vpn server en wan ddns

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

bolleke64 schreef:als je nu DDNS in HGW zou kunnen instellen en dan DMZ naar je router, dan werkt het wel, maar dat kan dus niet. Telenet wil niet dat je DDNS gebruikt
Telenet maakt het je niet gemakkelijk. Dat is waar.
Doch je kan succesvol één (of meerdere) DDNS client(s) draaien op een intern device.
Een klein programmaatje op een PC, NAS, Raspberry PI of zo en je kan de DDNS gegevens gemakkelijk up-to-date houden.
De meeste "gewone" huis-tuin-en-keuken routertjes kunnen dit inderdaad niet.
Maar dat betekent toch niet dat jij op deze tekortkoming moet blijven hameren. Denk ik.

Misschien kan je ook wel een oplossing aanreiken? :wink:

Bijvoorbeeld:
  • bij no-ip kan je een Windows programmaatje downloaden om precies dit te doen;
  • bij ChangeIP kan je zowel een Windows als Linux programmaatje downloaden om precies dit te doen;
  • ddclient ondersteunt heel wat diverse DDNS aanbieders (o.a. ChangeIP);
  • ...
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

ik moet met oplossing komen?

ik denk dat je het antwoord al wel weet zeker, zoniet,

ook hier geldt weer weg met hgw en modem only nemen das de oplossing,

Waarom steeds met paarden middelen komen, een via via oplossing terwijl er een kant en klare oplossing is.

de router staat 24 uur per dag aan, je kan een 24 uurs VPN hebben zelfs zonder PC minder stroom verbruik ook. en het stroom verbruik van die HGW.

van antwerpen naar brussel ga je toch ook niet via gent, hou het simpel.

al die software oplossingen kunnen blijven hangen dus hardware oplossing is betrouwbaarder.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 24 keer

Dus ik vijs de HGW modem van de muur , loop er mee naar het telenet center en keer huiswaarts met een modem only model, koppel het aan en alles werkt?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

bolleke64 schreef:Waarom steeds met paarden middelen komen, een via via oplossing terwijl er een kant en klare oplossing is.
Geen enkele huis-tuin-en-keuken router ondersteunt alle DDNS aanbieders.
Meer. Neem bijvoorbeeld een Netgear WNDR3700v2.
Deze router ondersteunt enkel en alleen dyndns (@ $25/jaar). Niets anders.
Dus dat is ook niet DE oplossing.

Zelf draai ik diverse DDNS services van verschillende aanbieders op diverse internetbreedbandverbindingen (Telenet en BGC).
Ook als één DDNS aanbieder eruit ligt, werkt bij mij nog alles.
Dat wil je wel eens zien klaarspelen met jouw modem-only + huis-tuin-en-keuken router. :P
En indien jouw DDNS aanbieder eruit ligt, kan je het ook schudden wat betreft VPN.

Mijn inziens stel je de zaken wel wat te simplistisch voor...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

bartman schreef:Dus ik vijs de HGW modem van de muur , loop er mee naar het telenet center en keer huiswaarts met een modem only model, koppel het aan en alles werkt?
Na correcte configuratie van je router: ja.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:koppel het aan en alles werkt?
Je VPN vermoedelijk wel... maar je decoders dan misschien weer niet. Net om die reden is zo'n "oplossing" geen oplossing maar een alternatief.

Wil je echt een oplossing bekijk/begrijp dan waarom VPN's problemen kunnen ondervinden met dubbele NAT. Het voordeel is dat je dan wel een oplossing zal vinden en je er nog iets van opsteekt ook (iets wat mensen die gewoon komen roepen dat een modem-only DE oplossing is duidelijk niet hebben gedaan).
bartman
Elite Poster
Elite Poster

zoals al eerder gemeld is de eigen router de asus rt-ac68u

hoe komt het dat onder Advanced Settings -> Wan -Virtual sever portfowarding ik geen enkel local ip kan bewaren na op apply te hebben geklikt. De ljst zie ik van mijn interne appartaten die verbonden zijn aan de router maar nooit wordt dat bewaard.

