Leerkrachten - de discussie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef: [offtopic]
@ Dafke
De sneer naar het onderwijs vind ik meer dan misplaatst. Geen idee of jij iemand kent in "het onderwijs".
Bij mijn vrouw in de familie zijn er heel wat mensen in het onderwijs, mijn vrouw zelf ook.
Ik zou niet willen wisselen: lesvoorbereidingen, verbeteren, extra bijscholing geven op school, toezicht houden, uitstappen voorbereiden en begeleiden, in de vakanties GIP's verbeteren en jaarplannen opstellen/bijwerken, in de grote vakantie inschrijvingen doen.
Dan ben je blij dat je in de privé werkt en maar 50-60u per week moet doen, met een deftig loon én een firmawagen.
Ah, alles wat je in het onderwijs nodig hebt, mag je trouwens zelf kopen: laptop, printer, boeken, ... Ik heb een laptop en GSM van het werk en als ik voor een certificaat moet studeren, koop ik de boeken op mijn onkostennota.
(je kan die laptop, die printer en die boeken wel in uw beroepskosten steken, maar voor je boven het forfait uitkomt, moet je al veel moeite doen + je hebt sowieso controle van de belastingen)
In het onderwijs mag je de eerste 10jaar elke grote vakantie opnieuw solliciteren.
Jobzekerheid 0,0 en met de nieuwe maatregel van de onderwijskoepels en Crevits rond de besparingen zullen er 1500 startende leerkrachten voor de bijl gaan.
Offtopic:

Ik heb het al veel zien voorbijkomen dat onderwijs veel zwaarder is dan aangenomen wordt, maar ik kan er echt niet uitkomen aan wat dat ligt.
Een leerkracht geeft effectief les in uren per jaar: 182/5*50*(5/6) = 606 uur
Een doorsnee werkende mens (40u/week, geeneens 50/60) = 250/5*40 = 2000 uur

Stel dat een leerkracht dan nog elke dag 3u werkt buiten echt lesgeven (toch wel wat) => 3x182 = 546u
Waar is die overige 900u? Die voorbereidingen kosten ook allemaal tijd, maar zoveel? (of mis ik hier iets?)

Ik ben zelf student en heb 36 (echte uren geen 50min uren) per week les. Daarbuiten moet er ook nog vanalles gedaan worden. In weekends wordt er ook serieus werk gedaan. 65-70u per week is dan ook eerder norm dan uitzondering. (het zijn wel geen lichte studies, dat valt er bij te zeggen)

Dan blijf ik wel sceptisch over het feit dat leerkrachten "veel werk" hebben.

raf1 schreef:Betaling in natura is middeleeuws. Zo ook deze regering die dat niet durft te veranderen.
Bitcoins FTW :lol:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Vergaderingen, deliberaties, lesvoorbereidingen, verbeterwerk, administratief papierwerk, leerlingbegeleiding, bijscholingen in de "vakantie", verplichte aanwezigheid opendeurdagen en andere fundraisers, ...

Ik reken voor elk lesuur ook een uur werk buiten de les, dus werkuren x2; sommigen tellen werkuren x3; de waarheid ligt wss ergens int midden.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

AndRo555 schreef:
heist_175 schreef: ...
...
[offtopic]

Ik kan niet anders dan Andro hier in bijstaan. Ik kwam in het middelbaar zeer goed overeen met mijn leerkrachten en ook in mijn vriend- en kennissenkring kan ik er heel wat terugvinden. Alles wat ik hier ga zeggen zijn dan ook hun woorden, niet de mijne. Het zijn stuk voor stuk leerkrachten waarvan ik ongelooflijk veel heb bijgeleerd en een passie hadden voor hun vak én hun job.

Veel werk? De eerste drie jaar misschien, daarna is het een kwestie van de cursus wat te actualiseren en/of wat aan de passen aan de nieuwe leerplannen. Mensen in de bedrijfswereld moeten ook up-to-date blijven en geregeld bijscholingen volgen. Hierboven werd ergens het voorbeeld van een IT'er aangehaald: die moet ook meeblijven met de nieuwste technologieën.
Begin dan ook niet te vitten op oudercontacten en klassenraden. Dat zijn dingen die één of twee keer per semester gebeuren, er zijn genoeg andere jobs waar er veel meer avonden of weekends opgeofferd moeten worden.

Ik ken genoeg leerkrachten economie, programmeren, ... die aan de top van de bedrijfswereld zouden kunnen staan. Ze laten allemaal hun gsm en bedrijfswagen met plezier vallen voor makkelijke uren, veel vakantie en het feit dat ze na hun werk het werk ook achter zich kunnen laten. Let wel: ik reken tijd die men steekt in verbeteren, lesvoorbereidingen, weet ik wat tot werk. Dat hoort nu eenmaal bij de job, beschouw het als een deel teleworking? Eens dat gedaan is, hoeven ze zich ook geen zorgen meer te maken over hun job. Laat al die leerkrachten die van hun oren maken eens drie maanden in een bedrijf werken waar ze hun vak in de praktijk brengen, ze zullen snel teruglopen naar het onderwijs.
Het enige minpunt volgens hen is dat ze hun verlof niet zelf kunnen indelen en altijd in het hoogseizoen op vakantie moeten.

