Telenet modem

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Hallo,

ik heb een Telenet modem die enkel in te stellen is via "Mijn Telenet".

Ik had graag geweten wat de dynamisch pool is die gebruikt wordt zodat ik toestellen met een vast ip een adres kan geven buiten die pool.
Volgens de Telenet helpdesk is dit van 192.168.0.2 tot 192.168.0.253, maar dat zou mij toch verwonderen aangezien alle adressen die nu uitgedeeld worden boven de 100 zijn. Bovendien is het ook niet mogelijk om adressen te reserveren blijkbaar.

Ik heb nog een vraag ivm die fantastische router van Telenet.

Ik heb een ip-camera die geen mails kan versturen. Als ik de firewall van de router af zet lukt het wel.
De Telenet helpdesk heeft mij laten weten dat voor mijn abonnement de poorten 0 tot 1023 zowel binnenkomend als uitgaand geblokkeerd worden.
http://klantenservice.telenet.be/conten ... t-telenet?.

Kan iemand mij laten weten waarom het dan wel lukt met outlook om mails te sturen? Die gebruikt toch ook gewoon poort 25?
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Die camera: hoe stuurt die mails? Gebruikt die gewoon poort 25 en gebruikt die als SMTP server uit.telenet.be?

Of hoe doe je dat?
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Dat is allemaal in te stellen en het staat inderdaad op die manier geconfigureerd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

HenkR schreef:Ik had graag geweten wat de dynamisch pool is die gebruikt wordt zodat ik toestellen met een vast ip een adres kan geven buiten die pool. Volgens de Telenet helpdesk is dit van 192.168.0.2 tot 192.168.0.253, maar dat zou mij toch verwonderen aangezien alle adressen die nu uitgedeeld worden boven de 100 zijn.
Onder de .100 kan je zelf gebruiken als static IP-adressen.
HenkR schreef:Bovendien is het ook niet mogelijk om adressen te reserveren blijkbaar.
Nee, dat kan inderdaad niet... je moet ze dus zelf static ingeven op al je toestellen.
HenkR schreef:Ik heb een ip-camera die geen mails kan versturen. Als ik de firewall van de router af zet lukt het wel.
De firewall heeft hier niets mee te maken aangezien die enkel inkomende connecties controleerd.
HenkR schreef:De Telenet helpdesk heeft mij laten weten dat voor mijn abonnement de poorten 0 tot 1023 zowel binnenkomend als uitgaand geblokkeerd worden.
Zeg tegen Telenet dat ze dom zijn en niet weten wat ze vertellen... binnenkomend is dit correct, uitgaand is het compleet fout (gelukkig maar want anders zou je niet kunnen surfen via poort 80 om maar een voorbeeld te geven). Feit is wel dat poort 25 uitgaand enkel mogelijk is naar de Telenet smtp server.
HenkR schreef:Kan iemand mij laten weten waarom het dan wel lukt met outlook om mails te sturen? Die gebruikt toch ook gewoon poort 25?
Inderdaad... die gebruikt ook poort 25... je firewall van je modem heeft er dus niets mee te maken.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Aha,

die informatie is al veel beter te begrijpen dan hetgeen wat Telenet allemaal verteld. Schandalig eigenlijk...

Maar dan begrijp ik wel nog niet waarom het niet lukt.

De configuratie is ok. Anders zou het ook niet lukken als de firewall af staat.

Nog iets wat niet lukt is de registratie bij de Axis Internet Dynamic DNS Service.
En opnieuw, als ik de telenet firewall uitschakel, lukt het weer wel...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Je hebt er toch geen eigen router achter staan (maar zelfs dan nog) ?

