UTP fiches of patchpanel?
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Beste UB'ers,
Ik ben momenteel bezig met mijn appartement te voorzien van extra UTP poorten. Tot op heden kwam er slechts op één plaats een UTP kabel binnen (hoekje in de living, ander uiteinde in een technische ruimte binnen appartement) en deze is dan nog defect.
Nu ga ik op 6 plaatsen 2 UTP kabels (PC's, Mediaspelers, Decoders, ...) laten toekomen, en op 1 plaats 1 UTP kabel (WiFi). In het totaal zullen in de technische ruimte dus 13 kabels toekomen. Deze 13 UTP kabels zullen toekomen bovenaan de ruimte (plafond) en via een kabelgoot naar beneden gaan.
Daar ik geen warboel aan kabels meer wil in die ruimte, zou ik graag enkel de UTP fiches die effectief op dat moment in gebruik zijn voorzien van een UTP kabel. Ofwel moet ik dus deze kabelbundel laten toekomen op een patchpanel die ik monteer naast de kabelgoot, ofwel in de kabelgoot 13 UTP fiches voorzien. Ik vermoed dat deze laatste manier duurder zal zijn?
Kan iemand mij laten weten wat een (minimaal 16 poorts) patchpanel zou kosten, en wat de kost zou zijn voor een kabelgoot voor 13 UTP kabels, voorzien van 13 fiches in de goot zelf?
Ik ben momenteel bezig met mijn appartement te voorzien van extra UTP poorten. Tot op heden kwam er slechts op één plaats een UTP kabel binnen (hoekje in de living, ander uiteinde in een technische ruimte binnen appartement) en deze is dan nog defect.
Nu ga ik op 6 plaatsen 2 UTP kabels (PC's, Mediaspelers, Decoders, ...) laten toekomen, en op 1 plaats 1 UTP kabel (WiFi). In het totaal zullen in de technische ruimte dus 13 kabels toekomen. Deze 13 UTP kabels zullen toekomen bovenaan de ruimte (plafond) en via een kabelgoot naar beneden gaan.
Daar ik geen warboel aan kabels meer wil in die ruimte, zou ik graag enkel de UTP fiches die effectief op dat moment in gebruik zijn voorzien van een UTP kabel. Ofwel moet ik dus deze kabelbundel laten toekomen op een patchpanel die ik monteer naast de kabelgoot, ofwel in de kabelgoot 13 UTP fiches voorzien. Ik vermoed dat deze laatste manier duurder zal zijn?
Kan iemand mij laten weten wat een (minimaal 16 poorts) patchpanel zou kosten, en wat de kost zou zijn voor een kabelgoot voor 13 UTP kabels, voorzien van 13 fiches in de goot zelf?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Kijk eens op netwerkkabel.eu voor een patchpanel.
Met wat zaagwerk kan je die in je kabelgoot inbouwen en zal je merkelijk goedkoper uit zijn dan met van die (dure) Niko/Legrand-spullen.
Met wat zaagwerk kan je die in je kabelgoot inbouwen en zal je merkelijk goedkoper uit zijn dan met van die (dure) Niko/Legrand-spullen.
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Informeer eens bij De meutter in Heist op den berg, die hebben oplossingen. En ook een website (zie google)
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Een patchpaneel is cool... maar ik vraag me zo vaak af wat er het voordeel van is. Zelfs in bedrijven patched men zelden de kabels op een andere poort... en dat gaat even eenvoudig als er gewoon rechtstreeks een stekker aan staat.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 15 keer
Patchpaneel is altijd handig.
Ok je verandert niet veel de kabels maar je voorkomt dat je een nieuw kopje moet plaatsen als je utp kabel eens tussen de kastdeur zit. Of teveel gedraaid is...
Kostprijs is trouwens +-50 a 75 euro.
Ok je verandert niet veel de kabels maar je voorkomt dat je een nieuw kopje moet plaatsen als je utp kabel eens tussen de kastdeur zit. Of teveel gedraaid is...
Kostprijs is trouwens +-50 a 75 euro.
