[

Een beetje, daarom had ik een aantal (dummy) vragen:ITnetadmin schreef:Heb je ons ipv6 forum al ns doornomen?
Niet alléén wanneer je van provider verandert maar zelfs wanneer je provider een nieuwe prefix geeft (bv. modem herstart).jos123 schreef:dus als je van provider verandert zul je nieuwe adressen hebben voor elke netwerkkaart?
Er zijn diverse technologieen maar uiteindelijk zijn we terug dezelfde ellende aan het creeren als we met IPv4 hebben gedaan.ITnetadmin schreef:Er wordt gewerkt aan een NAT variant voor ipv6, NAT66. Maar er is er ook een belovende variant die NPT66 noemt, network prefix translation. Deze zou in de router enkel de prefix vertalen, zodat je publieke, isp, prefix verandert in een lokale en terug.
Op zich had dat geen probleem mogen zijn om het theoretisch correct te ontwerpen... er waren genoeg voorbeelden hoe het niet moest.ITnetadmin schreef:Nu geef ik ook grif toe dat ipv6, qua praktische implementatie, nog in zijn kinderschoenen staat; "first contact" met de echte wereld is nog volop bezig.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat de mensen die de RFC's schrijven in zo'n ivoren toren zitten... alhoewel ik merk het dagelijks op andere projecten ookITnetadmin schreef:Theorie is mooi. Maar de mensen die in de praktijk staan doen het vaak liever anders.
Je hebt zelfs nog niet eens controle over je prefix op je eigen netwerk... en daar heeft je firewall niets mee te maken.driesp schreef:- Mbt controle:
Wat velen vergeten is dat je met ipv6 nog steeds totale controle hebt over je netwerk dmv je firewall op de router.
Ik vrees dat je nog steeds in IPv4 termen denkt.driesp schreef:Zelfs als je via 2 verschillende internet providers werkt, is het voorlopig voor een kleiner netwerk niet zo erg dat ipv6 er even uitgaat als er 1 path uitgaat.
En dus bestaat het probleem niet ?driesp schreef:Daarnaast heeft 99.99% van de particulieren of kleine bedrijven geen eens 2 internet verbindingen.
Akkoord... maar dan wel op de correcte manier.driesp schreef:Veel belangrijker is dat het van de grond geraakt, dat het wordt gebruikt.
Dat belgacom of telenet een dynamische prefix gebruikt is beschamend.r2504 schreef:Trouwens definieer maar eens een specifieke rule als je niet weet wat je uiteindelijk intern adres zal zijn !
Ik begrijp dat er in beperkte mate enkelingen zijn dat internet aankopen bij 2 verschillende ISP's . (ik kwam op een berekening van 0.01%)r2504 schreef:Ik vrees dat je nog steeds in IPv4 termen denkt.
En dus bestaat het probleem niet ?
Tja... ook daar denken ze nog in IPv4 termen... en vooral vast adres = extra GELD.driesp schreef:Dat belgacom of telenet een dynamische prefix gebruikt is beschamend.
Tot je IPv6-only services moet aanspreken.driesp schreef:Zet ipv6 dan enkel aan via 1 ISP via degene het wel goed werkt.
Als die verbinding plat gaat, is het niet zo een probleem. Je zal wel tijdelijk verder kunnen werken zonder ipv6.
IPv6 addresses are allocated by service providers to end-user organizations. IPv6 addresses are intended to be fully hierarchical to help reduce the size of the core Internet routing table. Because IPv6 has the ability to have far more address blocks than IPv4, it would be impossible to have a large number of routes in the Internet backbone routers.
If the rules of IPv6 addressing hierarchy were relaxed, many organizations could advertise their prefixes to the Internet. The address space would become fragmented, and the size of the Internet routing tables would expand out of control. Because of this fear, the addressing hierarchy has been enforced by the IANA, the IETF, the regional registries, and the ISPs.
Customers must be allowed to be multihomed to the Internet. However, problems arise when sites have multiple address assignments from multiple ISPs. If one ISP link goes down, the other ISP does not readvertise the other ISP's address space. The customer addresses its web servers in one ISP's address space, and if that ISP fails, the web servers cannot be reached through the other ISP link. Therefore, alternatives must exist to allow the redundancy and failover between service providers without violating the address hierarchy rule.