Ecocheques (was TE KOOP Ecocheques)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Mja split bill...dat is de grootste merde die je kan hebben...
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
@ firmawagen voor de schoon ogen
Dat is gewoon een onderdeel van de verloning.
Er zijn mensen (chemie, bank, verzekering) die 40-50 dagen verlof krijgen.
Er zijn mensen die een firmawagen krijgen.
Ik zie het probleem niet.
Dat er mensen zijn die graag in de file staan? Dat zie je elke dag op ongeveer alles wat beter berijdbaar is dan een karrespoor. Het moet zijn dat iedereen dat leuk vindt zeker ? In DeStandaard stond een tijdje geleden iets over fileleed:
Door de week rij ik lekker met de trein. Als ik aankom op mijn werk heb ik bijna de krant helemaal uitgelezen.
Van mij mogen ze de firmawagens afschaffen, alleen zal je het kind met het badwater dan weggooien (impact verloning, impact autoverkoop, ...).
Maar of dat een impact heeft op de files? Mensen die nu al graag in de file staan, gaan dat dan niet meer doen met de leaseauto, maar met de privé-auto. Wat is het verschil? De privéauto is vermoedelijk goedkoper én vervuilender.
@ split bill
Wat is daar mis mee? Je zet een plafond op het bedrag dat de werkgever betaalt.
Als je een klein beetje onderhandelt krijg je anno 2013/2014 toch wel een deal waardoor je best veel kan bellen zonder uit eigen zak iets te moeten betalen, niet?
Gebruik anders VOIPTiger voor de privégesprekken...
Dat is gewoon een onderdeel van de verloning.
Er zijn mensen (chemie, bank, verzekering) die 40-50 dagen verlof krijgen.
Er zijn mensen die een firmawagen krijgen.
Ik zie het probleem niet.
Dat er mensen zijn die graag in de file staan? Dat zie je elke dag op ongeveer alles wat beter berijdbaar is dan een karrespoor. Het moet zijn dat iedereen dat leuk vindt zeker ? In DeStandaard stond een tijdje geleden iets over fileleed:
Ik heb een firmawagen, schandaligerwijze zelfs mét tankkaart. Ik geniet er ten volle van als ik in het WE naar mijn ouders rij ofzo.Fileleed. Laat ons nu eens ophouden met de ontwaarding van het woord ‘leed’ en het dus niet langer hebben over ‘fileleed’. File-ongemak, ja, dat bestaat. Maar fileleed? Toch niet voor mensen die in een lederen fauteuil zitten (al dan niet verwarmd, al dan niet met rugmassage), met hun favoriete muziek uit het stereosurroundsystem schallend en een handsfree gsm waardoor heel de wereld binnen – euh – handbereik is. Als er al zoiets bestaat als fileleed, dan aan het begin van de file: het ongeval dat doden of zwaar gewonden eiste. Daar zijn geen kostbare minuten maar onbetaalbare mensenlevens verloren.
Door de week rij ik lekker met de trein. Als ik aankom op mijn werk heb ik bijna de krant helemaal uitgelezen.
Van mij mogen ze de firmawagens afschaffen, alleen zal je het kind met het badwater dan weggooien (impact verloning, impact autoverkoop, ...).
Maar of dat een impact heeft op de files? Mensen die nu al graag in de file staan, gaan dat dan niet meer doen met de leaseauto, maar met de privé-auto. Wat is het verschil? De privéauto is vermoedelijk goedkoper én vervuilender.
@ split bill
Als je een klein beetje onderhandelt krijg je anno 2013/2014 toch wel een deal waardoor je best veel kan bellen zonder uit eigen zak iets te moeten betalen, niet?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Oei, het enige wat er bij ons is is een vergoeding van Woon-Werk verkeer voor diegenen die met de wagen komen, fietsvergoeding per km voor wie met de fiets komt, 100% tussenkomst voor wie met de trein komt, een vergoeding voor "vervoer in opdracht".
- De trein is al onmogelijk daar er geen treinen zijn om op je werk te geraken of om terug thuis te geraken. En de Groenen en Sossen maar extra belastingen eisen op wie met de wagen gaat werken, er is geen alternatief ...
- De fiets is enkel voor diegenen die geen kinderen hebben en die niet ver wonen (tja om 22 uur 's avonds nog huiswaarts keren om 's morgens om 7 uur terug te beginnen is ook niet iedereen gegeven)
- Woon-Werk verkeer bedraagt amper 1/5 van je tankbeurten per maand. + sinds Di Rupo I nog een extra belasting boven alles wat je ontvangt boven de 30 euro.
- Vervoer in opdracht ligt jaarlijks vast voor de ganse sector (op dit moment: 0,3461 per km)
- Geen eco-cheques
- Geen maaltijdcheques
- Geen firmawagen
- Geen gsm of tussenkomst in de kosten
- ...
Dus mensen niet klagen hé .... er zijn sectoren die slechter (of beter) af zijn.
- De trein is al onmogelijk daar er geen treinen zijn om op je werk te geraken of om terug thuis te geraken. En de Groenen en Sossen maar extra belastingen eisen op wie met de wagen gaat werken, er is geen alternatief ...
- De fiets is enkel voor diegenen die geen kinderen hebben en die niet ver wonen (tja om 22 uur 's avonds nog huiswaarts keren om 's morgens om 7 uur terug te beginnen is ook niet iedereen gegeven)
- Woon-Werk verkeer bedraagt amper 1/5 van je tankbeurten per maand. + sinds Di Rupo I nog een extra belasting boven alles wat je ontvangt boven de 30 euro.
- Vervoer in opdracht ligt jaarlijks vast voor de ganse sector (op dit moment: 0,3461 per km)
- Geen eco-cheques
- Geen maaltijdcheques
- Geen firmawagen
- Geen gsm of tussenkomst in de kosten
- ...
