VREG wil nieuwe belasting op zonnepanelen afvoeren

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 02/10/2015 - VREG wil nieuwe belasting op zonnepanelen afvoeren
Wegens talloze klachten over het tarief, werkt de Vreg aan een capaciteitstarief, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting op het net.
blabla dus, maar dan:
Gezinnen met zonnepanelen hebben een zwaardere aansluiting en zouden bijgevolg meer moeten betalen dan gewone consumenten.
Waar is dat op gebaseerd?
Of is het een manier om terug te krabbelen, zonder gezichtsverlies te lijden?

We zijn dus terug bij af.
Het net gebruiken als batterij kan zonder kosten. :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Bij onze Waalse buren is deze belasting al teruggefloten en ik heb sterke vermoedens dat men weet dat het hier ook gaat teruggefloten worden dus kan men nu al doorbomen over een nieuwe belasting die misschien wel eerlijk is?
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Dan gaan de gewone consument ook weer meer betalen die geen zonnepanelen heeft en die bvb gekozen heeft voor meerfase aansluiting omdat hij elektrisch kookt bvb en zo voor betere spreiding zorgt van vermogen op het net. Men zoekt gewoon een middel om nog meer geld te kunnen in kas te krijgen zodat ze meer kunnen uitdelen aan de steden en gemeenten
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat van die zwaardere aansluiting snap ik ook niet. Mijn aansluiting ligt er al sinds het huis werd gebouwd midden de jaren '60. Toen werd er 3x400V binnen gebracht en dat ligt er nu nog steeds.Die 3x400V was vroeger jaren trouwens meer regel dan uitzondering. En zelfs mocht mijn aansluiting monofase zijn, dan zou ik niet meteen het nut ingezien hebben om mijn installatie te laten verzwaren. Alleen is het (denk ik) zo dat mijn omvormer op 3 fasen werd aangesloten terwijl die anders monofasig zou zijn.
BTW: dat hele zonnepanelengedoe, dat worden écht Kafkaiaanse toestanden. Man man man, wat een zootje heeft de overheid er al van gemaakt. Vergoeding, vergoeding afgevoerd; vergoeding versie 2, versie 2 afgevoerd; vanaf 2018 nieuwe vorm van belasting. Een bende complete debielen die zich over dit thema al gebogen hebben.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 02 okt 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

heist_175 schreef:
Gezinnen met zonnepanelen hebben een zwaardere aansluiting en zouden bijgevolg meer moeten betalen dan gewone consumenten.
Waar is dat op gebaseerd?
Het is inderdaad een rare redenering die ook niet helemaal klopt denk ik.

De vorige eigenaar van mijn woning had een zware aansluiting laten leggen voor allerhande. Toen nog voor inderdaad een kookvuur en lasposten etc. Ik gebruik die overcapaciteit niet sinds ik de woning gekocht heb. Dus ben ik gechareld dan vanaf 2018? Twee keer gestraft dus voor die zonnepanelen die ik bewust niet heb?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Sta je daar met uw warmtepomp die 3fasig werkt en je nam een 3x25A.

En voor zonnepanelen heb je heus geen zwaardere aansluiting nodig.
In het voorstel dat ik gekregen heb in de "Samenaankoop zonnepanelen Provincie Antwerpen" kreeg ik 17 zonnepanelen van 260Wp. Tesamen is dat dus 4420Wp. Om dat te verwerken, eigen consumptie of op het net zetten, moet ik mijn bestaande (sinds 1986) aansluiting van monofasig 40A toch niet verzwaren zeker.
Wat een onzin...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

ja en neen, je differentieel van 300mA die nu 40A is zal moeten verhoogd worden met de amperage van het max opgewekte vermogen van je zonnepanelen,...
want...in theorie kan je 40A afnemen van het net en ondertussen nog je 4kW blijven verbruiken, dus wanneer dat monofasig is, zoals bij mij , moet je een 63A hoofddiferentieel plaatsen, en moet je installatie voorzien zijn voor 63A, EANDIS zal dat moeten nagaan, desnoods moet er een nieuwe teller en hoofdschakelaar in van 63A.

Bij mij was daar onduidelijkheid over en heft de keurder daarvoor naar EANDIS gebeld, gelukkig was het in orde, en was ook de toevoerkabel zwaar genoeg.....

Voor hetzelfde geld willen ze je installatie niet keuren......je kan mss zeggen , no problem, krijg toch geen certificaten meer, dus geef het niet aan.....
'tis maar wanneer je een brand hebt en de verzekering komt erop uit dat het aan de zonnepanelen ligt, dan betalen ze niet ...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

laroyj schreef:ja en neen, je differentieel van 300mA die nu 40A is zal moeten verhoogd worden met de amperage van het max opgewekte vermogen van je zonnepanelen,...
Ik denk dat je de hoofdzekering bedoelt. Het differentieel heeft niets te maken met het aansluitpunt. Die zit er achter. De zwaarte van de aansluiting wordt bepaald door wat de hoofdzekering aankan. Bij verzwaring van de aansluiting word dus een zwaardere hoofdzekering gestoken als de bekabeling het aankan en eventueel ook een nieuwe meterkast.

