Nultolerantie voor beginnende bestuurders

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

krisken schreef:Op 100 verkeersongevallen zijn de oorzaken toe te schrijven aan (meerdere oorzaken zijn tegelijkertijd mogelijk) ...
De grootste oorzaak is snelheid zie ik.

1. Ik vraag mij af waarom er nog steeds auto's harder kunnen dan pakweg 140. Om veilig FlashBlue zijn camion voorbij te steken, tzal wel. Of omdat je regelmatig eens per ongeluk de afslag mist en in duitsland terechtkomt zeker. Steek er software in die gewoon weigert te starten als je 5 keer per week een "camion moest voorbij steken meneer de agent".

2. Waarom worden die dingen nog altijd niet gelogd, samen met gps gegevens. Als er dan iets gebeurt, laat het gerecht de voorbije rij-kunsten vergelijken met de toegelaten snelheid van pakweg het laatste half jaar. Dat per ongeluk te rap rijden is dan ook weer opgelost. Levenslang rijverbod.

3. jullie kunnen allemaal beter rijden dan ik. En ik rij beter dan jullie allemaal.
Behalve dan die ene wortel die niet gezien had dat het al 30 seconden rood was en ik daar al 20 seconden stond. 2 achterlichten, 3 remlichten en een rood verkeerslicht is nogal veel om te verwerken ik weet het. :bang:
Laatst gewijzigd door brubbel 16 dec 2015, 22:42, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

1 antwoord op al jouw vragen brubbel: geld. Geld, geld en nog eens geld. De auto is de heilige melkkoe. Overdreven snelheid, alcohol- en andere controles, gordel niet dragen, telefoneren achter het stuur.... brengt allemaal samen miljoenen in het laatje. Gaat er iets veranderen? Nee. De overheid gaat toch haar eigen kip met de gouden eieren niet slachten zeker? Beetje realistisch blijven hé.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Nu ook niet overdrijven he... Als mensen zich aan de regels houden kunnen ze ook geen miljoenen vangen. :bang:

Ik zie het elke dag als ik op de E40 rij. Op het derde vak blijven hangen tegen 110, rechts inhalen, bellen aan het stuur, zelfs 200 per uur rijden en zwalpen... Dan komen zeggen dat het de overheid om de miljoenen te doen is... :roll:

Het is een oorzaak en gevolg. Nu rijden er nog enkelen veel te snel op dat stuk E40, binnenkort zal het heel wat rustiger zijn met de trajectcontrole. Het overgrote deel van de brave rijders wordt gestraft door/voor die paar stoute rijders.

Is dat nu zo moeilijk om niet te zuipen als je achter het stuur kruipt en de snelheid ongeveer te respecteren. Voor sommigen zijn alle excuses goed.

Om een overduidelijk voorbeeld aan te halen. Bij ons is er buiten het dorp een stukje 70. Buurtbewoners vragen al jaren om daar 50 van te maken omdat er 3x per jaar in een flauwe bocht enkele zatten in hun gevel rijden. Je begrijpt natuurlijk dat de duizenden mensen die daar wel correct passeren opdraaien voor die enkelingen die zwaar over de schreef gaan?
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

En zullen die zatten die drie keer per jaar in de gevel landen zich
aan die 50 per uur houden ? Dacht het niet, is ook weer een ilusie.
Indien ze niet zat waren konden ze die bocht aan 70 per uur door.

Zo zie je maar dat het echte probleem meestal verdoezeld word met de
verkeerde oplossing, die niets oplost voor de probleemgevallen, maar
wel alle normale gebruikers straft. En net daar vind ik dat onze
maatschappij en ook de overheid te gemakkelijk aan toegeven.

Waarom is het zo moeilijk de bestaande reglementering gewoon toe te
passen door een voldoende controle ? Omdat het de overheid geld kost.
In feite gedraagt de overheid zich onverantwoordelijk (en zelfs
onwettelijk) door steeds het probleem te verleggen met nieuwe regels.
Nieuwe regels die niets gaan oplossen, want de oude werden zelfs niet
correct toegepast en afgedwongen.

