Plots ongevraagd geld op rekening
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
En nog geen klein beetje ook.
Begin vorige week viel er een envelop van Deutsche Bank in de bus. Op het moment zelf niet opengedaan aangezien ik dacht dat het gewoon een nieuw setje uittreksels was. Vrijdag dan toch opengedaan en er zat maar één uittreksel bij. Erop stond dat er op mijn effectenrekening (Ik wist niet eens dat die geactiveerd was bij mij) 38.000 KBC IFIMA NV 4,15 % 150614 obligaties 'gestort' waren voor een totaal waarde van, slik, 34.150€.
Mijn eerste reactie, *ka-tshing!*.
Maar toen kwam al gauw het besef dat hier een vergissing in het spel moet zijn. Ik verwacht me maandag al aan een telefoontje van Deutsch Bank om me de fout te melden.
Maar nu stel ik me toch de volgende vragen:
1. Hoe is dit überhaupt mogelijk? Hier kan toch geen sprake zijn van toevallig een verkeerd cijfer in te typen in het rekeningnummer veld? Je moet al gauw een paar cijfers verkeerd hebben en dan nog. Ik heb eens rondom mij heen gevraagd en al diegenen die mijn rekening nummer hebben (dit is een rekening die net nieuw is, dus veel mensen zijn dit niet) hebben geen enkele overschrijving uitgevoerd naar mijn (effecten)rekening.
2. Ik maak me natuurlijk geen illusies dat ik die effecten zo maar mag houden, maar stel dat er mij niemand contacteert. Ben ik dan geacht om dit zelf aan de bank te melden? Of kan ik me van de domme houden en na een tijdje alles stil doorsluizen naar mijn rekening? Nogmaals, ik maak me geen illusies.
Begin vorige week viel er een envelop van Deutsche Bank in de bus. Op het moment zelf niet opengedaan aangezien ik dacht dat het gewoon een nieuw setje uittreksels was. Vrijdag dan toch opengedaan en er zat maar één uittreksel bij. Erop stond dat er op mijn effectenrekening (Ik wist niet eens dat die geactiveerd was bij mij) 38.000 KBC IFIMA NV 4,15 % 150614 obligaties 'gestort' waren voor een totaal waarde van, slik, 34.150€.
Mijn eerste reactie, *ka-tshing!*.
Maar toen kwam al gauw het besef dat hier een vergissing in het spel moet zijn. Ik verwacht me maandag al aan een telefoontje van Deutsch Bank om me de fout te melden.
Maar nu stel ik me toch de volgende vragen:
1. Hoe is dit überhaupt mogelijk? Hier kan toch geen sprake zijn van toevallig een verkeerd cijfer in te typen in het rekeningnummer veld? Je moet al gauw een paar cijfers verkeerd hebben en dan nog. Ik heb eens rondom mij heen gevraagd en al diegenen die mijn rekening nummer hebben (dit is een rekening die net nieuw is, dus veel mensen zijn dit niet) hebben geen enkele overschrijving uitgevoerd naar mijn (effecten)rekening.
2. Ik maak me natuurlijk geen illusies dat ik die effecten zo maar mag houden, maar stel dat er mij niemand contacteert. Ben ik dan geacht om dit zelf aan de bank te melden? Of kan ik me van de domme houden en na een tijdje alles stil doorsluizen naar mijn rekening? Nogmaals, ik maak me geen illusies.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Er is toevallig geen € 38.000 verdwenen van uw (spaar/zicht)-rekening bij Deutsche bank? Indien ja, dan heb je obligaties gekocht waarvan je geen weet hebt. Waarschijnlijk heeft Deutsche bank zelf een fout gemaakt.
Ik vraag mij trouwens af of het in de praktijk mogelijk is om obligaties aan te kopen met een effectenrekeningen die op een andere naam staat. Zo is het vaak ook niet mogelijk om grote bedragen van een spaarrekening over te zetten naar een zichtrekening bij een andere bank of van een andere persoon.