Dat het op je PC wel werkt bewijst trouwens dat het niets met je firewall te maken heeft.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Nee, geen eigen router.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Ik krijg "connection timed out" als ik een test mail stuur (terwijl de firewall aan staat)
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

Je kan op 2 manieren mails versturen:

1/ standaard poort 25 zonder inloggegevens via smtp.telenet.be
2/ via poort 587 + TLS via smtp.telenet.be met jouw logingegevens.
Beiden zouden moeten lukken met/zonder firewall.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Ik heb de TLS methode ook eens geconfigureerd: zelfde probleem, werkt enkel als de firewall af staat

Ik kan ook bvb GMAIL gebruiken om mails te sturen => zelfde fenomeen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wat staat er trouwens allemaal op dit pagina waar je de firewall instellingen doet ?
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Bitterweinig,

je kan de firewall enkel af of aanzetten en port forwaring doen of een DMZ-adres instellen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het is net met dat DMZ adres dat ik in het verleden al rare effecten heb gezien.

Zorg dus dat het op "0" staat...
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Staat op 0 ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tja, ik heb er ook niet meteen een verklaring voor... de vraag blijft waarom het op je PC wel lukt en op je IP-camera niet. Eventueel kan je je PC eens het adres geven van je IP-camera en testen of het dan nog lukt.

Misschien kan je TN eens vragen je modem eens volledig te resetten.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Als ik de pc het ip-adres geef van de camera lukt het om een telnet te doen op poort 25 naar uit.telenet.be.

Wat ik wel gemerkt heb bij een wireshark capture is dat de camera geen gewone SYN packetten stuurt maar SYN, ECN, CWR (zie bijlage:
Fail Mail.jpg
). Ik vermoed dat de Telenet firewall die packetten om één of andere reden dropped.

Ik heb de vraag aan Telenet gesteld en ik heb ook gevraagd of het mogelijk was dat ze mijn vraag doorstuurden naar second line, gezien het antwoord van de vorige keer. Ik heb echter nu als antwoord gekregen dat ik mijn router moet laten vervangen door een Telenet modem zonder router/firewall. Waarschijnlijk werken er op de Telenet helpdesk weinig intelligente mensen en kunnen ze enkel antwoorden via "standaard antwoorden".

Ik probeer ook nog eens bij Axis om te zien of ze mij daar iets meer kunnen vertellen over die SYN, ECN, CWR packetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

HenkR schreef:Ik heb echter nu als antwoord gekregen dat ik mijn router moet laten vervangen door een Telenet modem zonder router/firewall. Waarschijnlijk werken er op de Telenet helpdesk weinig intelligente mensen en kunnen ze enkel antwoorden via "standaard antwoorden".
Nochtans lijkt me dat geen standaard antwoord... maar één dat duidelijk aangeeft dat de bestaande HGW problemen heeft met dergelijke flags.
HenkR schreef:Ik probeer ook nog eens bij Axis om te zien of ze mij daar iets meer kunnen vertellen over die SYN, ECN, CWR packetten.
Het zijn inderdaad vrij specifieke flags... beetje bizar dat een IP-cam deze gebruikt.
wolfo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 16:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Als ik deze threat even mag kapen: kan je bij Telenet een modem zonder router vragen?
Ik heb echter nu als antwoord gekregen dat ik mijn router moet laten vervangen door een Telenet modem zonder router/firewall. Waarschijnlijk werken er op de Telenet helpdesk weinig intelligente mensen en kunnen ze enkel antwoorden via "standaard antwoorden".
Ik heb vorige week een telefoon gekregen dat mijn modem zal worden vervangen door zo'n wifi-router-ding (omdat ik een goede klant ben :D). Dit schept serieuze problemen voor mij: net geïnvesteerd in een hardware firewall door mijn werkgever, en uit ervaring weet ik dat het gepruts met dubbele NAT en DMZ niet werkt.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Aan de technieker een "modem-only" vragen. Of naar de klantendienst bellen betreffende de vervanging van jouw modem en hetzelfde vragen, ze zetten dit dan normaalgezien in de werkopdracht van de technieker.
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

r2504 schreef:Nochtans lijkt me dat geen standaard antwoord... maar één dat duidelijk aangeeft dat de bestaande HGW problemen heeft met dergelijke flags.
Ik had liever een bevestiging gekregen dat die packetten inderdaad gedropped werden. Ik vermoed dat zij zelf toch wel in de logs van de firewall kunnen kijken of al gelijkaardige problemen hebben tegengekomen.

