Welke NAS?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

justchill schreef:En voor de NAS-eigenaars: in welke configuratie hebben jullie die draaien en waarom?
4x 3 TB (WD RED) in Synology SHR (eigenlijk een raid 5 opstelling). Ging normaal gewoon raid 5 nemen, maar de synology had hem al zo ingesteld en ik was te lui :lol:
1 schijf voor pariteit dus ik hou nog 9 tb over
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Nadat mijn Synology DS-410 kapot gegaan is, heb ik een DS-413j gekocht.

Draai 4 X 1,5TB Samsung EcoGreen F2 HD153UI in Raid 5. In de praktijk is er dus een kleine 4,5 TB beschikbaar.
Waarom ? Tja, het geeft toch enige mate van redundantie. 1 schijf mag crashen en nog geen probleem ...
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Tot voorkort gebruikte ik een Buffalo TeraStation met 4x1.5GB welke goed beviel.
Drie maanden geleden heb ik een Iomega StorCenter ix4-300d 12TB (NAS Behuizing & 4x HDD ST3000DM001 3TB) aangeschaft
zie http://www.redcoon.be/index.php/cmd/sho ... 300d_12TB/
Deze staat in Raid5 en heeft ongeveer 9GB effectief over.
De Iomega is een stuk sneller dan de Buffalo, schrijven naar de Iomega gaat vaak met 900Mb/s.
Ik ben er zeer tevreden over, vreemd is wel dat, zelfs wanneer ik de utp kabels er langere tijd uittrek, het ding vrolijk doorgaat met seeks op de schijven.
Bij een zelfbouw nas kun je dan op zoek gaan naar de oorzaak, zo'n koopnas blijft toch een black box.
justchill
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 maa 2007, 04:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

OK - ben nu nog aan 't twijfelen tussen een DS213 en een DS213+
http://www.synology.com/products/produc ... 3&lang=nld

verschil is 60€
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Vergelijking vind je hier:
http://www.synology.com/products/compar ... e_show_top

Grootste verschil is de CPU.
Ikzelf heb een 211+ en dat is blijkbaar dezelfde CPU als wat nu in de 213 zit. Het enige wat bij mij lang duurt is het indexeren van foto's in de PhotoStation. Maar dat doet hij in de achtergrond en heeft geen invloed op zaken als files opvragen of wegschrijven.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

De + heeft een e-sata poort en is mogelijk uit te breiden met een externe bakje
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Limburg schreef:Ik ben er zeer tevreden over, vreemd is wel dat, zelfs wanneer ik de utp kabels er langere tijd uittrek, het ding vrolijk doorgaat met seeks op de schijven.
RAID systemen doen vaak aan wat men patrol reads noemt... een soort scan op de consistentie van de array.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

r2504, Weer wat geleerd, bedankt!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
justchill
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 maa 2007, 04:33
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Ja godver, da maakt de keuze er weer niet makkelijker op :-D
Maar misschien prijsverlaging van de DS213x reeks!

Nog efkes wachten denk ik

http://nl.hardware.info/nieuws/35430/co ... -apparaten

Heeft hardware x264 decoder voor DLNA hmm interessant.. want ik kijk veel x264 content.. Maar.. die vorige modellen konden dat (1080p streaming) toch ook.. hmm begrijp niet echt die meerwaarde.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Ik heb zelf een Qnap ts559 pro met 5 x 2 tb in raid 5 (en backup naar de "cloud" via crashplan). Ik kan Qnap alleen maar heel erg aanbevelen. Voordat ik deze kocht was ik ook naar synology aan het kijken. Beiden zijn zeer sterk aan mekaar gewaagd.
Echter een 2,5 jaar geleden dus gekozen voor de qnap op basis van:
  • op papier leek deze qua stroomverbruik iets zuiniger te zijn
  • qnap lijkt me iets opener te zijn dan synology, dus meer 3rd party apps
Qua prijs was toen de qnap zelfs iets duurder, maar zoals gezegd, nog geen seconde spijt van gehad. De qnap kan je ook qua ram uitbreiden als je meer apps wil installeren. In mijn geval wel nodig aangezien de crashplan package redelijk wat geheugen nodig heeft (draait in java).