Ik wil echter benadrukken dat ik absoluut niets tegen leerkrachten heb, integendeel. Je wordt leerkracht omdat je een passie hebt voor je vak en je kennis wil overbrengen naar een nieuwe generatie, een van de belangrijkste maatschappelijke taken in mijn ogen. Bij die job komen echter een hoop voordelen kijken die je op een andere job kan vergeten.

Spijtig genoeg zijn er mensen die gewoon niet weten wat een job in het onderwijs inhoudt en er toch ervoor kiezen. Ze denken dat het louter gaat om de 18 uur per week lesgeven en dat het daar stopt. Zo'n job bestaat nu eenmaal niet. Er komt nog een hele hoop werk bij kijken, deal with it. Je hebt voor de job gekozen, dan ga ik er ook van uit dat je weet wat de job inhoudt. Begin dan niet te vitten op mensen een hoop andere voordelen krijgen, je hebt er immers zelf voor gekozen om een ander 'voordelenpakket' te krijgen. Het beste van twee werelden bestaat niet.

Leerkracht is een heel mooi beroep, maar degenen die het onderschatten zijn volgens mij eerder de (toekomstige) leerkrachten zelf.
[/offtopic]
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

[offtopic]
Reken gerust op voor elk lesuur 3x werk:
- jaarplannen
- voorbereiden, verbeteren
- langlopende opdrachten ondersteunen en verbeteren
- klassenraden, oudercontacten
- bijscholing op woensdagnamiddag en zaterdagvoormiddag
We zijn ondertussen 5-6 weken bezig en er zijn al 2 klassenraden gepasseerd (niet alle leerlingen zijn perfect, er gebeurt een korte opvolging van "probleemgevallen" en moeilijkere gezinssituaties)

Mijn vrouw staat nu haar 5de jaar in het onderwijs en zij heeft nooit gedaan met werken: 's avonds, tijdens springuren, op de trein naar school, in het weekend.
Enkel zondag heb ik geclaimd om haar toch nog eens te zien:).
Ik heb het wel over 3de graad middelbaar. Misschien dat het voor andere jaren anders is?
Mijn schoonmoeder staat als zorgleerkracht in het lager onderwijs en die komt er ook niet met 50-60u.
Toen ik nog vakantiewerk deed, hielp ik mijn schoonmoeder doorheen 350 (alle leerlingen van het 2de tot het 6de leerjaar) rekenstaten van 5-6 blz. De rekenstaten dienen om doorheen het jaar een opvolging te hebben van de evolutie van het niveau.

Een tante van mijn vrouw staat ook in het onderwijs, ook 3de graad middelbaar.
Zij is +/- 50 jaar ofzo, wel al vastbenoemd, maar heeft geregeld ook nog voorbereidingen tot diep in de nacht.

25% van de startende leerkrachten geeft het de eerste 5 jaar op en gaat (terug) naar de privé.

Als je in uren wil rekenen:
max 250 werkdagen per jaar (365 - 100 weekenddagen - officiële feestdagen)

Privé: 220 werkdagen * 8,5u = 1800u
Onderwijs - gewone weken: 22 lesuren * 3u werk per lesuur * 30 lesweken = 2000u
Onderwijs - examen weken: 4u toezicht * 7weken * 5dagen + 7 klassen verbeteren * 8u = 200u
Onderwijs vakantieperiode herfst+krokus + halve kerstvak + halve paasvak: 4u per dag * 4weken = 40u
Onderwijs grote vakantie: 20u ofzo
Tezamen een pak meer dan in de privé

Voordeel: een groot deel is van thuis werken, in de grote vakantie ben je veel thuis

Maar er zijn ook lijntrekkers.
Volgens mij een minderheid.

[ontopic]
Toch nog maatregelen die de firmawagens raken:
DeStandaard
De nieuwe Zweedse coalitie wil aan de regeling voor bedrijfswagens niet tornen, bleek dinsdagavond. Voor de dieselprijs zal enkel het cliquetsysteem worden gehanteerd. Dat betekent dat, in het geval van een prijsdaling, de accijnzen niet evenredig dalen. De bedrijven mogen rekenen op 1 miljard euro verlaging van de bedrijfsvoorheffing in de eerste twee jaar van de legislatuur.
Touring vindt het goed dat het cliquetsysteem wordt toegepast, maar koppelt er wel voorwaarden aan vast. (...)
Smagghe benadrukt ook dat het cliquetsysteem op een correcte manier moet toegepast worden. ‘Zodat het geen verhoging van de belastingen wordt, maar een verschuiving. Op die manier wordt het gebruik van diesel afgeremd en worden er hopelijk in de toekomst meer benzinewagens gekocht’, aldus Smagghe.
DeStandaard
Een echte vermogenswinsttaks komt er niet, maar CD&V heeft toch een kleine taxshift veroorzaakt: meer taksen op diesel, tabak, en op enkele producten die nog niet belast werden...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

heist_175 schreef:[offtopic]
Reken gerust op voor elk lesuur 3x werk:
- jaarplannen
We zijn ondertussen 5-6 weken bezig en er zijn al 2 klassenraden gepasseerd (niet alle leerlingen zijn perfect, er gebeurt een korte opvolging van "probleemgevallen" en moeilijkere gezinssituaties)