- krisken
- userbase crew
Klopt, vandaar dat ik probeer uit te zoeken wat het goedkoopste is.r2504 schreef:Een patchpaneel is cool... maar ik vraag me zo vaak af wat er het voordeel van is. Zelfs in bedrijven patched men zelden de kabels op een andere poort... en dat gaat even eenvoudig als er gewoon rechtstreeks een stekker aan staat.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Kris, in jouw appartement denk ik dat dit niet handig is. Patch panels zijn handig als je met meerdere ruimtes werkt en echt een stapel kabels laat toekomen.
Ik zou een kabelgoot tot in je technische ruimte leggen die mooi toe komt aan de achterkant / voorkant van je rack. In de kabelgoot hang je nog een extra meter kabel opgerold zitten als reserve
Deze direct op je switch hangen, en koop zo'n haaietanden dat je vast maakt op je rack om je kabels in je rack te begeleiden.
http://www.comms-express.com/products/1 ... ent-panel/ Zo iets, maar dan een andere winkel ofzo, dit was eerste resultaat.
PS: Zo'n dingen kan je (ook) horizontaal op je rack ook hangen
Ik zou een kabelgoot tot in je technische ruimte leggen die mooi toe komt aan de achterkant / voorkant van je rack. In de kabelgoot hang je nog een extra meter kabel opgerold zitten als reserve

Deze direct op je switch hangen, en koop zo'n haaietanden dat je vast maakt op je rack om je kabels in je rack te begeleiden.
http://www.comms-express.com/products/1 ... ent-panel/ Zo iets, maar dan een andere winkel ofzo, dit was eerste resultaat.
PS: Zo'n dingen kan je (ook) horizontaal op je rack ook hangen

- krisken
- userbase crew
TIm,
Probleem is dat al de kabels dan toekomen in die switch ofwel daar ergens los hangen tot ik ze zou gebruiken. Bedoeling is om pas kabels bij te prikken als ik deze nodig heb, vandaar.
Probleem is dat al de kabels dan toekomen in die switch ofwel daar ergens los hangen tot ik ze zou gebruiken. Bedoeling is om pas kabels bij te prikken als ik deze nodig heb, vandaar.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Sluit het aan op je switch, meer kabeltjes ziet er ook leuker uit hé
Een volle switch vs half lege 

- krisken
- userbase crew
Héhéhé heb je wel gelijk in
Aan de andere kant heb ik er inmiddels al gevonden voor €25 voor een 24 poorts dingetje. Zoals men reeds zei : als ik een kabelgoot neem die "dik" genoeg is (10cm of zo) dan kan je met wat zaagwerk daar perfect dat patchpanel in passen. In dat geval valt die kost nog goed mee...

Aan de andere kant heb ik er inmiddels al gevonden voor €25 voor een 24 poorts dingetje. Zoals men reeds zei : als ik een kabelgoot neem die "dik" genoeg is (10cm of zo) dan kan je met wat zaagwerk daar perfect dat patchpanel in passen. In dat geval valt die kost nog goed mee...
Telefonie = EDPnet + OVH
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Heb hier ook patch panels gebruikt. Voordeel vind ik is dat je er switches(verbruikers) mee uitspaart.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
Is mooier, is waar, maar gegarandeerd dat je alle patchpoortjes in je switch gaat stoppen 
Een patch panel is handig als véél kabels hebt en ook in tussenruimtes om door te patchen van de ene naar de andere ruimte
@Heronic: Hij gaat alles van in het patchpaneel aansluiten op zijn switch, dus stroomgebruik besparen bij hem zit er niet in.

Een patch panel is handig als véél kabels hebt en ook in tussenruimtes om door te patchen van de ene naar de andere ruimte
@Heronic: Hij gaat alles van in het patchpaneel aansluiten op zijn switch, dus stroomgebruik besparen bij hem zit er niet in.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
Esthetisch is het natuurlijk mooier dat je kabels in een patchpanel zitten tov los in de technische ruimte.
Is het ook niet zo dat je meer stroom verbruikt wanneer je niet aangesloten kabels toch in een switch duwt ?
Een 24 poort patch panel kost amper 16€ dus dat is ook de kost niet....
