Filter op kabel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Zit volop in een verbouwing.

Heb voorlopig telefoon laten aansluiten op nieuw (ver) geplaatste coax van Telenet, om aannemers, contacten te kunnen bellen.

Eens de verbouwing afgerond (1 a 2 jaar) plan ik ook internet en TV

Toen de technieker langskwam zag ik hem een soort filterbuisje plaatsen tussen de tap en mijn coax hoog in de elektriciteitspaal.

Ik stelde hem daar een paar vragen over en vroeg mij af of zijn beweringen wel kloppen.

Als ik later internet bijneem, moet die filter dan weg, invloed op de kwaliteit van het internet, bvb snelheid. Hij beweerde van niet.
Volgens mij heeft een filter toch altijd neg. invloed..
Als er TV bijkomt, heb ik dan terug voorijkosten aanpassen, verwijderen filter. Neen, zei hij, Telenet kan op afstand het filter in of uitschakelen zodat er geen kosten bijkomen.

Kloppen zijn beweringen?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Hier bij ons zit er ook zo'n filter tussen omdat wij enkel internet hebben bij telenet. Dit geeft geen enkele invloed op de snelheid.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Als er TV bijkomt, heb ik dan terug voorijkosten aanpassen, verwijderen filter. Neen, zei hij, Telenet kan op afstand het filter in of uitschakelen zodat er geen kosten bijkomen.
Wat is dat voor zever ?
Als dit waar zou zijn,plaatste telenet overal zo'n filters en konden ze de helft van hun techniekers ontslaan.
Er zal terug een technieker langskomen voor je TV en de kans is heel groot dat je hiervoor moet betalen.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Wel... Het is wel zo dat die filters allemaal een 'tracability' nummer hebben, vermoedelijk om evt te kunnen zien of je ze er zelfs van tussen zou gaan schroeven... Ik weet niet of die daarmee ook als switch kunnen dienen...

Die filters filteren de freq fan TV-signaal uit, zodat internet wél doorkomt, TV niet. Zwartkijken voorkomen...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
jeffke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

KRL100 schreef:Wel... Het is wel zo dat die filters allemaal een 'tracability' nummer hebben, vermoedelijk om evt te kunnen zien of je ze er zelfs van tussen zou gaan schroeven... Ik weet niet of die daarmee ook als switch kunnen dienen...
een tracability nummer ?
leg eens uit,ik ben benieuwd :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kaarsenbril schreef:Als ik later internet bijneem, moet die filter dan weg, invloed op de kwaliteit van het internet, bvb snelheid. Hij beweerde van niet.
Correct... want het is een TV-only-filter... maw. een filter die het TV signaal blokkeerd zodat je niet zou zwart kijken.
kaarsenbril schreef:Volgens mij heeft een filter toch altijd neg. invloed.
Wees gerust dat je telefonie of internet er geen probleem van heeft.
kaarsenbril schreef:Als er TV bijkomt, heb ik dan terug voorijkosten aanpassen, verwijderen filter.
Nee, TN zal deze gratis komen verwijderen.
kaarsenbril schreef:Telenet kan op afstand het filter in of uitschakelen
Dat is pure nonsens .
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

kaarsenbril schreef: Als er TV bijkomt, heb ik dan terug voorijkosten aanpassen, verwijderen filter. Neen, zei hij, Telenet kan op afstand het filter in of uitschakelen zodat er geen kosten bijkomen.

Kloppen zijn beweringen?
Het is eigenlijk een beetje verkeerd uitgelegd, maar het klopt wel.
Analoge TV gaat binnen de kortste keren langzaam afgebouwd worden.
Dus analoge TV buiten beschouwing gelaten, klopt het wel. Ze plaatsen een A-filter die alles doorlaat. Ze kunnen op afstand uw telefoon, internet en digitale TV aan- en afschakelen, en dit naar keuze.
Het is dus meer een 'administratieve' filter.

Volgens mij bedoelt hij dit dus. Aan- en afschakelen van diensten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Sylvester schreef:Analoge TV gaat binnen de kortste keren langzaam afgebouwd worden.
Maar dan nog moet die filter eruit omdat men die frequenties ook gaat hergebruiken.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Nee want van zodra hij meerdere diensten heeft zit er al een A-filter die alles door laat

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een A-filter... wat is daar het nut van als die alles doorlaat ?

