router achter belgacom modemrouter (philips)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hey

IK heb de linksys E1500 (cisco) wireles-N-router with SpeedBoost gekocht.

Dit naar aanleiding van de philipsmodem van belgaocm waarvan de ingebouwde router niet meer goed functioneer.

Nu zijn er instellingen die uitgeschakeld moeten worden op de philips modemrouter (bv dhcp, want de nieuwe router heeft dat ook), maar welke instellingen zijn nog van belang? en hoe schakel je de router uit op de philips modem van belgacom? is dat iets eenvoudigs (een optie uitvinken of een instelling als "router uitschakelen"??

Help?
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Voor diegene die het willen weten, het betreft de Philips adsl modem multiservices ISDN - modem. is grijs zwart met 2 antennes. Weet iemand hoe deze in te stellen zodat de router instellingen van de modem uitgeschakeld zijn?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Het beste is om de philips bridged te zetten (waardoor je direct een publiek IP-adres krijgt op de WAN-poort van de linksys). Je moet er wel rekening mee houden dat dat niet werkt als je digitale TV hebt. Enkel DHCP uitzetten disabled NAT niet, dus dat gaat niet helpen.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Of probeer de router nog snel om te ruilen voor een annex B exemplaar. ook Cisco heeft deze in hun assortiment. Deze kunnen overweg met ADSL ISDN.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Je zegt dus dat er een verschil is met de isdn modem en gewone modem? hoe kan dat? is toch gewoon de router functionaliteit die uitgeschakeld moet worden, modem blijft gewoon functioneren als modem toch? dan zit ik inderdaad met een probleem, of zal dat ook goed werken met de aangekochte router?
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Sorry ik heb mijn vorig bericht een beetje verkeerd opgesteld.

Ik bedoelde eigenlijk, in plaats van met 2 toestellen (de oude zwarte/grijze philips ISDN ADSL modem en de nieuwe cisco router) te werken. Je ook gewoon een nieuwe modem/router kunt halen, deze zal enkel annex B moeten zijn omdat ik lees dat je ISDN hebt. bij ISDN is de frequentie waarover de ADSL loopt anders dan bij een analoge lijn.

De kans bestaat namelijk dat vroeg of laat ook de modem functie zal beginnen haperen van de philips , dan kan je maar beter in 1 keer goed investeren en vernieuwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ah ok, , maar de philips modem is inderdaad heel oud, maar met kabel werkt alles uitstekend, en is niet voor mij, voor een klant, die enkel draadloos goed wilt laten werken(hapert, verbinding valt vaak weg). en de gevolgen zijn dan weer voor de klant immens: provider contacteren, nieuwe modem laten plaatsen, of zelf gaan halen, en dan blijkt dat deze ook zwak signaal heef, dan zit 'm weer met een probleem. daarmee dat ik voor het zekere ging, en als later nodig is om de modem te vervangen, zal 'm dan een nieuwe krijgen maar de draadloze sterkte zal niet zelfde zijn als de router.

volgens iemand anders kunnen de storingen liggen aan de philips die maar 4 apparaten aan kan, inmiddels hebben ze er zeker 5. dus zelfs als ze een nieuwe modem krijgen, het zal een isdn modem moeten zijn, dus gaat geen bbox2 zijn denk ik (deze zal dan wel meer dan 4 apparaten aankunnen ).

maar na je reactie te hebben gehoord, heb ik gechat met cisco mensen, en daar zeggen ze (of zegt hij) dat alle routers van cisco niet met ISDN kunnen werken.

waarom zegt'm dat? of heeft die me verkeerd begrepen?

Dus ik kan dus wel de router laten werken op de isdn modem (uiteraard als ik de router functionaleit uitschakel)?
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Ik vermoed dat dit eerder komt door de snelheden van de ADSL verbinding. als je al met 5 toestellen of meer "content" van het net haalt zal de verbinding aardig worden dichtgetrokken. Probeer eens te kijken of jouw klant in aanmerking komt voor een VDSL2 verbinding, dan kan er ook meteen met een BBOX2 worden gewerkt, voor VDSL2 maakt analoge lijn (PSTN) of ISDN namelijk niks uit.

