Foute berekening gratis stroom jaren terug

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik krijg hier van Lampiris ineens een brief dat ze mijn gratis inbegrepen stroom per inwoner de vorige jaren vanaf 2009 verkeerd hebben berekend.

Ze vragen nu dat ik de extra korting die ik had gekregen met terugwerkende kracht moet betalen. Weet iemand of ze dat zomaar kunnen vragen?

Concreet denk ik dat ze mij een korting voor 2 personen hebben gegeven ipv voor 1 persoon. Ik heb nooit doorgegeven dat ik met meerdere personen was en ik heb nu ook niets doorgegeven. Ze komen hier ineens, hoe?, achter, dat dat bij hun fout zou staan blijkbaar.

Edit: blijkbaar iets soortgelijk http://electrawatch.be/2010/05/12-000-v ... lectrabel/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik denk dat ze tot 5 jaar terug in de tijd mogen gaan.

Als je te weinig kreeg adivseert de VREG dat de leverancier 2 jaar terug in de tijd gaat.
Misschien kan je dat als richtlijn gebruiken in uw onderhandeling met uw energieleverancier?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Citaat uit het artikel, weliswaar over Electrabel:
Alleen: wettelijk gezien kan Electrabel slechts de te veel gegeven energie van één jaar geleden terugvorderen. Met andere woorden: al de rest is ‘cadeau’.
Ik denk dat daarmee jouw probleem opgelost is.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

@Jack dat is natuurlijk maar een artikel... klopt het ook wettelijk?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik vermoed van wel. Anders zou er niet gestaan hebben "Wettelijk gezien".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 55 keer

Nu nog zaken proberen rechtzetten uit 2009 is onredelijk (bijna 6j!), geen enkele rechter gaat dat ooit aanvaarden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

sander19 schreef:Concreet denk ik dat ze mij een korting voor 2 personen hebben gegeven ipv voor 1 persoon. Ik heb nooit doorgegeven dat ik met meerdere personen was en ik heb nu ook niets doorgegeven. Ze komen hier ineens, hoe?, achter, dat dat bij hun fout zou staan blijkbaar.
http://www.vreg.be/gratis-elektriciteit

De procedure
1) De netbeheerders vragen elk jaar bij het Rijksregister de gegevens over het aantal gedomicilieerden dat op 1 januari 20NN op hun net is aangesloten.

2) Daarna linken de netbeheerders deze gegevens aan hun interne databanken en vervolgens kijken ze welke toegangspunten beleverd worden door elke leverancier. Dit is geen eenvoudige oefening, onder andere omdat het adres in het Rijksregister exact hetzelfde moet zijn dan in hun interne databank.

3) Iedere distributienetbeheerder maakt jaarlijks vóór 15 april de gegevens voor de verrekening van de gratis hoeveelheid elektriciteit aan de leveranciers. Het gaat over de toegangspunten die door deze leverancier van elektriciteit werden voorzien op 1 april van het betrokken jaar en waarvan de domiciliegegevens bekend zijn bij de netbeheerder.

Rechtzettingstermijn gratis elektriciteit
In de Vlaamse energieregelgeving is niets vastgelegd over hoelang de leverancier moet teruggaan om de niet toegekende elektriciteit uit het verleden alsnog toe te kennen. De VREG heeft dit probleem aangekaart bij de minister en adviseert om een rechtzettingstermijn van minimum 2 jaar op te nemen in wetgeving. In afwachting stelt de VREG dan ook dat de leverancier minstens de gratis elektriciteit van dit jaar en vorig jaar toe moet kennen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

@heist_175: het artikel wat je aanhaalt heeft het over "niet toegekende" elektriciteit terwijl het in dit topic gaat over "dubbel toegekende" elektriciteit. Een groot verschil volgens mij.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De VREG geeft niet aan wat er bij teveel moet gebeuren,
maar een zelfde logica als teweinig, lijkt me niet absurd.

Leverancier en klant hebben dan dezelfde rechten wat betreft foutief verrekenen.

Je kan ook zeggen dat de topicstarter zijn facturen niet goed heeft nagekeken natuurlijk. Dat staat er duidelijk op (de informatie op energiefacturen is wettelijk geregeld).
Evengoed heeft de energieleverancier de richtlijnen van de VREG niet gevolgd, zijnde één keer per jaar gaan kijken in het rijksregisteren en dit mappen met de bestaande klantendatabase.
Ik bedoel maar: beide zijn in de fout gegaan.
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Dat Lampiris eens over hun hart strijkt en er een artikel bij de pers van laat opmaken "Lampiris geeft de mensen van gratis stroom nog extra kadootje". Komt veel beter over imho.
Afbeelding
Gebruikersavatar
elrocco
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 mei 2003, 10:35
Locatie: Dendermonde

sander19 schreef:Ik krijg hier van Lampiris ineens een brief dat ze mijn gratis inbegrepen stroom per inwoner de vorige jaren vanaf 2009 verkeerd hebben berekend.