Volgens jou heeft hij dan geen TOF filter ? (en kan hij dus maw. zwart kijken)
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Soort filter hangt af van tap. Bij sommige moet er een A-filter in om alles door te laten, bij andere moet er net geen filter om alles door te laten.
In principe kan je dan analoog zwartkijken. Maar hoe het zit met een TV-kaartje weet ik niet.
Feit is dat ze van die filters af willen, want dat kost veel meer dan ze verliezen aan zwartkijkers.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Tja, nu analoog on the way out is, hebben ze andere manieren om zwartkijkers tegen te houden. Het sop zal hem de kolen niet meer waard zijn.

kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Dus om nog even samen te vatten uit de reacties

- filter heeft absoluut geen invloed op internet

- qua TV: 3 functies

filtert het analoog signaal eruit, dus geen analoge tv meer, wens je terug analoge tv (wat ze niet promoten) moet het
filter door een technieker weggenomen worden. Dit doen ze gratis als je analoge tv neemt.

ze kunnen digitale tv vanop afstand met het filter aan of uit zetten... (heb ik wel mijn vraagtekens bij??)

Het filter beschermt hun kabel tegen storingen vanuit mijn woning...

Is het zo goed samengevat ?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

kaarsenbril schreef:Dus om nog even samen te vatten uit de reacties
- filter heeft absoluut geen invloed op internet
Filters hebben op geen enkele dienst van Telenet kwaliteitsinvloed, of hij moet kapot zijn. Filters hebben invloed op de dienst en functie waarvoor ze gemaakt zijn.
kaarsenbril schreef: - qua TV: 3 functies
filtert het analoog signaal eruit, dus geen analoge tv meer, wens je terug analoge tv (wat ze niet promoten) moet het
filter door een technieker weggenomen worden. Dit doen ze gratis als je analoge tv neemt.
Verbetering : Er zijn soorten filters:
een TOF filter die de TV kanalen eruit filtert (analoog en digitaal, grotendeels), alleen internet en telefoon , dus alleen de modem die nog werkt.
een HP filter : alleen heenweg, dus alleen TV kijken, modem werkt niet omdat er geen terugweg pad is.
een A-filter (of geen filter bij sommige taps) : alle diensten gaan erdoor
een afsluitfilter : geen diensten
er zijn nog andere filters maar die hebben technische functies.

Ze doen dit uiteraard gratis, in die zin dat je niet specifiek moet betalen voor het vervangen of verwijderen van een filter. Als je alle diensten hebt gehad, is de kans groot dat je een A-filter hebt. Wil je daarna alleen TV kijken, dan doen ze niks. Ze schakelen alleen uw modem en digicorder af.
Opgelet : soms zijn er kosten als je een bepaalde dienst bij vraagt. Dit is vaste kost, die iedereen in dezelfde situatie moet betalen, en staat los van het wél of niet vervangen van de filter.
kaarsenbril schreef: ze kunnen digitale tv vanop afstand met het filter aan of uit zetten... (heb ik wel mijn vraagtekens bij??)
Verbetering : ze kunnen uw digicorder en modem functie op afstand aan en uitzetten, dat klopt, maar niet 'op afstand mét een filter'. Die filters kunnen op afstand niet aangepast worden. Zoals ik al zei is het een kwestie van reeds de juiste filter te hebben. Is dat niet, dan moet er toch iemand langs komen, en dit vergt op zich geen extra kost.

kaarsenbril schreef: Het filter beschermt hun kabel tegen storingen vanuit mijn woning...
Ja en nee. Als je alle diensten hebt, en je prutst aan de inkomende kabel in de kelder, of aan de kabel naar de modem, dan gaan er evenzeer storingen het net op.
Als je een HP filter hebt (alleen TV kijken), kan je thuis knoeien zoveel je wil, dat stoort niet omdat er geen terugwegpad is.

Besluit :
In feite moet je je er niks van aantrekken. Filters worden gratis geplaatst, en als iets niet werkt komt Telenet dat oplossen. En je moet niet knoeien met de installatie.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap het nut niet van:
- die HP filter. Als een modem niet geregistreerd is, hab je zoiezo toch geen internet, dus waarom dat filteren?
- die A filter. Waarom een filter als er niks gefilterd moet worden; dat zorgt toch alleen maar voor verlies op het signaal?

FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

A Filter: voor zover ik weet zijn er bepaalde verdelers waar een filter *moet* inzitten om signaal door te laten, anders heb je gewoon een open connectie. Dus een A-filter is wellicht niet echt een filter in de definitie van het woord, maar een passthrough eerder... Die je vervangt door een filter als je effectief wil filteren.