Blijkbaar vinden veel burgers dit normaal en staan er ook niet bij stil
dat we stillaan afglijden naar een samenleving waar voor alles regels
en verboden bestaan. Op die manier is de politiestaat niet meer veraf.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Slafes schreef: Is dat nu zo moeilijk om niet te zuipen als je achter het stuur kruipt en de snelheid ongeveer te respecteren. Voor sommigen zijn alle excuses goed.
Helaas moeten we weer concluderen dat dit voor velen een zeer moeilijke opgave blijkt...
Blij dat nog andere mensen dit zo zien... +1!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

In Nederland bijv. ben ik al meer gecontroleerd,een 4 keer(ik heb wel niet moeten blazen,maar ze steken wel het hoofd effe binnen,ook maar 1x papieren moeten tonen) dan in Belgie (1x,wel moeten blazen en papieren) en dit op een twee jaar tijd.Ik moet er nog bijzeggen dat ik alleen naar Nederland rij om boodschappen,en voor de rest altijd hier,in Belgie.
Ik vraag mij af hoe de politie in ned. dit organiseerd,t.o.v. de Belgische diensten.
Laatst gewijzigd door fluppie 17 dec 2015, 10:57, in totaal 2 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dan weet je ook waarom ze je controleren in Nederland :-)
Ik rij nogal vaak naar daar en ook al een aantal keer controle gehad : heeft u drugs bij mijnheer? Gebruikt u drugs mijnheer? Ook geen klein beetje wied mijnheer? Even de auto controleren met de hond mijnheer. Even de papieren controleren mijnheer. Dat lijkt me in orde, tot de volgende mijnheer...

Zij worden nu eenmaal verwacht wagens met een BE nummerplaat te controleren op drugs etc.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik rij elke week naar Nederland over en weer, soms meerdere keren per week. Voor het werk wel te verstaan.
Met hun trajectcontroles (Utrecht - Amsterdam) kunnen ze perfect zien wanneer ik er was.
Nog geen enkele keer tegengehouden. Toegegeven, het hotel is geen 5km van de autostrade, en alcoholcontrole op de autostrade ben ik nog nooit tegengekomen, ook niet in BE.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Ik heb vorig weekend (zaterdagnacht rond 3u) voor de eerste keer in 11 jaar moeten blazen... Daarvoor nog nooit controle gehad... En nee, het is niet omdat ik amper gereden heb... Het is dus duidelijk dat de controle minimaal is, maar een halve promille lijkt mij ook niet echt het probleem qua rijden. Er zijn, zoals ook al in dit topic gezegd, andere factoren die meer doden veroorzaken: snelheid, gevaarlijk rijgedrag, ... Daar is gewoon veel te weinig controle op.

Als voorbeeld geef ik ook nog graag het inhaalverbod van vrachtwagens mee bij regenweer. Als ik dan rondrijd, dan zie je de ene vrachtwagen na de andere die regel aan hun laars lappen. Ook het feit dat er vele ongevallen gebeuren bij regenweer toont aan dat de mentaliteit van de chauffeurs niet ok is, alles moet maar kunnen. Er zijn ook gewoon veel cowboys op de weg... Om nog maar te zwijgen van die moto's die je meer gevaarlijke toeren ziet uithalen...

Ik zie ook amper wegpolitie op de baan, dat is echt heel uitzonderlijk dat je er 1 ziet. Komt er nog bij dat de weginfrastructuur totaal niet goed in elkaar zit (en dat is heel moeilijk op te lossen...).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Jack Daniels schreef:Al goed dat politierechter Peter D'Hondt een chauffeur heeft. Moesten ze die doen blazen na al de Duvels die hij naar binnen werkt... :roll:
Eigenlijk straf als je het objectief bekijkt: een rechter met een alcoholprobleem die chauffeurs moet veroordelen die voor hem verschijnen wegens... te veel alcohol achter het stuur.
Die chauffeurs die voor hem verschijnen hadden beter zijn voorbeeld gevolgd en een chauffeur of een bob gezocht :)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

brubbel schreef:
krisken schreef:Op 100 verkeersongevallen zijn de oorzaken toe te schrijven aan (meerdere oorzaken zijn tegelijkertijd mogelijk) ...
De grootste oorzaak is snelheid zie ik.
Ik stel me sowieso wel vragen bij die grafiek. Hoe kan snelheid nu ooit een oorzaak zijn van een ongeval ? Het kan hooguit een bezwarende factor zijn.
Een ongeval gebeurt ofwel doordat iemand iets niet gezien of goed ingeschat heeft, of doordat er een onverwachte externe factor is (bvb klapband). Wat snelheid wel teweeg brengt is dat a) je minder kans krijgt om adequaat te reageren in bepaalde situaties en dus de kans op een ongeval groter wordt, en b) de gevolgen normaal groter zijn naarmate de snelheid hoger is. Als ik op de snelweg aan 110 per uur tegen ene vlam omdat ik met mijn gsm aan ge prutsen ben, of dat gebeurt aan 130 per uur, de oorzaak blijft hetzelfde. Het is niet die 130 per uur die in het tweede geval ineens de oorzaak is.

