VoIP betrouwbaar?

Plaats reactie
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

De laatste tijd houd ik me bezig met VoIP, ik vraag me af of het zich wel loont voor grotere bedrijven?

Uit ervaring: Ja, meer flexibiliteit bij VoIP maar stabiliteit is veel minder wat volgens mij een belangrijke punt is bij het telefoneren.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee. Ik vind vaak van niet. Tenzij men er goed in investeert.
Dus liefst apart netwerk (kabels en switchen), of anders vlans en bekabeling en switchen die toelaten om voip topprioriteit te garanderen.
Maar vaak sturen ze het over een bestaand netwerk dat niet in staat is om de qos te garanderen die voip nodig heeft. En dan krijg je vodden.

Kan je me de details over meer flexibiliteit ns uitleggen btw? Bij gedecentraliseerde switchen heb je meer keuze, maar bij centrale panelen kan je evengoed pbx over cat5 sturen ipv telefoonkabel, en gewoon de patch aanpassen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Het heeft vaak niet met de kabels of QoS te maken, meer de VoIP centrales en de aanbiederd. Zo moet je niet met betamax in zee gaan om stabiele lijnen aan te bieden. Daarvoor zijn er genoeg anderen die gewoon "100% uptime" hebben met failover lijnen. Dan zit je uiteraard terug aan een duurdere gesprekskost.

VoIP is gewoon zo handig als je deze volledig integreerd (unified communication) in bestaande system. Dit is wat een gewone telefoon centrale ook kan, maar vaak ook duurder.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daar kan ik mij alleen maar volledig in terugvinden : investeer in een goed netwerk met deftige telefoons en kijk uit naar deftige operatoren met een bepaalde naam. Verwacht van een betamaxkloon niet dat deze altijd feilloos zal werken als bedrijf bijvoorbeeld.

Kerntips (zoals reeds aangehaald door ITnetadmin)
1. gebruik aparte kabels/switches voor je VOIP platform
2. gebruik een router die QOS (quality of service) aan kan, en voip verkeer dus prioritair zal behandelen
3. idealiter, neem een goedkoop internetabonnement dat je enkel gebruikt voor voip verkeer over te doen

Op het werk telefoneren wij via 3starsnet en merken toch niet echt problemen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Op het werk doen we ook alles via voip (destiny). Centrale breakout en alle sites geconnecteert via mpls. Werkt perfect. Thuis ook via weepee & freevoipdeal op een telenetlijn en een simpele qos priority. Ook nooit geen problemen mee qua kwaliteit eigenlijk (en alle inbound gesprekken van gsm worden naar de fixed voip line doorgeschakeld wegens geen indoor ontvangst hier)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

krisken schreef: Kerntips (zoals reeds aangehaald door ITnetadmin)
1. gebruik aparte kabels/switches voor je VOIP platform
3. idealiter, neem een goedkoop internetabonnement dat je enkel gebruikt voor voip verkeer over te doen
Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Mits een goede implementatie van qos (zowel layer 2 als 3) is al het bovenstaande totaal overbodig.

Oh en ik installeerde de 15 voorbije jaren niets anders dan voip bij grote bedrijven (gaande van enkele honderden tot duizenden telefoons).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Men moet wel een verschil maken tussen intern Voip en extern Voip maken ....

Mijn vriend was heel content nooit verbrekingen, bij nader toezien moest ik vaststellen dat naar buiten toe er gewoon
een PRA was gekoppeld (ISDN) zo zal het natuurlijk wel stabiel zijn maar dat is geen Voip naar buiten toe.

Dus als men spreekt van intern 100/1000 toestellen en meer gelieve dan ook te zeggen wat er word gebruikt naar buiten toe
kan mij niet voorstellen dat er een B-box3 is gekoppeld bij wijze van spreken ....
Ik veronderstel dat de vraag van @Jos123 meer over dat gaat ....

In elk geval "vroeger" was het voor grote bedrijven niet aan te bevelen en dan spreek ik over Voip naar buiten toe 8)
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

In ons geval is alles via een mediatrix gateway gekoppeld (VOIP naar PRA/isdn, omdat de pabx nog niet sipready is), om in de toekomst over te schakelen naar een siptrunk.
Bboxen worden niet gebruikt. Wel op de remote sites sagems voor de cisco routers (VDSL), dus in principe eigenlijk wel :) Waar de pabx & mediatrix staat is er fiber 100/100.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

VoIP is zoveel meer gevoeliger, is afhankelijk van:

- Elektriciteit
- Netwerk
- Internet provider
- VoIP provider
- (Noodnummers?)