Ik vraag mij trouwens af of het in de praktijk mogelijk is om obligaties aan te kopen met een effectenrekeningen die op een andere naam staat. Zo is het vaak ook niet mogelijk om grote bedragen van een spaarrekening over te zetten naar een zichtrekening bij een andere bank of van een andere persoon.
De echte wetgeving ken ik niet, maar persoonlijk zou ik het gaan melden. Maandag eens telefoneren of online contacteren en vragen om terug te bellen. Uiteindelijk gaat dat ooit uitkomen, oftewel mist iemand € 38.000 (en dan komt het snel uit) oftewel is er een fout in hun intern systeem (en dan komt dat ooit ook nog uit). Ik denk dat je dat geld niet zal mogen houden, maar nogmaals: ik ken de wetgeving niet. Je kunt natuurlijk ook beweren dat je geen brief hebt gekregen en uw rekeningsaldo nooit nakijkt, al is dat ook eerder abnormaal.Maglor schreef:Ben ik dan geacht om dit zelf aan de bank te melden? Of kan ik me van de domme houden en na een tijdje alles stil doorsluizen naar mijn rekening?
-
- Elite Poster
Nee hoor, er is geen geld verdwenen van een andere rekening. 't Is echt geld dat uit het niets komt. Ik ga het eens een weekje aankijken. Komt er dan niets van DB, dan zal ik eens de goede burger spelen en een belletje plegen. Dat wordt lachen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Jammer dat het niet op je spaarboek is, dan kon je interesten houden .
Ik zou schriftelijk reageren asap zodat je bewijs hebt, voordat iemand je van stelen beschuldigd.
[ Post made via mobile device ]
Ik zou schriftelijk reageren asap zodat je bewijs hebt, voordat iemand je van stelen beschuldigd.
[ Post made via mobile device ]
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Gewoon afwachten volgens mij heb je helemaal geen meldingsplicht, iemand die zoveel geld mist zal allicht er om komen vragen. 'k zou gewoon ff afwachten. Ge hoeft het niet perse opgemerkt hebben he het kan ook zijn dat je ook van niks weet
Ze weten namelijk zelf wel wanneer ze iets verkeerd doen. en zullen het zelf wel traceren.
Ze weten namelijk zelf wel wanneer ze iets verkeerd doen. en zullen het zelf wel traceren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Ik heb eventjes geGoogle'd wat er moet gebeuren bij een foutieve storting. De eerste uren kan je asl zender nog actie ondernemen, maar wanneer het op de andere klant zijn rekening staat moet je rekenen op de goodwill van de ontvanger. Vaak komt de bank niet tussen.
Toch enkele opmerkingen hierover:
Toch enkele opmerkingen hierover:
- Bij deze voorbeelden gaat het vaak om een kleiner bedrag: €100 à 1000
- Het gaat hier om stortingen, niet om aankoop van obligaties
- Zijn maar enkele voorbeelden op internet (=klachten van klanten), dit is misschien niet de algemene regel. Als het goed gaat, wordt er niet geklaagd.
Voor als de tegenpartij zelf geen actie heeft ondernomenAls u geld op een verkeerde rekening stort:
-voor de bank is elke overschrijving in principe onherroepelijk. De begunstigde is niet verplicht u het geld terug te geven
-neem onmiddellijk contact op met uw bankier. Hij zal op zijn beurt de bank van de tegenpartij contacteren, die haar klant zal verzoeken de onterecht geïnde som terug te betalen
Maar opnieuw, dit gaat over stortingen, niet over obligaties!Verwittig onmiddellijk uw bank als uw rekening ten onterechte gedebiteerd is met het bedrag van een overschrijving (u hebt 8 weken tijd, te rekenen vanaf de debitering, in sommige gevallen tot 13 maanden)
Laatst gewijzigd door driesve 13 jan 2013, 19:39, in totaal 2 gewijzigd.
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Stel je voor, €38 000 euro rijker...
Damn, gelukzak (indien je het mag houden) maar persoonlijk zou ik niet meer aan goodwill doen moest de eigenaar het vragen...
De kans dat jij het terugkrijgt moest je mis storten is ook bijna nihil...
