Aanmaakblokjes

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Om onze haard aan te steken gebruik(t.)en we tot hiertoe de Everyday aanmaakblokjes. Het nadeel is dat die geweldig stinken eens het pakje open is, dus als je de haard hebt aangestoken moet je eerst uw handen gaan wassen om de petrolgeur weg te krijgen.

Een zoektocht naar andere aanmaakblokjes leidt/lijdt tot een kluwen van mogelijkheden: houtkrullen, al dan niet verrijkt met was, "bruine blokjes" (materiaal onbekend), ...
Heeft er iemand suggesties, liefst uit eigen ervaring, wat een alternatief kan zijn?
Als het ff kan met weblink erbij, zodat ik de info kan zien en meteen kan bestellen :)

Wat heb ik zelf al gevonden:
- XXL houtkrullen
- houtkrullen
- geperst hout (of zoiets)

Ik heb ooit eens ergens aanmaakzakjes gezien. Je moest het (soort van) plastieken zakje aansteken en binnenin zat dan iets (was?) dat brandde. Dat heb ik nog niet gevonden?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Good old krantenpapier?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik gebruik altijd aanmaak zakjes die gevuld zijn met gedroogde houtkrullen, dennenappels, twijgjes en ander bosdingen. ik koop die bij het tuincentrum.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Wij gebruiken hier altijd die bruine blokjes met zowat een harige textuur. Geen idee van wat die gemaakt zijn, maar die branden goed en zijn geurloos.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik gebruik ook aanmaakblokjes die totaal niet stinken tenzij je er met je neus op gaat zitten. Ze hebben zo'n bruinachtige kleur. Merk weet ik niet meer want ik heb ooit doosje toevallig opgefikt :-)
Het zijn wel BBQ aanmaakblokjes.

Hoewel: ik gebruik doorgaans fijn hout (houtschors, kleine takjes, ...) en opgepropt krantenpapier (tenminste 1 ding waar een Metro nog voor kan dienen) om aan te steken. Geen aanmaakblokjes nodig.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Action, als ik me goed herinner 69 cent voor 32 van die bruine aanmaakblokjes.
De witte petroleumblokjes zijn iets duurder.

Maar wat is de meerwaarde?
Alle lucht open en het schof ook en ze blazen bijna uit (misschien beter met de witte).
Dan ben je net zo goed af met een beetje karton en wat krantenpapier, de ruit wordt toch even vuil helaas, want daar had ik ze in de eerste plaats voor gekocht.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

beetje papier, karton is ook wel aanrader ...

flinterdun droog hout , en overlaatst heb ik eens lange lucifers gekocht van 20 CM, nu nog maar 1 a 2 lucifers nodig terwijl ik er anders een stuk of 10 gebruikte .
Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Eenmaal uw schouw trekt heeft het papier toch weinig nut, zo'n slechte ervaringen dan met gewoon papier?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Als professioneel stoker raad ik gazettepapier en fijngehakt pallettenhout aan (home chopped).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Om de houtkachel (en barbecue) aan te steken gebruik ik bruinkleurige aanmaakblokjes. Zitten op een "tablet" zoals chocolade en die blokjes kan je afbreken. Die zijn een goeie centimeter dik en iets van een 2x2 cm. Geven totaal geen reuk af omdat die gemaakt zijn van samengeperste houtvezels. Wat de prijs betreft: te koop bij zowat elke winkel voor een Euro of 2, 3 per pak. Maar daar koop ik ze nooit. Identiek dezelfde blokjes koop je bij Action voor iets van een 80 cent (of misschien zelfs nog minder).
Foto in bijlage
Bijlagen
Samba1.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

voor de BBQ gebruik een een weerstand.

Zeer handig, gewoon in bbq leggen, houtskool er over, 20 minuutjes wachten en klaar

op deze 20 minuutjes tijd haal ik dan het vlees, snij ik nog wat groenten, echt een aanrader.

Afbeelding
Afbeelding
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Wij gebruiken deze: http://www.schoorsteenwinkel.info/a-374 ... os-629252/

Is in bulk 24 van die pakjes van 32 blokjes. Dus ook vrij goedkoop.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:koop je bij Action voor iets van een 80 cent (of misschien zelfs nog minder).
Daarnet zo'n pakje gaan halen in Lier, €0,46 per pakje. Het is quasi geurloos als je het moet afbreken, het ruikt wat naar karamel. Op de verpakking staat "55% was en 45% hout".
De haard ging toch vlot aan :) (4 blokjes). Voordien gebruikte ik 6 petrolblokjes.

Merci voor de tip!

@schoorsteenwinkel/bulk
Verzendkosten zijn €15, maar zelfs dan zijn ze nog steeds goedkoop.
Maar het zijn er witte, dus ik gok met petrol in en dus stinken?
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Dat was mezelf nog niet opgevallen, wij kopen normaal deze http://www.schoorsteenwinkel.info/a-270 ... -dh629252/ (bruin en niet wit) maar die stonden niet in bulk op die site.

