zone 30 uitbreiden

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Ik hoor net op de radio dat meer dan 90% van de autorijders in een zone 30 (bijvoorbeeld aan scholen) te snel rijdt. Het biv wil dat oplossen door die zones 30 uit te breiden. Ben ik de enige die denkt dat dat juist het omgekeerde effect gaat hebben? Ik zou juist al die zones tijdelijk maken om de bereidheid van de bestuurders om zich aan de snelheid te houden te vergroten. 90% van de tijd is die snelheidsbeperking toch niet nodig. Als je een tijdelijke zone 30 binnenrijdt weet je dat het nut heeft om trager te rijden.

Ze zouden ook de snelheid in de bebouwde kom willen beperken tot 30 km/u.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vraag is hoeveel te snel.
Ik heb een probleem met 30 te rijden om 3 belangrijke redenen:
1) ik let op de weg, niet op snelheidsmeter (en mijn cruise control werkt pas vanaf 47, dus bij 50 heb ik dat probleem niet)
2) zone 30 is vaak geen vlak stuk, dus als je 2 seconden op de weg let, rijd je soms wel al 34-35 ipv 30, dit is al crimineel volgens meesten.
3) heel vaak is de zone net zo groot, dat ik niet weet of ik nu de zone 30 uit ben of niet.

Dus uitbreiden van zone 30 is inderdaad belachelijk. Ze zijn nu al te groot. En ik rijd altijd aan snelheidslimiet, maar bij grotere zones ga ik het gewoon vergeten.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Hoeveel te snel? 7/10 rijdt sneller dan 40.

1) Inderdaad. Om je aan 30 te houden moet je echt constant op je meter kijken. Dat is ook echt niet veilig.
3) Het is soms inderdaad moeilijk om bij te houden in wat voor zone je nu al dan niet zit. Er bestaan wel GPS-en die je attent maken op de snelheidsbeperking, maar die zijn niet de referentie natuurlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik zou eerst eens graag een analyse zien van het aantal/type ongevallen aan scholen.

Wat mij betreft is dit emo-politiek die goed verkoopt... want het is voor de kindjes :bang:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Hier is 80% van de zone 30 heel ver van een school. Dus geen uitvluchten daar.
Gewoon omdat buurtbewoners het stiller willen waarschijnlijk.
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Dima_2005 schreef:stiller
Gewoon in 1ste versnelling door de zone 30. Dan heb je veel minder kans om per ongeluk te snel te rijden :lol: .
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@depeje: En horen ze je afkomen, veiligheid eerst ! :-D
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

depeje schreef:
Dima_2005 schreef:stiller
Gewoon in 1ste versnelling door de zone 30. Dan heb je veel minder kans om per ongeluk te snel te rijden :lol: .
Allebei de auto's die ik nu heb zijn automaat. :roll:
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

@Dima_2005: Terugschakelen gaat (meestal) hoor... Anders in de bergen kooken je remmen...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Het is een CVT automaat. Dus terugschakelen = tijdelijk afremmen op de motor, maar je kunt in "1" zelfs 120 rijden (als je van 150 komt en dan een paar keer 'terugschakelt')
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Dat gingen ze hier(Nevele) 13 jaar geleden ook eens oplossen: 9 vluchthevels over 1400m. Nu wat doet (bijna) iedereen remmen optrekken tot 50/60 remmen, tussen 2 zit er eens 300m dus maar eens rap oversteken.
Heeft het zin om wagens 30 te laten rijden neen want het lukt toch niet tenzij ze overal beginnen flitsen in zone 30.

& nog zoiets scholen: om 8uur, 12-13h en 16uur dus neem 4uur per dag is het misschien nuttig om 30 te rijden wat met de overige 20uur?
Laatst gewijzigd door q-tec 22 aug 2012, 13:39, in totaal 1 gewijzigd.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ah kijk, dat vind ik nu eens goed dat ik dit gelezen heb, het gaat specifiek om scholen dus.