Damn, gelukzak (indien je het mag houden) maar persoonlijk zou ik niet meer aan goodwill doen moest de eigenaar het vragen...
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Kan je mss beroepen op een "vindersloon" (10%). Je hebt die obligaties tenslotte niet ontvreemd of zo. Je hebt ze toevallig gevonden op je effectenrekening.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
We zitten wel in Belgie hé: als je het niet wil terugstorten dien je bij de rechtbank een verzoek in omdat de persoon ter kwade trouw is (heeft het geld onrechtmatig verkregen) en je wint je proces zo goed als zeker....je kan zelfs intresten eisen.Damn, gelukzak (indien je het mag houden) maar persoonlijk zou ik niet meer aan goodwill doen moest de eigenaar het vragen...
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ik controleerde net mijn rekening bij DB en zag dat ik zo'n 34 000 € armer ben
Waarom hang je dit aan de grote klok eigenlijk
Ik zou zeggen ben blij voor jou maar ik ben niet de enige die dit leest natuurlijk.
Ik zou zeggen ben blij voor jou maar ik ben niet de enige die dit leest natuurlijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Als het over een verkeerd overgeschreven bedrag zou gaan kan je dat makkelijker doen, maar op een effectenrekening vrij makkelijk te traceren.honda4life schreef:Ik controleerde net mijn rekening bij DB en zag dat ik zo'n 34 000 € armer ben
(Of het zou moeten zijn dat die effecten van een bedrijf zijn die miljoenen verhandelt dan is er kleine kans dat ze het niet merken maar dan nog )
-
- Elite Poster
Omdat ik me ook realiseer dat ik dat geld nooit zal kunnen houden. Natuurlijk komt dat (ooit) uit.honda4life schreef: Waarom hang je dit aan de grote klok eigenlijk
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Zal ik jouw geweten zuiveren, je slaap terugschenken? Pm ik wel even mijn banknr
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
What he said.q-tec schreef:
We zitten wel in Belgie hé: als je het niet wil terugstorten dien je bij de rechtbank een verzoek in omdat de persoon ter kwade trouw is (heeft het geld onrechtmatig verkregen) en je wint je proces zo goed als zeker....je kan zelfs intresten eisen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Burgerlijk Wetboek is duidelijk:
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Greetz,
P.
Art. 1376. Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.
Greetz,
P.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Stuur een mail naar de klachtendienst van je bank met een deadline erin, de kans is groot dat die niet gerespecteerd wordt
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dit, bij mij ging het slechts om 2000 euro en de gerechtelijke stappen waren er al snel. Het is er uiteindelijk niet van gekomen omdat ik het zelf heb teruggestort. Ik had wel niet de vraag gekregen het terug te storten, dat bleek dan weer een fout van BPost. Eind goed al goed, klein zakcentje mogen houden toen bleek dat ik echt niet van kwade wil was.q-tec schreef:We zitten wel in Belgie hé: als je het niet wil terugstorten dien je bij de rechtbank een verzoek in omdat de persoon ter kwade trouw is (heeft het geld onrechtmatig verkregen) en je wint je proces zo goed als zeker....je kan zelfs intresten eisen.Damn, gelukzak (indien je het mag houden) maar persoonlijk zou ik niet meer aan goodwill doen moest de eigenaar het vragen...
Sent from my Lumia 900 using Board Express
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb een storting van een bedrijf (klein bedrag) per ongeluk tweemaal ontvangen... acht maanden later heb ik dan uiteindelijk een brief ontvangen van Argenta met de vraag dit terug te storen (echter de volledige IBAN/BIC nummers ontbreken). Ondertussen één maand verder heb ik opnieuw dezelfde brief ontvangen (wederom zonder volledige IBAN/BIC nummers).driesve schreef:Ik heb eventjes geGoogle'd wat er moet gebeuren bij een foutieve storting. De eerste uren kan je asl zender nog actie ondernemen, maar wanneer het op de andere klant zijn rekening staat moet je rekenen op de goodwill van de ontvanger. Vaak komt de bank niet tussen.