Mijn vrouw staat nu haar 5de jaar in het onderwijs en zij heeft nooit gedaan met werken: 's avonds, tijdens springuren, op de trein naar school, in het weekend.
Enkel zondag heb ik geclaimd om haar toch nog eens te zien:).
Ik heb het wel over 3de graad middelbaar. Misschien dat het voor andere jaren anders is?
Mijn schoonmoeder staat als zorgleerkracht in het lager onderwijs en die komt er ook niet met 50-60u.
Toen ik nog vakantiewerk deed, hielp ik mijn schoonmoeder doorheen 350 (alle leerlingen van het 2de tot het 6de leerjaar) rekenstaten van 5-6 blz. De rekenstaten dienen om doorheen het jaar een opvolging te hebben van de evolutie van het niveau.

Een tante van mijn vrouw staat ook in het onderwijs, ook 3de graad middelbaar.
Zij is +/- 50 jaar ofzo, wel al vastbenoemd, maar heeft geregeld ook nog voorbereidingen tot diep in de nacht.

25% van de startende leerkrachten geeft het de eerste 5 jaar op en gaat (terug) naar de privé.

Als je in uren wil rekenen:
max 250 werkdagen per jaar (365 - 100 weekenddagen - officiële feestdagen)

Privé: 220 werkdagen * 8,5u = 1800u
Onderwijs - gewone weken: 22 lesuren * 3u werk per lesuur * 30 lesweken = 2000u
Onderwijs - examen weken: 4u toezicht * 7weken * 5dagen + 7 klassen verbeteren * 8u = 200u
Onderwijs vakantieperiode herfst+krokus + halve kerstvak + halve paasvak: 4u per dag * 4weken = 40u
Onderwijs grote vakantie: 20u ofzo
Tezamen een pak meer dan in de privé

Voordeel: een groot deel is van thuis werken, in de grote vakantie ben je veel thuis

Maar er zijn ook lijntrekkers.
Volgens mij een minderheid.
[offtopic]
Ik heb toch zware twijfels over de efficientie van dat werk (no offence) als je 3u werk nodig hebt per 50min lesgeven. :eek:
Ik ontken niet dat er wel wat nevenactiviteiten zijn die tijd inemen. Maar zoveel? Als je daar de effectieve breakdown van zou kunnen geven, dat zou leuk zijn.
zien. (1400u per jaar in die "neven" taken...)
En het eerste nieuwe jaar met een bepaald vak (en richting in mindere mate) kan wat meer werk zijn, maar dat middelt uit over de jaren. Nieuwe boeken zijn ook even zoeken, maar een partieel integraal wordt niet ineens anders opgelost met een nieuw handboek, dus dat is alleen format/cosmetisch.

Van alle leerkrachten (middelbaar) die ik ken zijn er een heel aantal die nog serieus veel tijd over hebben voor andere dingen; een cafe openhouden, huisvrouw/man zijn, voetbalcoach, scouts, ...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

[offtopic]
tja, je hebt voor en nadelen aan elke job.
Ook bij leerkrachten.

Dat velen niet zouden aarden in bedrijven is mogelijk omdat ze voor de klas enorme vrijheid hebben. Dwing een school leerkrachten een maand om samen te werken in een stijl zoals bv op een administratie, en velen lopen zot de muren op denk ik.

Anderzijds is het loon niet super, en kan je fluiten naar voordelen als bedrijfswagens, gsms, laptops, etc... Erger nog, veel leerkrachten kopen op eigen kosten materiaal voor hun werk; dat zie ik minder in de prive gebeuren. En je vakanties, hoewel je de vrijheid hebt om ze zelf in te delen vanwege de lengte, zijn altijd in het gigantisch dure hoogseizoen.

Voordelen zijn dat men inderdaad meer vakanties heeft. En ook al gebruik je die voor thuiswerk, het niet moeten naar het werk rijden en zelf je tijd kunnen indelen zijn dan een pluspunt. Een ander leuk feit dat dat *iedereen* in je school dan vakantie heeft, en er na je afwezigheid dus geen gigantische stapel werk op je ligt te wachten.

Vergeet bij de telling ook niet dat beginnende leerkrachten zelden een voltijdse hebben, en dus in meerdere scholen moeten lesgeven. Dat houdt in: alle vakvergaderingen, richtingcoordinaties, deliberaties, llnbegeleiding, oudercontacten, papierwerk, etc etc mag je vermenigvuldigen het aantal scholen waar men les geeft. En bij bepaalde scholen die in semestersysteem lesgeven weet je in januari vaak niet of je in februari nog evenveel uren gaat hebben.

Als er dus iemand (laatst nog ene in mijn privekring) durft te beweren dat leerkrachten "maar 20u werken", kan ik het ervan krijgen. Ze geven "20u les" (of dat nu 50 of 60 min zijn hangt van het systeem af). Als leerkrachten de mentaliteit zouden hebben die ertoe leidt dat men 15 min op voorhand aan de prikklok staat te wachten (de ultieme 9 to 5ers, zoals in sommige bedrijven legio is) zou het snel gedaan zijn.