Ik zit historisch met een 3x32A (400V) aansluiting die ik helemaal niet gebruik, maar met het nieuwe voorstel ga ik wel de rekening gepresenteerd krijgen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

laroyj schreef:want...in theorie kan je 40A afnemen van het net en ondertussen nog je 4kW blijven verbruiken, dus wanneer dat monofasig is, zoals bij mij , moet je een 63A hoofddiferentieel plaatsen, en moet je installatie voorzien zijn voor 63A, EANDIS zal dat moeten nagaan, desnoods moet er een nieuwe teller en hoofdschakelaar in van 63A.
Volgens mij kan je als particulier max. 50A krijgen op 3x400V en geen 63A.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

petrol242 schreef:Ik zit historisch met een 3x32A (400V) aansluiting die ik helemaal niet gebruik, maar met het nieuwe voorstel ga ik wel de rekening gepresenteerd krijgen.
Idem dito, zij het in mijn geval 3x400V en 40A. Waaruit we mogen concluderen dat ook dit voorstel afgeschoten gaat worden. Wie in een oud huis woont waar sinds jaar en dag drijfkracht ligt (en toevallig panelen heeft geplaatst) gaat meer moeten betalen dan iemand met dezelfde aansluiting maar zonder panelen.
Ik had het in een vorige post nog over debielen. Ik denk dat ik het voortaan ga hebben over randdebielen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

De VREG heeft al reageert op artikel in Het Belang van Limburg ==> http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... 015-06.pdf
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Niet voor niets dé standaard... Tja...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

snap wel niet als jullie die drijfkracht niet nodig hebben waarom jullie het zo laten, je betaalt immers elk jaar een vaste kost, huurprijs voor de meter , en deze is duurder voor een 3-fasige installatie dan een enkelfasige installatie, zelfde voor dubbeltarief...

Ik heb er voor gekozen mijn dubbel tarief om te zetten naar enkel dagtarief, omdat dit interessanter was na het plaatsen van zonnepanelen, uiteraard heft mij dit iets gekost, zelfde redenering voor omschakeling van die drijfkracht......

Meegaand op de denkpiste van de VREG, mss toch beter die 3 fasige aansluiting teniet doen wanneer je ze niet gebruikt, de omvormers zijn toch enkelasig en staan per fase, dacht ik...dat zou toch het interessantste geweest zijn.....zo is er minder geinstalleerd vermogen en minder toekomstige belasting...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ach, for the record is het goed dat ze antwoorden.
Uiteindelijk blijft de essentie van het artikel wel overeind:
Wel onderzoekt de VREG om op termijn voor alle netgebruikers, ongeacht of ze zonnepanelen
hebben of niet, over te stappen op een ander tarieftype voor de aanrekening van de kosten
voor het distributienet, een zogenaamd capaciteitstarief, dat (meer) op kW is gebaseerd en
minder (of niet meer) op de gemeten hoeveelheid kWh die door de aansluiting gaat zoals nu
het geval is;
Het prosumententarief is ook gebaseerd op capaciteit en past dus in deze lange termijnvisie.
De VREG zal hierover nog een ruime consultatie organiseren. De overstap naar een
capaciteitstarief zou mogelijk een apart prosumententarief kunnen overbodig maken, omdat
hierdoor alle gebruikers van het distributienet, of ze zonnepanelen hebben of niet,
overeenkomstig de capaciteit van hun aansluiting zouden bijdragen aan de kosten voor het
net;
De kans dat het prosumententarief wordt afgeschoten is groot (zie eerdere poging + in Wallonië), dus rest er enkel de eerste quote.
Dus zo scheef is de stelling van HBVL (en bij uitbreiding de Mediahuis kranten) niet. Natuurlijk zal de VREG niet, voor de uitspraak, toegeven dat het prosumententarief weinig kans maakt.

@3x400V
Je kan altijd zelf laten verminderen hé. Je moet een recente keuring (ik dacht 6 maanden oud) van uw elektriciteitsinstallatie kunnen voorleggen die bewijst dat uw installatie op het gevraagde vermogen/capaciteit afgestemd is
Geen idee over wat soort belasting we hier gaan praten (enkele tientallen euros of enkele honderden), afhankelijk daarvan kan je uitmaken of het al dan niet interessant is om de kosten (aanpassing + keuring + omschakeling) te doen of niet.

In bedrijven wordt er nu al afgerekend op basis van piekvermogen (capaciteit) en op basis van arbeidsfactor.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

laroyj schreef:snap wel niet als jullie die drijfkracht niet nodig hebben waarom jullie het zo laten, je betaalt immers elk jaar een vaste kost, huurprijs voor de meter , en deze is duurder voor een 3-fasige installatie dan een enkelfasige installatie, zelfde voor dubbeltarief...
Waar haal je het in godsnaam uit??? Beetje meer opzoekwerk verrichten zou kemels als deze vermijden. Wie 3 fasen wilt, betaalt enkel iets meer bij zijn aansluiting. Voort van de rest is de prijs voor stroom, teller, distributie... identiek aan de prijs van een monofase aansluiting.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