Succes in elk geval met je zoektocht :)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
C1nder
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 06 apr 2004, 02:00
Locatie: Tielt-Winge (3390)

Ik heb hier:
- Synology CS407 sinds 2007, daarvan is de voeding wel al stuk geweest (gratis vervangen door Synology) en 1 keer een hdd moeten vervangen.
-> met 4 x 1TB WD Green in RAID 5
- Synology DS411j sinds 2010, nog geen enkel probleem mee gehad
-> met 4 x 2TB WD Green in RAID 5

De eerste draaide vroeger 24/7, maar sinds de nieuwe voeding niet meer. Ze draaien nu beide enkel wanneer ik ze nodig heb. Transferspeed over Gbit is max zo'n 40-45 mb/s. Ik ben er best tevreden over :)
Vorig jaar heb ik bij familie ook een Synology DS413j geïnstalleerd met 4 x 2TB in die Synology Hybrid RAID. Die werkt ook best goed :)
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Is dat een normale snelheid over een gigabit netwerk? Welke snelheden haalt de rest hier over zo'n netwerk (zonder bonding)?
Ik was ook al lang aan het denken over een nas maar 'vrees' voor de snelheid.
Momenteel heb ik zo'n Sharkoon raid 5 behuizing via eSata en daar ik wel mooie snelheden mee, maar mankeer natuurlijk de functionaliteiten van een nas.
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik haal zonder moeite te doen snelheden van 110MB/s van en naar m'n 1512+ van op m'n Macbook Pro met Thunderbolt/Gigabit adapter.

Synology is maar met 1 NIC aangesloten op een Cisco 16poort gbit unmanaged switch.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

selder schreef:Ik haal zonder moeite te doen snelheden van 110MB/s van en naar m'n 1512+ van op m'n Macbook Pro met Thunderbolt/Gigabit adapter.

Synology is maar met 1 NIC aangesloten op een Cisco 16poort gbit unmanaged switch.
Via welke app/protocol; nfs, cifs/samba, ftp, ...
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Idem als selder hier met de ds412+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Maakt niet uit welk protocol, allemaal :) Voornamelijk AFP uiteraard :)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik ben nieuw in die zaken.

Ik had net een 3TB seagate barracuda hd gekocht.

Kan ik 1 4TB NAS schijf (seagate) in pc stoppen, en 1 die backupt naar de nas server (4 TB nasschijf). Of moet je alle schijven in een NAS stoppen, en minimum in pc?
Kan ik 3 TB in pc laten zitten, en dan NAS schijf in 2 partities (3+1TB)

of misschien best 2X 4 TB NAS schijven, en 3 TB als occasioneel backup via de usb3 uitgang en om data mee te nemen.... 4TB zal ik eigenlijk niet direct volkrijgen de eerste 3 jaar....zo'n veelverbruiker ben ik niet...

maar prijs/gb 4 TB is het laagst (en verbruik volgens seagate idem) :-D
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:Kan ik 1 4TB NAS schijf (seagate) in pc stoppen, en 1 die backupt naar de nas server (4 TB nasschijf).
Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt...