Dus mensen niet klagen hé .... er zijn sectoren die slechter (of beter) af zijn.
- heist_175
- Elite Poster
Alles hangt af van vraag en aanbod.
De prijs van een huis, maar ook het loon in de privésector.
Als je iets kan, doet of wil doen waar de vraag naar werknemers/kennis groter is dan het aanbod, zit je goed. En dat heeft natuurlijk impact op de verloning. Een staalarbeider met een firmawagen, zal eerder een zeldzaamheid zijn...
De prijs van een huis, maar ook het loon in de privésector.
Als je iets kan, doet of wil doen waar de vraag naar werknemers/kennis groter is dan het aanbod, zit je goed. En dat heeft natuurlijk impact op de verloning. Een staalarbeider met een firmawagen, zal eerder een zeldzaamheid zijn...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Jij hebt dan ook niet echt een firmawagen nodig (want je hebt blijkbaar een vaste locatie die je zonder problemen met de trein kan bereiken)... jij bent één van de personen waarvoor het gewoon een fiscale constructie is, maar niet iedereen valt onder jou situatie. Als men dus firmawagens wil aanpakken zou men dit eerst en vooral voor mensen zoals jij moeten doen... niet voor de mensen die hem echt nodig hebben (en bijna constant op een andere locatie zitten of op onregelmatige uren zich moeten verplaatsen).heist_175 schreef:Van mij mogen ze de firmawagens afschaffen, alleen zal je het kind met het badwater dan weggooien (impact verloning, impact autoverkoop, ...).
Het probleem is dat de mensen die het echt nodig hebben het vaak bekopen door zij die het misbruiken !
- heist_175
- Elite Poster
Ach ach . Misbruiken.
In mijn vrienden/kennissenkring zijn er massa's mensen met een bedrijfswagen, waarvan er 3 dat "echt" nodig hebben:
- werfleider (naar zijn werven rijden)
- verkoper kredietverzekeringen (naar klanten rijden)
- verkoper IT sector (naar klanten rijden)
Kan iemand mij vertellen waarom ze dat niet met een privé-wagen zouden kunnen doen, als bedrijfswagens zouden afgeschaft worden?
In Frankrijk hebben ze ook bedrijfswagens: ofwel is het een lichte vracht (en niet 4x4 met een tussenplaat, echte lichte vracht) ofwel mag de prijs incl BTW niet meer zijn dan €14K.
Hoe rijden de verkopers in Frankrijk rondt? Met de fiets ?
Alle werknemers van Belfius en BNPPF hebben de kans gekregen om een firmawagen te bestellen.
Dat is ook misbruik zeker ? Iedereen is gelijk voor de wet, maar als verkoper/werfleider ben je net iets meer
In mijn vrienden/kennissenkring zijn er massa's mensen met een bedrijfswagen, waarvan er 3 dat "echt" nodig hebben:
- werfleider (naar zijn werven rijden)
- verkoper kredietverzekeringen (naar klanten rijden)
- verkoper IT sector (naar klanten rijden)
Kan iemand mij vertellen waarom ze dat niet met een privé-wagen zouden kunnen doen, als bedrijfswagens zouden afgeschaft worden?
In Frankrijk hebben ze ook bedrijfswagens: ofwel is het een lichte vracht (en niet 4x4 met een tussenplaat, echte lichte vracht) ofwel mag de prijs incl BTW niet meer zijn dan €14K.
Hoe rijden de verkopers in Frankrijk rondt? Met de fiets ?
Alle werknemers van Belfius en BNPPF hebben de kans gekregen om een firmawagen te bestellen.
Dat is ook misbruik zeker ? Iedereen is gelijk voor de wet, maar als verkoper/werfleider ben je net iets meer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ze kunnen dat perfect met een privé auto. Maar die moeten ze dan ook kopen en onderhouden, waardoor ze aan hun baas meer loon gaan vragen. Het komt op hetzelfde neer hoor.
Als ik voor mijn werk vijzen moet indraaien, dan moet ik dat toch ook niet doen met mijn eigen tournevis ?
Waarom niet, omdat mijn baas er wettelijk gezien voor moet zorgen dat ik veilig werk en dat impliceert dat ik met goed materiaal moet werken, als ik zelf voor een tournevis moet zorgen, dan gaat dat niet met mijn beste toernevis zijn dat ik ga werken en ik ga die dan ook zeker niet vervangen als er een klein stukje is afgebroken, tot de dag dat ik ermee in mijn hand steek omdat ik uitgeschoven ben, dan is het een werkongeval....
Allez om een lang verhaal kort te maken, ge snapt het plaatje wel zekerst.
J.
Als ik voor mijn werk vijzen moet indraaien, dan moet ik dat toch ook niet doen met mijn eigen tournevis ?
Waarom niet, omdat mijn baas er wettelijk gezien voor moet zorgen dat ik veilig werk en dat impliceert dat ik met goed materiaal moet werken, als ik zelf voor een tournevis moet zorgen, dan gaat dat niet met mijn beste toernevis zijn dat ik ga werken en ik ga die dan ook zeker niet vervangen als er een klein stukje is afgebroken, tot de dag dat ik ermee in mijn hand steek omdat ik uitgeschoven ben, dan is het een werkongeval....
