Zekeringen en hoofdautomaat

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Beste,

Zowel gisteren als vandaag is er een powerled lamp thuis stuk gegaan (knal) met als gevolg dat zowel de zekering van de betreffende kring (16A) uitvliegt alsook de hoofdschakelaar van de tellerkast waardoor het hele huis zonder stroomt staat.

In principe springt een lamp alleen stuk op het moment dat je die schakelt en is dus dan wel iemand thuis.
Maar vind het wel zeer vervelend dat steeds die hoofdschakelaar ook uit valt.

De vraag is nu waarom niet alleen de zekering van de betreffende kring uit valt maar ook de hoofdschakelaar, en is daar iets tegen te doen.

edit: even nog vermelden dat het powerleds zijn op 220v, dus zonder transfo
De verliesstroomschakelaar blijft opstaan, zowel die van 300mA als die van 30mA.

Bedankt.
Laatst gewijzigd door sky op 08 okt 2015, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De zekering, dat is niet abnormaal.
Ben je zeker dat het "de hoofdautomaat" is, of is het de differentieel?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Nope het is wel degelijk de hoofdschakelaar, die op de tellerkast, de 3 verliesstroomschakelaars blijven gewoon opstaan, dus geen aardlek.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

De reden weet ik niet, maar bij kortsluiting springt bij ons ook de hoofdautomaat uit.
Maar de gewone zekering springt uit bij overbelading van die kring.

Zeker gezien je LEDs "poef" gaan, zou ik toch je bedrading, aansluitingen, schakelaars, ... eens nakijken.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Het betreft hier 2 verschillende leds op 2 verschillende kringen.
Had ergens gelezen dat een lamp op 220v die stuk gaat een vlamboog trekt en dat dat de reden zou zijn dat ook de hoofdschakelaar uitvalt.

Zou een zekering met een snellere curve dat misschien kunnen tegen gaan?
Nu is het een C denk ik, misschien dat een type B beter is voor verlichting?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Dit heeft inderdaad te maken met de verschillende curves van de automaten.
Proberen met verschillende curves kan de oplossing zijn. Al ga je de automaat in de kast van de netbeheerder wel niet kunnen aanpassen.
Dus jij zal "snellere" moeten plaatsen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Maar wat is de reden van LEDs die ontploffen??? Dat is echt verre van normaal. Al onze LED's hangen ook aan 230V, al jaaaren, en nog nooit maar 1 LED kapot zien gaan. En we hebben zelfs extreem goedkope LEDs hier in huis.

En eigenlijk zijn LED's geen verlichting meer, maar eigenlijk gewoon transfo's die in de LEDs ingebouwd zijn. (zelfs bij high power).

Alweer, best toch eerst naar de oorzaak zoeken waarom lampen kapot gaan ipv naar manieren te zoeken zodat de hoofdzekering niet uitvalt (en enkel de kringzekering).

Trouwens: het is normaal dat je lekstroomschakelaars niet uitgaan. Lampen zijn toch zo goed als nooit geaard?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je hebt idd curves op automaten, maar het zou me verbazen dat de automaat van Eandis "sneller" is dan uw eigen automaten.
Waarom zou je dan nog eigen automaten plaatsen :)?

Het zou helemaal niet mogen, dat de zekeringen van Eandis eruit vliegen, als jij een kortsluiting maakt.
Uiteindelijk is een kortsluiting ook een vorm van overbelasting, je gaat teveel ampères door uw leidingen jagen en dus knalt uw 16A zekering eruit.
De hoofdzekering mag daar niet op reageren. Die zou enkel mogen reageren bij overbelasting (als je 10 zekeringen van 20A hebt, en je belast elke zekering 19A, knalt er geen enkele uit, maar verbruik je wel meer dan de 40A hoofdzekering aankan) of bij kortsluiting op het stuk tussen de kWh meter en de differentieel.

Hoe oud is uw installatie (bedrading)?
Hoe oud is uw zekering 16A?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

heist_175 schreef:Het zou helemaal niet mogen, dat de zekeringen van Eandis eruit vliegen, als jij een kortsluiting maakt.
Theoretisch "zou" het niet mogen, maar mijn ervaring is ook dat:
  • - bij een overbelasting alleen de automaat van de stroomkring eruit vliegt.
    - bij een rasechte kortsluiting, zowel de eigen zekering en de hoofdzekering van Eandis eruitvliegen.
Ik denk niet dat je dat kan vermijden door een zekering te plaatsen met een snellere curve.
heist_175 schreef:Uiteindelijk is een kortsluiting ook een vorm van overbelasting,
Ja, maar een kortsluiting is dan wel een extreme vorm van overbelasting. Tijdens een kortsluiting zijn de stromen (korstondig) héél groot (honderden ampères), en overtreffen de ampères van de hoofdzekering.

Ik daag je uit om het eens zelf te proberen bij jou thuis op een stopkontakt een echte kortsluiting te maken, en kijken wat er gebeurt :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Hoofdzekeringen zijn tegenwoordig dezelfde automaten als deze in zekeringkasten, het zou mij verwonderen dat Eandis & co automaten met een andere curve zou plaatsen, die zijn meestal wat duurder.

Swat, dat je hoofdautomaat eruit vliegt kan wel gebeuren als er een ferme kortsluiting is. Je kan idd de selectiviteit in je installatie aanpassen door automaten met een snellere curve te plaatsen, maar die zijn duurder. Beter de oorzaak vinden, kortsluiting zou helemaal niet zo vaak mogen voorvallen. Mogelijk slecht ontwerp in de LED lampen? Van die toestanden zoals namaak stroomadapters waar de hoge en lage spanningsgedeelten niet goed van elkaar gescheiden zijn?
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Het huis is van 1986, de zekeringkast heb ik een aantal jaren (jaar 2-3) geleden tijdens de verbouwingen volledig vernieuwd.
Ik heb toen alle zekeringen en verliesstroomschakelaars nieuw gekocht.

