Je ziet ze steeds meer: de digitale abbonementskaarten van de NMBS en STIB ("mobib" heet het daar).
De conducteur haalt zenuwachtig zijn apparaat boven, zet op voorhand zijn verontschuldigende blik op en duwt het kaartje tegen de lezer. Na de derde poging klinkt er een foutmeldings-beep waarop de brave man/vrouw doet alsof de kaart gevalideerd is.
Weet iemand hoe die dingen werken? Gezien een realtime dataconnectie nodig is, lijkt me dat ze de kaart-nummer doorsturen naar een centrale waar de database dan zegt of je op die trein mag zitten. Uiteraard ontworpen door iemand die nog nooit heeft proberen internetten op een trein

Nu, onlangs kreeg ik ook een uitnodigingsbrief van de NMBS om mijn trouw kartonnen ding om te ruilen.
Maar aangezien met de NMBSgate al een keertje mijn identiteit op het web te grabbel gegooid werd, ben ik op zoek naar antwoorden:
* Welke info staat electronisch op die kaartjes
* Welke info sturen ze door
* Welke info slaan ze op, en voor hoe lang? Kunnen ze mijn reisgegevens achterhalen?
* Welke maatregelen hebben ze genomen om te verhinderen dat straks alle gegevens op de straat/rails liggen?
Als iemand hier info heeft: altijd welkom. Ik start maandag met de zoektocht, te beginnen bij de conducteur.