Allez om een lang verhaal kort te maken, ge snapt het plaatje wel zekerst.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik zal een voorbeeld geven over een sector die ik kan. In een ziekenhuis is een verpleegkundige een knelpuntberoep. Graag zou ik dus maaltijdcheques geven aan die groep. Maar dat kan niet want dan moet ik ze ook aan zorgkundigen en andere groepen geven, die vaak nog groter in aantallen zijn. Dus spendeer ik maar duizenden euro's aan interimbureaus en zo.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik werkte vroeger bij een onderaannemer van Belgacom en daar kregen we een GSM abonnementje van €7/maand. Alles boven die 7 euro moest je uit eigen zak betalen. Wel kon er onbeperkt gebeld worden tussen collega's onderling.heist_175 schreef:
@ split bill
Maar je kan het al raden : je moest heel wat meer bellen dan die 7 euro. Zo moesten kanten gebeld worden via een 0800 nummer, waarna we het nummer van de klant moesten ingeven...Als dat niet werkte (je nummer moest goedgekeurd worden) dan moest je zelf maar bellen van je 7 euro forfait om maar een voorbeeld te geven.
Gevolg...De werkgever betaalde 7 euro, ik tussen de 10 en 20 euro per maand! Als ik hem daar op aansprak dan kreeg ik te horen dat ik maar zoveel niet privé moest bellen. En je hebt geen voet om op te staan
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Kunnen we deze discussies over firmawagens en telefoonkosten niet in de reeds bestaande topics houden?
Lees hier trouwens ook heel wat misverstanden en onjuistheden... en lijkt me niet de plaats om hierop verder te gaan in dit topic.
Lees hier trouwens ook heel wat misverstanden en onjuistheden... en lijkt me niet de plaats om hierop verder te gaan in dit topic.
-
- Deel van't meubilair
Het is inderdaad puur misbruik naar de geest van het oorspronkelijke idee.heist_175 schreef:Ach ach . Misbruiken.
Dat is inderdaad misbruik... vermoedelijk zitten die mensen iedere dag op dezelfde stoel voor de rest van hun leven. Men misbruikt de firmawagen hier gewoon vanwege het fiscale voordeel dat beide partijen ermee doen... maar dat was niet de eigenlijke bedoeling. Trouwens als je van mening bent dat het hier gaat over "iets meer zijn" dan heb je het duidelijk niet begrepen.heist_175 schreef:Alle werknemers van Belfius en BNPPF hebben de kans gekregen om een firmawagen te bestellen.
Straks ga je nog beweren dat een technieker van BGC, TN, gas, water, electriciteit, ... ook maar met z'n privéwagen moet rijden.
Gelukkig zijn er nog mensen die het wel begrijpen... en dan ben je zelfs nog een aantal dingen vergeten (zoals wat bij een ongeval ed.)Joe de Mannen schreef:Allez om een lang verhaal kort te maken, ge snapt het plaatje wel zekerst.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik heb nog minder dan u, ook geen 40 dagen verlof en geen hoog loon. We hebben wel een hospitalisatieverzekering sinds kort.Muziekbos schreef:Dus mensen niet klagen hé .... er zijn sectoren die slechter (of beter) af zijn.
Kies je daar altijd voor in welke sector je werkt? Volgens mij niet, volgens sommigen wel.
Nee, dan rij je met een bestelwagen van de firma die niet buiten de werkuren mag gebruikt worden. Lijkt me eigenlijk zo simpel... Ik heb 2 dagen in heel mijn leven een bedrijfswagen gehad. Ik reed tot mijn werk met mijn privé vervoer, ik stapte daar over in een wagen van het werk en reed dan door naar klanten.Straks ga je nog beweren dat een technieker van BGC, TN, gas, water, electriciteit, ... ook maar met z'n privéwagen moet rijden.
Goztow, het blijft dus een soort van willekeur in stand houden als je bepaalde mensen een stempel geeft. Je zou dus de onvrede kunnen aanwakkeren omdat je een groep een maaltijdcheque gaat geven wiens loon met maaltijdcheques dan misschien gelijk gaat lopen met een groep die iets meer netto loon heeft. Goed voor de ene, minder goed voor de andere.
Volgens mij is het trouwens wel mogelijk om bepaalde groepen maaltijdcheques te geven. Bij ons was men van plan om de 3 laagste graden wel maaltijdcheques te geven. ik ken trouwens nog firma's waar de ene een bedrijfswagen heeft, de andere maaltijdcheques en de andere een kilometervergoeding, en dat binnen hetzelfde statuut. Zou het eens moeten opzoeken.... Kom er nog op terug.
Edit: een maaltijdcheque kan dus vastgelegd worden in een CAO, of individueel. Je kan dus bepaalde groepen wel degelijk een maaltijdcheque geven volgens mij. Al zal de vakbond daar niet altijd even blij mee zijn.
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 21 jan 2014, 19:03, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Dat is zelfs nog een beter idee. Een, door de overheid uitgegeven, kaart met een random UUID nummer, en de databases bij de handelaars opbergen. Dat vermijdt ook dat men meer info gaat proberen uit te lezen dan men eigenlijk mag; het vraagt ook minder samenwerking tussen alle handelaars, enkel dat hun systeem als client ID die nummer herkent.r2504 schreef:Aangezien op de kaart zelf niets staat hoef je er geen variables op te plaatsen... het enige wat een winkel nodig heeft is jou unieke ID en dan kan het in z'n eigen backend systeem alle nodige informatie ophalen. Eigenlijk kan men dit perfect doen met je e-ID, maar dan heb je weer een privacy issue (iedere winkel weet dan exact wie je bent en heeft je rijksregister nummer)... maar men (tja, wie moet daar dan verantwoordelijk voor zijn ?) zou evenzeer een anonieme kaart kunnen uitgeven met een gelijkaardige unieke ID. Nadeel is ook dat de handelaar z'n logo niet langer op de kaart kan plaatsen.ITnetadmin schreef:Denkoefening:
Zou het zo moeilijk zijn om van overheidswege een kaart op te stellen die gewoon tables en variables opslaat, zodat ELKE winkel, instantie etc, een rij kan invullen met hun variables, dan kun je dat gebruiken voor allerlei klantenkaarten en andere gegevens.