Is het ook niet zo dat je meer stroom verbruikt wanneer je niet aangesloten kabels toch in een switch duwt ?
Een 24 poort patch panel kost amper 16€ dus dat is ook de kost niet....
- krisken
- userbase crew
€16? Goedkoopste dat ik heb gevonden was €25 
Vertel?

Vertel?

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Ik weet niet of een patchbox iets is ?
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-m ... -s_69.html
22,38 €
Hebben ook patchpanels
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-m ... -s_95.html
Ook BTW al mijn netwerkmateriaal bij bovenstaande, een aanrader.
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-m ... -s_69.html
22,38 €
Hebben ook patchpanels
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-m ... -s_95.html
Ook BTW al mijn netwerkmateriaal bij bovenstaande, een aanrader.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 104 keer
Voor gigabit en 10 gigabit netwerk raad men af om iets anders dan patch panels te gebruiken. Dit voornamelijk omdat het veel gemakkelijker is om een kabel correct in een patch panel te installeren, dan correct een fiche op een kabel te steken.
Je kabel zal wss wel werken op 100, en mss soms op 1 Gbps, maar 10 Gbps kan je vergeten.
Daarnaast kan een patch panel ook handig zijn als je meerdere poorten voorziet, maar ze mss niet allemaal op hetzelfde netwerk gebruikt. bvb bij telenet waarbij de digibox direct op de modem gezet moet worden bvb.
Je kabel zal wss wel werken op 100, en mss soms op 1 Gbps, maar 10 Gbps kan je vergeten.
Daarnaast kan een patch panel ook handig zijn als je meerdere poorten voorziet, maar ze mss niet allemaal op hetzelfde netwerk gebruikt. bvb bij telenet waarbij de digibox direct op de modem gezet moet worden bvb.
- krisken
- userbase crew
10Gbit (cat7) is lichtjes "over the top" daar geen enkel toestel dergelijke NIC aan boord heeft. Het netwerk zal dus voorlopig op gbit werken tenzij het toestel zelf en 10/100mbit NIC heeft.
Veel netwerkaansluitingen zullen gebruikt worden voor aansluitingen voor PC, WiFi, mediaspeler, ... echter sluit ik niet uit dat als de analoge tv hier buiten gaat er digitale tv van Belgacom, Telenet of WeePee in de plaats komt (living + slaapkamer, 2xUTP + 1xCoax voorzien bij elk). Ook zou ik me graag aansluiten op het Wireless Belgium netwerk, vandaar dat er ook 2xUTP voorzien is in het kamertje waar de gasboiler staat. Deze bevind zich aan een buitenmuur zodat een gaatje door de muur volstaat om daar de nodige apparatuur te plaatsen. Deze UTP zou dan op de router (tegen dan wss al routerboard) ingeprikt worden als extra uplink.
Veel netwerkaansluitingen zullen gebruikt worden voor aansluitingen voor PC, WiFi, mediaspeler, ... echter sluit ik niet uit dat als de analoge tv hier buiten gaat er digitale tv van Belgacom, Telenet of WeePee in de plaats komt (living + slaapkamer, 2xUTP + 1xCoax voorzien bij elk). Ook zou ik me graag aansluiten op het Wireless Belgium netwerk, vandaar dat er ook 2xUTP voorzien is in het kamertje waar de gasboiler staat. Deze bevind zich aan een buitenmuur zodat een gaatje door de muur volstaat om daar de nodige apparatuur te plaatsen. Deze UTP zou dan op de router (tegen dan wss al routerboard) ingeprikt worden als extra uplink.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Zelf zou ik in zo'n geval geen patchpanel gebruiken, maar gewoon RJ45 stekkers op de kabeluiteinden krimpen.
Je kan de (voorlopig) ongebruikte kabels ombuigen en in de kabelgoot laten, de andere netjes met de juiste apparaten verbinden.
Want met zo'n patchpanel vermijd je ook niet echt de "warboel aan kabels", gezien je dan vanaf je patchpanel ook terug 13 UTP kabels nodig hebt voor de nodige verbindingen met de modems/routers ...