Ik rijd daar ALTIJD aan 30 per uur. Maar ze hebben natuurlijk niet gezegd wanneer. Zo vind ik bv. dat je in de nacht daar 50 mag rijden hoor.(al doe ik dit niet)
En nog 1 ding: in het verkeersborden-jungle en geparkeerde camionetten is zo'n zone 30 bord ook heel vaak moeilijk te zien (die ze dan nog eens nu extra klein maken, van A4-grootte soms)

Dit staat dus niet in het artikel, misschien hebben ze gewoon om 12u snachts de overtreders bekeken, of tijdens de lessen (bv. 14u)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier in Merelbeke is men juist aan het bekijken om de zone 30 aanduiding ook op de straten te plaatsen (schilderen dus).
Reden is dat véél mensen hier beboet zijn geweest wegens te snel rijden door een schoolomgeving en dit omdat ze de borden niet zagen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ja, gewoon systeem als in nederland invoeren! wegmarkering = snelheid.
(niet direct overal en al, maar toch zeker in zone 30 zou geen kwaad kunnen. Bv. een groene stoep ofzo.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een groene stoep...waar men langs parkeert :)
Maar eigenlijk nog niet zo een slecht idee van je. (Fluo-) Groene middellijn ofzo...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Tja, als ik dit hier zo lees, hebben we straks misschien geen wagens meer nodig (electrisch of niet :wink:).
Een snelheid van 30 km/u kan ik al met mijn fiets halen :-D
En in de file gaan we helemaal niet vooruit (met de auto).

Die 30 km/u borden dienen alvast zoveel mogelijk dynamisch geïmplementeerd te worden. Ik kom er soms zo tegen (van die 'electronische' borden). Tijdens de schooltijd staan die dan op 30 km/u, buiten de schooluren op 50 km/u. Al geeft dit soms wel rare combinaties (vaak op slechts een paar meter afstand van elkaar).

Bijvoorbeeld:
Nota: De eerste twee borden zijn hierin dynamisch (digitaal), de laatste is statisch.
- Tijdens de schooltijd: Zone 30 - Zone 30 (met streep erdoor) - Zone 50 bord
- Buiten de schooltijd wordt dit dan: Zone 50 - Zone 50 (met streep erdoor) - Zone 50 bord opnieuw.

Je zou van minder je kluts (als automobilist) verliezen :wink:

Daarnaast vind ik 30 km/u met een wagen rijden heel traag (en soms moeilijk te handhaven). 40 km/u is beter hanteerbaar. Je moet ook weten, dat je kilometerteller (toch die in mijn wagen :wink:) vaak 5 km/u sneller aanduidt dan de werkelijkheid. Dus als die 30 km/u weergeeft, rijd ik er feitelijk maar 25 km/u.

Rare jongens, die Belgen.
Of waren het de Romeinen :wink:

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb al ergens een zone 30 tegengekomen (niet dynamisch), met in het midden van de zone 30 een bord 70. Wat doe je dan? :roll:
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

300pk op het asfalt loslaten? 8)
iDemmel
Starter Plus
Starter Plus

@Dima_2005: Ik tel dat altyd op.
Laatst gewijzigd door iDemmel 22 aug 2012, 14:14, in totaal 1 gewijzigd.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Lol :-D

Ik ken het verkeersreglement niet zo goed. Maar (naar mijn gevoel) zou ik zeggen, dat een nieuw bord altijd het vorige bord opheft. Dus als daar staat dat je vanaf daar 70 km/u mag rijden, dan mag dit. En daarna hoef je geen 30 meer te rijden (kom je dat bord tegen). Maar dit is dan al in orde, vermits je reeds 70 vlamt :wink:

Alle gekheid op een stokje. Het lijkt me alvast een zware fout, dat dergelijk bord daar staat (binnen zo een 30 zone).
Staat dit er al lang ?