- Een NAS is Network Attached Storage... met andere woorden een toestel dat storage bevat en aan je netwerk is aangesloten
- Een NAS schijf is een HDD die aanbevolen is voor gebruik in een NAS (aangezien dat striktere eisen zijn kan je die evenzeer in je PC gebruiken)
satsurfer schreef:Of moet je alle schijven in een NAS stoppen, en minimum in pc?
Zodra je een NAS in gebruik hebt is het eigenlijk de bedoeling geen storage meer in je PC te gebruiken (behalve voor je Windows en programma's)... op die manier kom je dus prima doe met bv. een HDD/SSD van 128 of 256 GB. Je NAS beschikt namelijk meestal over redundantie in de vorm van RAID-1/5/6/10, en backups doe je ook op/vanaf je NAS (zo hoef je niet meer wakker te liggen van je individuele PC's).
satsurfer schreef:Kan ik 3 TB in pc laten zitten
Ja dus... maar het is niet de bedoeling lokaal (in je PC) nog storage te hebben.
satsurfer schreef:of misschien best 2X 4 TB NAS schijven, en 3 TB als occasioneel backup via de usb3 uitgang en om data mee te nemen.... 4TB zal ik eigenlijk niet direct volkrijgen de eerste 3 jaar....zo'n veelverbruiker ben ik niet...
Wil je enige vorm van redundantie dan heb je in je NAS minstens twee schijven nodig voor RAID-1, minstens 3 voor RAID-5.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

thx: r2504

en lukt dit perfect via een 200Mbps powerline adapter? :-D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Wil je enige vorm van redundantie dan heb je in je NAS minstens twee schijven nodig voor RAID-1, minstens 3 voor RAID-5.
als een virus mijn schijf delete, dan zal de RAID-1 opstelling ook zorgen dat schijf 2 gedeleted wordt...dan veiliger af en toe een externe backup via usb?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:en lukt dit perfect via een 200Mbps powerline adapter? :-D
Dat hangt af van wat je verwachtingen zijn... normaal file gebruik en streaming zijn daarbij geen enkel probleem.

Als je echter een grote hoeveelheid data hierover moet gaan copieren dan ga je wel het nodige geduld moeten hebben.
satsurfer schreef:als een virus mijn schijf delete, dan zal de RAID-1 opstelling ook zorgen dat schijf 2 gedeleted wordt...dan veiliger af en toe een externe backup via usb?
Beide hebben hun specifieke bedoeling... RAID levels om geen data te verliezen bij een defecte disk, backups om historische data te kunnen herstellen. Ideaal heb je ze dus ook beide, alléén moet je bij een backup oplossing zorgen dat ze efficient (automatisch dus, manueel hou je toch niet vol) en correct is (als je pas merkt dat een virus je files heeft beschadigd nadat je een backup hebt genomen ben je namelijk nog niets verder).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

satsurfer schreef:als een virus mijn schijf delete, dan zal de RAID-1 opstelling ook zorgen dat schijf 2 gedeleted wordt...dan veiliger af en toe een externe backup via usb?
Het is hier al vaker gezegd, denk ik, maar een NAS is geenszins een vervanging voor een backup, dus zelfs met een NAS is regelmatig backuppen nog altijd essentieel (liefst zelfs off-site). Ik ken geen percentages, maar het zou me niet verbazen moesten data-losses vaker gebeuren door ongewenste wijzigingen/deletes/... (dus user of software error, virussen...) dan door kapotte schijven. Een NAS met RAID beschermt je enkel tegen het laatste.

BTW, er staat momenteel ook een leuke NAS op de 1DF : http://www.1dayfly.com/be/nl/extreme . Persoonlijk twijfel ik al een tijdje of ik ga overschakelen op een NAS of niet. Ik gebruik al jaren gewoon een goedkope/zuinige PC met Windows (nu 8 ) en ik vind de flexibiliteit van een volwaardig Windows systeem toch enorm handig. Voor de prijs van de meeste NASsen heb je toch al een goed Windows systeem met een veel betere CPU en geheugen, vind ik. Het enige significante dat je dan mist is RAID, maar RAID lijkt me echt zo een overkill in thuis-situaties. Dus wellicht ga ik uiteindelijk toch maar gewoon mijn server upgraden/vervangen ipv voor een NAS te gaan.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.ibood.com/extra-be/nl
RAM-geheugen 2.048 MB DDR3
2,13 Ghz CPU

maar verbruikt een homeserver niet pak meer? heb hier intel E6600 core2duo pc die voorlopig stof hapt....
Een nas verbruikt 20W en bij niet gebruik enkele Watts....een pc als server toch pack meer?