Ivm alcohol vind ik ook dat ze in de eerste plaats de pakkans moeten verhogen. Die is nu simpelweg verwaarloosbaar. Ik rijd al zo'n 20 jaar en aantal kilometers ligt toch ergens rond de 750.000 km en ik ben welgeteld 1 alcoholcontrole tegengekomen.
duizend schreef:Wijn tijdens restaurantbezoek hoort er voor mij onvoorwaardelijk bij.
Dus een fles voor twee personen tijdens de maaltijd, geen aperitief of pousse cafe want "ik moet rijden"
Zal dus altijd wel rond de 0,5 zitten, al zeer dikwijls (zeker meer dan 100 keer) moeten blazen en nooit teveel :beerchug:
Tenzij je nog lang blijft plakken lijkt een halve fles mij toch wel al belachelijk veel als je nog moet rijden. Ik weet van mezelf alleszins dat ik al lichtjes aangeschoten ben van een halve fles (maar kan dan ook niet zo goed tegen alcohol en drink bijna niet).
Maar om al 100x te moeten geblazen hebben, dan moet je er toch echt wel naar op zoek gaan, lijkt me. Verzamel je BOB-cadeautjes of zo ? :p.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Een ongeval gebeurt ofwel doordat iemand iets niet gezien of goed ingeschat heeft
Snelheid is natuurlijk een belangrijk factor bij iets al of niet goed inschatten... maar dat is ervaring en de staat van het voertuig ook.

Een ongeval is meestal een samenloop van omstandigheden... dus één aspect aanduiden als oorzaak is vaak enorm moeilijk (maar wel populistisch).
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Politici zouden beter al da gedoe stoppen en gewoon voor iedereen die met een voertuig openbare weg betreed een rijbewijs met punten invoeren.
Ook die zogenaamde vierwielige voertuigen waarvoor geen rijbewijs nodig is zou men beter een verplicht rijbewijs invoeren en een nummerplaat.
Alsook ook voor fietsen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

lion51 schreef:iedereen die met een voertuig openbare weg betreed een rijbewijs met punten invoeren.
Dit heeft ook z'n voor en nadelen... iemand die vaak op de baan is heeft meer risico vroeg of laat aan z'n punten te komen...terwijl den bompa die enkel 's zondags buiten komt misschien nooit aan z'n punten komt maar daarom niet veiliger rijdt. Ook de pakkans heeft hier een invloed op... woon je in het zuiden van het land (waar amper een flitspaal te vinden is) zal je ook niet snel aan je punten komen.

Dergelijk systeem zou dus in relatie moeten staan met het aantal gereden kilometers (zodat je ook een beloning krijgt voor kilometers zonder fouten) wat niet echt haalbaar is.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:iemand die vaak op de baan is heeft meer risico vroeg of laat aan z'n punten te komen...
Gelukkig moeten we het water niet opnieuw uitvinden...Duitsland heeft al sinds de jaren 70 een rijbewijs met punten. Met hun "Deutsche Grundlikheit" zullen ze daar wel al lang een oplossing voor gevonden hebben ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Geen idee of ze een oplossing hebben... behalve punten te laten vervallen na een bepaalde tijd (wat helemaal iets anders is dan gereden kilometers).

Het probleem is dat al de systemen vandaag de dag puur repressief zijn... en da's niet echt goed.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

r2504 schreef:Geen idee of ze een oplossing hebben...
Net ff gegoogled. Blijkbaar zijn er 18 landen in de Europese Unie die rijbewijzen met punten gebruiken.
oplossingen genoeg vast en zeker!
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

r2504 schreef:Het probleem is dat al de systemen vandaag de dag puur repressief zijn... en da's niet echt goed.
Je wil dus beloond worden, als je de wet volgt? (wat gewoon uw burgerplicht is)
Wil je dan ook bvb beloningen geven aan mensen die niet stelen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Er zijn zoveel dingen in het leven die "moeten" maar waar het toch fijn is af en toe een schouderklopje te krijgen.