Je kan de (voorlopig) ongebruikte kabels ombuigen en in de kabelgoot laten, de andere netjes met de juiste apparaten verbinden.
Want met zo'n patchpanel vermijd je ook niet echt de "warboel aan kabels", gezien je dan vanaf je patchpanel ook terug 13 UTP kabels nodig hebt voor de nodige verbindingen met de modems/routers ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- krisken
- userbase crew
Philippe : dat klopt inderdaad ook, maar de tros kabels die je er dan aan hangt zijn dan ook de kabels die je effectief gebruikt hoewel het feit van de ongebruikte kabels ombuigen zeker nog een idee is!
Ga er in elk geval nog eens over slapen om te beslissen wat ik ga doen ermee. Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar. Die 24-poorts is misschien overkill als je er maar 13 nodig hebt maar heb nog geen kleinere gezien. Ook het feit dat je met gekleurde kabels kan werken lijkt mij een voordeel omdat je in één oogopslag ziet waarvoor welke kabel dient op je switch of om het even welk apparaat. Even luidop denken : rood voor uplink, groen voor internet, blauw voor televisie, ...
In elk geval kan ik voorlopig werken zoals Philippe het omschrijft (kabels gebruiken, degene die niet in gebruik zijn ombuigen) en dan kan ik later nog bekijken wat ik er exact mee ga doen.
Ga er in elk geval nog eens over slapen om te beslissen wat ik ga doen ermee. Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar. Die 24-poorts is misschien overkill als je er maar 13 nodig hebt maar heb nog geen kleinere gezien. Ook het feit dat je met gekleurde kabels kan werken lijkt mij een voordeel omdat je in één oogopslag ziet waarvoor welke kabel dient op je switch of om het even welk apparaat. Even luidop denken : rood voor uplink, groen voor internet, blauw voor televisie, ...
In elk geval kan ik voorlopig werken zoals Philippe het omschrijft (kabels gebruiken, degene die niet in gebruik zijn ombuigen) en dan kan ik later nog bekijken wat ik er exact mee ga doen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Brr ombuigen is niet altijd handig...zeker bij kleine bochten kan je de kabel beschadingen...
Ik heb hier ook gewoon een patchpaneel (24 mogelijk, 17 kabels aangesloten) waarvan ik momenteel gebruik
1 x telefoon
1 x AP
1 x NAS
1 x imac
In bijna alle huisruimtes heb ik minimaal 2 cat5e aansluitingen.
Ik heb hier ook gewoon een patchpaneel (24 mogelijk, 17 kabels aangesloten) waarvan ik momenteel gebruik
1 x telefoon
1 x AP
1 x NAS
1 x imac
In bijna alle huisruimtes heb ik minimaal 2 cat5e aansluitingen.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- krisken
- userbase crew
qless : ombuigen is mogelijk vermoed ik. Is een kabelgoot van 8 a 10cm breed en 3cm dik. Zitten 13 UTP kabels in en 2 coaxkabels (die uiteraard niet ombuigen)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hoe kom je erbij dat een patch paneel + 24 patch kabels (waaraan dus telkens twee RJ45 fiches steken) goedkoper zou zijn dan gewoon 24 RJ45 fiches (of begrijp ik je verkeerd) ? Wat "rommel" los je ook niets op... in tegendeel je hebt al die extra patchkabels hangen.krisken schreef:Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik ben ook helemaal vóór het netjes werken. Zowel bij mijn broer als bij mijn zus (wiens beider huis ik meehielp verbouwen) heb ik voor één of andere "patched" oplossing gekozen. Bij de ene is het een 10inch kastje geworden (12poorts patchke), bij de ander gewone opbouwdozen van pakweg legrand of niko (maar 3 utp- kabels in huis, kreeg haar niet overtuigd om het nu al beter te doen voor de toekomst) op een plank naast bakskes van haar isp/tv-leverancier met de patchkabels netjes met velcrotjes opgeruimd.
