Ook hier worden er wat halve waarheden verkondigd: GSC en termijn worden afgebouwd voor NIEUWE installaties, voor bestaande installaties verandert er NIETS. Wat die bijdrage betreft: we hebben een "overeenkomst" met de overheid die 20 jaar geldig is en na 4 of 5 jaar worden plots de spelregels veranderd. Wat zou jer er van vinden moest je een (hypothecaire) lening aangaan waarvan het terug te betalen bedrag vastligt voor 20 jaar en na 4 of 5 jaar komt de bank je doodleuk vertellen dat om een of andere reden je maandelijkse hypotheeklast met 20 of 30 euro stijgt??sky schreef:Even wat tegenwind geven.
Er zijn er hier die zeggen dat niet-zonnepanelen bezitters zitten te klagen (ik heb zelf geen zonnepanelen, en ik klaag er ook niet over)
maar kijk eens hoe snel de bezitters op hun paard zitten als er sprake is dat er betaald zal moeten worden voor het gebruik van het net.
Dan is het niet eerlijk, dat was niet de afspraak, het is toch normaal dat als ik zonnepanelen heb ik 0,0 € betaal ook al verbruik ik in de winter 1500Kwh omdat mij npanelen niets opbrengen, oh en ze verminderen ook nog eens de gsc's en de termijn, maar nee daar mag niets over gezegd worden want dan is het kot te klein.
Wie geen panelen heeft, leg er dan ook als je vindt dat ze veel opbrengen
Als je er wel hebt zit dan ook niet te zeuren als je een bijdrage moet betalen.
Wij betalen al voor het gebruik van het net onder de vorm van distributiekosten. De meesten vergeten hier dat electriciteit altijd maar in 1 richting vloeit, ofwel van ofwel naar het net maar niet in beide richtingen tegelijkertijd. Concreet voorbeeld: stel dat mijn panelen op een bepaald ogenblik 2 kWh opwekken en dat op datzelfde moment mijn vaatwasmachine staat te draaien die 3 kWh verbruikt. Dan gaat er geen 2 kWh op het net en wordt er geen 3 kWh van het net gehaald. Nee, het verschil tussen productie en verbruik komt op het net te staan of wordt van het net gehaald. In dit concreet geval vloeit er gewoon 1 kWh van het net naar mijn woning. Stel dat ik 2 kWh opwek en er wordt op dat ogenblik niks verbruikt dan vloeit er gewoon 2 kWh naar het net. Verbruik ik 0,5 kWh op dat ogenblik, dan vloeit er 1,5 kWh naar het net. Sommigen denken echt dat een electriciteitsleiding is zoals een autosnelweg met rijvakken in beide richtingen waar te allen tijde de stroom in beide richtingen vloeit op hetzelfde ogenblik.