En de router laten vervangen door een modem-only kost waarschijnlijk weer geld, terwijl ik ook gewoon de firewall op de huidige router kan afzetten wat dan op hetzelfde neerkomt en waar ik niet voor moet betalen.
wolfo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 16:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

serialchiller schreef:Aan de technieker een "modem-only" vragen. Of naar de klantendienst bellen betreffende de vervanging van jouw modem en hetzelfde vragen, ze zetten dit dan normaalgezien in de werkopdracht van de technieker.
Klantendienst lukt "niet echt", om het eufemistisch uit te drukken :bang:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hey wolfo.

Heb je al een docsis 3.0 unit, dan zou je eventueel de router gewoon kunnen weigeren.
Anders kan je inderdaad achter een modem vragen, maar de laatste tijd schijnt Telenet daar weer wat moeilijker over te doen.

Nooit telefonisch doen btw, naar een echt Telenet center gaan. De telefonische diensten zijn een ramp want dat personeel is vaak niet goed op de hoogte.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
wolfo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 16:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hi ITnetadmin,

Heb idd een docsis 3 toestel hangen, alleen heb 'k theoretisch 120mbit internet, en de huidige modem heeft slechts een 10/100 nic ...
Telenet center is hier niet direct in de buurt, ga dus wachten op een technieker. Als hij me een gigabit modem kan bezorgen (dus een modem) mag hij die hangen, als het zo'n router gedrocht is, heeft hij snel gedaan :)
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Bij mij nog nooit telefonisch een probleem gehad met een vraag of een bestelling. Misschien zetten ze wat competenter volk aan de telefoons van de helpdesk voor zakelijke klanten.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Welke modem heb je als ik vragen mag? Want als ik de mijne op een gigabit switch aansluit gaat zijn lan lampje blauw branden, ipv oranje op een 100mbps switch. Welke kleur brandt dat lampje bij jou, overigens?

Het belangrijke is resoluut de router te weigeren, want ze proberen die nogal wel eens op te dringen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
wolfo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 16:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@ITnetadmin: Het is een Motorola SBV6120E. Volgens mijn firewall zit hij op 100MBit. (kan trouwens niet anders, want er hangt die stomme dlink switch tussen voor de digicorder, maar ook rechtstreeks blijft hij op 100)
Het lampje op de modem (LINK) is oranje, zowel SEND als RECEIVE zijn blauw.
Gebruikersavatar
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Berichten: 539
Lid geworden op: 03 feb 2012, 14:10
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 61 keer

Volgens Google heeft die Motorola SBV6120E toch een gigabit ethernetpoort...
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

We wijken af...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als dat lampje oranje is, ligt het mss aan het toestel waar hij mee gelinkt is, dat geen gigabit aankan. Die modem zou wel over een gbit connectie moeten beschikken, ik heb die nl ook.


Edit: het ligt idd aan die Dlink. Een goedkoop gigabit switchje zou je uit de nood moeten helpen. Telenet levert die zelf, en zou die gratis moeten kunnen geven in een center wanneer blijkt dat je een 120mbit verbinding betaalt (dan heb je er nl recht op)


[Afbeelding Post made via mobile device ]
finchy
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 04 jun 2007, 23:53

Klopt dit laatste? Ik heb nl. pas een whoppa-abbo afgesloten maar ik heb geen switch ontvangen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Switches krijg je normaal gezien niet meer... een HGW heeft namelijk reeds 4 poorten.

Voor een modem only denk ik dat TN verwacht dat je er zelf voor zorgt ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan zijn; bij mijn laatste verhuis, toen ik de router resoluut weigerde, installeerde de technieker dan maar gigabit switchje omdat ik recht had op een >100mbps lijn.
Nu, zoiezo kost een klein gigabit switchje niet veel meer en lost het zijn probleem in alle geval op.