laroyj schreef:
Meegaand op de denkpiste van de VREG, mss toch beter die 3 fasige aansluiting teniet doen wanneer je ze niet gebruikt, de omvormers zijn toch enkelasig en staan per fase, dacht ik...dat zou toch het interessantste geweest zijn.....zo is er minder geinstalleerd vermogen en minder toekomstige belasting...
Eigelijk zou men iedere zonnepaneeleigenaar moeten verplichten een meerfase aansluiting te hebben zodat het geinjecteerd vermogen mooi verdeeld wordt over alle fasen en niet op die ene monofase want dit kan aanleiding geven tot onevenwichten in het net
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

lion51 schreef:Eigelijk zou men iedere zonnepaneeleigenaar moeten verplichten een meerfase aansluiting te hebben zodat het geinjecteerd vermogen mooi verdeeld wordt over alle fasen en niet op die ene monofase want dit kan aanleiding geven tot onevenwichten in het net
Bij een monofase-aansluiting geldt een vermogensbeperking van 5000 watt omvormervermogen. Indien hoger moet je verplicht 3 fasen (laten) installeren. En driefasen laten installeren is niet zo eenvoudig als je denkt. Afhankelijk van de netbeheerder kan dat tot ruim 600 euro kosten. Bovendien moet er eerst en vooral door de netbeheerder nagegaan worden wat er in de straat beschikbaar is aan vermogen. Veel mensen kunnen zelfs niet aangesloten worden op driefasen. Wat ga je dan doen als zij zonnepanelen hebben?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dit kan aanleiding geven tot onevenwichten in het net
Niet noodzakelijk, of zelfs in tegendeel.

Als morgen iedereen L1/L2/L3 krijgt, kan je al het vermogen van uw omvormer op L1 zetten. Als dan iedereen dat doet, is L1 overbelast.
Als morgen 3 huizen naast elkaar respectievelijk L1, L2 en L3 krijgen, dan zal het net veel makkelijker in evenwicht blijven.

Als je monofasig zit, kan de netbeheerder zelf de verdeling doen: L1 voor huis1, L2 voor huis2, ... Gemiddeld ga je geen grote discrepanties hebben.
Als je iedereen 3fasig zet, en die zetten allemaal hun droogkast op L1, zit je met een probleem :).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

laroyj schreef:snap wel niet als jullie die drijfkracht niet nodig hebben waarom jullie het zo laten, je betaalt immers elk jaar een vaste kost, huurprijs voor de meter , en deze is duurder voor een 3-fasige installatie dan een enkelfasige installatie, zelfde voor dubbeltarief...
Voor zover ik weet is er voor particulieren enkel een verschil in kosten voor de meter tussen enkelvoudig en meervoudig tarief en de distributeur. Het type aansluiting heeft er niks mee te maken, voorlopig toch nog dus. Dat is ook de rede waarom ik er nooit aan gedacht heb om mijn aansluiting te verlichten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een reactie van Eandis over omvormers en fasen:
Beste,
Naar aanleiding van uw vraag ivm zonnepanelen stuur ik u hierbij een antwoord toe.
Per fase mag er maar max 3,68 kW op ons net geleverd worden. 't Is duidelijk dat dit overeenstemt met 10kW gedeeld door 3 fases en dan afgerond om omgerekend op 16Ampere uit te komen.
Omdat bij ons alleen maar de keuze bestaat: monofasig of 3-fasig moet een klant, die zonnepanelen installeert met een vermogen groter dan 3,68 kW, een driefasige meter hebben. Eigenlijk komt het er op neer dat je precies 2 of 3 aparte zonnepaneleninstallaties plaatst en elk van die installaties op een verschillende fase van ons net aansluit. Een zonnepaneel levert gelijkspanning. Deze gelijkspanning moet omgezet worden in wisselspanning door een omvormer, per fase moet u deze ook voorzien.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus iedereen die meer dan 3,5kWp aan zonnepanelen heeft liggen, zit op een 3fasige aansluiting?
Dat zou me sterk verbazen, maar de email van Eandis laat weinig aan de verbeelding over :).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

laroyj schreef: ... je differentieel van 300mA die nu 40A is zal moeten verhoogd worden met de amperage van het max opgewekte vermogen van je zonnepanelen,...
want...in theorie kan je 40A afnemen van het net en ondertussen nog je 4kW blijven verbruiken, dus wanneer dat monofasig is, zoals bij mij , moet je een 63A hoofddiferentieel plaatsen, en moet je installatie voorzien zijn voor 63A, EANDIS zal dat moeten nagaan, desnoods moet er een nieuwe teller en hoofdschakelaar in van 63A.
...
Je hoofddifferentieel van 300mA moet niet worden verzwaart als je injecteert tussen deze hoofddifferentieel en je verbruiksgroepen, enkel de differentieel van 30mA voor je natte ruimtes moet worden verzwaart want door die tak kan je gevoed worden van zowel de straat als van je PV.
Door je hoofddifferentieel en hoofdautomaat in de tellerkast mag je de stroom van je verbruik en de stroom van de pv injectie niet optellen met elkaar, eerder aftrekken, vermits deze tegengesteld zijn.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”