En om het succesvol in te voeren, bedrijven verplichten dat als ze een klantensysteem hebben, dit compatibel moet gemaakt worden met die nieuwe kaart.
On another note: ik kan het krijgen van winkels as Carrefour die een selfscan systeem aanbieden, maar als ik er dan naar vraag gaat dat enkel met een klantenkaart, en die kan je niet anoniem krijgen. En daar doe ik persoonlijk niet aan mee. Enkel per hoge uitzondering (bv Ikea die gevoelige kortingen doet en betere ruilvoorwaarden), maar zelfs dan ben ik eigenlijk voorstander van een verplichting om alle klantenkaarten en voordelen anoniem aan te bieden. Zijdelings stoort het me dus ook mateloos dat van die cheques uwe naam erop hebben staan.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
152 uren verlof op jaarbasis en geen hoog loon en geen hospitalisatieverzekeringSlafes schreef:Ik heb nog minder dan u, ook geen 40 dagen verlof en geen hoog loon. We hebben wel een hospitalisatieverzekering sinds kort.Muziekbos schreef:Dus mensen niet klagen hé .... er zijn sectoren die slechter (of beter) af zijn.
Kies je daar altijd voor in welke sector je werkt? Volgens mij niet, volgens sommigen wel.
.
-
- Deel van't meubilair
Op zich hoeft de overheid dat niet te doen... alle handelaren zouden zich ook kunnen verenigen in een soort vzw die dit doet.ITnetadmin schreef:Een, door de overheid uitgegeven, kaart met een random UUID nummer
Een commercieel bedrijf kan je dat moeilijk verplichten hé... ergens zal je dus moeten zorgen dat het voor hun ook een pluspunt is.ITnetadmin schreef:En om het succesvol in te voeren, bedrijven verplichten dat als ze een klantensysteem hebben, dit compatibel moet gemaakt worden met die nieuwe kaart.
-
- Moderator
- Contacteer:
Het lijkt simpel, maar dat is het absoluut niet. Om je het voorbeeld te geven van een subcontractor van Belgacom/Telenet : je zit letterlijk in de hele provincie waar je woont, en dikwijls er buiten. Ik woon zelf in Merelbeke (tegen Gent) heb heb voor Belgacom OVL en WVL gedaan. Voor Telenet zelfs nog Antwerpen en Vlaams Brabant erbij. Daar is dat doodnormaal dat je de wagen meeneemt naar huis om vanaf je thuis je werk te starten/stoppen. We moeten immers om 8u bij de klant zijn, ongeacht waar deze zich bevind! In het geval van Telenet zou ik van Gent naar Sint Niklaas moeten rijden, en dan van Sint Niklaas (waar bedrijf zich bevond) naar een uithoek van OVL of WVL? Of in het geval van Belgacom naar Antwerpen en dan vanaf daar vertrekken? Dat is toch ook te gek voor woorden?Slafes schreef:Nee, dan rij je met een bestelwagen van de firma die niet buiten de werkuren mag gebruikt worden. Lijkt me eigenlijk zo simpel... Ik heb 2 dagen in heel mijn leven een bedrijfswagen gehad. Ik reed tot mijn werk met mijn privé vervoer, ik stapte daar over in een wagen van het werk en reed dan door naar klanten.
Overigens was dit voor mij persoonlijk een leuke meevaller : ik had zelf geen wagen (nu wel), maar kon me op die manier ook verplaatsen voor boodschappen etc. Ik zie het probleem niet echt?
Telefonie = EDPnet + OVH
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Is er nu niemand van de mods die naar bovenstaande luistert?axs schreef:Kunnen we deze discussies over firmawagens en telefoonkosten niet in de reeds bestaande topics houden?
Dit is weer niet het zoveelste "ik heb geen bedrijfswagen, dus niemand een bedrijfswagen "jaloers"" topic, maar het gaat over ECOcheques waar de uitbreiding naar eventueel maaltijdcheques nog net kan...
Of mis ik iets?
- heist_175
- Elite Poster
Op zich is er wel degelijk kritiek te geven op de ecocheque, niet elke winkel past de regels correct toe.
Anderzijds zie je wel meer en meer "groene" producten.
Toen ik ging samenwonen met mijn vriendin zocht ik een uplighter (staande lamp die naar boven schijnt) met spaarlampen. Dat was nergens te vinden. Op zich bizar. In een klassieke uplighter zit een halogeenlamp van 150-300-500W en de lamp geeft gelig licht. Er waren ook toen al spaarlampen die mooi gelig licht gaven en die perfect 150W halogeen konden vervangen. Geen enkele winkel of leverancier haalde het in zijn hoofd om zulke staande lampen te maken.
Idem voor armaturen aan het plafond. We hebben uiteindelijk een 6xGU10 armatuur gekocht en alle halogeen spotjes die we erbij kregen, naar de kringloopwinkel gedaan.
Een jaar later zijn de ecocheques ingevoerd.
Plots ontstond er een grote vraag naar producten die je met ecocheques kon betalen.
2 jaar later zag je overal armaturen en uplighters met spaarlampen in.
Creëer de vraag en het aanbod volgt wel, met enige vertraging.
Ook qua bewustwording vind ik EC zeker geen slechte zaak. Het is gewoon een extra verkoopargument van een product: mogelijkheid tot betalen met ecocheques.
Om de 2020 doelstellingen te halen (20% minder CO2, 20% duurzame energie en 20% meer energie efficiëntie) zijn die EC ook goed. Mensen worden nog eens gestimuleerd om efficiënte producten te kopen: lampen uit categorie A of hoger, idem koelkasten, diepvries, ...
Anderzijds zie je wel meer en meer "groene" producten.