Ik ben gewoon geen voorstander van pure repressie... we zijn nu éénmaal ook maar mensen (en die maken fouten, wet of niet).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Tomby schreef: Maar om al 100x te moeten geblazen hebben, dan moet je er toch echt wel naar op zoek gaan, lijkt me. Verzamel je BOB-cadeautjes of zo ? :p.
Toch niet, op de weg naar huis staat regelmatig een controlepost, ik moet er voorbij wil ik thuis geraken. :beerchug:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Ik ben gewoon geen voorstander van pure repressie... we zijn nu éénmaal ook maar mensen (en die maken fouten, wet of niet).
Er is een verschil tussen per ongeluk de wet te overtreden, of niet weten dat iets niet mag of moedwillig drinken en/of te snel rijden. De snelheden staan aangegeven en bij het behalen van uw rijbewijs heb je een examen moeten afleggen om te slagen. Eens dat rijbewijs in handen vermommen we het onder de titel: we wisten niet dat het niet mocht meneer.

De meeste mensen die voor de rechtbank verschijnen weten maar al te goed waarom ze gesnapt zijn. Ook bij tv series als Luc Alloo bij de politie blijkt het vaak genoeg dat mensen wel degelijk weten waarom ze worden tegen gehouden.

Het is gewoon een mentaliteit. De repressie waar jij over spreekt is om de rotte appels er uit te halen. Omdat het systeem deels faalt wil men steeds meer en strengere regels in het leven roepen waardoor de relatief brave burger mee gestraft wordt.

Ik ben ook niet voor meer en strengere regels maar ik snap wel dat het oorzaak en gevolg is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

waardoor de relatief brave burger mee gestraft wordt.
Wanneer wordt de relatief brave burger gestraft?
Als je de wegcode volgt, is er toch geen probleem?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Er is een verschil tussen per ongeluk de wet te overtreden, of niet weten dat iets niet mag of moedwillig drinken en/of te snel rijden.
Een rijbewijs met punten kijkt niet naar per ongeluk (weet jij exact ten allen tijde waar je hoe snel mag rijden) en doelbewust 140 km/u rijden op de autostrade.
heist_175 schreef:Als je de wegcode volgt, is er toch geen probleem?
Mr. Perfect ? Ik ben zeker als ik een ganse dag achter je rij dat je ook fouten maakt... niemand is perfect.
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Er bestaat niet zoiets als per ongeluk, dat is vaak te weinig opgelet, geen concentratie of te rap willen zijn. Geen excuus dus, tenzij de andere de fout begaat.

En ja we maken allemaal fouten maar daarom moeten ze niet straffeloos zijn omdat vergissen menselijk is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Nu kan je fouten maken zoveel je wil. Zolang er geen ongeluk op volgt, gebeurt er toch niets.
Vergissen is menselijk, maar laat we leggen de interpretatie van de wet bij een rechter, dus laat die maar beslissen of het een vergissing is, of een veelpleger.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

heist_175 schreef: Als je de wegcode volgt, is er toch geen probleem?
Sorry, en niet persoonlijk opnemen, is puur op je statement, niet op jouw persoonlijk, maar "HAHAHAHAHAHAHA" :lol:

Helaas leven we in belgie, en :

-Kent het merendeel van de mensen 0,0 van de wegcode, zeker als het aankomt op parkeren, stilstaan, voorrang (van rechts, voor halteverlatende bussen, enz enz), verkeerslichten, sporvoertuigen, en noem maar op.
-Past het overige deel ze toe als het hun uitkomt en negeert ze als het niet in hun voordeel is.
-Is ze op sommige vlakken zwaar verouderd en niet duidelijk genoeg.

En niet om flauw te doen, want zoals gezegd, iedereen maakt fouten, ik ook, maar als ik elke dag de wegcode zou volledig toepassen, dan kan ik om het half uur nen auto herleiden tot schroot en volledig in mijn recht zijn, en zou ik 5x per dag de politie moeten oproepen om foutparkeerders te takelen die het verkeer hinderen, en minstens 4 keer per dag een fietser van de weg mogen krabben die denkt dat ie onkwetsbaar is en gigantische risico's neemt en overtredingen begaat die hem het leven kunnen kosten.
En dan heb ik het nog niet over de momenten dat ik de wegcode "moet" overtreden om problemen op te lossen veroorzaakt door blinde/inzichtloze/domme kalveren die zich in het verkeer begeven.