En als je in het ASO lesgeeft, ben je vaak "met je gat in de boter gevallen". Probeer maar eens in een BSO die mannen geengageerd te houden met algemene vakken. Ik ken iemand die in een 4e jaren geleden aardrijkskunde vervanging gaf, die gasten konden de buurlanden van Belgie niet opnoemen. Dan vraag je toch af of het nog zin heeft soms...

krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit hierboven komt zo bekend voor...
Genoeg vrienden die leerkracht zijn (een halve studentenclub van vroeger) en zoals hierboven omschreven : een job aannemen om daar dan 4u per week les te geven. Om dan in je auto te springen, tientallen km's te rijden naar de volgende.

Ik ken iemand die woont in Oudenburg die les gaf in Brugge, Gent, Oudenaarde, Kortrijk, Nieuwpoort en Oostende. Begin maar...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Reken gerust op voor elk lesuur 3x werk:
- jaarplannen
Gelukkig moeten we dat als IT'er allemaal niet doen :lol:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Mijn schoonbroer is ook regentaat.
Veel hangt af van hoe serieus je je job neemt. Hij doet heel veel zelf, zoals bv de lessen (boeken) etc..
Dan kruipt er inderdaad veel tijd in, maar veel mensen die hun job ook serieus nemen, doen dat ook.
HEEL veel leerkrachten hebben geen 9 to 5, maar eerder een 10 to 14 job. Houden zich aan de voorgekauwde prul en ja.. die hebben een "schoon" leven met veel vakantie.
Uiteindelijk durf ik dan zelfs nog in discussie te gaan met mijn schoonbroer en uiteindelijk draait het altijd op hetzelfde uit: waarom kom je dan ook niet in het onderwijs? Want dan kan hij beweringen niet meer herleggen.

En daar heeft hij ook gelijk: ik zou ook naar het onderwijs kunnen gaan, maar ik doe het niet. Dus daarmee ben ik er ook over gestopt. Hetzelfde wat ik dus bedoel met bedrijfswagens. IK heb er één, jij niet? Dan moet je maar de conclusies trekken en ofwel ander werk(gever) zoeken met wel een bedrijfsauto, ofwel aanvaarden dat je er geen krijgt.
Maar de jaloerse reacties om diegene die het wel hebben afpakken, dat is er ver over!
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ieder job zal wel zijn voor en nadelen hebben zeker...

leraars meer verlof
ambtenaren meer pensioen
hoger bedienden een bedrijfswagen
...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

heist_175 schreef:@ IT'er's moeten dat ook
dat is wel binnen betaalde tijd, in het onderwijs komt het bovenop de "maar" 22 lesuren.
Sorry, da's ook verre van waar. Een werkgever verwacht dat je meeblijft op vlak van technologie, certificaten behaald,... maar daarvoor krijg je uiteraard maar weinig of zelfs geen "betaalde tijd" voor. De (goede) IT'ers die ik ken moeten echt wel in hun vrije tijd er ook mee bezig zijn, anders is het ondoenbaar om een beetje bij te blijven op technologie vlak. Je hoort me niet klagen, voor mij is het nog altijd mijn hobby waarmee ik toevallig mijn brood mee kan verdienen. En ja, die komt dus nog NA mijn theoretisch "betaalde" 40 uren, dus na mijn 50 uren werkweek in de praktijk :-)

Maar om te zeggen dat bijblijven in de IT sector makkelijk tijdens de uren kan, is onzin!
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat is in vele jobs zo hoor...

Zoek eens een werkgever in de ambulancesector (zelfs met secundair vervoer!) die je wilt aannemen als je niet in het bezit bent van een zogenaamde badge 100/DGH (=dringende geneeskundige hulp). De meesten vragen dat standaard aan iedereen die komt solliciteren. Zelfs al is het voor secondair vervoer (waarbij je mensen naar het ziekenhuis brengt die bvb liggend moeten vervoerd worden, maar niks ernstigs mee is)!

Echter : een badge 100 haal je niet zomaar! Bij MEDOV kan je die enkel halen als het bedrijf waarvoor je werkt actief is binnen de 100-wereld. En dat zijn secundaire ambulancefirma's dus niet! Als je chance hebt kan je die badge 100 voorleggen die je bijvoorbeeld hebt gehaald via de brandweer (als je daar vrijwilliger bent). Echter...denk je dat de brandweer blij is dat zij mogen dokken, en dat je het dan eveneens gebruikt voor je vast inkomen? Helemaal niet!

Nu, je kan die badge ook op eigen initiatief halen. Tenminste als je 700 euro op tafel legt en als je de toelating krijgt van de federale gezondheidsinspecteur.

De basiscursus duurt 132 uur, waarvan 70 uur theorie en 62 uur praktijk. De cursus wordt gevolgd door een kijkstage van minstens 40 uur. De stagiair moet telkens 5 MUG- en ambulance interventies bijwonen. En dan mag je ook nog jaarlijks 24 uur vorming volgen en elke 5 jaar een evaluatieproef afleggen.