Toen ik ging samenwonen met mijn vriendin zocht ik een uplighter (staande lamp die naar boven schijnt) met spaarlampen. Dat was nergens te vinden. Op zich bizar. In een klassieke uplighter zit een halogeenlamp van 150-300-500W en de lamp geeft gelig licht. Er waren ook toen al spaarlampen die mooi gelig licht gaven en die perfect 150W halogeen konden vervangen. Geen enkele winkel of leverancier haalde het in zijn hoofd om zulke staande lampen te maken.
Idem voor armaturen aan het plafond. We hebben uiteindelijk een 6xGU10 armatuur gekocht en alle halogeen spotjes die we erbij kregen, naar de kringloopwinkel gedaan.
Een jaar later zijn de ecocheques ingevoerd.
Plots ontstond er een grote vraag naar producten die je met ecocheques kon betalen.
2 jaar later zag je overal armaturen en uplighters met spaarlampen in.
Creëer de vraag en het aanbod volgt wel, met enige vertraging.
Ook qua bewustwording vind ik EC zeker geen slechte zaak. Het is gewoon een extra verkoopargument van een product: mogelijkheid tot betalen met ecocheques.
Om de 2020 doelstellingen te halen (20% minder CO2, 20% duurzame energie en 20% meer energie efficiëntie) zijn die EC ook goed. Mensen worden nog eens gestimuleerd om efficiënte producten te kopen: lampen uit categorie A of hoger, idem koelkasten, diepvries, ...
-
- Moderator
- Contacteer:
Klopt, maar in mijn voorbeeld zijn EC's niet zo handig. Ik woon op een appartement voor 2 personen, waar we van in het begin dat het gekocht is (2009) overal spaarlampen hebben gehangen (snelstarters). Nu overal de armaturen komen te hangen, kiezen we meteen voor LED licht. Elk jaar heb ik alles samen (van mezelf en mijn vriendin) zo een €400 aan EC's gehad. Erg leuk natuurlijk, maar ik zou het echt niet meer weten hoe ik het moet uitgeven.
Telefonie = EDPnet + OVH
- BillyMobiel
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 11 keer
Inderdaad, EcoCheques dwingen u elk jaar een relatief kleinere uitgave te doen, ipv op te sparen voor grotere, duurzamere uitgaven.
Lijkt me een stimulans voor de wegwerpmaatschappij, dus onecologisch en tegen het princiepe van ecocheques...
Lijkt me een stimulans voor de wegwerpmaatschappij, dus onecologisch en tegen het princiepe van ecocheques...
-
- Moderator
- Contacteer:
Klopt, je kan het voor van alles en nog wat gebruiken. Maar dat wilt niet zeggen dat ik dit persé nodig heb? Een fiets heb ik (en ik ga heus niet elke 5 jaar een nieuwe kopen), treinkaarten...tja als ze eens op tijd zouden rijden koop ik dat er misschien mee , en planten...euhm...nope niet bij mijheist_175 schreef:EC kan je ook gebruiken voor fietsen, treinkaarten, planten, ...
En, je kan niet iedereen plezieren.
Je kan inderdaad niet iedereen plezieren dus met die EC's, dus moeten ze het maar verstaan dat we ze doorverkopen. EC's, MC's en allerhande andere cheques die ze uitvinden zijn meestal een vergiftigd geschenk voor mij. Ik heb het nog steeds liever in mn hand/op mn rekening en op mijn loonbrief. Dan telt het tenminste mee voor mijn pensioen (in de hoop dat ik dat nog ga mogen meemaken).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Allez hup, onze EC die maaltijdcheque werd, wordt dus toch een EC op het werk. Om de 4 maanden dus 40 euro aan EC. Ik kan er echt niets mee doen, ik heb al de investeringen in mijn huis al betaald met privé geld. Ik kan mijn led spots niet nog eens vervangen hoop ik. Zucht.
Trouwens, EC goed voor het milieu? Dan had de regering de BTW op elektriciteit in eerste instantie al niet naar 6% moeten brengen...
Trouwens, EC goed voor het milieu? Dan had de regering de BTW op elektriciteit in eerste instantie al niet naar 6% moeten brengen...
- heist_175
- Elite Poster
Ik wil u gerust maandelijks €30 geven om €40 aan EC te krijgen .
De flater van de regering zullen we in de toekomst dubbel en dik voelen:
- stimuleren om meer energie te verbruiken is tegen alle richtlijnen van Europa
- indexatie is meerdere maanden vertraagd
De flater van de regering zullen we in de toekomst dubbel en dik voelen:
- stimuleren om meer energie te verbruiken is tegen alle richtlijnen van Europa
- indexatie is meerdere maanden vertraagd
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik denk dat je een deal hebt, jij geeft elke maand 30€ en hij geeft z'n checques aan u (die hij pas elke 4 maand krijgt). Goeie deal, ik ga eens informeren of ik ook geen EC krijg onder die voorwaarden
Er is niks verkeerd met iets kopen voor een ander hé, ouders, broers, zussen, neven, nichten, nonkels, tantes, buurmannen en -vrouwen...
En wat die u er dan voor geven, dat heeft dan niets meer te maken met de cheques, toch ?
Ik koop al jaren ledlampen met de EC's, zowel voor mij als voor anderen in de familie.
Laatst had ik een vrij prijzig DHZ toestel nodig, en dan ben ik naar de plaatselijke DHZ zaak gereden omdat die ervoor bekand staat de EC's voor alles te aanvaarden. En ik heb er zelfs nog een goede deal kunnen maken ook. (en ja, het was een 'groene Bosch' )
Nu zijn ze op, mijn EC's.
J.
Er is niks verkeerd met iets kopen voor een ander hé, ouders, broers, zussen, neven, nichten, nonkels, tantes, buurmannen en -vrouwen...
En wat die u er dan voor geven, dat heeft dan niets meer te maken met de cheques, toch ?