[Afbeelding Post made via mobile device ]
HenkR
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 dec 2008, 16:29

Update ivm mijn probleem:

Gelukkig werken er bij Axis wel competente mensen. Ze hebben mij laten weten dat er een bepaald menu is waar sommige parameters kunnen aangepast worden (het zit wel wat weggestoken en normaalgezien moet je daar nooit komen). Daar kan je TCP ECN op 0 zetten.
Als ik dat doe geraak ik wel door de firewall en lukt alles wel.

De Telenet firewall kan dus blijkbaar niet overweg met die pakketten en dropped ze, wat een bug is in mijn ogen.
wolfo
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jan 2014, 16:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ter info: de Telenet installateur is vandaag langsgeweest. Met een wifi modem/router.
Na wat rondgebel heeft hij de toelating gekregen om een standaard modem te hangen én een gigabit switch :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Toch opvallend dat ze blijven proberen he, goed da ge op uw strepen stond :-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Danvos
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 nov 2006, 16:07

@itnetadmin

Hebben bij mij ook aangedrongen op een nieuwe modem. Voorlopig hou ik de boot af, heb een sbv6120 modem only en deze werkt al enkele jaren perfect, heeft ook gigabit uitgang (blauw lampje brandt) en bij mijn weten bestaan er nog geen modems die docsis 3.1 ondersteunen.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Bij mij komt men morgen mijn modem-only vervangen door een HGW. Teneinde een goede wifi dekking in huis te behouden (de Telenet apparatuur hangt in de garage), ga ik mijn D-Link dir 615 router, die in de living staat om "timmeren" tot een gewoon AP. Enkele vraagjes.
- Kan ik de kanaalkeuze van de wifi op de HGW en mijn D-Link gewoon op automatisch laten staan, of kan ik beter vast een apart kanaal instellen voor beide toestellen?
- Is het ook nodig om de firewall (SPI) op de D-Link af te zetten, of mag dit gewoon blijven opstaan?
- De D-Link wordt na het configureren via een Lan poort (via een gigabit switch) verbonden met de HGW. Kan ik de 3 andere Lan poorten van de D-Link nog blijven gebruiken, om bvb. een Xbox of een ander toestel aan te sluiten?
De rest van de procedure tot het om switchen van router naar AP heb ik via het nodige zoekwerk op Google al gevonden, maar over deze 3 puntjes heb ik nog enige twijfel. Bedankt op voorhand.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skipper schreef:- Is het ook nodig om de firewall (SPI) op de D-Link af te zetten, of mag dit gewoon blijven opstaan?
Aangezien je van je D-Link een AP gaat maken is dit van geen belang meer... de firewall is tussen WAN-LAN... maar jij zal geen WAN meer hebben (dus of het nu op of af staat maakt niet uit).
skipper schreef:Kan ik de 3 andere Lan poorten van de D-Link nog blijven gebruiken, om bvb. een Xbox of een ander toestel aan te sluiten?
Natuurlijk... uiteindelijk is dat ook gewoon maar een interne switch... al die poorten hangen dus gewoon aan elkaar.
skipper
Pro Member
Pro Member
Berichten: 366
Lid geworden op: 31 jan 2005, 20:21
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Daarnet heeft een technieker bij mij ook de modem komen vervangen. Gezien de plaatsing in de garage (slecht wifi bereik), en het feit dat ik een eigen router gebruik, vond hij het zelfs heel logisch om terug een modem-only te installeren (CV6181E). Zonder gebel naar Telenet! Hij laat liever de klant de keuze maken zei hij. Heb het expliciet nog eens gevraagd, en deze modem is absoluut ook geschikt voor IPv6. Heeft ook nog een nieuwe D-Link gigabit switch achtergelaten. Goede service.
driesp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 11 keer

Wat zijn de verschillen dan tussen CV6181E en (mijn huidige) SBV6120E ?
Weet er iemand de reden van de omwisseling?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”