Lening vervroegd terugbetalen?

Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

r2504 schreef:Ik wacht dus nog steeds op een Excel die dit duidelijk aangeeft... en niet van "men zegt".


Op zich is het niet zo moeilijk. Doe uw belastingsberekening opnieuw (uw aangiftecodes en -bedragen kan je snel terug vinden via TAX-ON-WEB) en speel eens met de bedragen in code 1370 en 2370. Dan zie je dadelijk uw voordeel.

vb simulator: https://flash.sofiskonline.be/2012/belfius.html
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dfrog schreef:Dan zie je dadelijk uw voordeel.


Dat is slechts 1 deeltje van de puzzel. Het ingewikkeldste stuk is het berekenen van de misgelopen opbrengst door een bedrag nu terug te betalen (ipv te beleggen) versus de extra opbrengsten doordat je de komende jaren elke afbetaling kunt gaan beleggen en het feit dat je geen intresten meer betaalt (al zat dat normaal in die afbetalingen verrekend).
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bij je berekeningen met variabele rentevoet, aan welke referte-index/rentevoet heb je gerekend?
Want die referte-index gaat niet eeuwig zo laag blijven hangen...

En de meeste winst doe je eigenlijk door het snelst de lening met de hoogste rentevoet af te lossen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Als ik me niet vergis is dat Referte A (is dat niet de meest gebruikte?). Anyway, in principe is het idd het stuk met de hoogste interest eerst af te betalen, maar net in dit stuk zit het fiscale voordeel, dit is nét hoog genoeg om alles terug te trekken, een soort van nuloperatie dus. Ik kan dit afbetalen en het variabele stuk dan inbrengen als voordeel, maar het maakt het volgens mij nog ingewikkelder. In beschouw het vaste stuk niet echt als "lening": wat ik maandelijks afgeef trek ik (het jaar daarop) van de belastingen terug. Ja, een soort van lening van mij aan de staat, maar van dit bedrag lig ik eigenlijk niet wakker.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

A-index is idd voor de 1/1/1 leningen.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”