De tellerkast zelf is van 1986, wel een nieuw meter laten plaatsen, maar kast en hoofdschakelaar zijn van 1986.
De installatie en zekeringenkast is eind 2014 begin 2015 opnieuw volledig gekeurd.
De kabels naar de verschillende verlichtingspunten zijn allemaal nieuw van tijdens de verbouwing en allemaal 2.5mm2 aangesloten met eltako dubbelpolige onderbreking.

De kwaliteit van de highpowerleds weet ik niet, die heb ik jaren geleden toen met de eerste groepsaankoop op het bouwinfo forum aangekocht.
Dat waren toen één van de eerste denk ik, rond 2007 - 2008 als ik me niet vergis.

Ik zal de kabels en aansluitingen eens nakijken.
Als ik me goed herinner had ik in het begin een paar leds die stuk waren gegaan onder garantie en dan tot nu geen meer.
Nu plots 2 op 2 verschillende kringen, misschien toch slijtage, de driver die stuk gegaan is.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Is zeker niet abnormaal .. hier vliegt mijn Teco ( tegenwoordig zetten ze geen teco's meer maar idd gewone zekering in meterkast ) er ook door als ik een dikke kortsluiting maak ...
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik heb dat in ons vroegere huis ook gehad. Telkens er ergens om één of andere reden een automaat (niet de differentieel) afschakelde, ging de hoofdautomaat er ook steeds mee uit. In het begin was dat soms, na een tijdje was dat altijd het geval. Ik heb toen contact opgenomen met mijn elektriciteitsleverancier en dit probleem voorgelegd. Ze hebben toen zonder probleem (en zonder kosten) binnen enkele dagen mijn hoofdautomaat komen vervangen en ik heb daar nooit enige problemen meer mee gehad. Blijkbaar heeft het regelmatig schakelen van een dergelijke automaat als gevolg dat deze sleet vertoond op de veer ervan en daardoor te gemakkelijk uitschakelt.

Dus mijn advies: neem contact op met je elektriciteitsleverancier. 8)
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Kitt schreef:Is zeker niet abnormaal .. hier vliegt mijn Teco ( tegenwoordig zetten ze geen teco's meer maar idd gewone zekering in meterkast ) er ook door als ik een dikke kortsluiting maak ...
Die gewone zekering in de nieuwe meterkasten is meestal eentje van het merk Teco hoor :-D
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

jaker schreef:Dus mijn advies: neem contact op met je elektriciteitsleverancier. 8)
Dat zal wel "netbeheerder" moeten zijn, niet :)?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Die van Eandis/iverlek zijn juist de schakelaar van de tellerkast komen vervangen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heeft met selectiviteit te maken, voor thuis is dat nu niet zo'n ramp hé, in de industie daarintegen kan zoiets veel productieverlies veroorzaken.
Eenmaal de kortsluitstroom te groot wordt de magnetische dempel van beide automaten aangesproken en is het uitschakelproces onomkeerbaar.

Wat jij beschrijft is echter vrij onwaarschijnlijk bij bijvoorbeeld een combinatie van 16A/C automaat en 40A/C hoofdautomaat volgens mijn buikgevoel (moet dat nakijken want dat weet ik niet vanbuiten, zelf speel ik liever met brekers van 1250A op het werk :lol:).

Wel is het zo dat door veroudering een automaat steeds sneller zal springen en aan de zekere kant veroudert, wat positief is op vlak van veiligheid.

En eehm, wie zegt dat de hoofdautomaat hetzelfde is dan die andere is mis.
Deze beschikt over een onderbrekingsvermogen van 10 kA in tegenstelling tot 3 kA voor huishoudelijke automaten.
Iets moet ten alle gevallen de kortsluiting kunnen onderbreken na de straatcabine en dat kunnen die in uw zekeringenkast absoluut niet zonder rond uw oren te vliegen.
Dus ik heb een groot vermoeden dat dit een industriële automaat is, maar die zien er nagenoeg identiek uit op de opschriften na.
(Minder dummy proof omdat er door vakbekwame mensen wordt geschakeld die weten waar ze met bezig zijn en wat de gevaren zijn).


Genoeg vakidioten talk :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Ik dacht dat kortsluitstroom max. 3kA mocht zijn, toch op netten met huishoudelijke installaties. Ik heb alleszins nog nooit een automaat met 10kA onderbrekingsvermogen gezien in de meterkast van een huishoudelijke installatie. In industriële omgevingen is dat een ander verhaal natuurlijk.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De hoofdautomaat is dat zeker en vast hoor.
De wijktransfo's zijn hierdoor zelfs beperkt in grootte om dit te garanderen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

honda4life schreef: Wat jij beschrijft is echter vrij onwaarschijnlijk bij bijvoorbeeld een combinatie van 16A/C automaat en 40A/C hoofdautomaat volgens mijn buikgevoel (moet dat nakijken want dat weet ik niet vanbuiten, zelf speel ik liever met brekers van 1250A op het werk :lol:).
Bedoel je dus dat in een normale situatie thuis niet mag voorkomen dat beide gelijktijdig afvallen?
Die teco hoofdschakelaar is gisteren alleszins vervangen (free of charge :-) die aan telefoon zei dat het anders 146€ zou kosten, :eek: .)
Hopelijk dat het nu in orde is.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dat hangt ervan af welke de waarde van de hoofdzekering is hoor, en nog enkele andere factoren.
Maar technisch is dit geen probleem in een huisinstallatie hoor, juist een ongemak.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”