Goed dat je het zei dus of ik had volgende keer verkeerde gekocht :)
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Die blokjes van bij bakkerkachels koop je dus bij Action voor de helft van de prijs. Blokjes zijn identiek, alleen andere verpakking.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad, is gewoon identiek product :) Net zoals zoooveeel dingen. De Action is gewoon een magische winkel :beerchug:
Bij ons thuis is het zelfs vaak zo: "we kunnen dat nergens vinden, we moeten is in de Action kijken". En jawel: elke keer gaan we buiten met een oplossing (misschien niet diegene dat we zochten, maar tenminste goedkoop.
(bv. ik wou nieuwe stoffilters kopen voor de CM Storm (want standaard filters = muggengaas). Voor een andere reden Action binnen en zie ik gigantisch pak van dampkapfilters liggen die ideale structuur hebben om stof op te vangen. En dat voor 89cent ipv de 50€ dat ik van plan was om uit te geven.)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Niet alles is magisch in de Action, maar bon... :)

Gewoon krantenpapier en fijn hout was bij mijn ex schoonouders het makkelijkste.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

En als je graag wat snoept (Twix, Toblerone, Mars,...), ga dan ook maar naar Action. Goedkoper vind je die dingen nergens. Alleen vinden sommige mensen de Action eerder een winkelketen voor "marginalen" of "klootjesvolk". Heb ik zelf gehoord uit de mond van een collega op het werk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

In amerikaans stokhuis heb je er die niet geuren, .. zelfs niet bij het branden solid fuel ziet er uit als suikerklontjes. Kosten misschien wel iets meer.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Jack Daniels schreef:Alleen vinden sommige mensen de Action eerder een winkelketen voor "marginalen" of "klootjesvolk". Heb ik zelf gehoord uit de mond van een collega op het werk.
Nuja, als je die winkel binnenstapt is het spijtig genoeg de enige manier om 90% van het volk daar te beschrijven. :roll:
Slafes schreef:Niet alles is magisch in de Action, maar bon...
Haha, true. Maar het is een veel betere winkel voor inspiratie op te doen dan Ikea :-)
Jack Daniels schreef:En als je graag wat snoept (Twix, Toblerone, Mars,...), ga dan ook maar naar Action. Goedkoper vind je die dingen nergens.
Wel opletten: die dingen zijn vaak best dicht bij de vervaldatum. Het is dus niet de bedoeling om in te kopen en een jaar in de kast te laten liggen.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

heist_175 schreef:De haard ging toch vlot aan :) (4 blokjes). Voordien gebruikte ik 6 petrolblokjes.
Eeeuh, da's toch wel heel veel in mijn ervaring - ben je zeker dat er niets mis is met je haard? Misschien is je hout nat?
Bij mij kurkdroog hout en 1 everyday petrolblokje en hij is 99% van de tijd aan.

Zelf heb ik wel eens geëxperimenteerd (ik ben een groot kind) met brandpasta (fondu), dat werkte ook goed.
Laatst eens met alcoholgel (voor handontsmetting) van 85% geprobeerd icm een blokje: werkte ook érg goed, ik denk dat de gel de trek op gang brengt en het blokje het hout doet branden.

De action: mijn madam heeft daar mooie led-kerstboomverlichting gekocht voor een habbekrats - daar passeren is altijd een exotische uitstap, da's deel van de "experience"
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

petzl schreef:voor de BBQ gebruik een een weerstand.
Toen mijn moeder daarmee afkwam dacht ik "da's echt een vrouwen-prulgadget", maar niets is minder waar. Dit is gewoonweg de beste methode om een barbecue aan te maken!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

bitbite schreef:
petzl schreef:voor de BBQ gebruik een een weerstand.
Toen mijn moeder daarmee afkwam dacht ik "da's echt een vrouwen-prulgadget", maar niets is minder waar. Dit is gewoonweg de beste methode om een barbecue aan te maken!
Nee hoor. Wil je op een mum van tijd gloeiende kolen in je hele barbecue, dan gebruik je dit:
http://www.garden4less.co.uk/weber-port ... tarter.asp
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@6 petrolblokes/nat hout
Better safe than sorry.
Ik heb - lang geleden - de haard (inbouwcassette) eens niet aangekregen (geen idee hoeveel blokjes ik toen gebruikt had), als ik dan de deur opendeed, stond heel de living in de smoor. En die blokjes kosten niks, dus waarom niet.

@BBQ snel aanmaken
Dit al eens geprobeerd :)?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mijn pa deed het tientallen jaren geleden op deze manier: onze oude Balex stofzuiger (zie bijgaande foto) had hij gestript. Enkel het rode gedeelte (de motor dus) behield hij en al de rest was er af gehaald. Dan houtskool op de barbecue, brand alcohol erover en een brandende lucifer erin. Dan de Balex erop richten met de kant die blaast. Iets krachtiger dan dat bestond er niet. Hij heeft ooit aan een bbq wedstrijd meegedaan en toen hij die in brand stak toen stond zowat elke andere deelnemer met open mond toe te kijken hoe hij die houtskool in brand kreeg op een recordtijd.
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-12-28 om 20.43.24.png
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jan007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 375
Lid geworden op: 22 nov 2010, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 15 keer

Voor de BBQ gebruik ik al jaren een verfstripper op de hoogste stand, na 1 à 2 min heb je vuur zonder chemische producten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”