Groetjes,
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Dat bord staat er al minstens 6 jaar. Dacht dat er een politiekantoor 300m van is. :roll:
En volgens het reglement geldt een zone 30 altijd boven andere verkeersaanduidingen. Maarja, niet iedereen weet dat. Hopelijk flitsen ze daar niet te veel mensen, geloof het nooit dat dit door de politierechtbank erdoor komt, als iemand een beroep daarop aantekent.
eternum schreef:300pk op het asfalt loslaten? 8)
Ik rijd wel 250m verder, en daar doe ik dat pas :twisted:
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Een andere snelheidsbeperking binnen een zone heeft inderdaad voorrang op de zone. Dus je mag daar 70. Die geldt dus tot het eerstvolgende kruispunt (daar terug 30) of tot je een andere snelheidsbeperking tegenkomt.
Het is ook in dergelijke situaties dat je soms het onderschrift 'Herhaling' ziet. Dit is bvb vaak het geval in een bebouwde kom waar je plaatselijk toch sneller mag. Wanneer wat verderop de snelheid terug naar 50 gaat, staat er normaal 'Herhaling' onder. Dit is om je erop te wijzen dat je dus nu gewoon weer slechts 50 mag, zelfs na het volgende kruispunt, en dus tot einde bebouwde kom (of einde zone 50).
pm
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 7 keer

Ik stem voor uitbreiding zone 30 ook buiten de bebouwde kom, dit gaat de ongevallen zeker terugdringen met 50%. Daarna zone 30 op de autostrades, alhoewel de ring van Antwerpen precies al wel een zone 30 is tijdens de spits :)
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

pff zone 30 ... pfff Dat is onmogelijk ..... dan zit je te staren naar uw metertje ... Ik ben een gevoelsrijder en ben wel extra aandachtig als ik dat bord zie staan of als ik weet dat er een school in de buurt is maar of ik dan 30 rij .... denk dat het meestal 40 a 45 zal zijn ....

30 is gewoon te traag ...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Bij de helft van het aantal ongevallen binnen de bebouwde kom is een voetganger, fietser of bromfietser betrokken.
Als ge kijkt hoe deze (zwakke) weggebruikers zich gedragen, is het dikwijls niet moeilijk dat ze onder een auto belanden.
Maja, deze weggebruikers beboeten is politiek niet correct natuurlijk. En het is veel omslachtiger dan gewoon een fototje van een nummerplaat te pakken.

Bij't BIVV hebben ze ze soms ook niet allemaal op een rij.

Ik woon op een invalsweg, hier is het zone 30. Tijdens de schooluren is het eigenlijk zone 5, de lichten en de slechte infrastructuur zorgen voor veel opstoppingen.
Als hier tijdens de schooluren al ongevallen gebeuren, is het omdat fietsers en bromfietsers over het voetpad vliegen. Jong en oud, en eigenlijk meestal nog oud...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Belachelijk... er sterven jaarlijks veel meer mensen door de luchtvervuiling van wagens en daar wordt helemaal niets aan gedaan, meer nog het wordt gepromoot.
Jordy1990
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 44 keer

Volgens het BIVV heeft de invoering van zones 30 tot een daling met 25 procent geleid van het aantal ongevallen met gewonden. Meer dan 40 procent zelfs voor wat betreft de zware en dodelijke ongevallen, stelt de organisatie.
Als de maatregel toch al effect heeft wanneer slechts 7% van de chauffeurs zich aan de snelheid van 30 km/uur houden, waarom dan nog actie ondernemen?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

thamar schreef: Als ge kijkt hoe deze (zwakke) weggebruikers zich gedragen
die schoolgaande jeugd toch.... :roll: door ulle kan meneer nu niet meer dan 30

als 50tiger ben ik toch een dertiger : http://www.ikbeneendertiger.be/
de koe zegt boe
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

"Less is more" ... money in the "flitspocket" :wink:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Vandaag op de radio (1).

"9/10 rijd harder dan 30 in zone 30. In de zone 30 gebeuren 50% minder ongevallen dus is het beter zone 30 uit te breiden."

Dus minder ongevallen door iets wat enkel op papier bestaat? Door een regel die niet nageleefd word? Weten die nog wel wat ze zelf in feite beweren?

Nog op radio 1
Iemand van een school (directrice?)

"Ook als het geen school is kunnen er nog altijd kinderen buiten lopen."

Man man kunnen ze dat niet overal? Kunnen we gelijk overal 30.

