Hey guys,
Ik heb al een tijdje Scarlet Internet & Telefonie en zou hiermee normaal gezien 30/4 mee moeten halen, in de praktijk is dit echter steeds eerder hoogstens 5/3.
Ik heb met de VDSL2-tool alles gecheckt en de snelheid die toekomt bij de modem is gewoon erg laag, hoewel het profiel van de lijn wel op "showtime" staat. Ik dacht dat er bij schade aan de binnenbekabeling eerder "repair" zou moeten staan? Ligt het dan wel aan de binnenbekabeling?
De kabel van belgacom met 6 paar komt toe in de kelder vanaf de straat, daar is hij doorgeknipt en wordt er 1 paar doorgelinkt dat ook weer aankomt op de Belgacom-stekker die bij de modem is geplaatst. De kabel is ongeveer 15 meter lang en loopt in een kelder die nota bene lang leeg heeft gestaan en redelijk vochtig is. De kabel zelf lijkt me oud maar wel in redelijke staat.
Maar de manier waarop de technieker de kabel heeft aangesloten op de kabel vind ik nogal bedenkelijk. Op de Belgacom-stekker komt ook enkel wit/blauw aan.
Wat kan ik doen om dit verder te testen en de snelheid hopelijk in de hoogte te krijgen?
VDSL2 traag ondanks "Showtime" profiel, slechte binnenkabel?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
- Kan je het resultaat van de VDSL2 Tool posten?corio89 schreef:Ik heb met de VDSL2-tool alles gecheckt en de snelheid die toekomt bij de modem is gewoon erg laag
- Ook het resultaat van een goede speedtest?-
- En het resultaat van een lijntest (volgens jouw antwoord hier kon je toen 70 mbps krijgen).
Een "goede" speedtest wil zeggen: vanaf een PC die rechtstreeks, met een UTP kabel, verbonden is met de modem.
Pas dan kunnen we verder met goed advies ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Test eerst eens via http://proximus.be/internetsnelheid welke snelheid mogelijk is op jouw adres, selecteer Internet Overal Maxi om de maximumsnelheid te kennen en post dan hier de maximumsnelheden.
De status "REPAIR" bestaat trouwens niet, voor elke actieve VDSL2-verbinding wordt de status "SHOWTIME" gebruikt, dus ook voor repair-profielen.
De status "REPAIR" bestaat trouwens niet, voor elke actieve VDSL2-verbinding wordt de status "SHOWTIME" gebruikt, dus ook voor repair-profielen.
Ok ik heb volgende dingen gedaan en het is duidelijk dat de bbox 2 gewoon brol is wat wifi betreft
-in de kelder te telefoonkabelkoppeling opnieuw gemaakt (draden afgestript en terug aan elkaar gelinkt met een koppelstukje en met elektriciteitstape afgedekt).
Dit heeft de situatie niet merkbaar verbeterd.
Dan draadloze kanalen in de buurt bekeken, blijkbaar had er iemand anders in de buurt ook kanaal 1 dus ik heb dat nu naar kanaal 13 verzet, dat heeft voor zover ik kan zien niemand hier in de buurt (detectie van Wi-FI-probleemoplossing in OSX)
Dan is de speedtest op draadloos al iets verbeterd.
Resultaat van de Proximus test:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 91,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Resultaat van de VDSL2tool:
Resultaat van speedtest op LAN:
Ping 29ms
Down 27,30
Up 5,49
Resultaat van speedtest op Wifi kanaal 13:
Ping 22ms
Down 7,83
Up 4,96
Duidelijk dat het gewoon aan de Wifi ligt.
Ik heb het al op verschillende kanalen geprobeerd maar ik krijg altijd een zwak resultaat - kanaal 13 lijkt nog het beste te werken.
Er zit waarschijnlijk niets anders op dan een betere Access Point aan de bbox2 te hangen?
-in de kelder te telefoonkabelkoppeling opnieuw gemaakt (draden afgestript en terug aan elkaar gelinkt met een koppelstukje en met elektriciteitstape afgedekt).
Dit heeft de situatie niet merkbaar verbeterd.