De beschikbaarheid van VDSL2 controleren kan hier:
http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/pages/private/c_webcheck_tv.page?qgsa=beschikbaarheid

Wat de Cisco medewerker zal bedoelt hebben, vermoed ik, is dat niet alle modems compatibel zijn met ISDN, enkel de annex B modellen dus, mochten ze dan toch geen annex B toestellen hebben, hoewel ik er vandaag nog één in mn handen heb gehad, dan kan ook D-Link ze leveren.

Maar zoals alles nu is, kan je inderdaad alles laten werken als je de router functie uitschakelt, of gewoon zorgt dat de router van de modem en de nieuwe modem in een andere ip range zitten (bijvoorbeeld 192.168.1.1 en 192.168.0.1) Zodat ze elkaar niet verstoren zeg maar.

edit: De beschikbaarheidscontrole zal enkel zeggen of HD mogelijk is of niet en het aantal TV's. Als deze zegt dat HD mogelijk is wil dit zeggen dat er VDSL2 mogelijk is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

als het met adsl lijn te maken zou hebben, dan zal de draadloze verbinding minstens blijven duren maar dan geen internet? het probleem ligt dan aan het feit dat de laptops niet meer verbinding kunnen maken met draadloos.

volgens de test kunnen ze HD ontvangen.
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

Als er probleem is met draadloze verbinding zal het inderdaad aan de modem liggen.
Dit zal dan inderdaad opgelost zijn met het installeren van de nieuwe router.
En mocht je willen kan je ook altijd de VDSL2 upgrade aanvragen. Dit zal de surfsnelheid van jouw klant enkel ten goede komen (zeker als deze met zware bestanden werkt).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

En last but not least, je krijgt van Belgacom een nieuwe modem/router (BBox2), dus 2 problemen opgelost tegelijk ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb tijdje als helpdesk gewerkt, laatste werkdag 6 november of was het 4 november (ik weet niet of ik toen weekend had :) ).

Wat ik weet is dat de bbox2 betaald moet worden, maar ben niet zeker. enkel als de lijn gewijzigd werd door belgacom, dan kan dat gratis.
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb net een lang gesprek gehad met cisco chat.

opeinde sprak ik nog verder maar de berichten kwamen niet meer aan, ik kreeg zelf een bericht dat als ik niet binnen 2 minuten reageer, de connectie vervalt. Had dit ook in het begin, maar ze antwoordde traag, was even vergeten dat ik aan het chatten was met hen, maar ze hebben terug geantwoord toen. en ja, het gesprek duurde en uiteindelijk begrepen elkaar en mijn vraag was :

kan ik de router E1500 (wat een annex A router is), verbinden achter een isdn modem philips (wat annex B is).

antwoord: de annex A router werkt niet met annex B modem als ik de isdn modem in bridge mode zet en de PPPoE instel op de router.
spijtig.


maar heb gevraagd als ik het anders aanpak: ik doe geen bridge mode, ik schakel gewoon dhcp en wirelles uit op modem, zo blijft de modem de PPPoE connectie behouden. dan sluit ik de router aan lan poort van de philips, en stel de router vervolgens in (dhcp, wireless) .

hij antwoorde nee, je moet de kabel in wan steken van de router. dus ik ga ervanuit dat het dan zo wel gaat werken.

maar op einde vat ik alles samen, dan zegt 'm dat het niet gaat werken want is ene annex A router. ik zeg hem dat je dat net uitlegde? hij zegt dat is maar een voorbeeld. ikzeg maar ik verkies dat we in de context blijven en opmijn vraag antwoord. maar hij had wel geduld maar uiteindleijk verwees hij me naar telefoon, maar ik vraag eenvoudig, kunnen ze me daaar meer helpen dan de chatsupport (maw hebben ze daar meer support?), antwoord: ik kan geen info geven daarover... erg,maarja.