Kortom : in elke job investeert men met zn eigen tijd...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:@ IT'er's moeten dat ook
dat is wel binnen betaalde tijd
En dat zeg jij... realiteit is anders.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Aangezien de topic i.v.m. bedrijfswagens off-topic ging, hier een nieuwe thread. Bepaalde reacties zullen naar hier verhuisd worden.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

mijn zoon (lager onderwijs) gaat naar school van 8.30u tot 15.30u... dan is er nog middagpauze van 11.40u tot 13.20u welke moet betaald worden. Alles voor half acht of na half 4 moet ook voor betaald worden. Leraars komen best toe, met de middagpauze om de toetsen te verbeteren. Als ik vorig jaar ging bellen tijdens een ( van de vele)pedagogische studiedag (dus een dag dat kinderen moeten thuisblijven) zaten de leraars... te barbequeen.

En omdat ik ook de lerares in mijn facebook heb, zie ik ze tijdens de lessen ook nog op facebook zitten :lol:

Maar ik gun het ze wel...
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

veel mensen zitten tijdens de uren op facebook, en veel bedrijven hebben ook teambuilding activiteiten.
dus mbt facebooken en die pedagogische studiedag valt niet veel op te merken (zolang het de les niet stoort, en of het ethisch is valt te bezien)

dat "verplicht" onder de pauzes examens verbeteren, volgens mij zijn er al een PAK leerkrachten die dat doen, maar laat ons ook eerlijk zijn,
het belgische onderwijs is niet bepaald magnifiek te noemen: veel te veel ongemotiveerde leerkrachten, veel te weinig leerkrachten, veel te weinig ruimte,
en veel te veel leerlingen per klas...
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

maar als ik dan reken : 8.30 tot 15.30u is 7u - 1.40u aan middagpauze. Dus geven ze 5u en 20min les. Dan reken ik dus een volle dag, geen woensdag (halve dag) en reken ik ook nog niet de zedenleer/godsdienst en turnlessen eraf. En dan natuurlijk de vele vakantiedagen. Ik denk dat ik meer uren doe, en ik werk half-time

Toch niet slecht zeker?
de koe zegt boe
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ooit heb ik ook overwogen leerkracht te worden omwille van:
  • Veel vrije tijd (beeld je in dat je zoveel vakantie hebt, je je inkopen kan doen als het niet druk is, veel thuis kan werken en je kinderen op redelijke uren kan brengen en halen van school + kan uitsparen op crèche)
  • In mijn vak-domein kans op mooie uren en snelle vaste benoeming
  • Moest ik jong kunnen beginnen, riant loon dat blijft stijgen zonder boe of ba
  • Pensioen
Maar ik ben snel van het idee afgestapt. Redenen:
  • Pedagogen en hun administratie tijdens de SLO, wereldvreemden zijn het
  • Een direct beginnend leerkracht verdient zeer goed zijn brood over zijn loopbaan (veel te veel zelfs vind ik, maar kom), maar als je van de privé komt, kan je maar beperkt en moeilijk je ervaring laten gelden (direct ook de reden dat er niet zoveel instappen). Genoeg voorbeelden te vinden van leerkrachten zonder echte privé ervaring die bakken meer verdienen dan een veel oudere leerkrachten met ervaring uit het werkveld.
  • Ik heb nog bijscholingslessen gegeven aan leerkrachten, er zitten er goede tussen, maar globaal genomen... zo wou ik niet worden :wink:
  • Neem daar nog eens de kans bij dat je monsters van leerlingen hebt en een nog leukere directie
Mijn zus en haar man geven ondertussen al enkele jaren beiden les. Als ik die hun leven zie, dan zou ik als ik vers van de schoolbanken zou komen nog twijfelen, al denk ik dat het op lange termijn wel saai wordt.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

- Moeten die leerkrachten ochtenddiensten doen?
- Avonddiensten?
- Nachtdiensten?
- Extra uren aan de bestaande diensten?
- Weekendwerk?
- Feestdagen werken?
- "Maar" 152 uren verlof per jaar?
- Hebben ze permanentiediensten 24/24 en 7/7
- Staan de leerkrachten alleen op dienst?
- .....

Volgens mij hebben ze niets, maar dan ook niets te klagen ... integendeel, het zijn luxebeesten ...

- Voltijds werken is tussen de 20 tot 23 uren per week, alle andere mensen werken 38 uren per week.
- Zijn altijd thuis als de kinderen thuis zijn
- Kunnen hun ziektedagen opsparen om op die manier vervroegd op pensioen te gaan
- Zijn iedere vakantie thuis (Krokus 1 week, Paasvakantie 2 weken, Grote vakantie minimum 8 weken, Herfst vakantie 1 week) Hebben dus veel veel veel meer dan een gewone werknemer.
- Alle weekends thuis
- Alle feestdagen thuis
- Woensdag namiddag thuis
- Oh ja en alle verlengde weekends door feestdagen ....
- ...
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Kan toch ook maar moeilijk geloven dat 1 lesuur 1u voorbereiding vraagt.
Dat nieuwe leerkrachten hier meer werk mee hebben geloof ik best.
Maar de "ouwe rotten" die al jaren dezelfde vakken geven, geven ze met hun ogen toe hoor.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Grappig dat ook hier volop afgegeven wordt op leerkrachten. Mijn vrouw is een leerkrachte lager onderwijs. Tijdens de grote vakantie heeft ze inderdaad 6 weken echte vakantie. De laatste 2 weken van augustus bereiden ze het volgende schooljaar al voor: of denken jullie dat al het gerief gewoon door de kabouters klaargelegd wordt? Bovendien wordt hun klas maar om de 6 weken gepoetst, om nog maar over de manier waarop er gepoetst wordt te zwijgen. Hoewel ik vaak zeg dat ze gewoon moeten klagen, kuisen ze zelf na hun uren de klas... Ik noem het zot.