Dan draadloze kanalen in de buurt bekeken, blijkbaar had er iemand anders in de buurt ook kanaal 1 dus ik heb dat nu naar kanaal 13 verzet, dat heeft voor zover ik kan zien niemand hier in de buurt (detectie van Wi-FI-probleemoplossing in OSX)
Dan is de speedtest op draadloos al iets verbeterd.
Resultaat van de Proximus test:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Resultaat van de VDSL2tool:
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 30040 kbps 6064 kbps
Modem max: 89900 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 73812 kbps 15465 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 95 m Estimated!
Training margin: 28.2 dB
Attenuation: 13.0 dB
Ping 29ms
Down 27,30
Up 5,49
Resultaat van speedtest op Wifi kanaal 13:
Ping 22ms
Down 7,83
Up 4,96
Duidelijk dat het gewoon aan de Wifi ligt.
Ik heb het al op verschillende kanalen geprobeerd maar ik krijg altijd een zwak resultaat - kanaal 13 lijkt nog het beste te werken.
Er zit waarschijnlijk niets anders op dan een betere Access Point aan de bbox2 te hangen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Je wifi is inderdaad wel tergend traag maar dat heeft niks te maken met scarlet/proximus muv de zender van de bbox die ondermaats is of jou huis dat enorm groot is. Best per verdiep een accespoint plaatsen, eventueel meer.
Ik ben geen expert maar je training margin laat in de toekomst nog wel een dlm verhoging toe.
Ik ben geen expert maar je training margin laat in de toekomst nog wel een dlm verhoging toe.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Ik zou proberen een bbox3 te gaan halen bij Proximus/scarlet. Aangezien vectoring bij jou al in de straat is zal je standaard op een 70Mbps profiel komen dat nog stapsgewijs kan (en gezien je lijn ook zal) verhoogd worden naar 85 of 100Mbps.corio89 schreef: Duidelijk dat het gewoon aan de Wifi ligt.
De wifi van een bbox3 is ook mijlen beter dan die van de 2.
Als je wifi snelheden nog niet goed/optimaal zijn, kan je best een acces point ergens anders in het huis aansluiten met een kabel op de bbox.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 88 keer
Het zag er misschien letterlijk niet proper uit, maar die scotchlocks waren mss. nog niet zo slecht. Hangt er van af wat je nu met koppelstukje bedoelt, toch geen suikertjes zeker?corio89 schreef:Maar de manier waarop de technieker de kabel heeft aangesloten op de kabel vind ik nogal bedenkelijk.
...
draden afgestript en terug aan elkaar gelinkt met een koppelstukje en met elektriciteitstape afgedekt).
Voorlopig wel, al weet ik dat dat in de lange termijn niet goed is omwille van corrosie. Ik had geen nieuwe scotchlocks bij en was misschien iets te ijverig om het gezeik te proberen oplossen dat ik het niet kon laten het eraf te knippen. Het suikertje is wel goed dichtgetaped dus het is niet al te blootgesteld, ik zal er later terug scotchlocks aan doen.Hangt er van af wat je nu met koppelstukje bedoelt, toch geen suikertjes zeker?
Het is hiermee dat ik bovenstaande tests heb gedaan dus zo slecht is dat (voorlopig) toch niet lijkt me...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
tenslotte op de keper beschouwd staan er op de VDSL2 intro ook suikertjes, het zijnn ook vijzjes die de draad tegen de wand duwen, dus zo dramatisch is dat allemaal niet het zal meer afhangen of of je al dan niet in een corrosie-achtige omgeving zit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Op termijn (lees g.fast/vplus/...) gaan er hogere frequenties gebruikt worden en dan gaat het je parten spelen als de kabel tegen elkaar ligt maar in een ander richting (zoals bij die scotchlock een stuk(je) het geval is).corio89 schreef:Voorlopig wel, al weet ik dat dat in de lange termijn niet goed is omwille van corrosie. Ik had geen nieuwe scotchlocks bij en was misschien iets te ijverig om het gezeik te proberen oplossen dat ik het niet kon laten het eraf te knippen. Het suikertje is wel goed dichtgetaped dus het is niet al te blootgesteld, ik zal er later terug scotchlocks aan doen.Hangt er van af wat je nu met koppelstukje bedoelt, toch geen suikertjes zeker?
Het is hiermee dat ik bovenstaande tests heb gedaan dus zo slecht is dat (voorlopig) toch niet lijkt me...