Resolutie/video begrippen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Af en toe kijk ik naar reviews van oude spellen op het net.
Soms ook op volgende site http://www.pixelships.com/adg/ep0077.html

Maar ik vind het vreemd dat de reviewer altijd zegt bij vga dat het 320x200 is en bij svga is het 640x480,
nu heb ik die daar eens een mail over gestuurd en wat die terug stuurt vind ik maar een vreemde uitleg.
Als hij zegt in zijn reviews dat het spel bijvoorbeeld in vga kan gespeeld worden dan veronderstel ik dat dat 640x480 is en niet 320x200.

Vroeger zag je dat toch dikwijls bij de oude DOS spellen, dan kon je kiezen in welke resolutie je kon spelen, bijvoorbeeld duke nukem 3d,
in het setup menu kon je dan kiezen svga was dan 800x600 of gewoon vga 640x480.

De uitleg die hij er aan geeft vind ik daarom raar. Hier is zijn reply:
Ah, simplification. The truth: That particular Wikipedia sheet is only good for comparing resolutions and not standards, since multiple standards apply to several of the resolutions on that sheet. 640x480 can apply to MCGA, VGA, and SVGA/VESA standards. However, at 640x480, MCGA is limited to two colours, VGA to 16, and SVGA/VESA to 16,777,216 (24-bit colour).

When I state: SVGA 640x480 256c, this is because in order to run this screen mode, you absolutely MUST have an SVGA capable card. A card that can only handle VGA standards cannot display this mode. This is similar to how sometimes I say a game supports MCGA 320x200 256c and sometimes I say VGA 320x200 256c. VGA is backwards compatible with MCGA, but MCGA is only partly forwards compatible with VGA and any game that relies heavily on the use of VGA registers will likely fail on an MCGA chipset.

The term SVGA is also a catchall, as in, it can be used to describe ANY resolution that supercedes the VGA capabilities. Not all SVGA-capable games are VESA compliant, and thus you must have specific kinds of SVGA cards to play certain games in SVGA modes. (LineWars II and the Moraff games are the first ones to come to mind, granted those games do support VESA for the low end of SVGA support.)

So yeah, resolution alone does not a standard make! ;)

If you don't believe me, try setting DOSBox into "vgaonly" mode and try to run the 640x480 graphics in TIE Fighter. I guarantee you won't get very far! ;D
Ik had ook nog een wikipedia link meegestuurd waar die video resoluties opstaan. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vecto ... dards2.svg

Wat vinden jullie daarvan want ik begrijp het niet echt goed meer ?
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”