Ze vragen nu dat ik de extra korting die ik had gekregen met terugwerkende kracht moet betalen. Weet iemand of ze dat zomaar kunnen vragen?

Concreet denk ik dat ze mij een korting voor 2 personen hebben gegeven ipv voor 1 persoon. Ik heb nooit doorgegeven dat ik met meerdere personen was en ik heb nu ook niets doorgegeven. Ze komen hier ineens, hoe?, achter, dat dat bij hun fout zou staan blijkbaar.

Edit: blijkbaar iets soortgelijk http://electrawatch.be/2010/05/12-000-v ... lectrabel/

Ik heb precies hetzelfde voor, en vond het eveneens nogal "verdacht". Nu ik zie dat er nog mensen in deze situatie verkeren, ben ik benieuwd wie of wat kan achterhalen wat hier van aan is....Omdat ik zelf niet zo'"n goeie ervaring heb met de klantendienst, heb ik zelf nog niet het initiatief willen nemen contact op te nemen...

Elrocco 8)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het probleem is natuurlijk dat:
  • - de meesten hun electriciteits factuur betalen va domiciliëring ...
    - bij niet betaling de leverancier al vlug nataligheidskosten berekent ...
Ik zou de TS volgend advies geven:
  • Hij moet aanvaarden dat hij gedeeltelijk schuldig is, en dus akkoord gaan dat hij het te weinig betaalde bedrag voor de laatste 2 jaren wil terugbetalen.
  • Ik zou een aangetekend schrijven sturen naar Lampiris, met de mededeling dat hij niet akkoord gaat met een terugbetaling sedert 2009, maar wel met de terugbetaling voor de laatste 2 jaar (referend naar de regeling "Rechtzettingstermijn gratis elektriciteit" die voor de 2 partijen geldt).
    Zo'n aangetekend schrijven is echt wel nodig als je facturen niet betaalt.
  • Indien dit toch gefactureerd wordt, dan zou ik het niet-betwiste gedeelte betalen (ik ga ervan uit dat de detail er zal bijstaan, gezien de prijs voor gratis elektriciteit ieder jaar verschillend is).
  • Indien reeds betaald via domiciliëring, kan je het integrale factuurbedrag - probleemloos en zonder reden - laten terugstorten door je Bank. Daarna betaal je (manueel) het niet-betwiste gedeelte.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

In de meeste hervormde regelgeving word net die verplichting tot aangetekende zendingen doorgaans geschrapt. We moeten echt eens af van dat systeem en inzien dat deze kostelijke, en vaak vervelende/onpraktische manier van communicatie echt wel overbodig is.

Stuur eerst een een e-mail, als je daarop reactie krijgt heb je reeds een bewijs "dat je melding ontvangen is", meer nog: je hebt bewijs wat er exact ontvangen is. Gezond verstand van beide partijen vermijd nodeloze kosten.

Wat er exact ontvangen is: Dat is het probleem van aangetekende zendingen, ze mogen dan nog steeds soms wettelijke weerslag hebben, maar eigenlijk zijn ze geheel waardeloos => als ik jou nu eens een geheel blanco blad aangetekend verstuur. En vervolgens beweer dat ik een klacht/vraag heb gestuurd met mijn bewijs van aangetekende zending? Absurd? Absoluut, maar toch al meegemaakt in real life. Heb dan vervolgens maar eens een rechter voor je die het systeem van aangetekende zendingen (en de verstuurder van de brief) blindelings vertrouwd.
Laatst gewijzigd door lirec op 19 nov 2014, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Als je een aangetekende zending krijgt, met een blanco blad, stuur je natuurlijk een aangetekende zending terug... waarin je zet, dat je een blanco blad hebt ontvangen. Niets doen, is om problemen vragen...

Het aangetekend brief systeem kan nog niet weg. Ik ken nog genoeg mensen die geen internet hebben, en dus ook geen email adres...
de koe zegt boe
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb gisteren een mail naar Lampiris verzonden, even afwachten wat daar uit voorkomt. Desnoods doe ik het inderdaad aangetekend.

Waarom heb ik het nooit eerder opgemerkt op mijn factuur: er staat gewoon 300kwh gratis stroom... weet ik veel hoeveel kwh er juist per persoon wordt gegeven. Als er nu had bijgestaan dat dit komt omdat er 2 of meerdere inwonende waren, ja dan had ik wel geweten dat er iets niet klopte en Lampiris op de hoogte kunnen brengen.

