UTP fiches of patchpanel?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste UB'ers,

Ik ben momenteel bezig met mijn appartement te voorzien van extra UTP poorten. Tot op heden kwam er slechts op één plaats een UTP kabel binnen (hoekje in de living, ander uiteinde in een technische ruimte binnen appartement) en deze is dan nog defect.

Nu ga ik op 6 plaatsen 2 UTP kabels (PC's, Mediaspelers, Decoders, ...) laten toekomen, en op 1 plaats 1 UTP kabel (WiFi). In het totaal zullen in de technische ruimte dus 13 kabels toekomen. Deze 13 UTP kabels zullen toekomen bovenaan de ruimte (plafond) en via een kabelgoot naar beneden gaan.

Daar ik geen warboel aan kabels meer wil in die ruimte, zou ik graag enkel de UTP fiches die effectief op dat moment in gebruik zijn voorzien van een UTP kabel. Ofwel moet ik dus deze kabelbundel laten toekomen op een patchpanel die ik monteer naast de kabelgoot, ofwel in de kabelgoot 13 UTP fiches voorzien. Ik vermoed dat deze laatste manier duurder zal zijn?

Kan iemand mij laten weten wat een (minimaal 16 poorts) patchpanel zou kosten, en wat de kost zou zijn voor een kabelgoot voor 13 UTP kabels, voorzien van 13 fiches in de goot zelf?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Kijk eens op netwerkkabel.eu voor een patchpanel.
Met wat zaagwerk kan je die in je kabelgoot inbouwen en zal je merkelijk goedkoper uit zijn dan met van die (dure) Niko/Legrand-spullen.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Informeer eens bij De meutter in Heist op den berg, die hebben oplossingen. En ook een website (zie google)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een patchpaneel is cool... maar ik vraag me zo vaak af wat er het voordeel van is. Zelfs in bedrijven patched men zelden de kabels op een andere poort... en dat gaat even eenvoudig als er gewoon rechtstreeks een stekker aan staat.
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Patchpaneel is altijd handig.
Ok je verandert niet veel de kabels maar je voorkomt dat je een nieuw kopje moet plaatsen als je utp kabel eens tussen de kastdeur zit. Of teveel gedraaid is...

Kostprijs is trouwens +-50 a 75 euro.
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:Een patchpaneel is cool... maar ik vraag me zo vaak af wat er het voordeel van is. Zelfs in bedrijven patched men zelden de kabels op een andere poort... en dat gaat even eenvoudig als er gewoon rechtstreeks een stekker aan staat.
Klopt, vandaar dat ik probeer uit te zoeken wat het goedkoopste is.

Telefonie = EDPnet + OVH
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Kris, in jouw appartement denk ik dat dit niet handig is. Patch panels zijn handig als je met meerdere ruimtes werkt en echt een stapel kabels laat toekomen.

Ik zou een kabelgoot tot in je technische ruimte leggen die mooi toe komt aan de achterkant / voorkant van je rack. In de kabelgoot hang je nog een extra meter kabel opgerold zitten als reserve :-)

Deze direct op je switch hangen, en koop zo'n haaietanden dat je vast maakt op je rack om je kabels in je rack te begeleiden.
http://www.comms-express.com/products/1 ... ent-panel/ Zo iets, maar dan een andere winkel ofzo, dit was eerste resultaat.
PS: Zo'n dingen kan je (ook) horizontaal op je rack ook hangen :-)
krisken
userbase crew
userbase crew

TIm,

Probleem is dat al de kabels dan toekomen in die switch ofwel daar ergens los hangen tot ik ze zou gebruiken. Bedoeling is om pas kabels bij te prikken als ik deze nodig heb, vandaar.

Telefonie = EDPnet + OVH
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Sluit het aan op je switch, meer kabeltjes ziet er ook leuker uit hé :-) Een volle switch vs half lege :bdaysmile:
krisken
userbase crew
userbase crew

Héhéhé heb je wel gelijk in :bdaysmile:
Aan de andere kant heb ik er inmiddels al gevonden voor €25 voor een 24 poorts dingetje. Zoals men reeds zei : als ik een kabelgoot neem die "dik" genoeg is (10cm of zo) dan kan je met wat zaagwerk daar perfect dat patchpanel in passen. In dat geval valt die kost nog goed mee...