(We zijn nu wel heel ver aant afwijken van nultolerantie, niet waar?)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Sinister schreef:Er bestaat niet zoiets als per ongeluk, dat is vaak te weinig opgelet, geen concentratie of te rap willen zijn. Geen excuus dus, tenzij de andere de fout begaat.

En ja we maken allemaal fouten maar daarom moeten ze niet straffeloos zijn omdat vergissen menselijk is.
Als het op snelheid aankomt bestaat per ongeluk zeer zeker wel in België. Het is soms waanzinnig onduidelijk hoeveel je nu mag rijden en dan spreek ik nog niet over de zone 30 bordjes waarvan je altijd alleen maar het "einde zone 30"-bord duidelijk kan zien, maar waar is dan het begin?? (dit kan echt geen toeval meer zijn, dit valt mij zo vaak op..). Stukken waar je in de ene richting 70 mag en in de andere 50?? (soms omdat de ene kant in een ander dorp/gewest ligt).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

begin/einde zone30
Het einde bord is vaak vast, maar het begin bord is dynamisch: op schooluren en niet in de vakantie.

Maar je hebt wel gelijk, dat het werken met zone's het heel moeilijk maakt om nog te weten hoe snel je ergens mag.
Draai je een straat in zonder snelheidsbord, moet je nog weten dat je zoveel km ervoor in een zone xx reed.
Daarenboven mag je in een zone nog afwijken met gewone borden ook, dan wordt het helemaal een soep.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wie beweert dat te hard rijden niet per ongeluk kan gebeuren, die persoon is in mijn ogen een regelrecht gevaar op de weg. Want die hangt volgens mij constant met zijn kop in zijn snelheidsmeter om toch maar te zorgen dat hij per ongeluk niet te hard gaat rijden. En wie met zijn kop in de snelheidsmeter hangt, die ziet helemaal niks van het verkeer. Meteen afvoeren dergelijke chauffeurs, sinister inclusief.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Jack Daniels schreef:Wie beweert dat te hard rijden niet per ongeluk kan gebeuren, die persoon is in mijn ogen een regelrecht gevaar op de weg. Want die hangt volgens mij constant met zijn kop in zijn snelheidsmeter om toch maar te zorgen dat hij per ongeluk niet te hard gaat rijden. En wie met zijn kop in de snelheidsmeter hangt, die ziet helemaal niks van het verkeer. Meteen afvoeren dergelijke chauffeurs, sinister inclusief.
Ik kan mijn cruise control op vaste snelheid zetten (constant snelheid) of op maximum snelheid (bv. op 50 in bebouwde kom).
Ik gebruik dat zeer veel, ik heb veel meer aandacht voor de baan en rij bijna nooit per ongeluk te hard
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb nog nooit cruise control gebruikt omdat ik er mij niet comfortabel bij voel. Dat er mensen zijn die een cruise controle gebruiken op een autosnelweg waar ze tientallen kilometers aan dezelfde snelheid kunnen rijden, daar kan ik inkomen. Dat je de cruise control gaat inschakelen in een bebouwde kom of op secundaire wegen met zijstraten, verkeerslichten, afslaande auto's... en waarbij je constant op de rem moet staan en weer versnellen, dat zie ik dan minder (of totaal niet) zitten. Als ik op het volledige traject van huis naar het werk (60 km) de cruise control zou kunnen gebruiken, dan is het de laatste 7 km op de autosnelweg. Al die andere kilometers moet ik constant remmen en weer optrekken. Een cruise control heeft totaal geen zin. Maar goed, misschien dat er bebouwde kommen zijn waar je de cc kan gebruiken en aan een constante snelheid er door rijden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik rij ook constant op CC.
In de Brusselse tunnels: cc, maar wel met uw ogen op de baan, als er iemand zot doet of je nadert te dicht, moet ik maar tikken en de cc staat af.
Op die manier rij ik enkel te snel als ik het gewoon niet wist (bord half verstopt achter een geparkeerde camion ofzo)
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Idem hier, eens op snelheid CC en als het te snel gaat zal de GPS wel even beepen zodat ik kan checken.