Ik koop al jaren ledlampen met de EC's, zowel voor mij als voor anderen in de familie.
Laatst had ik een vrij prijzig DHZ toestel nodig, en dan ben ik naar de plaatselijke DHZ zaak gereden omdat die ervoor bekand staat de EC's voor alles te aanvaarden. En ik heb er zelfs nog een goede deal kunnen maken ook. (en ja, het was een 'groene Bosch' )
Nu zijn ze op, mijn EC's.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
DeStandaard
Studie wijst omzetting van cheques in loon af
Studie wijst omzetting van cheques in loon af
Maaltijdcheques vervangen door cash loon, zoals steeds meer wordt geopperd, lijkt geen goed idee. Dat blijkt uit een studie van Joep Konings, professor economie aan de KU Leuven.
Professor Konings zegt het debat over de vervanging van maaltijdcheques door cash loon te willen stofferen, op basis van de bedrijfsgegevens van 10.000 handelszaken. Zo’n ingreep werd vorig najaar door minister van Economie Johan Vande Lanotte (SP.A) op de politieke agenda gezet.
Konings verwerpt de stelling dat er niets zal veranderen wanneer werknemers hun maaltijdcheques voortaan in cash uitbetaald krijgen. ‘Wie meer cash in handen heeft, krijgt – zeker in crisistijden – de neiging om extra te sparen en niet alle beschikbare geld meteen uit te geven. En al zeker niet allemaal aan voeding. Maaltijdcheques kan je niet opsparen, die moet je uitgeven.’
Winkeliers en horecazaken die maaltijdcheques als betaalmiddel aanvaarden, hebben hun jaaromzet met een procent zien stijgen, ondanks de crisis. Andere handelaars zagen hun omzet met vijf procent dalen.
Ook de kritiek dat veel consumenten cheques verliezen, klopt niet. De uitgevers – zoals marktleiders Edenred en Sodexo – hebben op vraag van de overheidsdienst Economie aangetoond dat er slechts 0,35 procent van alle cheques verloren gaat of niet tijdig gebruikt wordt (vooraleer de geldigheidsduur is verlopen). Dat is omgerekend 1 cheque per werknemer per 15 maanden.
Volgens Konings zal het omzetverlies bij een afschaffing van de maaltijdcheques ook tot jobverlies leiden.
- BillyMobiel
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 11 keer
heist_175, ik wil u gerust jaarlijks 100€ geven voor de EC's die jij maandelijks aan Slafes betaalt en die hij viermaandelijks krijgt...!heist_175 schreef:Ik wil u gerust maandelijks €30 geven om €40 aan EC te krijgen
Zo winnen we toch allemaal een beetje, niet??
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Is het écht nu zo moeilijk om in een winkel te vragen of er bepaalde van je aankopen zijn die je met EC kan betalen? Zie een van mijn vorige berichten. Met EC heb ik vaatwasmiddel gekocht, tabletten voor vaatwasmachine, zaagmachine, led spots, alu profielen, boren voor beton en metaal, electriciteitskabel, kattenbakvulling... Er zijn winkels die helemaal niet moeilijk doen over wat je betaalt met EC. Helaas, zoals blijkt uit dit, ondertussen 4 pagina's lang topic, is de mens van nature een lui beest. Zelfs te lui om in een winkel te informeren of en voor welke producten EC aanvaard worden. Want vragen over het gebruik van EC, die moeten natuurlijk op een forum gesteld worden. Liever dat dan aan de infobalie van de winkel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
oké, oké, een onzurgvuldigheid.
Als staat er wel:
Ik heb maandelijks (fictief, in de realiteit geen idee) €400 aan rekeningen bij de Colruyt. Of die nu met een bankkaart, cash of MC betaald worden, dat blijft €400.
De studie concludeert
Ook dat er meer gespaard zou worden. Wat een zot idee.
Je moet toch eten, niet ?
Ik heb overigens geen MC's, maar €6,20 per dag (max) krijg ik er heus wel doorgejaagd op maandbasis aan eten en aanverwanten.
Als staat er wel:
Ik vind de studie van de KULeuven dikke zever.Ik wil u gerust maandelijks €30 geven om €40 aan EC te krijgen
Ik heb maandelijks (fictief, in de realiteit geen idee) €400 aan rekeningen bij de Colruyt. Of die nu met een bankkaart, cash of MC betaald worden, dat blijft €400.
De studie concludeert
Dat is vermoedelijk niet gelinkt aan het betaalmiddel tMC, cash, ...), maar eerder aan het soort producten dat ze verkopen.Winkeliers en horecazaken die maaltijdcheques als betaalmiddel aanvaarden, hebben hun jaaromzet met een procent zien stijgen, ondanks de crisis. Andere handelaars zagen hun omzet met vijf procent dalen.
Ook dat er meer gespaard zou worden. Wat een zot idee.
Je moet toch eten, niet ?
Ik heb overigens geen MC's, maar €6,20 per dag (max) krijg ik er heus wel doorgejaagd op maandbasis aan eten en aanverwanten.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... het onderzoek van de professor zou dus stellen dat er mensen zijn die dit bedrag (zo'n 120 euro) per maand niet aan voedsel geven Nu wil ik nog geloven dat er mensen aan de rand van onze maatschappij op deze manier leven, maar dergelijke mensen hebben volgens mij dan ook geen maaltijdcheques.heist_175 schreef:Ik heb overigens geen MC's, maar €6,20 per dag (max) krijg ik er heus wel doorgejaagd op maandbasis aan eten en aanverwanten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Niet alleen dat, maar het bevestigt ook het idee van de wegwerpmaatschappij. Willen we echt eco gaan, verplicht dan de mensen niet om snel snel eco cheques op te doen aan artikelen, verplicht de bedrijven om planned obsolescence op te geven.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
ecocheques zijn toch niet om raprap op te doen, ze blijven lang geldig.
