philippe_d schreef:ITnetadmin schreef:De klant doet hier iets dat wel wettelijk is, maar het bedrijf niet aanstaat. Dat gaat dus veeeeel te ver.
Dat zijn nu eenmaal "policies" die bedrijven hanteren, en dat heeft niets met legaal/illegaal te maken.
In sommige landen is kinderarbeid niet wettelijk verboden, of toch getolereerd.
Toch kan een bedrijf een policy hebben dat ze geen zaken willen doen met toeleveranciers die kinderarbeid gebruiken?
In België is het (nog) niet wettelijk bepaald hoeveel percent vrouwelijke managers een bedrijf moet hebben.
Toch kan een bedrijf een policy hebben dat ze geen zaken willen doen met partners die geen enkele inspanning doen tegen discriminatie (geslacht, ras, leeftijd, sex. voorkeur, etc ), en hun partners auditeren op deze zaken.
En zo zijn er tientallen voorbeelden te noemen (ook op gebied van veiligheid), hoe een bedrijf zich "moeit" met de manier van werken van hun partners. En dat gaat soms ver buiten de minimum standaarden door de wet opgelegd.
Ze betalen die partners voor leveren van materiaal. Dan kunnen ze vereisten stellen. Ze betalen mij niet om klant te zijn. Ze kunnen dus geen vereisten stellen.
axs schreef:Ben dan wel erg benieuwd naar hoe jullie zouden reageren moest jullie werkgever de volgende policy invoeren:
- geen gesprekken voeren met mensen die in de wagen zitten
- geen gesprekken aannemen als jij in de wagen zit
Pas je deze policy dan ook niet toe naar de mensen die je opbelt en NIET verbonden zijn aan hetzelfde bedrijf omdat je vind dat je correspondent niks onwettigs doet??
Als ik als werknemer niet mag bellen met klanten in de wagen tijdens het rijden, dan is dat zo.
Als ik geen gesprekken mag voeren met rijdende mensen, moet ik eerst vaststellen dat ze rijden. Die vaststelling maken aan de telefoon is niet makkelijk, en ik kan dus perfect "niet gemerkt hebben" dat de klant aan het rijden was. Dan kunnen ze niks doen.
splitter schreef:dan moet je al naam en adres en telefoonnr gaan opgeven bv, en dat zo opzoeken duurt langer.
als het dan nog om een factuur gaat, moeten ze die daarna ook nog eens opzoeken etc etc.
heb je het factuurnr bij de hand is het véél sneller in orde.
Als ik de factuur bij de hand heb, ga ik niet moeilijk doen. Maar service weigeren omdat ik ze niet bij de hand heb pik ik niet.
axs schreef:Dus belt je collega/werkgever/familie/whatever je op je (prive) GSM in je (prive) wagen volgen er sancties voor zowel jou als degene die je opbelt (indien collega uiteraard)
Jij die opneemt en je werkgever/collega omdat deze het gesprek niet stopzette.
Belt mijn familie mij op mijn prive gsm in mijn prive wagen, heeft het bedrijf gene zak te zeggen. Willen ze daar controle over, moeten ze maar een bedrijfswagen geven. Bij zulke bedrijven zou ik dus nooit gaan werken. Maar dat ze maar ns bewijzen dat ik met mijn prive gsm een prive gesprek voerde.
Het is nu niet dat ik op het werk mijn ganse familie uitgebreid bel, maar als er eentje belt neem ik op, ook op de werkvloer. Het zou mss eens dringend kunnen zijn; anders vraag ik ze het kort te houden en beloof ik zo snel mogelijk terug te bellen.
[
Post made via mobile device ]