Maar 't ging over alcohol zeker? :angel:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Sinister schreef:Er bestaat niet zoiets als per ongeluk, dat is vaak te weinig opgelet, geen concentratie of te rap willen zijn. Geen excuus dus, tenzij de andere de fout begaat.

En ja we maken allemaal fouten maar daarom moeten ze niet straffeloos zijn omdat vergissen menselijk is.
Ja hoor. Naast het eigenlijke rijden, "voor mij" kijken, spiegels af en toe ns int oog houden (liefst zonder daardoor iemand die plots oversteekt op te scheppen), fietsers en voetgangers die te kort tegen de baan wandelen extra in de gaten houden just in case, onooglijke straatjes die toch voorrang van rechts hebben en waar autos uit opduiken die die voorrang nemen anticiperen, etc etc etc, heb ik *altijd* tijd om mijn exacte snelheid int oog te houden, zodat ik geen enkele seconde over het toegelaten maximum rijdt.</sarcasm>
Als ik dat toegelaten maximum nog herinner, met die zone borden die veel kleiner zijn dan gewone snelheidsborden, die ik 3km geleden tegengekomen ben en intussen nog moet herinneren terwijl ik het oerwoud aan andere borden ook nog effe verwerk, die veel gemeentes niet meer herhalen na een bebouwde kom, ...


Ik zou het wel ns als demo willen zien, zo'n inspecteur op de achterbank die ns een dagje meerijdt en aan het eind van de rit je boetetotaal op een factuurtje geeft, in een nultolerantie mentaliteit.

Degene die denkt dat je echt *alles* in het verkeer kan int oog houden *en tegelijk* ook nog ns de snelheidsmeter met een haviksoog in de gaten hebt, is onrealistisch.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Al die situaties gebeuren als ge stilstaat, dan rij je dus niet te hard :lol:
De enige plaats waar ge te hard kunt rijden is autostrade, nationale wegen en centrum.
Autostrade kun je oplossen: cruise control
Nationale weg: overal verkeersborden met aangeduidde snelheid, lees je ze niet ja dan ben je zelf in fout per ongeluk of niet.
Centrum is overal 50 wat iedereen wel weet.
Het enige waar ik het moeilijk mee heb is de zone 30's die niet altijd duidelijk zijn in de buurt van scholen.
Ok je kan wel per ongeluk te hard rijden, maar je blijft nog altijd wel verantwoordelijk als het verkeerd loopt punt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Tegenwoordig zijn er ook heel wat zone50 buiten "het centrum" en zie je ook meer en meer zone70.
Maar opnieuw: je mag in die zone nog afwijkende borden zetten, maar je moet de zone-snelheid zoveel kilometer later nog wel herinneren...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Jack Daniels schreef:Wie beweert dat te hard rijden niet per ongeluk kan gebeuren, die persoon is in mijn ogen een regelrecht gevaar op de weg. Want die hangt volgens mij constant met zijn kop in zijn snelheidsmeter om toch maar te zorgen dat hij per ongeluk niet te hard gaat rijden. En wie met zijn kop in de snelheidsmeter hangt, die ziet helemaal niks van het verkeer. Meteen afvoeren dergelijke chauffeurs, sinister inclusief.
Ik heb geen cruise control nodig om te voelen of ik te snel rijdt... Straf he. Ik voel op de snelweg al als ik 10 per uur te snel aan het rijden ben, zonder op mijn wijzerke te kijken. Mijn vriendin geloofde me ook niet dat ik snelheden "aanvoelde". Tot ik optrok tot 50 en hier perfect op bleef rijden zonder een blik op mijn wijzer te werpen.

Het zijn voornamelijk mensen die nooit de vaste snelheden rijden die hier zware problemen mee hebben. Zij hebben vaak geen enkel besef wat 50-70-90-120 is... Ik heb het enkel echt moeilijk bij 30. :)

Trouwens, gebruik je snelheidsbegrenze ipv je cc, of gebruik een adaptive cc.

Ik denk dat FlashBlue het bij het juiste einde heeft als hij het volgende aanhaalt:
-Past het overige deel ze toe als het hun uitkomt en negeert ze als het niet in hun voordeel is.
Ik zeg het, kijk eens naar Alloo bij de locale politie of de verkeerspolitie, 99% van de mensen die ze "pakken" weet perfect wat hij of zij heeft fout gedaan.