En wat (inden nodig) moet ik selecteren bij die famous server list?
keuze uit: FTP, Telnet, SMTP, DNS, Finger, HTTP, POP3, SNMP, SNMP TRAP, GRE, IPV6 tunnel
Laatst gewijzigd door bartman 19 aug 2014, 20:02, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

@r2504

Met een HGW en zijn huis-tuin-en-keuken router alleen zal de TS dat nooit kunnen klaarspelen.
Ik ben het wel met je eens dat de TS er heel wat kan van opsteken door alles grondig te bestuderen.
Doch waarom zou de TS dan nog een HGW willen hebben?
Ook de decoders vormen geen probleem voor iemand die alles begrepen heeft, een modem-only heeft en de benodigde randapparatuur ...

Alleen maakt Telenet het de mensen niet altijd gemakkelijk. Ook niet met een HGW.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

de ooorzaak van het niet kunnen werkend krijgen van vpn op mijn synology zou misschien (maar betwijfel) kunnen te maken hebben dat ik nog versie 4.2 gebruik?
Ik kan Versie 5 niet installeren wegens te nieuw voor mijn model (ds409) Voor de rest is die nog ok
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Zonder de eindeloze discussie "wat is beter" te willen aanwakkeren, en ik blijf dus puur technisch zonder oordelen te vellen:
DLNA vanop je digicorder (indien gewenst) kan iirc niet zonder de HGW. Er zijn mogelijk nog andere dingen waarvoor je een HGW moet hebben, omdat ze zo geimplementeerd zijn door Telenet.

Een goedkope huisrouter kan mogelijk problemen ondervinden in dit geval, waar een geavanceerder model wel flexibel genoeg is. Daar kan ik geen oordeel over vellen.
De DDNS problematiek kan opgelost worden door een client ddns op de pc of op een raspberry. Een andere mogelijkheid is het steken van een modem-only. Aan de OP om te beslissen.
Qua VPN: een aantal VPN oplossingen gaan gerust over de HGW, sommige hebben problemen. Een andere VPN gebruiken, of een modem-only steken, zijn weer beide mogelijke oplossingen. Ook weer aan de OP om te beslissen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

bartman
Elite Poster
Elite Poster

Niet eenvoudig allemaal. Beetje zot om mijn pas gekocht huis/tuin keuken model al meteen terug weg te doen. Ik kan de asus software wel vervangen door ddwrt maar ben daar beetje bang van dat dit niet goed gaat aflopen. Als ddwrt al de oplossing zou kunnen zijn. Kan er eens mee naar de winkel lopen waar ik het gekocht heb of zij het willen doen ( woon in Tienen)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Als je bereid bent te investeren (en nee, ik vrees dat de oh zo geliefde mikrotik routerboards een beetje ingewikkeld zullen uitvallen): buffalo verkoopt routers die zowel buffalo software als DD-WRT draaien. Ideale instapmodelletjes om ns mee te prullen naart schijnt.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:(en nee, ik vrees dat de oh zo geliefde mikrotik routerboards een beetje ingewikkeld zullen uitvallen)
Ik denk dat er hier genoeg leken zijn die ondertussen een Routerboard hebben staan...
bartman
Elite Poster
Elite Poster

dus met zo'n' routerboard is mijn probleem van de baan, als ik goed begrijp? heeft dat met de hardware of software van dat apparaat te maken
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Software kan enorm veel aan, maar onderschat het niet, dit is geen consumenten niveau software.

ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

bartman schreef:dus met zo'n' routerboard is mijn probleem van de baan, als ik goed begrijp? heeft dat met de hardware of software van dat apparaat te maken
Indien je met zo'n routerboard eveneens een PPTP VPN server opzet, zal je op de Telenet HGW allicht minstens het volgende moeten kunnen forwarden (of kunnen laten passeren via DMZ):
  • IP Protocol=TCP, TCP Port number=1723 <- gebruikt voor het PPTP control path
  • IP Protocol=GRE (value 47) <- gebruikt voor het PPTP data path
Of de Telenet HGW het laatste kan weet ik niet (maar betwijfel het).
Allicht kan r2504 (of een andere HGW bezitter) je hierover meer vertellen.