Uiteraard mits het "achterlaten" van een mooie lus extra kabel. Hier treed ik qless graag bij: buigen/knikken/draaien is niet zo goed voor twisted pair. Naast het feit dat de aders in een paar rond elkaar getwist zijn zijn de paren ook om elkaar getwist binnen de mantel. Deze laatste twisting gebeurt minder vaak per afstand en is dus wel wat gevoeliger aan buigen/knikken/draaien/rekken...
We moeten in een residentiële opstelling misschien niet overdrijven, maar je kan het evengoed meteen deftig doen.
enfin, just my two cents.
edit: je kan uiteraard ook gewoon kopkes krimpen (meteen geduldig en zorgvuldig doen) en die bundel netjes wegwerken/ophangen... Als het er maar zo netjes uitziet zoals je zelf wil.
Uiteraard mits het "achterlaten" van een mooie lus extra kabel. Hier treed ik qless graag bij: buigen/knikken/draaien is niet zo goed voor twisted pair. Naast het feit dat de aders in een paar rond elkaar getwist zijn zijn de paren ook om elkaar getwist binnen de mantel. Deze laatste twisting gebeurt minder vaak per afstand en is dus wel wat gevoeliger aan buigen/knikken/draaien/rekken...
We moeten in een residentiële opstelling misschien niet overdrijven, maar je kan het evengoed meteen deftig doen.
enfin, just my two cents.
edit: je kan uiteraard ook gewoon kopkes krimpen (meteen geduldig en zorgvuldig doen) en die bundel netjes wegwerken/ophangen... Als het er maar zo netjes uitziet zoals je zelf wil.
- krisken
- userbase crew
Je begrijpt mij inderdaad verkeerd daar ik het ook wat ongelukkig uitleg misschien.r2504 schreef:Hoe kom je erbij dat een patch paneel + 24 patch kabels (waaraan dus telkens twee RJ45 fiches steken) goedkoper zou zijn dan gewoon 24 RJ45 fiches (of begrijp ik je verkeerd) ? Wat "rommel" los je ook niets op... in tegendeel je hebt al die extra patchkabels hangen.krisken schreef:Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar.
Een patchpanel kost meer dan opbouwdozen van merk x voor 13 UTP kabels te connecteren. Of van die dingen die je kan plaatsen op die kabelgoot (UTP aansluitingen).
Als ik alle 13 kabels langs links laat komen in de kabelgoot, heb ik 10cm (de breedte van de kabelgoot) om ze "om te buigen". in een hoek van 180 graden. Is dit dan zo kort dat dit problemen zou kunnen geven?serialchiller schreef:Hier treed ik qless graag bij: buigen/knikken/draaien is niet zo goed voor twisted pair. Naast het feit dat de aders in een paar rond elkaar getwist zijn zijn de paren ook om elkaar getwist binnen de mantel. Deze laatste twisting gebeurt minder vaak per afstand en is dus wel wat gevoeliger aan buigen/knikken/draaien/rekken...
De langste UTP kabel zou ongeveer 15m zijn
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ruimte genoeg hoor, moet je jou geen zorgen in maken.krisken schreef: Als ik alle 13 kabels langs links laat komen in de kabelgoot, heb ik 10cm (de breedte van de kabelgoot) om ze "om te buigen". in een hoek van 180 graden. Is dit dan zo kort dat dit problemen zou kunnen geven?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
De RJ45's erop krimpen is ook nooit weggegooid, er bestaan ook doorvoerpanelen met zowel voor als achteraan een stekkerverbinding. Die kan je dan achteraf nog gemakkelijk plaatsen en je hoeft je connectoren er niet eens af te doen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Tim heeft gelijk, dat is plaats genoeg. Zo ga je het netjes én goedkoop kunnen inrichten. Veel DIY-plezier!
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
Met ftp of cat6 doe je dat dus beter niet, kan je beter keystones gebruiken...(en ineens je coax enz. erbijsteken)Joe de Mannen schreef:De RJ45's erop krimpen is ook nooit weggegooid, er bestaan ook doorvoerpanelen met zowel voor als achteraan een stekkerverbinding. Die kan je dan achteraf nog gemakkelijk plaatsen en je hoeft je connectoren er niet eens af te doen.
J.