Benelux wil roamingkosten afschaffen

Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

http://tweakers.net/nieuws/90589/nederlandse-belminuten-blijken-duurste-in-europa.html vs. Belgie duurste land om te bellen.

Niet echt in overeenstemming met elkaar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Gegevens uit 2011???? Zijn volgens mij al hopeloos achterhaald.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1682405/2013/08/06/Benelux-heeft-de-intentie-om-roaming-af-te-schaffen.dhtml

schaf dit gewoon in heel Europa af! anders worden mensen die nooit naar NL (op reis) gaan gestraft! Maar ja, die roaming is nog de enige melkkoe voor de operatoren. Hun klanten -zonder enige kennis en met een smartphone id hand- die naar het buitenland trekken zijn de dupe.....

Nu moet je hemel & aarde bewegen om goedkoop te kunnen surfen in buitenland.

off-topic, maar hier zie je toch serieus prijsverschil:
http://www.alditalk.de/talk/index.php

EU-roaming internetpakket is dan weer niet interessant
http://www.alditalk.de/web/internet-pre ... /index.php

En vorige week in Duitsland via LIDL mobile (= fonic/O2 netwerk) 'gesurft'. Als je dit surfen kan heten....uit miserie gewoon NIET gesurft. (laptop niet opengezet ganse week!) was quasi overal edge, internet viel constant weg....ook al had ik 3-4 streepjes. enkel in grootsteden 'H'. emails binnenhalen (gmail) was al moeilijk....pfff....via proximus roaming (vodafone) ging het wel iets beter (je kon nog iets opzoeken, wel traag)
eens belgie binnengereden, proximus sim, en alles weer heel vlot!
Laatst gewijzigd door satsurfer op 07 aug 2013, 01:20, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Was men inmiddels niet op europees niveau hierover bezig?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ja, maar op Europees niveau wil men ook aanbieders over alle landen laten werken.

Een Vodafone bv. moet dan geen bedrijf meer oprichten per land maar kan dit doen als één bedrijf (resultaat is dat de kleintjes zoals Mobistar, Base en zelfs een Proximus misschien uiteindelijk zullen verdwijnen en we op Europees niveau nog met een drietal spelers zullen overblijven).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

satsurfer schreef:schaf dit gewoon in heel Europa af! anders worden mensen die nooit naar NL (op reis) gaan gestraft! Maar ja, die roaming is nog de enige melkkoe voor de operatoren.

Ik vind dat nu wel geen argument. Zo kan je zeggen dat afschaffing van roaming in heel Europa de mensen straft die nooit reizen (en dat zijn er nog héél veel).
De thuisblijvers, die met hun vaste lijn naar het buitenland bellen, betalen oook meer dan het nationaal tarief.

Roaming lijkt mij inderdaad een melkkoe, maar je kan toch niet ontkennen dat er voor de operatoren hogere kosten verbonden zijn bij gebruik van je GSM buiten het zendgebied van je eigen provider. Die gesprekken moeten toch doorgegeven worden aan de buitenlandse operatoren, en dat zal ook niet gratis zijn (termination).
Zelfs in België betaal je méér als je (met de vaste telefoon) naar een Telenet nummer belt, dan naar een Belgacom nummer, en daar wordt niet over gesproken :(

Als ze Europa als één binnenland beschouwen, mogen ze voor mijn part beginnen met:
  • alle gesprekken (vaste lijn) naar Europa gelijk te schakelen aan het nationaal tarief (en inbegrepen in de nationale belbundels).
  • alle gesprekken vanaf een GSM in België naar Europese bestemmingen gelijk te schakelen aan het nationaal tarief.
  • alle gesprekken vanaf een GSM in Europa naar België + andere Europese bestemmingen gelijk te schakelen aan het nationaal tarief (= afschaffen van uitgaande roaming ...
  • binnenlandse roaming toelaten ?
  • om te eindigen met volledige afschaffing van roaming
Dan pas kan je spreken van één markt ...

Dat ze beginnen met Benelux vind ik wel een goede zaak, maar dan moeten ze ook Benelux als één land beschouwen, en alle gesprekken naar/van Nederland/Luxemburg gelijk stellen me het nationaal tarief.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Als ze Europa als één binnenland beschouwen, mogen ze voor mijn part beginnen met:
[list][*]alle gesprekken (vaste lijn) naar Europa gelijk te schakelen aan het nationaal tarief (en inbegrepen in de nationale belbundels).


Zowel BGC als TN (Freephone Europe) bieden al verschillende jaren gratis telefoneren aan binnen gans de Europese Unie (en er nog een stukje buiten).

Ondanks dat er daar ook duurdere termination costs zijn... kan het dus zelfs gratis ! Het kan dus op zich geen probleem zijn om GSM gesprekken binnen Europa aan hetzelfde tarief te voeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Zowel BGC als TN (Freephone Europe) bieden al verschillende jaren gratis telefoneren aan binnen gans de Europese Unie (en er nog een stukje buiten).

Tijdens daluren! Dat is een (héél klein) stapje in de goede richting ....
Maar heb je al eens de gesprekskosten gezien buiten de bundel?