J.
J.
-
- Elite Poster
Humm, ik zie daar een aantal producten staan die dan wel verplicht bio moeten zijn, of die niet echt mogen aangekocht worden met EC's... Vragen over het gebruik mogen toch op een forum gesteld worden? Zie niet in wat er mis mee is.Jack Daniels schreef:Is het écht nu zo moeilijk om in een winkel te vragen of er bepaalde van je aankopen zijn die je met EC kan betalen? Zie een van mijn vorige berichten. Met EC heb ik vaatwasmiddel gekocht, tabletten voor vaatwasmachine, zaagmachine, led spots, alu profielen, boren voor beton en metaal, electriciteitskabel, kattenbakvulling... Er zijn winkels die helemaal niet moeilijk doen over wat je betaalt met EC. Helaas, zoals blijkt uit dit, ondertussen 4 pagina's lang topic, is de mens van nature een lui beest. Zelfs te lui om in een winkel te informeren of en voor welke producten EC aanvaard worden. Want vragen over het gebruik van EC, die moeten natuurlijk op een forum gesteld worden. Liever dat dan aan de infobalie van de winkel.
Ik zie alleen dat mensen die de regeltjes volgen precies een stuk minder makkelijk er vanaf raken dan mensen die minder lui zijn en actief op zoek gaan om het nut er van te omzeilen.
Ik ken redelijk wat mensen die ze opsparen en dan vlak voor ze verlopen snel een nieuwe gsm of tv toestel gaan kopen om ze toch maar op te hebben. Waarmee men ook bewijst dat het geen nut heeft, in tegendeel...
- Dafke
- Elite Poster
- Contacteer:
Het feit dat hun omzet stijgt, en diegene die ze niet aanvaarden daalt, is toch een logisch gevolg? EC is een betaalmiddel. Als je er niet mee kan betalen op 1 plaats, ga je toch kijken waarmee je kan betalen op de andere plaats, voor hetzelfde product?heist_175 schreef: Ik vind de studie van de KULeuven dikke zever.
De studie concludeertDat is vermoedelijk niet gelinkt aan het betaalmiddel tMC, cash, ...), maar eerder aan het soort producten dat ze verkopen.Winkeliers en horecazaken die maaltijdcheques als betaalmiddel aanvaarden, hebben hun jaaromzet met een procent zien stijgen, ondanks de crisis. Andere handelaars zagen hun omzet met vijf procent dalen.
Het is dus wel gelinkt aan het betaalmiddel en niet soort product? (schuine qoute)
Bv. Ik heb product X nodig, maar ik kan dit niet betalen in winkel X met EC. Dan ga ik volgens jou stelling product Y kopen in winkel Z waar ze wel EC aanvaarden?
De studie zegt dat ze dan product X in winkel Z kopen, wat ik wel aanneembaar vind.
-
- Elite Poster
Wanneer koop je een nieuwe tv of nieuwe GSM/smartphone? Als je huidige toestel het laat afweten. Ecocheques krijg je 1x per jaar en blijven 2 jaar geldig. Als je de EC gaat opsparen gedurende 2 jaar om die dan bij te passen bij de aankoop van een nieuwe tv? Dus 2 jaar wachten om nieuwe tv of smartphone te kopen? En voort van de rest, als je het gros hier op de site mag geloven, dan kopen ze zo goed als allemaal hun tv, smartphone... online bij goedkope buitenlandse webshops waar je niet kan betalen met... EC. Als mijn smartphone of tv of vaatwasser of wasmachine of droogkast of... het laat afweten, dan zie ik mij niet meteen wachten tot ik nog een envelopje met EC krijg om daar dan het kapotte toestel mee te kopen. Dat zijn dingen die zowat meteen vervangen (moeten) worden. En geen 2 jaar wachten.
- Dafke
- Elite Poster
- Contacteer:
En dus moet je ipv bv. 700€ te betalen aan je nieuwe droogkast die stuk is, er 125€ of 250€ minder voor te betalen! En het steunt onze lokale economie nog eens doordat je er niet mee in de buitenlandse shops kan betalen...
Volgende argument?
Volgende argument?
- heist_175
- Elite Poster
@MC afschaffen.
fictief voorbeeld.
Ik koop altijd voor €600 aan eten per maand. Of ik dat nu betaal met MC of cash, maakt geen bal uit. Het is niet omdat ik MC's krijg dat ik plots €700 ga uitgeven ofzo.
Als ze morgen MC omzetten naar cash blijf ik dus gewoon €600 uitgeven aan eten.
Het is, volgens mij, het type producten die maakt of de omzet stijgt of daalt.
Op voeding besparen is net iets lastiger dan op een nieuwe TV of een nieuwe broek te besparen. Vandaar dat, ongeacht MC/cash, de omzet van supermarkten kan blijven groeien en die van andere detailhandel niet.
EDIT: ik bedoel natuurlijk MC, maaltijdcheque , reactie aangepast naar MC
fictief voorbeeld.
Ik koop altijd voor €600 aan eten per maand. Of ik dat nu betaal met MC of cash, maakt geen bal uit. Het is niet omdat ik MC's krijg dat ik plots €700 ga uitgeven ofzo.
Als ze morgen MC omzetten naar cash blijf ik dus gewoon €600 uitgeven aan eten.
Het is, volgens mij, het type producten die maakt of de omzet stijgt of daalt.
Op voeding besparen is net iets lastiger dan op een nieuwe TV of een nieuwe broek te besparen. Vandaar dat, ongeacht MC/cash, de omzet van supermarkten kan blijven groeien en die van andere detailhandel niet.