Op woensdag heeft ze idd een halve dag, echter zie ik ze niet vaak voor half 5 thuis. De andere avonden zit ze hier tot 's avonds laat bezig te verbeteren. Zelfs ik hang er elke maand aan om mee te helpen de punten van de rapporten in te geven. Zij zit met de laatste jaren met een klas van 25 tot 27 9 jarigen. Ik zou dat niet zien zitten die een ganse dag te entertainen.

Ook moeten zij in "werkgroepen" zitten om aan vanalles te werken, voor haar is het verkeersveiligheid en iets muzisch. Dat gebeurt gewoon buiten de uren.

Elke dag neemt ze maximaal 20 minuten middagpauze (vaak minder). De rest van de tijd zit ze vanalles te doen voor de klas. Je kan er echt niet omheen hoeveel papierwerk er komt kijken. De voorbereiding van de agenda voor een week neemt een halve dag in beslag, hier meestal elke zaterdag voormiddag. Om de haverklap veranderen de cursussen door de mannen in Brussel die weer een ander gedacht hebben, gevolg: je moet een gans jaar alles opnieuw herwerken. Op papier "bewijzen" dat je goed lesgeeft is veel belangrijker dan de lessen zelf, dat noem ik pas echt belachelijk.

Zo kan ik nog een tijdje verder gaan, maar ik kan jullie wel op het hart drukken dat ze buiten die 6 weken groot verlof echt wel veel uren per week klopt. In verhouding tot het loon is dit weinig per uur... Je hebt overal leeghangers, dat klopt, maar zoals bij vele ambtenarenjobs brengt de verjonging een heel andere wind. Echter moet er dringend vereenvoudigd worden opdat er minder papieren rompslomp is en meer de focus op lesgeven kan gelegd worden.

Het is duidelijk dat er hier velen zijn die niet weten wat die job allemaal inhoudt, want dan zou o.a. de bewering van die werken "maar 20 tot 23u per week voor een voltijdse job" hier niet gestaan hebben.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

De andere avonden zit ze hier tot 's avonds laat bezig te verbeteren.
Dan moet die nogal toetsen geven.... :? Mijn zoon heeft gemiddeld 3 toetsen per week. En dat zijn dan 10 woordjes frans, 20 rekenoefeningen en 10 zinnetjes nederlands.

En dat wordt dan verbeterd met enkel V'kes en Streepkes. Amper 30 seconden zou ik nodig hebben om zo een taak te verbeteren. Lessen worden gegeven uit boeken... als ze al gegeven worden. Want soms krijgt hij lessen mee, die ze in de klas nog niet gezien hebben... 'daar moeten ze thuis maar mee helpen'.

Voorbereiding agenda? Daar staan enkel die 3 toetsen in... en een sportdag (waar ze dan ook weer niet bij zijn) of een uitstapje. En dan af en toe een briefje meegeven met de schoolrekening.

Ik geef niet af op de leerkrachten, maar die dat ik ken (en ik ken er wel) geven niet in publiek toe, dat ze het goed hebben, maar wel bij een onderonsje
de koe zegt boe
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster

Vaganzza schreef:
Het is duidelijk dat er hier velen zijn die niet weten wat die job allemaal inhoudt, want dan zou o.a. de bewering van die werken "maar 20 tot 23u per week voor een voltijdse job" hier niet gestaan hebben.
Oh ja en 1 uur werken is in het onderwijs gelijk aan 50 minuten. Voor alle andere werknemers is 1 uur werken gelijk aan 60 minuten .... Dit betekent dus dat ze voor een lesopdracht van 20 uur, 200 minuten betaald worden die ze niet gepresteerd hebben. (20 keer 10 minuten). Betekent dus dat ze nogmaals per week meer dan 3 uur minder werken dan hun 20 uur waarvoor ze betaald worden. Betekent dus concreet dat ze dan minder dan 17 uur effectief werken. Dit staat dus gelijk aan minder dan halftijds werken voor een andere werknemer. Terwijl ze er voltijds voor betaald worden.

En dan durven die in het onderwijs nog klagen? Waar halen ze het recht vandaan hiervoor? Of voelen ze zich zoveel meer dan een andere werkmens?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Mijn vrouw werkt gemiddeld 50u per week en dan doet ze nog bijna het hele huishouden. Ik vind het zeer laag gevallen om zo'n populistische prietpraat te lezen.

Wat betreft die agenda, die moet zij voor elk lesuur van naaldje tot draadje invullen met de lesdoelen erbij. Als je die doelen leest, dan wil ik er gewoon niet aan beginnen. Die school wilt een schifting op basis van niveau en dat vraagt ook veel van het personeel.

Ze hebben 2 jaar geleden inspectie gehad en ik trok ogen wat ik daar allemaal van onnozele controleurs gevraagd wordt. Het is duidelijk dat die mensen ook niets meer van de praktijk kennen. Zoals ik rondhoor bij vrienden die ambtenaar zijn, dan is dat overal zo. Het zal er niet op beteren.