Wat ik bedoel met de relatief brave bestuurder is wat de meesten hier ook al aanhaalden, soms is het ook gewoon echt niet duidelijk, je bent ergens waar je niet bekend bent en je voert een verkeerde beweging uit en hup, door de nultolerantie wordt je zwaar aangepakt terwijl het eigenlijk gericht is op de veelplegers die moedwillig de regels met de voeten treden.

Wat betreft kennis van de verkeersregels, de meeste mensen weten echt wel wat mag of niet mag, maar dan komen we terug op de quote: het merendeel van de mensen past de regels toe als het in hun voordeel is.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Nultolerantie voor alle fouten daar ben ik niet echt voor te vinden, iedereen kan fouten maken in het verkeer, het zijn nog steeds mensen achter het stuur. Meestal zijn het ook niet de jongeren die ik de grootste flaters zie uithalen.
Qua alcohol mag van mij die 0,2 zeker, maar ik ga er dan ook geen last van hebben. Ik drink niet als ik nog moet rijden, en als ik niet moet rijden drink ik zo matig dat ik in het slechtste geval nog het stuur kan overnemen just in case (dat komt dan neer op max 2 pinten op een hele avond of aan het begin van de avond eens een chouffe coffeeke). Ik snap wel dat anderen al eens graag een glas drinken tijdens het eten, zolang dat bij een glas blijft denk ik ook niet echt dat dat een probleem zal zijn, de ene zal sneller aan dat niveau hangen dan de andere. Hangt van zoveel factoren af (lichaamsbouw, gewoon van te drinken of niet, maaginhoud, vermoeidheid, ...). Ik heb al een restaurant geweten waar een blaastoestel stond, de enige reden waarom die dingen er zijn is omdat mensen duidelijk niet in staat zijn zelf enige verantwoordelijkheid te nemen helaas.

[youtube]Z2mf8DtWWd8[/youtube]
Prettige feesten :beerchug:

Daarnet overigens nog 10 minuten achter een zatte aap gereden :bang:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Yeps, in Gent is er in de Volta (cocktailbar, niet ver van de gevangenis van Gent) ook zo een blaastoestel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Hier is mijn mening (voor zover het nog over alcohol gaat ipv snelheid).

Ik ben voor deze maatregel waarbij ik opmerk dat:
  • Men niet de jongeren viseert maar de beginnende bestuurders. Iemand die op zijn 70 zijn rijbewijs haalt is ook beginnend bestuurder.
    Ja, ik weet ook wel dat 99% wel jongere is maar ik vind het toch een belangrijk verschil. Men heeft tenslotte geen leeftijdscategorie ingesteld.
  • Echt 0 (voor beginnende bestuurders of iedereen) is zowel praktisch niet haalbaar als onwenselijk. Je mag toch nog een beetje leven ook.
    En als je dan eens wat gedronken hebt, hoelang duurt het dan wel voor je terug echt op 0 bent en weer mag rijden? Dat word dus net onduidelijker.
  • Met 0 ontketen je een heksenjacht op de verkeerde mensen. Het zijn niet de mensen die 1 pintje op hebben bij hun eten die de dodelijke ongelukken veroorzaken maar de echte (hardleerse) zuiplappen. De oplossing is niet de limiet te verlagen of de boetes te verhogen maar de pakkans enorm opdrijven en extra maatregelen nemen bij recidive.
  • Een ongeluk komt zelden alleen.Het heeft geen zin te focussen op 1 oorzaak alsof daar strenger op worden de heilige graal is die verkeersdoden naar 0 zal brengen.
    Meestal is een ongeluk een combinatie van verschillende factoren:
    -Niet naleven wegcode.
    -Machogedrag.
    -Rijgedrag niet aangepast aan drukte, de weg en weersomstandigheden.
    -Alcohol/drugs/geneesmiddelen.
    -Vermoeidheid.
    -Overschatten eigen rijcapaciteiten en limieten voertuig.
    -...
    Dat is ook de reden dat men de limiet lager legt bij beginnend bestuurders: zij hebben nog niet de ervaring van iemand die al 10 jaar op de baan is.
Laatst gewijzigd door MaT 19 dec 2015, 11:34, in totaal 1 gewijzigd.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”