HP Filter: het gaat niet zozeer om "geen internet", maar feit is dat puur analoge installaties vaak een *enorme* knoeiboel zijn van foute aftakkingen en noem maar op, waardoor je dus niet alleen RF lekkage kan krijgen van de kabel naar buiten toe (not funny.), maar ook RF instraling die storing kan veroorzaken op het kabel netwerk. En dat voorkomt een HP filter voor zover ik weet dus...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De HP filter wordt gezet (of beter gezegd: staat) op alle aansluitingen waar er nog géén NIU staat, met andere woorden: alle huizen die "TV distributie" hadden, en nog geen andere digitale dienst.
Deze filter dient om storingen te vermijden vanuit de woning naar het Telenet netwerk.

Deze filter wordt weggenomen, van zodra er een NIU geplaatst wordt (die deze functie overneemt)

[Edit] Flashblue was mij voor :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

De A-filter (of All-pass) is eigenlijk geen echte filter, maar een verloopstekkertje. Afhankelijk van de tap en het type coaxkabel kan het zijn dat de kern van de coaxkabel te klein is om goed op de tap aan te sluiten. Daarom plaatst men zo een "filter" die aan de mannelijke kant een wat dikkere kern heeft. Zo'n verloopstekker is zeker niet altijd nodig; 't is voor zover ik me kan herinneren regiogebonden (omdat er qua taps ook wel wat verschil is tussen verschillende regio's).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ah, juist, de HP vervangt de daar onbestaande NIU. I see, logisch eigenlijk.
En de A filter is dan een soort adaptertje.

Ik ken niet veel van deze materie, maar het verschil tussen "een signaal" en "een open connectie" zie ik niet direct. Signaal is toch signaal, als het doorkomt moet de apparatuur aan het uiteinde ermee overweg kunnen, tenzij die filter opkuis of andere manipulatie van dat signaal zou doen.

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Die "open connectie" komt gewoon doordat de kern van de coax te klein is... Beetje zoals een 2,5 mm hoofdtelefoonstekker in een 3,5mm aansluiting proberen te steken :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ah, dat bedoel je met open connectie. Ik had iets anders verstaan, in de zin van een bestaande, werkende connectie zonder filters.

Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Het is iets complexer dan het laten branden van een lamp :-D

B-BOB
Starter
Starter

De coax kabel die telenet tot in je huis legt, bevat de analoge tv kanalen zoals die er al 50-tal jaar en langer op staan. Daartussen is er een plaats gehouden voor datacommunicatie (internet en andere). Ik ben elektronisch ingenieur en heb het kabelsignaal eens bekeken met de spectrumanalyser en zag dat de frequentieband voor internet ligt tussen 287 en 425MHz. Nadien zijn er nog 3 analoge tv kanalen verdwenen, dus ik veronderstel dat nu, eind 2014, de frequentieband voor internet nog breder is geworden.

Als je bij telenet geen analoge tv wil, maar enkel internet, dan plaatsen ze een filter zodat je enkel maar het deel tussen 287 en 425MHz kan ontvangen, wat enkel datacommunicatie bevat.

meting van Telenet kabel op 31 jan 2008
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Je moet die metingen nog eens opnieuw doen; ik dank dat je DVB-C MUX'en voor DOCSIS-kanalen hebt aanzien. Tenminste, da's wat ik uit de combinatie van
http://www.tv-digitaal.be/index.php?naa ... 0DTV%20Mux en http://www.zenders.be/ haal. De meeste analoge zenders zitten tussen 130 en 280 MHz (in Limburg zit er ook nog een stuk tussen 550 en 730); tussen 400 en 460 zitten analoge noch digitale zenders dus vermoed ik dat dat frequentiespectrum voor DOCSIS gebruikt wordt.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

B-BOB schreef:De coax kabel die telenet tot in je huis legt, bevat de analoge tv kanalen zoals die er al 50-tal jaar en langer op staan. Daartussen is er een plaats gehouden voor datacommunicatie (internet en andere). Ik ben elektronisch ingenieur en heb het kabelsignaal eens bekeken met de spectrumanalyser en zag dat de frequentieband voor internet ligt tussen 287 en 425MHz. Nadien zijn er nog 3 analoge tv kanalen verdwenen, dus ik veronderstel dat nu, eind 2014, de frequentieband voor internet nog breder is geworden.

Als je bij telenet geen analoge tv wil, maar enkel internet, dan plaatsen ze een filter zodat je enkel maar het deel tussen 287 en 425MHz kan ontvangen, wat enkel datacommunicatie bevat.

meting van Telenet kabel op 31 jan 2008
Dit is ondertussen helemaal achterhaald en klopt niet.
De communicatie van de docsis modems zit tussen de 400 en 500 Mhz, en voor de rest zit er veel meer op de kabel dan jouw SA views.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”