Scarlet VDSL2

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Vanmorgen is er iemand bij mij VDSL2 komen installeren.

Terwijl de technieker bezig was heb ik al eens een speedtestje gedaan en kwam ik uit op 28Mbps download en 3,5Mbps upload.
Nu nadat hij vertrokken is heb ik nog een speedtest gedaan en nu zit ik altijd rond de 8Mbps download en 0,5Mbps upload

Is dat normaal?

Ik heb die modem normaal bij mijn pc staan. Ik weet dat die idealiter beter bij de telefooningang staat. De technieker zei ook dat ik een slechte kabel gebruik. (ik heb zo een verlengkabel van het telefoonkastje naar de modem)

Maar nu heb ik net om dat eens te testen de modem wel vlakbij de telefooningang gezet en de snelheden blijven hetzelfde. (8Mbps down en 0.5 up)

Mijn downloadsnelheid is wel verbeterd tov ervoor maar de upload is langzamer geworden. Ik had eigelijk toch gehoopt op iets hogere snelheden.
Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Je bent waarschijnlijk op een repair profiel terecht gekomen.

Je moet eens kijken je of ergens telefoon aftakkingen vind.

Dit had normaal door de technieker gecontroleerd moeten worden.
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Zo ziet mijn telefooningang eruit https://www.dropbox.com/s/80fjrztg4j7qa ... .15.38.jpg

Ik had vroeger Dommel met dat rechterkastje. Ik ben dan een aantal jaren geleden als eens overgeschakeld naar Scarlet. Bij die installatie van Scarlet hebben ze dat linkerdoosje bijgezet. (waarom snap ik nog altijd niet maar ik heb dat uiteindelijk opgegeven en ze maar laten doen)

Je ziet aan de linkerkant de verlengkabel vertrekken (+-/ 8meter) en dan steekt de kabel van de modem in de verlengkabel. Meer heb ik niet.
Maar zoals ik in de eerste post al zei dat ik het ook al geprobeerd heb met de modem rechtstreeks op het linkeropzetdoosje.


Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is?
Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Woon je in een appartement?

Je zou ook eens de twee doosjes kunnen opdraaien en nog eens een foto nemen en hier posten.
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Nee ik woon in een huis.

https://www.dropbox.com/s/6jl55d2ukffdi ... .45.15.jpg

https://www.dropbox.com/s/2feal7igl6y7s ... .48.50.jpg

Er komt 1 kabel het huis binnen en dan zijn de groene en de zwarte kabel aangesloten op het rechterblokje. De blauwe en de grijze op het linkerblokje waar mijn modem aan hangt.

Toen ik de modem dichterbij heb geprobeerd heb ik wel de netwerkkabel rechtstreeks in het linkerblokje gestoken (de rechtse aansluiting). Dus ik heb niet met de telefoonstekker geprobeerd. Maar dat is volgens mij toch hetzelfde of niet?

Kan het trouwens zijn dat ik gewoon niet meer snelheid haal met VDSL2?
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik geloof dat er een TF2007 stekker op die linkerdoos moet zitten als je daar je internetconnectie door de voorkant wil van aftappen. Die zou je er normaal toch bij gekregen moeten hebben (?)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Inderdaad zie ook hier
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

als de TS *GEEN* telefoon heeft, dan is de manier waarop het aangesloten is geen probleem.
mss niet 100% volgens de regels (die splitter zou er eigenlijk idd moeten zijn, en dan ofwel rj11 inklikken ofwel de blauwe klemmen gebruiken),
maar dat zal zeker geen probleem vormen.

als je verder niets hebt en de kabel rechtstreeks van buiten komt, zou ik het nog een keertje proberen van de modem met een goede rj11 (normaal heb je een blauwe in de doos zitten) in de NTP te steken.
trek dan wél die verlengkabel uit het stopcontact.

vervolgens even terug een nieuwe lijntest doen, en kijken of je terug op de goede snelheid terecht komt.
indien niet, zit het buiten.
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Zo een TF2007 stekker heb ik niet gekregen.

https://www.dropbox.com/s/qozjl5qzvbcfh ... tp2007.JPG
Moet ik de aansluiting met de blauwe cirkel gebruiken?? Of kan ik ook zo een aansluiting die in de gele cirkel staat gebruiken?
Ik heb hier geen telefoon.

De blauwe kabel die bij de modem zit heb ik al eens rechtstreeks in die aansluiting met de gele cirkel gestoken. (heet dat ntp?)
Als ik dat doe dan blijft die snelheid ook hetzelfde 8Mbps
Afbeelding
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Gelijk het nu is aangesloten. (met verlengkabel) heb ik dit:
https://www.dropbox.com/s/excfzhme5jpig ... dtest3.JPG

Zonder verlengkabel maar met een ouwe adsl splitter (die ik nog had liggen)
https://www.dropbox.com/s/f56nt16gy3a4b ... .47.44.jpg
https://www.dropbox.com/s/k9rns7pkkwrb8 ... dtest1.JPG

Zonder verlengkabel en zonder splitter rechtsreeks in de ntp
https://www.dropbox.com/s/h8a077epipaf1 ... .48.12.jpg
https://www.dropbox.com/s/s6k4gq0khlnub ... dtest2.JPG

Dus het blijft bij alledrie hetzelfde.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Uw profiel staat op 9/0,512 (repair) dus waar je ook aansluit je zal overal hetzelfde resultaat hebben.