EDIT: ik bedoel natuurlijk MC, maaltijdcheque , reactie aangepast naar MC
Laatst gewijzigd door heist_175 22 jan 2014, 16:18, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik hoop dat je MC's bedoeld, lijkt me sterk dat je achter eten gaat met EC's
Dafke : waarom zou ik een winkel binnen stappen om een bepaald product (zoals een GSM) te kopen als ik deze evengoed bij bijvoorbeeld coolblue of bol.com kan kopen? De locale economie steunen is één ding, maar geld uit je zakken kloppen is een andere! Als je de prijzen van bovenstaande webwinkels vergelijkt met vandenborre, krefel, etc dan merk je snel dat deze laatste een pak duurder zijn voor vele producten. Dus speciaal naar die winkels gaan, en met de glimlach meer betalen zodat ik dan wel met ec's kan betalen lijkt me wat idioot?
Dafke : waarom zou ik een winkel binnen stappen om een bepaald product (zoals een GSM) te kopen als ik deze evengoed bij bijvoorbeeld coolblue of bol.com kan kopen? De locale economie steunen is één ding, maar geld uit je zakken kloppen is een andere! Als je de prijzen van bovenstaande webwinkels vergelijkt met vandenborre, krefel, etc dan merk je snel dat deze laatste een pak duurder zijn voor vele producten. Dus speciaal naar die winkels gaan, en met de glimlach meer betalen zodat ik dan wel met ec's kan betalen lijkt me wat idioot?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
@Dafke:
Lokale economie? Die beperkt zich, in mijn ogen, tot aankoop, tentoonstellen in de winkel en dan verkopen. Qua productie wordt zowat alles uit het buitenland geïmporteerd. En het is zoals Krisken zegt: met de glimlach meer betalen maar mét EC om de economie te steunen? Mij niet gezien. Ik blijf het herhalen: ik kijk eerst naar mijn portemonnee. Voeding, daar kan je moeilijk onderuit, die koop ik in de plaatselijke supermarkt. Kleren, die koop ik ook bij de plaatselijke winkels. Maar los daarvan? Enorm veel in het buitenland, zelfs voeding in heel beperkte mate. Net voor Nieuwjaar een Jamón bellota van ongeveer 8 kilo (ham van iberico varkens gevoed met eikels) rechtstreeks in Barcelona besteld voor een prijs van ca. 35 euro/kilo, gratis verzending. Hier in België betaal je voor hetzelfde product 60 euro/kilo. Sterke drank laat ik allemaal uit Spanje overkomen. Gin Mare betaal je hier tussen 63 en 65 euro per liter. Ik betaal die 31 euro per liter. Om nog maar te zwijgen van rum, cava... Transportkosten voor een lading sterke drank? 22 euro voor 12 flessen. LED spots? China, voor de helft van de prijs. Onlangs smartphone gekocht bij Amazon Duitsland, 100 euro goedkoper dan in België (300 i.p.v. 400 euro). Kenwood keukenrobot: in Frankrijk gekocht voor 430 euro tegenover 699 hier in België. Miele inductieplaat in Frankrijk gekocht voor 200 euro minder dan hier (960 t.o.v. 1160 euro). Mijn volgende aankoop wordt een inox plancha (grill/bakplaat), rechtstreeks uit Spanje voor 220 euro, inclusief transport. Gelijkaardig model hier kost bijna 500 euro. En met dergelijke prijsverschillen zou jij nog willen dat ik hier mijn geld spendeer? Ik ben braaf en goed, maar ik ben niet ZOT.
En niet komen aandraven met een argument van "als iedereen dat zou doen". Dat is het hem nu net. Niét iedereen doet het. Dus praat voor de vaak, die zinnen die beginnen met "Als".
Lokale economie? Die beperkt zich, in mijn ogen, tot aankoop, tentoonstellen in de winkel en dan verkopen. Qua productie wordt zowat alles uit het buitenland geïmporteerd. En het is zoals Krisken zegt: met de glimlach meer betalen maar mét EC om de economie te steunen? Mij niet gezien. Ik blijf het herhalen: ik kijk eerst naar mijn portemonnee. Voeding, daar kan je moeilijk onderuit, die koop ik in de plaatselijke supermarkt. Kleren, die koop ik ook bij de plaatselijke winkels. Maar los daarvan? Enorm veel in het buitenland, zelfs voeding in heel beperkte mate. Net voor Nieuwjaar een Jamón bellota van ongeveer 8 kilo (ham van iberico varkens gevoed met eikels) rechtstreeks in Barcelona besteld voor een prijs van ca. 35 euro/kilo, gratis verzending. Hier in België betaal je voor hetzelfde product 60 euro/kilo. Sterke drank laat ik allemaal uit Spanje overkomen. Gin Mare betaal je hier tussen 63 en 65 euro per liter. Ik betaal die 31 euro per liter. Om nog maar te zwijgen van rum, cava... Transportkosten voor een lading sterke drank? 22 euro voor 12 flessen. LED spots? China, voor de helft van de prijs. Onlangs smartphone gekocht bij Amazon Duitsland, 100 euro goedkoper dan in België (300 i.p.v. 400 euro). Kenwood keukenrobot: in Frankrijk gekocht voor 430 euro tegenover 699 hier in België. Miele inductieplaat in Frankrijk gekocht voor 200 euro minder dan hier (960 t.o.v. 1160 euro). Mijn volgende aankoop wordt een inox plancha (grill/bakplaat), rechtstreeks uit Spanje voor 220 euro, inclusief transport. Gelijkaardig model hier kost bijna 500 euro. En met dergelijke prijsverschillen zou jij nog willen dat ik hier mijn geld spendeer? Ik ben braaf en goed, maar ik ben niet ZOT.
En niet komen aandraven met een argument van "als iedereen dat zou doen". Dat is het hem nu net. Niét iedereen doet het. Dus praat voor de vaak, die zinnen die beginnen met "Als".