Nu kan ik die mits wat moeite wel vinden... maar als men dan toch brieven wil versturen moet men maar zorgen dat ik alle informatie heb.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 22 keer
Wat sturen ze dan? De eerste 3 cijfers van het iban nummer? Je hebt hun rekeningnummer normaal toch, dat staat toch bij de info van de verkeerde overschrijving.
Ze kunnen dat geld gewoon terug eisen en er normaal ook nog eens interesten bij vragen.
Ze kunnen dat geld gewoon terug eisen en er normaal ook nog eens interesten bij vragen.
-
- Deel van't meubilair
Nee, ze willen dat het op een aparte buitenlandse refund rekening wordt overgeschreven.dragonflo schreef:Je hebt hun rekeningnummer normaal toch, dat staat toch bij de info van de verkeerde overschrijving.
Eisen, eisen... ze hebben niets te eisen... zij hebben dat overgeschreven hé, ik niet.dragonflo schreef:Ze kunnen dat geld gewoon terug eisen en er normaal ook nog eens interesten bij vragen.
-
- Elite Poster
Ik heb maar, als brave burger, een net mailtje gestuurd naar de jongens en meisjes van Deutsche Bank. Nu zien het dit verder afloopt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Op een aparte buitenlandse rekening? Dat riekt eerder naar witwas-praktijkenr2504 schreef:Nee, ze willen dat het op een aparte buitenlandse refund rekening wordt overgeschreven.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Tja, je zou daar nog erg van kunnen verschieten of het opgemerkt wordt of niet.
Ik betaal m'n naft per domiciliëring, toen ik dit voor het eerst deed kreeg ik mooi maandelijks m'n factuur en een bericht dat dit van m'n bankrekening afging...
Na acht maand belt dat bedrijf me op (klanten van me trouwens) dat ze blijkbaar een foutje hadden gemaakt en dat er iemand al 8 maand mijn rekening betaalde.
Ik had dat dus niet opgemerkt, en de tegenpartij had dus ook pas na acht maand gemerkt dat ze dubbel betaalden
Ik betaal m'n naft per domiciliëring, toen ik dit voor het eerst deed kreeg ik mooi maandelijks m'n factuur en een bericht dat dit van m'n bankrekening afging...
Na acht maand belt dat bedrijf me op (klanten van me trouwens) dat ze blijkbaar een foutje hadden gemaakt en dat er iemand al 8 maand mijn rekening betaalde.
Ik had dat dus niet opgemerkt, en de tegenpartij had dus ook pas na acht maand gemerkt dat ze dubbel betaalden
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
'k Zou toch eens bellen naar de Financiële Recherche om dit te melden... Straks ben je eigenlijk ongewild medeplichtig in een witwaszaak... Let toch op éh. De bank moet het maar zelf terug van je rekening halen indien ze het terug willen, ik zou zelf geen handeling doen...Mathy schreef:Op een aparte buitenlandse rekening? Dat riekt eerder naar witwas-praktijkenr2504 schreef:Nee, ze willen dat het op een aparte buitenlandse refund rekening wordt overgeschreven.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Deel van't meubilair
De bank moet van m'n rekeningen blijven... dat recht heeft men niet. Ik heb ondertussen maar een mailtje verzonden naar Argenta (hoofdkantoor)... in hun brief ontbreken niet alléén gegevens maar staan ook geen contact gegevens van de persoon die de brief heeft verzondenKen schreef:De bank moet het maar zelf terug van je rekening halen indien ze het terug willen, ik zou zelf geen handeling doen...
-
- Elite Poster
Net telefoon van de bank gekregen. Het betreft hier dus inderdaad een fout van de bank. Blijkbaar gebruiken ze bij een dergelijke (interne?) boeking enkel het eenvoudige rekeningnummer (en dus niet het volledige rekeningnummer met controlegetal). En dan is een foutje dus snel gemaakt. Toch maar een vreemde gang van zaken.
Nu, het zou normaal gezien snel worden rechtgezet. Jammer, was wel leuk om zomaar eventjes 34.000€ te krijgen.
Nu, het zou normaal gezien snel worden rechtgezet. Jammer, was wel leuk om zomaar eventjes 34.000€ te krijgen.