Je NTP is ook niet op de introkabel aangesloten zover ik kan zien, maar op een binnenkabel, er zit dus waarschijnlijk nog ergens anders een aftakking. Kijk eens in bergruimtes/kelder of je nergens een kabel vindt.

Technieker laten terugkomen, deze kan je lijn op het juiste profiel zetten en testen waar het probleem zit.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

devil: het is wel degelijk een introkabel.
een stoffen van de jaren stillekes :)

@macdude: je kan zowel de rj11 aansluiting als de "gewone" telefoonaansluiting gebruiken.
maar je hebt geen vaste lijn he?

dus steek je het in zoals het instak (goed genoeg) of met een rj11 ingeklikt bovenaan en zo naar de modem.
maar wat ik zei was van de verlengkabel uit te trekken, de modem aan het stopcontact te zetten,
met een rj11 naar de modem gaan.

modem laten syncen, en dan naar een automatisch lijnnummer bellen om een test te laten uitvoeren.
met die test gaat je modem dan opnieuw aan het standaardprofiel syncen, en moest dit slecht zijn,
gaat hij terug naar 9mbps.
het nummer dat je moet bellen ontgaat me echter even, sorry.

wat je ook nog kan nakijken, dat soort invoerkabels hebben een laklaagje onder de stof, om de koper te isoleren.
dus misschien dat het niet proper "afgeschraapt" is, en er dus een slecht contact is.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Splitter schreef:het nummer dat je moet bellen ontgaat me echter even, sorry.
800 22 424 ;)
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Wat bedoel je precies met syncen?? Gewoon wachten dat ie weer is opgestart??

Ik kan trouwens niet bellen want ik heb hier geen telefoon.
Ik denk dat ik morgenvroeg de modem ga verplaatsen dichterbij de telefoonaansluiting en dan contact opneem met Scarlet. Ik neem aan dat zij dat ook wel vanop afstand kunnen doen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Indd, der heeft iemand een stukske isolatie van een vvt/utp over paar 1 geschoven precies, vandaar mijn verwarring :p
Splitter schreef:devil: het is wel degelijk een introkabel.
een stoffen van de jaren stillekes :)
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Net klaar met de support chat van Scarlet. Ik heb toch maar eerst de modem korterbij de telefoon aansluiting gezet. Nu ga ik die morgen tegen de muur schroeven en dan een verlengkabel van de modem naar de pc. Een lange netwerkkabel naar de pc zal wel geen probleem zijn zeker?

De snelheid die ik nu heb zie hierbeneden :-D
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Proficiat, einde goed alles goed, dank zij de goede raadgevingen van Devilzown en Splitter :).

Om de hele tread nog eens te resumeren:
  • een TF2007 is niet nodig als je géén (analoge) telefonie hebt: er is niets te "splitten", dus geen splitter nodig ...
  • zonder TF2007 mag je de modem aansluiten met een 5-p stekker of op één van de RJ11 connectors.
  • gebruik nooit een verlengkabel tussen de modem en de NTP, maar zet de modem naast de NTP, en gebruik een lange netwerkkabel om je netwerk aan te sluiten op de modem. Als het toch moet, gebruik dan de 12-m blauwe Belgacom modem kabel (die vroeger altijd bij een BBox2 zat), of iets dergelijks.
  • ervoor zorgen dat de contacten van de invoer roestvrij en/of lakvrij zijn (schrapen).
  • last but not least: eens je installatie conform is, kom je niet automatisch op een hogere snelheid. Je moet van het repair-profiel af geraken, via de lijntest op 0800 22424 (of via de Helpdesk).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

TF2007 niet nodig zonder TF , normaal niet maar ik heb bij mensen wel al problemen kunnen oplossen door er één te plaatsen.
Macdude
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2007, 16:04

Dat is jammer dat je daar niet zelf voor kan zorgen. Dan had ik de helpdesk niet nodig gehad.

Momenteel staat het zo en zo laat ik het https://www.dropbox.com/s/mq549arxla3ez ... .06.30.jpg
Enkel nog de netwerkkabel naar de PC netjes tegen de muur zetten.

En bedankt aan iedereen voor de hulp en de tips.
Afbeelding
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 964
Lid geworden op: 17 sep 2005, 17:34
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Afbeelding

Zo staat het er hier ook bij en loopt prima ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

jackho schreef:TF2007 niet nodig zonder TF , normaal niet maar ik heb bij mensen wel al problemen kunnen oplossen door er één te plaatsen.

kwestie van iedereen terug op 1 lijn proberen te krijgen:

TF2007 = eigenlijk het stopcontact, en is op zich wel nodig (tenzij je geen enkele aftakking hebt + geen telefonie hebt + geen oxidatie enzo)
NTP = de splitter, die zonder telefonie niet nodig is

want straks gaan we alles TF2007 noemen en kan niemand nog volgen :D
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Splitter, ik denk dat je de twee omgewisseld hebt -- mogelijk door mijn fout want de link die ik in mijn eerst reply ter illustratie postte, heeft ze ook omgewisseld. In een ander topic link ik naar de overzichtsblog, waar het juist vermeld staat (contactdoos=NTP2007, en de splitter/filter-stekker=TF2007): Telefoon omgekeerd door NTP2007.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

sorry :p half wakker (excuus: tis zondag :p)
maar idd, ze staan omgekeerd, my bad.

NTP = Network Termination Point (of int vlaams Netwerk Terminatie Punt) en is eigenlijk nu het 6polig stopcontact.
vroeger waren dat dus de oudere versies, maar het zijn allemaal NTP's eigenlijk.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”