Dat zijn toch heel veel punten!
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zonder elektriciteit werkt ISDN ook niet he. Noodnummers werken in ons geval. Voor onze professionele voip gaan we ook niet over internet, maar via de destinylijn die dedicated is naar hun datacenter, dat geeft ook meer garanties.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Bssoft schreef:Men moet wel een verschil maken tussen intern Voip en extern Voip maken ....

Mijn vriend was heel content nooit verbrekingen, bij nader toezien moest ik vaststellen dat naar buiten toe er gewoon
een PRA was gekoppeld (ISDN) zo zal het natuurlijk wel stabiel zijn maar dat is geen Voip naar buiten toe.

Dus als men spreekt van intern 100/1000 toestellen en meer gelieve dan ook te zeggen wat er word gebruikt naar buiten toe
kan mij niet voorstellen dat er een B-box3 is gekoppeld bij wijze van spreken ....
De PSTN connectiviteit was meestal via ISDN/PRI maar regelmatig ook via SBC's. Uiteraard spreken we hier over professionnele verbindingen en geen b-box toestanden.
De meeste installaties waren ook internationaal met telefoons verspreid over verschillende landen gebruik makend van MPLS of andere WAN verbindingen. Gesprekken tussen de verschillende landen zijn dus geen 'externe voip' in jouw terminologie maar Qos speelt wel een belangrijke rol in dit geval.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

Het allerergste is dat de hedendaagse VoIP providers (dus niet telenet) lang niet zo een stabiele systeem hebben als Belgacom bv, daar kun je niks aan doen!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

heb op dit forum steeds vernomen dat VoIP middels 3G (terecht) niet stabiel kan genoemd worden. Na het lezen van dit draadje blijkt nu dat DSL/kabel internet dus evenmin garanties biedt voor kwaliteitsgesprekken!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@wied: Dit gaat goed hoor, zelfs over een 3G router draait dit vlotjes en stabiel. Belangrijkste is dat de partij naarwaar je connecteerd ook stabiel is (goed netwerk, en goede telefoon verbindingen)
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik bel hier nu al meer dan een jaar via weepee & freevoipdeal over een telenetlijn (en mijn vriendin ook, du's das zeker een referentie :)). We hebben nog nooit problemen gehad hiermee. Werkt stabiel en vlot. Kwaliteit is even goed, zelfs beter vind ik dan via telenet indertijd.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

@wied: wat je soms krijgt is mensen die veel teveel telefoons, die allemaal buitenlijnen moeten bellen, over een veel te zwak netwerk en internetverbinding sturen. Alles KAN, maar voip is uiteraard ZEER delaygevoelig, en moet "realtime" prioriteit krijgen. Heb je dat door en ben je bereid je infrastructuur te testen en bij te sturen, dan moet het doenbaar zijn. Zit je op een krap budget en wordt het gepushed als modewoord vanuit een niet-IT departement, kan je in de problemen komen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

Zoals gezegd het is doenbaar als je weet met wat je bezig bent.
Conclusie: betrouwbaar is iets anders ...

Wat is wel betrouwbaar:
PSTN en ISDN - je kan bijna zeggen 10/10
VOiP - je kan het moeilijk bijna 10/10 geven ....

Het beste is (was) feitelijk ISDN vooral de technologie er achter ....
Geen enkel telefonie systeem vroeger of nu evenaart "alle mogelijkheden" van ISDN !

In het begin zat er standaard al in:
nummer weergave
doorschakelen
gemiste oproep
oproep in wacht
2 oproepen tegelijk mogelijk ....

Geen enkel systeem kan met "een" telefoonnummer alle apparaten afzonderlijk aanspreken en dan spreken we van inkomend verkeer.
Van fax groep 3 en 4, ISDN modem, telex, analoog telefoontoestel, digitaal telefoontoestel, en bijkomende mogelijkheden via X-25
waaronder telemetrie/alarm/lotto ....
En dat allemaal op een lijn !!