Hier kan toch nooit een draagvlak voor zijn? Weer een kassa kassa maatregel. Heel erg creatief alternatief voor belastingen.
Laatst gewijzigd door Heronic 22 aug 2012, 18:25, in totaal 1 gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
depeje
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Ik heb anders nog niet veel flitscamera's gezien in een zone 30.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Nee, flitscamera's zijn duur. De zone 30 uitbreiden zodat eventuele flitspalen in de buurt erin komen te staan is makkelijker. Los daarvan zou het me sterk verbazen mochten flitspalen meer overtredingen registreren dan mobiele flitsers.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Flitspalen zijn net heel goedkoop want er moet geen agent blijven bijzitten. Die dingen betalen zichzelf in geen tijd terug. Personeel kost structureel veel meer geld. Ze durven nog gene te zetten in zone 30 omdat iedereen het eens is dat die 30 belachelijk is. Maar wacht maar tot iedereen het idee van die 30 wat meer aanvaardt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Twitter: tendonsie
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Ik ben zelf nog aan het leren autorijden.

En als je dan als "L"-autorijder echt perfect 30km/h gaat rijden (maximum dus in zone 30),
heb je bijna altijd mensen die met hun dumper proberen zo dicht mogelijk tegen je aan te rijden.

Je wordt bijna automatisch opgejaagd om sneller te rijden naar de 40 toe.

Voor het idee van zone 30 als het school is en zone 50 als het geen school is ben ik meer voorstander.
Dat je nu in juli en augustus 30 moet rijden terwijl daar geen kat is, is ook niet normaal.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Dat je nu in juli en augustus 30 moet rijden terwijl daar geen kat is, is ook niet normaal.
Wie zegt dat daar geen kat is?

Op de school van mijn kinderen is opvang door kindervreugd
de koe zegt boe
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heronic schreef:Hier kan toch nooit een draagvlak voor zijn?
Toch wel... de kindjes hé... via dergelijke emo-politiek heb je meteen een draagvlak. Dat diezelfde ouders hun kinderen tot haast in de school willen binnen rijden en daarbij de meest gevaarlijke dingen doen... daar spreekt niemand over.

Een toegang tot een school moet trouwens niet aan een drukke weg liggen... ik passeer zo dagelijks een school waar de hoofdingang aan een zeer drukke baan ligt, terwijl men evenzeer een andere ingang had kunnen nemen. Trouwens men zou de kinderen beter een deftige verkeersopvoeding geven... je kan niet gans hun thuis-school weg zone 30 maken.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik vind die zone 30 wel goed,maar dan alleen rond scholen,en marktpleinen bijv. Als ze dit gaan uitbreiden tot aan de rand.....kan mij niet voorstellen dat dit er echt zou doorkomen.Ik let er altijd goed op,dat ik in zone 30 niet hoger dan 2e versnelling rijd,zodoende kan ik mijn snelheid goed onder controle houden.Wagens die meer dan Din 115 pk hebben zullen in eerste moeten rijden.(Men word soms wel onder druk gezet van anderen om sneller te rijden)
Het voorstel,van bijv de lijnen of de boorden langs de weg groen/of rood te kleuren in een zone 30 vind ik een zeer goed voorstel.
Hou er ook rekening mee,dat als men aan een snelheid van meer dan 40 per uur geflitst word in zone 30,U een zeer grote kans heeft om direkt uw rijbewijs kwijt te zijn (de 30% regel) en ook naar de politierechtbank moet.
tonym
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

In Gent is de hele binnenstad (binnen de stadsring) reeds geruime tijd helemaal zone 30.
Zelfs zonder deze regel is er aan de scholen chronishe file rond 8.30 en 16.00u.
Zelfs als je 30 kan rijden komen de fietsers je zowel rechts als links slalommend voorbij.
En als er opstopping is gaan ze zelfs op het voetpad rijden; soms een echte stadsjungle.
Enfin, ik heb al veel mijn bedenkingen gehad bij het effectieve nut van deze regel.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Zone 30 tijdens de schooluren? Dan hoort men net op school te zijn of gaan we uitzonderingen maken voor spijbelaars ?
Als er al minder accidenten zijn in een zone 30 dan is dat omdat die in veiligere zones liggen.
Maar zone 30 invoeren is dubbel scoren he (ouders en kassa).
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”