Verstuurd vanaf mijn Sony Xperia Z

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik heb zelf een lerarenopleiding gevolgd tijdens mijn licentie / masterjaren. Dit was mijn beperkte ervaring:
* als complete nieuweling bereidde ik één lesuur van 50 minuten ongeveer 1,5 uur voor
* ik heb een 10-tal lesuren stage gegeven. Toen ik mijn diploma had, wist ik al dat het lesgeven niks voor mij was:
- in de meeste klassen geen enkel respect. Kan ook aan mij liggen dat ik dit niet "afdwing". Deed me wel denken aan mijn eigen schooltijd
- best wel repetitief, en ik was nog helemaal nieuw
- het ganse vakantieverhaal is voor mij geen plus: ik kan niet stil zitten :P

Om eerlijk te zijn: ik heb veel eerbied voor leraren, ik zou het zelf niet kunnen. Het moet al bijna een roeping zijn om ganse dagen te trachten wat wijsheid in veel van die gasten te stampen ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

tgoh ja, er zullen er ook veel zijn, die mijn job niet kunnen. Oudjes wassen, pampers aandoen, kakbroeken uitkuisen... oudjes zien sterven etc... elke job verdiend zijn respect, en dat is ook voor leraars. Maar gelijk ze altijd de sukkel uithangen in publiek, vind ik erover, gewoon omdat er veel rumoer over komt. Van hun thuistaak er een massa taak van maken, is gewoon niet juist, en dat zie ik in mijn kring (ik ken er genoeg). Die dat ik ken, geven het wel toe, als het er op aan komt.
de koe zegt boe
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Iedereen hangt de sukkel uit in het openbaar. Waarom wordt er anders zoveel op dezelfde groepen aanvallen gepleegd. Iedereen kijkt alleen nog naar het gras dat zogezegd veel groener is in hun eigen grote gelijk... De maatschappij is zo zuur en dat omdat velen in de val trappen van onze politiekers. Marketing en façade zijn veel belangrijker dan de echte inhoud.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Vaganzza schreef:Grappig dat ook hier volop afgegeven wordt op leerkrachten.
Ben je niet te beroerd om het even te hebben over het aantal ziektedagen die iemand in het onderwijs mag hebben? Ben je ook niet te beroerd om het te hebben over de ziektedagen die je kan opsparen om op het einde van je carrière maanden of zelfs een jaar of meer vroeger op pensioen te gaan? Wil je het ook even hebben over een volledig uurrooster van een leerkracht? Als ik mij niet vergis iets van een 24 of 28 uur per week, daar waar ik er 38 werk. Correct me if I am wrong. Verder even de vakantie overlopen van het lerarenkorps?
Kerstvakantie 2013 van maandag 23 december 2013 tot zondag 5 januari 2014
Krokusvakantie 2014 van maandag 3 maart 2014 tot zondag 9 maart 2014
Paasvakantie 2014 van maandag 7 april 2014 tot zondag 20 april 2014
Hemelvaartvakantie 2014 van donderdag 29 mei 2014 tot vrijdag 30 mei 2014
Zomervakantie 2014 van dinsdag 1 juli 2014 tot zondag 31 augustus 2014
Herfstvakantie 2014 van maandag 27 oktober 2014 tot zondag 2 november 2014
Wat die opgespaarde ziektedagen betreft: ik ken er persoonlijk die in het onderwijs gestaan hebben en dankzij die opgespaarde dagen een jaar of 3 vroeger met pensioen gegaan zijn. En ik ken ook mensen die nu in het onderwijs staan maar ze gaan het er nooit over hebben. Alleen als je ze er over aanspreekt gaan ze schoorvoetend toegeven dat deze regel inderdaad bestaat.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 okt 2014, 22:47, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

De tijd dat je jaren ziekteverlof kunt opnemen als extra pensioen zijn al even achter de rug. Hoeveel mensen krijgen een controlearts te zien in de privé? Bij de ambtenarij wordt dit tot schande toe gebruikt. Zelf naar mensen die bv voor de 2de keer hervallen met kanker.

Blijkbaar ben je ook zo iemand die denkt dat er buiten die lesuren de kous af is. Lees maar hierboven. Ik ben zelf geen leerkracht, niets voor mij. Maar je moet eens naar al die agressieve posts kijken tegen mij omdat ik het eens anders durf zeggen, een manier die niet in "het algemeen grote gelijk past". Het verbaast mij trouwens dat hier niet meer leerkrachten zitten, op basis van jullie reacties moeten ze maar part time werken voor een exhuberant full time loon... Waar wachten jullie nog op??

Ik kan hier evengoed beginnen over ambtenaren in het algemeen. Iedereen in de privé vinden die maar luie lapzwanzen, ik durf anders te stellen (uiteraard ook hier uitgezonderd rotte appels zoals die er ook overal zijn). Maar goed, daar gaat het niet over.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Raar dat je zegt dat die opgespaarde ziekendagen niet meer in aanmerking komen om vroeger met pensioen te gaan. Ik heb een goeie vriendin die in het onderwijs staat en die nochtans van deze maatregel kan genieten. En laat dan even buiten beschouwing dat je ze kan opsparen. Geef ons dan even mee op hoeveel ziektedagen per jaar je recht hebt als je in het onderwijs staat.
Verder is dit een topic over leerkrachten. Privé sector of ambtenaren hoef je hier dan ook niet bij te betrekken. Wel graag gerichte antwoorden geven op gerichte vragen.
En die gerichte vragen zijn:
hoeveel uur per week bedraagt een volledig uurrooster?
op hoeveel ziektedagen per jaar heb je recht?
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Lesrooster lager onderwijs is 24u, maar nogmaals daar stopt het zeker niet. Je moet nog toelichten doen, verbeteren, voorbereiding,...