Telenet:
    - naar vaste toestellen in DE, FR, IT, LU, NL, SP, UK: 19 cent/min
    - naar vaste toestellen in DK, FL, GR, AT, PT, CH, SE: 27 cent/min
    - naar GSM in DE, FR, IT, LU, NL, SP, UK: 57 cent/min :x
    - naar GSM in DK, FL, GR, AT, PT, CH, SE, enz: 64 cent/min
Belgacom:
    - naar vaste toestellen in DE, FR, NL, LU, enz ...: 22 cent/min
    - naar vaste toestellen in DK, FL, GR, enz ...: 30 cent/min
    - naar GSM in DE, FR, NL, LU, enz ...: 65 cent/min :x
    - naar GSM in DK, FL, GR, enz ...: 74 cent/min
Als het termineren van een GSM gesprek toch zo weinig kost, waarom moet je dan 37 cent/min (Telenet) tot 44 cent/min (Belgacom) extra betalen om een buitenlandse GSM op te bellen ?
Dit vind ik nog een véél grotere afzetterij dan roaming!

Europa bellen aan binnenlandse tarieven mag dan maximaal 2 cent/min kosten naar vaste lijnen, en ca 15 cent/min naar mobiel, toch?

Persoonlijk heb ik daar geen last van, ik bel via VoIP gratis naar vaste lijnen, en voor enkele cent/min naar buitenlandse GSM's. Maar de doorsnee telefoonabonnee (of Belgische GSM abonnee) betaalt toch bovengenoemde kosten voor gesprekken naar het buitenland?

Wat ik ook onbegrijpelijk vindt is dat Europe een max. tarief zet op uitgaande gesprekken (29 cent/min) en roaming (8 cent/minuut), maar deze tarieven niet gelden binnen België
Het is toch te gek voor woorden dat een internationaal gesprek met je GSM goedkoper is vanuit het buitenland dan vanuit België? Waar is hier de logica?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

betaalt betamax dan geen terminatiekosten? 5 cent/min. naar gsm in europa 'ALL-IN'.... :-D
Laatst gewijzigd door satsurfer op 07 aug 2013, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Die hebben geen volledig netwerk te onderhouden. Dat is het voordeel van kleine bedrijven. Zie maar naar Mobile Vikings: ze kunnen veel zo goedkooper aanbieden, en zij betalen daar een kleine forfetaire kost voor aan hun provider (BASE), maar Mobile Vikings moet geen techniekers uitsturen, moet geen netwerk onderhouden, moet geen duizenden personeelsleden aanwerven, en als je dan een probleem hebt met je verbinding, antwoorden ze "we zullen het doorgeven aan onze service provider, 't is niet onze fout en we kunnen er niets aan doen".

Ja, bedrijven maken winst op de 0,10 euro die ze aanrekenen, maar dat is bij wijze van spreken geen 0,09999 winst.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Wat ik ook onbegrijpelijk vindt is dat Europe een max. tarief zet op uitgaande gesprekken (29 cent/min) en roaming (8 cent/minuut), maar deze tarieven niet gelden binnen België. Het is toch te gek voor woorden dat een internationaal gesprek met je GSM goedkoper is vanuit het buitenland dan vanuit België? Waar is hier de logica?


Dat is inderdaad te gek voor woorden.

Lord Utopia schreef:en zij betalen daar een kleine forfetaire kost voor aan hun provider (BASE), maar Mobile Vikings moet geen techniekers uitsturen, moet geen netwerk onderhouden, moet geen duizenden personeelsleden aanwerven


En denk je niet dat dat niet inbegrepen is in de forfaitaire kost ? Uiteindelijk is BASE ook geen vzw. en rekenen ze dat gewoon door in de prijs.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.alditalk.de/talk/prepaid_tarife/eu_sprach_paket_60/
5 € voor 60 min. te bellen in gans de EU! = 0,084 €/min.

da's zonder een abonnement, enkel met prepaid! Bij TN/BGC heb je nog een abbo, waar ze nog winst op maken...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Laat ons in deze discussie de "low cost" providers buiten beschouwing laten (Betamax, VoIP, MV en MVNO's), dat is appels en peren vergelijken.
Hun tarieven zijn kunstmatig laag, omdat ze "overcapaciteit" van de grote providers overkopen aan dumping prijzen. Dumping prijzen is misschien overdreven, maar ze hebben tarieven die de vaste kosten van de providers zeker niet dekken.

We moeten ons ook geen illusies maken. De grote providers moeten winst maken voor hun aandeelhouders, en alles wat ze verliezen aan gereglementeerd de tarieven, gaan ze op andere segmenten moeten terugpakken (tenzij ze drastisch kosten besparen). Zie maar de commentaar van Bellens op de Belgacom kwartaal resultaten, en hoe Mobistar afgestraft wordt na publicatie van tegnvallende resultaten

Persoonlijk heb ik er geen probleem mee dat gesprekken naar GSM (iets) duurder zijn dan gesprekken tussen vaste lijnen. Ik kan mij goed voorstellen dat het onderhouden van- en investeren in GSM infrastructuur geld kost.

Maar nu is transparantie volledig zoek, en dat klaag ik aan:
- in de GSM belbundels worden gesprekken naar GSM's en vaste lijnen volledig gelijkgeschakeld: er is dus plots géén extra kost meer voor GSM?
- gesprekken naar buitenlandse GSM's (buiten de belbundel) kosten dan wel 37à44 cent extra, dan gesprekken naar vaste lijn in die landen?
- gesprekken met een GSM vanuit het buitenland kosten dan weer maar 29cent, zowel naar vaste lijnen als GSM's naar alle EU landen?
- enz
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Er zit voor een stuk ook marketingstrategie achter die prijzen buiten bundel. Door die kunstmatig hoog te maken, ga je als consument een te grote bundel kopen om zeker niet 'buiten bundel' te moeten betalen. En waar verdient een provider het meest aan ? inderdaad belminuten die niet worden gebeld maar wel betaald.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom in het buitenland”