Edit:
Gebruiker Kitt heeft dit blijkbaar al geprobeerd.
De Telenet HGW laat het GRE protocol blijkbaar niet door.
Dus je bent er helemaal aan voor de moeite om met je Asus RT-AC68U achter de Telenet HGW een PPTP server te draaien.

Wil je achter je Telenet HGW een VPN server draaien dan zal je toch iets anders moeten kiezen...
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 20 aug 2014, 01:05, in totaal 1 gewijzigd.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

Spreken we dan over de duurste modellen van routerbozrd of eender welk model? Zelfs prijs van duurste routerboard is goedkoper dan war ik betaald heb voor mijn asus
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Misschien kan je beter eens RouterOS gratis testen gedurende 24 uur.
Je hoeft daarvoor direct geen routerboard te kopen.
De ISO downloaden en RouterOS opstarten vanop een laptop of virtuele machine kan perfect.
Tevens weet je dan ook of de leercurve niet wat stijl is voor je: RouterOS is heel wat anders dan een Asus routertje...
bolleke64
Pro Member
Pro Member

gewoon een deftige router zoals een fritzbox 7490 gooi HGW buiten en haal een modemonly en je stelt je VPN gewoon in de router in, en dan heb je nog tal van functies.
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Als de TS de Telenet HGW buitengooit, dan kan de TS evenzeer zijn Asus RT-AC68U blijven gebruiken. 8)
Of wil je de TS wat op kosten jagen? :P
bolleke64
Pro Member
Pro Member

Als je iets wil aanschaffen moet je vooruit denken, hebben wij ook gedaan ok de FB7490 is vrij kostelijk, maar dan heb je wel alles in 1 toestel.

Hint: zorg dat de modem defect raakt, dan komen ze die gratis omwisselen en kun je ineens om een modem only vragen. bespaart je 75 eur.

Het spel kan natuurlijk aan beide zijde niet netjes gespeeld worden, een defect frontend is niet te bewijzen hoe het komt.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

bolleke64 schreef:Als je iets wil aanschaffen moet je vooruit denken, hebben wij ook gedaan ok de FB7490 is vrij kostelijk, maar dan heb je wel alles in 1 toestel.
is mijn asus router dan een zeer slechte keuze geweest?
bolleke64 schreef:Hint: zorg dat de modem defect raakt, dan komen ze die gratis omwisselen en kun je ineens om een modem only vragen. bespaart je 75 eur.
als ik de HGW zelf binnenbreng , en er ligt er ene in voorraad in het telenet center (ligt hier op 5 min te voet ) dan kost mij dat ook 75 eur? en als ik later verhuis mag ik die dan toch meenemen want is van mij dan?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bartman schreef:is mijn asus router dan een zeer slechte keuze geweest?
Alles hangt ervan af waarvoor je hem gekocht hebt... het is een ideale huis-tuin-en-keuken wireless router.
bartman schreef:als ik de HGW zelf binnenbreng , en er ligt er ene in voorraad in het telenet center (ligt hier op 5 min te voet ) dan kost mij dat ook 75 eur?
Eerst en vooral moet je hiervoor eerst toestemming hebben van TN... je kan niet zomaar dingen van je muur vijzen en naar een TN center rijden.

En ja... ook al ga je die zelf halen kost dat 75 euro (administratie).
bartman schreef:en als ik later verhuis mag ik die dan toch meenemen want is van mij dan?
Nee, die 75 euro is een administratie kost... da's niet de aankoop van die modem-only (die blijft steeds eigendom van TN en moet je ook laten hangen).
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ok bedankt

wat ik nog niet snap is waarom die portforwarding niet lukt op de router

ik heb via synology een ddns laten aanmaken en heb van hen een ip gekregen dat begint met 94.225 en ook een zelf gekozen naam eindigend op myDS.me

op myDS center staat deze als groen (verbinding is normaal)

ik test dit uit in chrome op mijn android (via het gsm netwerk) en merk dat er in de url balk meteen mijn intern ip adres van de synology komt gevolgd door ":5000" maar dan gebeurt er niets

