rijbewijs halen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

mensen die voor de 2de 3de 4de 5de keer gaan voor theorie, jullie moeten niet wanhopen :-D

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-iepe ... -a2007781/

na 13 minuten

http://www.focus-wtv.be/video/nieuws-wt ... ember-2014
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zelfs als zulke mensen uiteindelijk hun rijbewijs halen, ben ik niet zeker of het een goed idee is hen op de baan te laten.
Bij piloten heb je tenminste een "hours" requirement, waar je weet hoeveel uren ervaring ze hebben.
Een gelukstreffer bij een praktisch rijexamen en je hebt een incompetente chauffeur achter het stuur.
Als iemand 66 keer zijn theorie examen moet afleggen, is er mss een waarschuwingslampje dat aan zou moeten gaan.

Voor de duidelijkheid: ik gun die man zijn rijbewijs. Maar gaat hij de vagere details van zijn theorie nog herinneren een paar jaar na zijn examen? Wat gaat er gebeuren als de wet verandert, aangezien van een chauffeur verwacht wordt dat hij ten allen tijde de nieuwe theorie kent?



[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Maar gaat hij de vagere details van zijn theorie nog herinneren een paar jaar na zijn examen?
Herinner jij je dit dan nog... al weet ik niet hoe oud je precies bent.

Voorrang van rechts en een aantal dagdagelijkse dingen onthouden is geen probleem... maar moest ik vandaag m'n examen opnieuw gaan doen zou het toch ook tegenvallen denk ik.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Het zou misschien wat tegenvallen (hoewel ik je nog zou kunnen zeggen dat de promillewaarden omgerekend 0.22mg en 0.35mg zijn, en tis toch al efkes geleden), maar aangezien ik geen 66 keer mijn theorie heb gedaan, kan je redelijkerwijs verwachten dat ik de nieuwe regels snel bijgestudeerd zou krijgen. Wat je in deze persoon zijn geval serieus kan betwijfelen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Is dat dezelfde als den diene die op tv het volgende zei:

-Wat moet je doen als je een ongeluk ziet (normale mens zou stoppen) ?
Antwoord : doorrijden want ik kan niet tegen bloed.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1457
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Je moet maar eens naar de website van VAB oid gaan en een oefenexamen afleggen voor theorie. Met wat gezond verstand kom je echt al heel ver, ik schatte het veel moeilijker in toen ik er twee jaar geleden aan ging beginnen. Als je je dagelijks in het verkeer bevindt (al dan niet met de wagen) en je bent geen wegpiraat zou dat toch niet te veel problemen mogen geven denk ik.

Ik heb het natuurlijk niet over de exacte details uit de handboeken etc, die ken ik ook niet meer. Het theoretisch examen op zich mag echt niet zo'n probleem zijn.
ITnetadmin schreef:Bij piloten heb je tenminste een "hours" requirement, waar je weet hoeveel uren ervaring ze hebben.
Een gelukstreffer bij een praktisch rijexamen en je hebt een incompetente chauffeur achter het stuur.
Volledig mee akkoord. Ikzelf heb geen rijles genomen maar wel veel geoefend wanneer ik mijn voorlopig had en was de eerste keer geslaagd. Sommige van mijn technieken en dergelijke was bijlange na niet perfect of 'volgens het boekske', maar mijn examenbegeleider was blijkbaar goed geluimd.
Dat terwijl kennissen veel meer rijles genomen hadden en over het algemeen beter konden rijden omdat ze de juiste technieken aangeleerd hadden gekregen etc. Zij moesten dan allemaal twee of drie pogingen ondernemen.
(Toegegeven: het draait niet om techniek. Rijden moet een automatisme zijn. In mijn ogen moet je gewoon zo goed kunnen rijden dat je aandacht niet meer naar je techniek moet gaan, maar naar wat er zich voor je op de weg afspeelt.)

Rijexamens zijn over het algemeen een van de meest subjectieve dingen waar ongelooflijk in wordt gesjoemeld en gefoefeld allerhande. Er is ook geen maat voor: het is één persoon die beslist of jouw vaardigheden goed genoeg zijn en je bent voor je leven gerust. Misschien dat het toch niet slecht zou zijn om elke x jaar opnieuw een examen af te leggen. Ik moet niet verder kijken dan bijvoorbeeld mijn familie en ik zie al talloze voorbeelden van mensen die er ooit een keer zijn doorgeraakt en nu een gevaar zijn op de weg voor zichzelf en iedereen rond hen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Naar verdere analogie met piloten:
Bij de prive piloten is de rating slechts 2 jaar geldig. Dan zijn er 2 mogelijkheden:
Of je hebt in dat laatste jaar ten minste 12 uur gevlogen als PIC (pilot in command); dan mag je een checkride doen met een instructeur (iemand die een flight instructor rating heeft)
Of je hebt dat niet gedaan, dan is het verplicht een vluchtje met een examinator.

Je zou zoiets kunnen doorvoeren, maar hoe controleer je dat? Zelfs met gebruik van ID kaart in de auto, kan je nog de kaart van een passagier insteken om diens uren op te krikken.

Of een mini theorie examen, dat je om de x aantal jaar moet afleggen, en waarvan je bv bij de laatste 5 afleggingen minstens 3 keer geslaagd moet zijn. Dat houdt de druk toch ietwat omlaag.

Of een verplichte checkride bij x aantal kleine ongevallen in fout / bij x aantal zware overtredingen / etc etc...

Het rijbewijs met punten zou een oplossing kunnen bieden, maar ik vrees dat dat vooral een geldkoe gaat zijn, waarin je na verlies van x aantal punten een cursus kunt volgen aan veel te dure prijs om puntjes te herwinnen, direct staatskas in uiteraard.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Naar verdere analogie met piloten:
Is dat ook zo bij de nieuwe regeling van EASA? Zweefvlieglicenties zijn vanaf nu ook levenslang geldig. Je moet natuurlijk altijd een geldige medical hebben, die maximaal een stuk of 5 jaar geldig kan zijn. Dat is afhankelijk van je leeftijd. Maar om ook effectief te mogen vliegen moet je recente ervaring kunnen bewijzen. Als je dat niet kan, moet je ervaring opdoen met een instructeur. Om de zoveel tijd moet je trouwens sowieso een vlucht doen met een instructeur.

Maar dat bewijzen van die ervaring: tot nu toe was dat met een logboek, zelf in te vullen door de piloot. Maar in hoeverre kan je die wel vertrouwen?
ITnetadmin schreef:Zelfs met gebruik van ID kaart in de auto, kan je nog de kaart van een passagier insteken om diens uren op te krikken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Licentie != rating.
Uw licentie (het papierke) was vroeger 5 jaar administratief geldig. De rating (SEP) 2 jaar.
Die licentie is nu levenslang, maar de rating geldigheidsduur blijft 2 jaar.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”