Het aantal ziektedagen... Is dat niet algemeen bij statutairen 21 dagen per jaar die je idd kan opsparen? Denk dat het zoiets is. Ivm die dagen nemen als extra pensioen, dat is jaren geleden al aangepakt omdat er idd veel misbruiken waren.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bon, 24 uur per week. Dan heb je per week nog 14 uur te gaan om op hetzelfde niveau van een arbeider/bediende te komen. Dat is bijna 3 uur per dag dat je nog mag/kan/moet werken thuis. Alleen... ik heb al die vakantiedagen niet die ik hier eerder al opsomde. En 21 ziektedagen per jaar waar je recht op hebt. Het is op zich al hemeltergend dat je "recht" zou hebben op ziektedagen zonder zelfs ook maar ziek te zijn. En enerzijds zeg je dat je ze mag opsparen en verder schrijf je dat je ze niet meer mag opsparen (voor pensioen) hoewel ik al schreef dat een vriendin wel degelijk door die maatregel vroeger met pensioen kan gaan. Zij is nu een jaar of 46.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Jack, heb je het verhaal hierboven überhaupt wel gelezen? Duidelijk niet.

Bovendien beschouw je die 21 dagen als extra verlof per jaar, sorry maar dat is al het domste wat ik in dit topic al gelezen heb. Als we zo discussie moeten voeren, dan houdt het op. Informeer u eerst deftig voor hier vanalles neer te pennen. Het is duidelijk dat jij sito presto leerkracht moet worden, begrijp niet goed dat je met jouw waarheid daar zelf nog niet achter gekomen bent.

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster

Het enige dat ik nog kwijt wil ivm ziektedagen: je kan die idd opsparen, maar opnemen als aanloop voor je pensioen is zeer moeilijk gemaakt. Dat geldt algemeen voor ambtenaren. Vanaf je 60ste wordt je na 1j ziekte op pensioen gezet. Maar ook serieus gecorrigeerd (Joe langer hoe meer door verhogen pensioenleeftijd).

Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef: Kerstvakantie 2013 van maandag 23 december 2013 tot zondag 5 januari 2014
Krokusvakantie 2014 van maandag 3 maart 2014 tot zondag 9 maart 2014
Paasvakantie 2014 van maandag 7 april 2014 tot zondag 20 april 2014
Hemelvaartvakantie 2014 van donderdag 29 mei 2014 tot vrijdag 30 mei 2014
Zomervakantie 2014 van dinsdag 1 juli 2014 tot zondag 31 augustus 2014
Herfstvakantie 2014 van maandag 27 oktober 2014 tot zondag 2 november 2014
En dan vergeet je erbij te vermelden dat mensen uit het onderwijs de garantie hebben om ieder weekend, feestdagen en brugdagen thuis te zijn.

Wat een luxe en een verworvenheid die men zo normaal vindt.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Bambi ook veel respect voor jouw Job. Eigenlijk heb ik respect voor iedereen die zijn Job goed probeert te doen.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Wat is het nu? Je mag ziekte dagen niet meer opsparen voor je pensioen schrijf je eerst en een paar artikels verder lees ik dan weer dat het moeilijk gemaakt wordt om die op te sparen

bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Elke federale ambtenaar heeft nog steeds ‘recht’ op 23 ziektedagen per jaar. Wie dit quotum niet opgebruikt en dus minder lang ziek is, spaart die dagen op en gebruikt ze vlak voor zijn pensioen. Voor wie het geluk kende tijdens zijn carrière gezond te blijven, kunnen die ziektedagen oplopen tot enkele jaren. Mét behoud van loon. Intussen kan geen vervanger worden aangeworven.
http://www.gva.be/cnt/eid173151/extern- ... d-verstand
de koe zegt boe
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Referentie naar federale ambtenaren ?
De discussie gaat hier over leerkrachten (dat is onderwijs). En onderwijs is 10tallen jaren een bevoegdheid van de Vlaamse overheid ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Zijn er hier eigenlijk leerkrachten met zonnepanelen en een bedrijfswagen? Want die moeten gelukkig zijn als ik sommige verzuurde reacties hier lees :-D 8)

PS: mijn vrouw is van opleiding leerkracht en heb zelf gezien dat er inderdaad veel voorbereiding en extra werk aan te pas kwam tijdens haar stages. Ze is uiteindelijk geen leerkracht geworden omdat ze niet kon aarden in al de reeds vermelde regeltjes en kortzichtigheid die er zijn. Ik heb ook leerkrachten in mijn kennissenkring. Die klagen meestal niet over dat ze tijd te kort komen maar over de brutaliteit en bepampering van de jeugd van tegenwoordig.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”