Grootste nadeel was, iedereen heeft geen ISDN, voor de meeste mogelijkheden moet het ISDN <----> ISDN zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bssoft schreef:In het begin zat er standaard al in:
nummer weergave
doorschakelen
gemiste oproep
oproep in wacht
2 oproepen tegelijk mogelijk ....
wat er bij ISDN ook leuk was:
Je kreeg het nummer te zien van de partij die de oproep beantwoordde (dit is niet noodzakelijk het nummer dat je belde).

Ik ben het volledig eens met bssoft, dat ISDN het beste was dat telefonie ooit gebracht heeft.
ISDNoIP (ISDN emulatie via VoIP) heeft in die zin eigenlijk niets met ISDN te maken, of is er maar een heel flauw afkooksel van.
Het enig wat dit biedt is dat je ISDN eindapparatuur verder kan gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

philippe_d schreef:wat er bij ISDN ook leuk was:
Je kreeg het nummer te zien van de partij die de oproep beantwoordde (dit is niet noodzakelijk het nummer dat je belde).
Niet alleen CLIP op je lijn was belangrijk maar ook COLP, daardoor dat je dat fenomeen kon bekijken (met een digitaal toestel) !
CLIP = toelaten dat je nummer word meegestuurd en zichtbaar aan de andere kant = van A naar B of naar het doorgeschakeld nummer C.
COLP = het werkelijk nummer die antwoord zien op je display, nadat deze uit-haakt = is van B of C naar A.
Wie een geheim nummer had, kreeg dan CLIR en ook COLR op zijn lijn !!
PS: er is nog een mogelijkheid en dat is: CLIR/COLR Overwrite .... dat is je nummer altijd zichtbaar met of tegen je goesting ....
sommige hulpdiensten gebruiken dat = hebben toelating hiervoor !

Ik vergat nog:
mogelijk om je lijn te parkeren
conferentie met 3
op een gewone ISDN lijn tot 8 telefoonnummers (standaard had je er al 2 = nog 6 te gaan)
per oproep al dan niet je nummer meesturen
lijn overnemen (call pickup)
kiezen met welk nummer naar buiten een oproep te doen

en extra diensten zoals:
Centrex diensten
CUG = Close User Groep
Enz. enz...
philippe_d schreef:ISDNoIP (ISDN emulatie via VoIP) heeft in die zin eigenlijk niets met ISDN te maken, of is er maar een heel flauw afkooksel van.
Het enig wat dit biedt is dat je ISDN eindapparatuur verder kan gebruiken.
100 % mee eens 8)
dredalious
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 nov 2013, 16:59
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Eventjes terug naar de basis met dit antwoord:
Ondertussen gebruiken wij op 3 locaties met volle tevredenheid VOIP, dit bijna een half jaar.
Dit is hoe WIJ het aangepakt hebben:
- Hoofdkantoor (+25man) heeft een appart netwerk + dedicated internet lijn (SDSL)
- Bijkantoren (+- 10 man elk) zitten gewoon ingeplugd op het bestaand netwerk
Op alle locaties level 2/3 config met qos en al dat moois. Iedere locatie is ook uitgerust met een Mikrotrik RouterBoard (CCR1032 en RB1100AHx2 beestjes), bij deze zit enerzijds de verschillende internetlijnen aangesloten en anderzijds de interne netwerken. Op het hoofdkantoor is dit COAX, Glas en SDSL, waarbij Glas voor gewoon internet verkeer gebruikt wordt en SDSL voor VOIP, bij faling wordt COAX gebruikt. Op de bijkantoren is er COAX + VDSL, waarbij coax internet verkeerd afhandeld en VDSL VOIP, bij de ene lijn is de andere lijn hun failover, met gepaste config dit zo gezet dat ook bij faling (en dus internet + voip over 1 lijn) er genoeg bandbreedte gereserveerd blijft voor vlot VOIP verkeer.

Wat je ook zeker niet mag uit het oog verliezen: Goede connectiviteit met je VOIP provider, wij hebben dit meegenomen in de zoektocht naar een provider. Wij hebben uiteindelijk 1 genomen met servers in Amsterdam en Brussel, welke een verleden hebben van vlotte communicatie en een partij dat wij denken leert uit eventuele problemen en kan groeien (btw: voys)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”