In elk geval al bedankt voor alle info, nu kan ik wat verder :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

sander19 schreef:Ik heb gisteren een mail naar Lampiris verzonden, even afwachten wat daar uit voorkomt. Desnoods doe ik het inderdaad aangetekend.

Waarom heb ik het nooit eerder opgemerkt op mijn factuur: er staat gewoon 300kwh gratis stroom... weet ik veel hoeveel kwh er juist per persoon wordt gegeven. Als er nu had bijgestaan dat dit komt omdat er 2 of meerdere inwonende waren, ja dan had ik wel geweten dat er iets niet klopte en Lampiris op de hoogte kunnen brengen.
Nu niet om moeilijk te doen, maar de hoeveelheid gratis stroom per inwoner vind je terug bij elke leverancier, op elke website, op elke factuur... van eender wie stroom verkoopt. Bovendien is het, laat ons stellen, een algemeen bekend feit dat je per inwoner op een bepaald adres recht hebt op 100kW gratis. Mag ik hier zo vrij zijn om te stellen dat jij nooit jouw facturen controleert? En dat gedurende ruim 5 jaar??
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 19 nov 2014, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Misschien dat jij alles dubbel nakijkt maar als als ik recht heb op x aantal gratis kwh stroom dan denk ik leuk, maar ik ga nu niet perse ook nakijken of mijn energieleverancier wel het correcte aantal kwh heeft gegeven. Ik mag er toch vanuit gaan dat die weet wat hij doet en ik mijzelf als klant niet moet verdiepen in die dingen?

Ik denk toch niet dat het een algemeen feit is dat iedereen zomaar vanbuiten weet dat je 200kw gratis krijgt als alleenstaande? Als je daarmee bezig bent oke, maar anders...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Je hoeft het zelfs niet van buiten te weten; als je hier of daar een simulatie maakt wordt er ALTIJD gevraagd hoeveel personen op dat adres wonen en dan zie je verschijnen hoeveel gratis kW daar tegenover staat. En het is geen kwestie van dubbel nakijken. Facturen controleer je altijd, dat is de logica zelve of gewoon gezond boerenverstand. Of betaal jij zomaar in het wilde weg wat je aan rekeningen in de bus krijgt zonder er ook maar 1 blik op te werpen?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels op 19 nov 2014, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik vind het wat ver gezocht van jou maar kom... alsof een mens dat allemaal onthoudt. Ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je wordt alleszins geacht dat allemaal te controleren.
Of iedereen dat doet, daar zou ik echt niet vanuit gaan.

Je wordt overigens ook geacht om elke dag het staatsblad te lezen.
Veel succes/plezier :)
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

vanaf volgend jaar zal je dat probleem niet meer hebben, want er zijn geen gratis kwh niet meer
de koe zegt boe
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

lirec schreef:Dat is het probleem van aangetekende zendingen, ze mogen dan nog steeds soms wettelijke weerslag hebben, maar eigenlijk zijn ze geheel waardeloos => als ik jou nu eens een geheel blanco blad aangetekend verstuur
Dit kan je perfect vermijden.
Stop de brief in een envelop met venster. Maak een gaatje in het venster en zet of laat er een stempel op zetten.
Automatisch staat de stempel ook op het blad. Zeggen dat er geen blad in zat wordt ook moeilijk want dan zou de stempel op de envelop staan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat van die aangetekende zendingen kan ook vrij makkelijk op de volgende manier:
Je stuurt een aangetekende brief en onderaan die brief zet je "U ontvangt deze brief ook via de gewone post"
Je stuurt identiek dezelfde brief via de gewone post en onderaan die brief zet je "U ontvangt deze brief ook als aangetekende zending".
Op die manier is het volledig uitgesloten dat de geadresseerde zou kunnen beweren dat hij bewuste brief nooit heeft ontvangen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Of de brief zelf omplooien en zonder enveloppe versturen?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

In Spanje is de aangetekende brief jaren geleden vervangen door een "Burofax"
  • - Je brengt de brief, zonder omslag, naar de Post
    - De Post zet er zijn datumstempel op, als bewijs van afgifte.
    - De Post verstuurt de brief per fax naar het postkantoor van de bestemmeling.
    - De kopie van de brief (fax) wordt aangeboden aan de bestemmeling, die ondertekent voor ontvangst.
Je kan de dienst ook on-line gebruiken.

Hiermee is het "probleem van de lege omslag" ook opgelost :)

PS - We zijn wel wat off-topic aan het gaan, misschien beter deze discussie afsplitsen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”