ik moet toch op de eigen router aanduiden dat van intern ip synology ik poort 5000 wil openen ?
vul ik bij port range nu 5000 in of 5000:5000 of moet dit ingevuld worden bij local port? en welk protocol (tcp, udp; beide of other
ik heb zowel bij port range als local port al verschillende combinaties gezet, maar geen enkele wordt bewaard
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bartman schreef:ik test dit uit in chrome op mijn android (via het gsm netwerk) en merk dat er in de url balk meteen mijn intern ip adres van de synology komt gevolgd door ":5000" maar dan gebeurt er niets
Dat lijkt mij bizar... je GSM weet niets van dat intern IP-adres en DDNS al evenmin... maar werken zal het zo zeker niet doen met een 192.168.x.x op het GSM netwerk.
bartman schreef:ik moet toch op de eigen router aanduiden dat van intern ip synology ik poort 5000 wil openen ?
Je moet inderdaad een portforward doen op je router naar het interne adres van je Synology (protocol is trouwens TCP).
bolleke64
Pro Member
Pro Member

bartman schreef:

ik heb via synology een ddns laten aanmaken en heb van hen een ip gekregen dat begint met 94.225 en ook een zelf gekozen naam eindigend op myDS.me

Hoe kun je ven hen ene IP adres krijgen?? dat 94.225.x.x ???? of is dit je wan adres van je internet provider?

op myDS center staat deze als groen (verbinding is normaal)d
dit wil zeggen dat je met hun account bent ingelogd

het ip adres dat gekoppeld is aan je account naam bij de ddns server moet hetzelfde zijn als je WAN ip adres, zoniet kun je je eigen eens bereiken.

dan via mijn telenet dmz naar het wan (192.168.x.x) adres van je eigen router, in je eigen router een TCP forward doen naar het ip adres van je synology met poort nr. welke dat is zul je wel weten.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

dat ip dat synology mij heeft gegeven is dat dan niet van hen of krijgen zij dat door van telenet?

in de configuratie-instellingen van de synology (inloggen via browser met het ip van de synology en poort :5000 en dan username en passwoord) staat er bij DDNS
Serviceprovider: Synology
Hostnaam: hetgeen ikzelf gekozen heb (er is keuze uit meerdere achtervoegsels (ik koos voor myDS.me)
Extern adres: 94.225. (ik weet niet of ik hier het volledige ip kan zetten of is dit niet verstandig?
Status: normaal
bartman
Elite Poster
Elite Poster

bolleke64 schreef:
het ip adres dat gekoppeld is aan je account naam bij de ddns server moet hetzelfde zijn als je WAN ip adres, zoniet kun je je eigen eens bereiken.
euh het ipadres dat ik van synology gekregen heb begint met 94.225 en het wan ip adres dat in de router zit en ook in de dmz zone staat bij mijn.telenet is 192.168.0.170.

ik kan enkel maar adressen beginnend met 192.168.0 in de dmz steken
bolleke64
Pro Member
Pro Member

probeer eens het ip adres te te pingen
en dan ook je hostnaam te pingen.
het wan wandres van je router moet in in dmz zone staan.

je ping request vanuit wan optie moet ook aan staan in de router
bartman
Elite Poster
Elite Poster

als ik een traceroute doe (vanop de imac) naar XXXX.myDS.me komt er
traceroute is gestart…

traceroute to xxxxx.myds.me (94.225.xxx.yy), 64 hops max, 72 byte packets
1 router.asus.com (192.168.1.1) 0.538 ms 0.233 ms 0.158 ms
2 94-225-xxx-yy.access.telenet.be (94.225.xxx.yy) 0.756 ms 0.673 ms 1.007 ms

ping naar XXX.myDS.me geeft
ping is gestart…

PING xxxx.myds.me (94.225.xxx.yy): 56 data bytes
64 bytes from 94.225.xxx.yy: icmp_seq=0 ttl=63 time=0.810 ms
64 bytes from 94.225.xxx.yy: icmp_seq=1 ttl=63 time=0.909 ms
en dit zo een aantal rijen

--- xxxxx.myds.me ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 0.810/0.903/0.939/0.047 ms
Laatst gewijzigd door bartman 20 aug 2014, 18:08, in totaal 2 gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Wat is het interne ip van de synology?
Ik krijg de indruk dat je aant portforwarden bent naar het ddns ip adres, en da's niet de bedoeling.
Je surft extern naar ddns, dat op ip 94.225.300.300 ligt, dat forward naar jouw extern ip.
Van daaruit stuurt je hgw het naar je router op 192.168.0.170, en die moet het sturen naar het interne adres van je synology, op het netwerk van je eigen router (192.168.x.y).