een voor mensen met lage computerkennis is nas misschien handiger configureerbaar?
Laatst gewijzigd door satsurfer 08 jul 2013, 16:35, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Klopt, dat was ik nog vergeten te vermelden, en ook niet belangrijk in het kostenplaatje. Een NAS zal typisch wel een pak minder verbruiken. Mijn PC is gebaseerd op een AMD met Cool'n'Quiet maar die zat dan toch nog altijd richting 60W in idle, wat dan toch nog een 70-tal euro duurder is qua verbruik. Dus na een paar jaar heb je voor dat prijsverschil eigenlijk al de meerprijs van een duurdere/performantere NAS terugbetaald. Hmmm, maakt mijn dilemma er niet gemakkelijker op :).

Handiger configureerbaar: ik heb totaal geen ervaring met NAS'en, maar het lijkt me eerder dat van zodra je er iets non-standard mee wil doen het direct een pak complexer wordt, o.a. omdat de meeste systemen Linux-based zijn (als je al dat geluk hebt). Bvb, ik moet er absoluut SqueezeServer (of nu Logitech Media Server) op kunnen draaien, en liefst ook nog PostgreSQL. Dan wordt het al een pak lastiger als je Linux kennis >10j oud en roestig is.

PS: die Thecus van iBood ziet er toch wel rommel uit als je dat vergelijkt met die NetGear van 1DF...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Handiger configureerbaar: ik heb totaal geen ervaring met NAS'en, maar het lijkt me eerder dat van zodra je er iets non-standard mee wil doen het direct een pak complexer wordt, o.a. omdat de meeste systemen Linux-based zijn (als je al dat geluk hebt). Bvb, ik moet er absoluut SqueezeServer (of nu Logitech Media Server) op kunnen draaien, en liefst ook nog PostgreSQL. Dan wordt het al een pak lastiger als je Linux kennis >10j oud en roestig is.
Net daarom zijn PC servers interessanter... ze bieden je heel wat extra mogelijkheden en hebben ook wel wat meer power (wat bij een NAS vaak ondermaats is). Het is dus een beetje afwegen... verbruik versus mogelijkheden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Tomby schreef:Het is hier al vaker gezegd, denk ik, maar een NAS is geenszins een vervanging voor een backup, dus zelfs met een NAS is regelmatig backuppen nog altijd essentieel (liefst zelfs off-site). Ik ken geen percentages, maar het zou me niet verbazen moesten data-losses vaker gebeuren door ongewenste wijzigingen/deletes/... (dus user of software error, virussen...) dan door kapotte schijven. Een NAS met RAID beschermt je enkel tegen het laatste.
Dit wordt zeer vaak aangehaald als argument waarom een NAS geen backup is en dat klopt, maar hoe vaak komt dit écht voor? Ik spreek dan over de gebruiker met meer dan gemiddelde computerkennis die een deel van zijn NAS gereserveerd heeft specifiek voor backup doeleinden. Je moet toch al serieus verward zijn om in te loggen met je backup account en het mapje getiteld "backup" zomaar te gaan verwijderen, bij wijze van spreken.

Ook de kans dat de meer-dan-gemiddelde gebruiker een virus krijgt dat toevallig zijn NAS wiped lijkt mij vrij klein, niet? Antiviruspakketten zijn niet onfeilbaar, maar gezond verstand is in eerste instantie nog steeds de beste antivirus.

Voor de minder-dan-gemiddelde gebruiker ligt dit wel anders, ik huiver bij de gedachte dat mijn moeder een backup zou moeten beheren bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je het ook niet mag overanalyseren. Met een beetje gezond verstand en computerkennis elimineer je veel van die zaken al denk ik. En ik denk dat de meeste bezoekers hier dat wel bezitten.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”