een paar microseconden voor smartphone. En zo telkens opnieuw afhankelijk van vraag achter bandbreedte.

De 20MHz vs 40MHz is een setting in de router die dat bepaald. Meestal staat dat op auto want lang niet alle apparaten spelen even goed mee op 40MHZ. De snelheden op de dozen worden trouwens altijd met 40MHz bandbreedtes gehaald.

Ik ben er zelf niet echt een fan van 40MHz te gebruiken om 2.4GHz omdat dat vaker maar marginaal sneller is en veel makkelijker de buren stoort en ook omgekeerd.
Als er twee antennes inzitten is dat goed, alleen misschien best om even er zeker van te spelen dat die antennes ook voldoen voor 5GHz, want als die alleen de 2,4GHz band goed oppakken...
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Naar mijn inzien moet je niet alleen kijken naar de bezetting in de buurt. Er zijn ook nog factoren zoals de reflectie van het signaal en stoorbronnen in de buurt. Zo heb ik in een vorige carriere meegemaakt dat alle wifi kanalen vrij waren maar de snelheid steeds laag was. Daar verschillende toestelen geprobeerd maar geen oplossing. Ander kaart in pc andere router steeds maar 10Mbit en niet meer. De verbinding gaf 150Mbit aan. Blijven zoeken omdat het op dat kantoor belangrijk was deze wifi toch te kunnen gebruiken. Nadien bleek dat het probleem is gekomen vanaf het dak veranderd is. Kortom er was een metalen dak geplaatst nu met isolatie. Wij vermoeden dan ook dat er reflectie van het signaal was. Waardoor de router steeds zijn eigen signaal te snel zag terug komen en lager snelheid als resultaat. De uitzendpunten dan ook veranderd en zo ver mogelijk van de metalen dak geplaatst. Resultaat is dat men nu een realistische snelheid heeft. Misschien ander antwoord dan hier vermeld maar er zijn zo veel dingen die een wifi signaal kunnen storen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Paar jaar geleden heb ik in een laptop met slechts wifi-g (op 2,4 Ghz) het mini-pci intel kaartje vervangen door een intel 5100 (met 5 Ghz) en moet zeggen dat mijn snelheid toch meer dan verdubbeld is.
Router / modem is een Bbox-3 en laptop een Toshiba A300...
Ik heb niet nagekeken of de antennes wel geschikt waren voor 5 Ghz, gewoon een ander kaartje erin met ook 2 connectoren (je hebt er met 2 en ook met 3).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Heb het kaartje toch maar besteld, achteruit zal mijn ervaring in alle geval niet gaan en zo ben ik klaar voor de toekomst :)

Ik ben benieuwd of mijn pings nu stabieler gaan zijn!
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mijn broer woont op een appartement en heeft TN buitengegooid na hun prijsverhoging vorig jaar. Hij had een DL van 30Mbps bij TN.
Hij nam Belgacom en haalde met kabel 50Mbps, maar draadloos heel grillig: soms 40Mbps, soms maar 6Mbps.
Alle toestellen werken op 2,4Ghz.

Hij heeft een TPLink Archer C9 (+/- €130) gekocht en na wat instellingen goed te zetten, haalt hij draadloos nu vlotjes 50Mbps DL op zijn Belgacomlijn.
Dus de kwaliteit (?) van het signaal van de TPLink is beter dan dat van de bbox3 dan ofzo? Geen idee.
Alleszins is het nu veel sneller én stabiel.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

BBOX3 is 2x2 MiMo n. Dus max 144Mbps. TP-Link C9 is 3x3 MiMo op de 2.4GHz band. + de BBOX is niet de best presterende 2x2 MiMo die er is.

BTW zelfs zonder dat je 3x3MiMo clients hebt kan je (gedeeltelijk) profiteren van 3x3 door Rx diversity, waar de router de best ontvangende 2 antennes neemt in een configuratie om het signaal op te vangen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

De wifi van zo'n tp-link hangt natuurlijk af van model tot model maar in mijn mening krijg je daar meestal wel bang for buck. Zeker een model > 100 euro dient wel superieur te presteren dan zo'n bbox :-)

Ik zit zelf thuis (niet op kot) met AP's van tplink die iets van 40 euro kosten, grote dekking en goede snelheid 300N! Enige nadeel is de 100Mbit poort en dat raak ik al met een laptop die slechts 150mbit verbinding haalt. Heb er 2 staan zodat overal een goede dekking is, zowel in huis als in de tuin. De laptop haalt met deze 100 Mbit tegen een ping van 2ms, dat komt heel dicht bij een kabel!
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Goed nieuws!

Het intel kaartje is toegekomen en er is een duidelijke verbetering. Ik merk minder verzwakking en de snelheid is uiteraard omhoog gegaan omdat 40 MHz ondersteunt wordt. Ook 5GHz geeft leuke resultaten op 't unief!
Afbeelding

In Antwerpen haalde ik voordien met 2xMIMO 20 MHz 70-75 Mb/s via N. Nu schommelt het nog steeds tussen 125 en 140 Mb/s. Pings zijn ook veel stabieler.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”