Noot: ik heb het externe adres gecamoufleerd met een block dat >255, zoals ze dat doen in series als NCIS enzo, dat is leesbaarder en bestaat toch niet.

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 20 aug 2014, 17:59, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

wat zegt www.watismijnip.be? Waarschijnlijk t zelfde ip? Ik vermoed dat dit namelijk gewoon je telenet IP is :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bartman
Elite Poster
Elite Poster

klopt, whatismyip geeft het zelfde ip dat ik ook kreeg van synology (of druk ik mij verkeerd uit)?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik krijg echt de indruk dat er misverstanden zijn.

Dus:

Surf naar je ddns domein. (ip maakt niet uit, typ de naam maar)
Dat moet ingesteld zijn om te forwarden naar het externe ip dat je verkrijgt via krisken zijn link
Dan moet je hgw dit forwarden naar je router op interne ip 170.
In je eigen router tenslotte moet je het forwarden naar het interne ip van je synology.
Klaar.

bartman
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Wat is het interne ip van de synology?
192.168.1.85
ITnetadmin schreef:Ik krijg de indruk dat je aant portforwarden bent naar het ddns ip adres, en da's niet de bedoeling.
Je surft extern naar ddns, dat op ip 94.225.300.300 ligt, dat forward naar jouw extern ip.
Van daaruit stuurt je hgw het naar je router op 192.168.0.170, en die moet het sturen naar het interne adres van je synology, op het netwerk van je eigen router (192.168.x.y).

Noot: ik heb het externe adres gecamoufleerd met een block dat >255, zoals ze dat doen in series als NCIS enzo, dat is leesbaarder en bestaat toch niet.

bolleke64
Pro Member
Pro Member

als je begint vanuit je eigen netwerk

ping het LAN ip adres van je synology

als je als url je lan ip van je synology :5000
wat gebeurt er dan.

als je deze test gedaan hebt en goed verloopt weet je dat je synology werkt zoal je dat op afstand zou willen.

je router wan ip laat je staan in dmz mode van hgw

Heeft die synology ook een webinterface? zoja forward dan eerst poort wan 8080 naar lan 80 naar ip van synology

probeer dan te connecten hostnaam:8080 ook dan moet je de webinterface zien van je synology

ik denk dat het hier fout gaat

je ddns werkt want je hostnaam word omgezet in wan adres van he HGW.
bartman
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: Surf naar je ddns domein. (ip maakt niet uit, typ de naam maar)
Dat moet ingesteld zijn om te forwarden naar het externe ip dat je verkrijgt via krisken zijn link
moet dit via de instellingen van de asus router of via een instelling van de synology
bartman
Elite Poster
Elite Poster

bolleke64 schreef: als je begint vanuit je eigen netwerk

ping het LAN ip adres van je synology

als je als url je lan ip van je synology :5000
wat gebeurt er dan.
als ik ping vanop de imac (zit op dezelfde asus router en heeft ook een intern ip 192?168?1?xx) naar het ip van de synology (192.168.1.85 gevolgd door dubbelpunt 5000 komt er
ping is gestart…

ping: cannot resolve 192.168.1.85:5000: Unknown host
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Je stelt op de dyndns settings (surf naar de site, log in, ...) je eigen externe IP in en de poort waarop dit moet binnenkomen.

Dan stel je je hgw in om die poort te forwarden naar je router op 192.168.0.170, zelfde poort (je hgw kan niet anders)

Dan stel je je router in om die poort te forwarden naar 192.168.1.85

Zo eenvoudig zou dit moeten zijn.

bartman
Elite Poster
Elite Poster

ik heb de ddns niet bij dyndns afgenomen maa bij synology en ik kan nergens mjn eigen extern ip instellen en geen poort kiezen waarop dit moet binnenkomen
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”