Telefonie = EDPnet + OVH
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Heb hier ook patch panels gebruikt. Voordeel vind ik is dat je er switches(verbruikers) mee uitspaart.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Is mooier, is waar, maar gegarandeerd dat je alle patchpoortjes in je switch gaat stoppen :-)

Een patch panel is handig als véél kabels hebt en ook in tussenruimtes om door te patchen van de ene naar de andere ruimte

@Heronic: Hij gaat alles van in het patchpaneel aansluiten op zijn switch, dus stroomgebruik besparen bij hem zit er niet in.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Esthetisch is het natuurlijk mooier dat je kabels in een patchpanel zitten tov los in de technische ruimte.
Is het ook niet zo dat je meer stroom verbruikt wanneer je niet aangesloten kabels toch in een switch duwt ?
Een 24 poort patch panel kost amper 16€ dus dat is ook de kost niet....
krisken
userbase crew
userbase crew

€16? Goedkoopste dat ik heb gevonden was €25 :)
Vertel? :p

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Oops, wat snel gekeken, was een keystone panel (zonder de keystones), sorry voor de ijdele hoop.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Ik weet niet of een patchbox iets is ?
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-m ... -s_69.html
22,38 €
Hebben ook patchpanels
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-m ... -s_95.html

Ook BTW al mijn netwerkmateriaal bij bovenstaande, een aanrader.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

Voor gigabit en 10 gigabit netwerk raad men af om iets anders dan patch panels te gebruiken. Dit voornamelijk omdat het veel gemakkelijker is om een kabel correct in een patch panel te installeren, dan correct een fiche op een kabel te steken.

Je kabel zal wss wel werken op 100, en mss soms op 1 Gbps, maar 10 Gbps kan je vergeten.

Daarnaast kan een patch panel ook handig zijn als je meerdere poorten voorziet, maar ze mss niet allemaal op hetzelfde netwerk gebruikt. bvb bij telenet waarbij de digibox direct op de modem gezet moet worden bvb.
krisken
userbase crew
userbase crew

10Gbit (cat7) is lichtjes "over the top" daar geen enkel toestel dergelijke NIC aan boord heeft. Het netwerk zal dus voorlopig op gbit werken tenzij het toestel zelf en 10/100mbit NIC heeft.

Veel netwerkaansluitingen zullen gebruikt worden voor aansluitingen voor PC, WiFi, mediaspeler, ... echter sluit ik niet uit dat als de analoge tv hier buiten gaat er digitale tv van Belgacom, Telenet of WeePee in de plaats komt (living + slaapkamer, 2xUTP + 1xCoax voorzien bij elk). Ook zou ik me graag aansluiten op het Wireless Belgium netwerk, vandaar dat er ook 2xUTP voorzien is in het kamertje waar de gasboiler staat. Deze bevind zich aan een buitenmuur zodat een gaatje door de muur volstaat om daar de nodige apparatuur te plaatsen. Deze UTP zou dan op de router (tegen dan wss al routerboard) ingeprikt worden als extra uplink.

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Zelf zou ik in zo'n geval geen patchpanel gebruiken, maar gewoon RJ45 stekkers op de kabeluiteinden krimpen.

Je kan de (voorlopig) ongebruikte kabels ombuigen en in de kabelgoot laten, de andere netjes met de juiste apparaten verbinden.
Want met zo'n patchpanel vermijd je ook niet echt de "warboel aan kabels", gezien je dan vanaf je patchpanel ook terug 13 UTP kabels nodig hebt voor de nodige verbindingen met de modems/routers ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew

Philippe : dat klopt inderdaad ook, maar de tros kabels die je er dan aan hangt zijn dan ook de kabels die je effectief gebruikt hoewel het feit van de ongebruikte kabels ombuigen zeker nog een idee is!

Ga er in elk geval nog eens over slapen om te beslissen wat ik ga doen ermee. Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar. Die 24-poorts is misschien overkill als je er maar 13 nodig hebt maar heb nog geen kleinere gezien. Ook het feit dat je met gekleurde kabels kan werken lijkt mij een voordeel omdat je in één oogopslag ziet waarvoor welke kabel dient op je switch of om het even welk apparaat. Even luidop denken : rood voor uplink, groen voor internet, blauw voor televisie, ...

In elk geval kan ik voorlopig werken zoals Philippe het omschrijft (kabels gebruiken, degene die niet in gebruik zijn ombuigen) en dan kan ik later nog bekijken wat ik er exact mee ga doen.

Telefonie = EDPnet + OVH
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Brr ombuigen is niet altijd handig...zeker bij kleine bochten kan je de kabel beschadingen...

