Linux internet content sharing

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
sddt
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 18 keer

hallo allemaal,

Ik heb een configuratie met virtuale machines waarbij de ene via de andere kan surfen gebaseerd.
Ik graag geweten wat de iptables commando's concreet doen, liefst commando per commando in niet te technische taal :-D :

Code: Selecteer alles

sudo iptables -A FORWARD -o eth0 -i eth1 -s 192.168.0.0/24 -m conntrack --ctstate NEW -j ACCEPT
sudo iptables -A FORWARD -m conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
sudo iptables -t nat -F POSTROUTING
sudo iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door sddt 07 mei 2013, 14:35, in totaal 1 gewijzigd.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

sddt schreef:Ook had ik graag geweten wat de iptables commando's concreet doen, liefst commando per commando in niet te technische taal :-D
http://ipset.netfilter.org/iptables.man.html

En als dat wat te ingewikkeld is (voor mij toch), gebruik dan iets zoals shorewall om uw iptables te configureren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer

sudo iptables -A FORWARD -o eth0 -i eth1 -s 192.168.0.0/24 -m conntrack --ctstate NEW -j ACCEPT
Laat toe dat er van eth1 via eth0 verbindingen opgezet kunnen worden

sudo iptables -A FORWARD -m conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
Laat toe dat een verbinding die opgezet is (via vorig commando) ook in de andere richting dus inkomend op eth0 via eth1 mogelijk is (anders is er geen 2-richtingsverkeer mogelijk)

sudo iptables -t nat -F POSTROUTING
Maakt de regels in de tabel voor nat leeg

sudo iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth0 -j MASQUERADE
Past masquerading toe op verbindingen die aan eth0 uitgaan, maw hij verandert het source address in de pakketjes van het IP-adres van jouw interne pc naar het IP-adres van eth0, anders kan de server op internet niet weten naarwaar hij terug moet sturen want hij kent jouw intern IP niet in zijn route-tabel.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
sddt
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer

Mathy, bedankt voor de reactie! :-) Nu begrijp ik eindelijk wat die commando's exact doen en kan ik de gebruikte opties ook beter begrijpen! +1
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”