Ik heb hier ook gewoon een patchpaneel (24 mogelijk, 17 kabels aangesloten) waarvan ik momenteel gebruik
1 x telefoon
1 x AP
1 x NAS
1 x imac

In bijna alle huisruimtes heb ik minimaal 2 cat5e aansluitingen.
krisken
userbase crew
userbase crew

qless : ombuigen is mogelijk vermoed ik. Is een kabelgoot van 8 a 10cm breed en 3cm dik. Zitten 13 UTP kabels in en 2 coaxkabels (die uiteraard niet ombuigen)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar.
Hoe kom je erbij dat een patch paneel + 24 patch kabels (waaraan dus telkens twee RJ45 fiches steken) goedkoper zou zijn dan gewoon 24 RJ45 fiches (of begrijp ik je verkeerd) ? Wat "rommel" los je ook niets op... in tegendeel je hebt al die extra patchkabels hangen.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik ben ook helemaal vóór het netjes werken. Zowel bij mijn broer als bij mijn zus (wiens beider huis ik meehielp verbouwen) heb ik voor één of andere "patched" oplossing gekozen. Bij de ene is het een 10inch kastje geworden (12poorts patchke), bij de ander gewone opbouwdozen van pakweg legrand of niko (maar 3 utp- kabels in huis, kreeg haar niet overtuigd om het nu al beter te doen voor de toekomst) op een plank naast bakskes van haar isp/tv-leverancier met de patchkabels netjes met velcrotjes opgeruimd.
Uiteraard mits het "achterlaten" van een mooie lus extra kabel. Hier treed ik qless graag bij: buigen/knikken/draaien is niet zo goed voor twisted pair. Naast het feit dat de aders in een paar rond elkaar getwist zijn zijn de paren ook om elkaar getwist binnen de mantel. Deze laatste twisting gebeurt minder vaak per afstand en is dus wel wat gevoeliger aan buigen/knikken/draaien/rekken...
We moeten in een residentiële opstelling misschien niet overdrijven, maar je kan het evengoed meteen deftig doen.
enfin, just my two cents.

edit: je kan uiteraard ook gewoon kopkes krimpen (meteen geduldig en zorgvuldig doen) en die bundel netjes wegwerken/ophangen... Als het er maar zo netjes uitziet zoals je zelf wil.
krisken
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
krisken schreef:Een patchpanel kost zoveel niet (Een 24-poorts kost €24 : http://www.netwerkkabel.eu/patchpanel-2 ... cat5e-rj45) en zal goedkoper uitkomen dan RJ45 fiches steken daar.
Hoe kom je erbij dat een patch paneel + 24 patch kabels (waaraan dus telkens twee RJ45 fiches steken) goedkoper zou zijn dan gewoon 24 RJ45 fiches (of begrijp ik je verkeerd) ? Wat "rommel" los je ook niets op... in tegendeel je hebt al die extra patchkabels hangen.
Je begrijpt mij inderdaad verkeerd daar ik het ook wat ongelukkig uitleg misschien.
Een patchpanel kost meer dan opbouwdozen van merk x voor 13 UTP kabels te connecteren. Of van die dingen die je kan plaatsen op die kabelgoot (UTP aansluitingen).
serialchiller schreef:Hier treed ik qless graag bij: buigen/knikken/draaien is niet zo goed voor twisted pair. Naast het feit dat de aders in een paar rond elkaar getwist zijn zijn de paren ook om elkaar getwist binnen de mantel. Deze laatste twisting gebeurt minder vaak per afstand en is dus wel wat gevoeliger aan buigen/knikken/draaien/rekken...
Als ik alle 13 kabels langs links laat komen in de kabelgoot, heb ik 10cm (de breedte van de kabelgoot) om ze "om te buigen". in een hoek van 180 graden. Is dit dan zo kort dat dit problemen zou kunnen geven?

De langste UTP kabel zou ongeveer 15m zijn

Telefonie = EDPnet + OVH
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef: Als ik alle 13 kabels langs links laat komen in de kabelgoot, heb ik 10cm (de breedte van de kabelgoot) om ze "om te buigen". in een hoek van 180 graden. Is dit dan zo kort dat dit problemen zou kunnen geven?
Ruimte genoeg hoor, moet je jou geen zorgen in maken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

De RJ45's erop krimpen is ook nooit weggegooid, er bestaan ook doorvoerpanelen met zowel voor als achteraan een stekkerverbinding. Die kan je dan achteraf nog gemakkelijk plaatsen en je hoeft je connectoren er niet eens af te doen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Tim heeft gelijk, dat is plaats genoeg. Zo ga je het netjes én goedkoop kunnen inrichten. Veel DIY-plezier!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:De RJ45's erop krimpen is ook nooit weggegooid, er bestaan ook doorvoerpanelen met zowel voor als achteraan een stekkerverbinding. Die kan je dan achteraf nog gemakkelijk plaatsen en je hoeft je connectoren er niet eens af te doen.

J.
Met ftp of cat6 doe je dat dus beter niet, kan je beter keystones gebruiken...(en ineens je coax enz. erbijsteken)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”