WEet iemand of mijn manier zal werken , ik weet dat het al gezegd was, maar eventjes bevestigen, zeker nadat je deze informatie leest.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij heb je in dit soort gesprekken voortdurend spraakverwarring.
Je hebt het hier altijd over een Annex A of Annex B router, maar een Annex A of Annex B router bestaat niet.
Annex A of Annex B heeft alleen te maken met ADSL, en heeft niets met "routen" te maken.
Een Annex A of Annex B modem bestaat dus wel.

Je kan dus gelijk welke router - of daar nu een Annex A of Annex B modem in zit maakt niets uit - aansluiten op een Annex B modem ... zolang je de router kan instellen als een router, en de modem functie kan uitschakelen (met andere woorden: er is een WAN poort - of je kan één van de LAN poorten instellen als WAN poort.)

Nu concreet in jouw geval:
Je spreekt over een Linksys E1500. Voor zover ik weet is dit geen modem, maar een router. Er bestaat daar dus geen Annex A of Annex B versie van. Je kan die dus gewoon gebruiken achter je Philips modem.

In het algemeen zijn er 3 mogelijkheden om een router te gebruiken achter een modem/router

1) router gebruiken als een switch + wireless acces point
    - in deze opstelling blijf je alle router functies van de Philips gebruiken, en gebruik je de Linksys vooral voor zijn wireless.
    - alle clients aangesloten op de Philips of de Linksys staan in hetzelfde netwerk.
    - in de Philips niets wijzigen.
    - in de Linksys de DHCP uitschakelen, en best ook ander LAN IP instellen (zelfde subnet als de Philips, maar natuurlijk een ander adres)
    - Philips verbinden met de Linksys LAN poort.
2) router gebruiken als router achter de modem
    - in deze opstelling blijf je alle router functies van de Philips gebruiken, en gebruik je de Linksys vooral voor zijn wireless.
    - alle clients aangesloten op de Philips of de Linksys staan in hetzelfde netwerk.
    - in de Philips niets wijzigen.
    - in de Linksys de DHCP uitschakelen, en best ook ander LAN IP instellen (zelfde subnet als de Philips, maar natuurlijk een ander adres)
    - Philips verbinden met de Linksys LAN poort.
    - nadeel van deze opstelling is de dubbele NAT
3) router zelf een PPPoE sessie laten aanmaken
    - in deze opstelling gebruik je alle routerfuncties van de Linksys, de Linksys krijgt een publiek IP, en de Philips wordt alleen als modem gebruikt.
    - alle clients moeten aangesloten worden op de Linksys (ander netwerk).
    - in de Philips niets wijzigen (*)
    - Philips verbinden met de Linksys WAN poort.
    - Linksys instellen op PPPoE, en jouw internet logon data ingeven
    - groot voordeel van deze opstelling is dat de Linksys rechtstreeks op het Internet staat
    (*) Eventueel de eigen PPPoE sessie (internet logon) in de Philips uitschakelen, gezien nutteloos
4) een laatste mogelijkheid is misschien de Philips in bridge
    - in deze opstelling gebruik je alle routerfuncties van de Linksys, de Philips wordt alleen als modem gebruikt, maar geeft rechtstreeks zijn publiek IP aan de Linksys.
    - alle clients moeten aangesloten worden op de Linksys (ander netwerk).
    - de Philips instellen als echte bridge (geen idee of dit mogelijk is), zodat deze zijn WAN IP doorgeeft aan de router
    - Philips verbinden met de Linksys WAN poort.
    - Linksys instellen op ethernet
    - voordeel van deze opstelling is ook dat de Linksys rechtstreeks op het Internet staat
Afhankelijk van wat je eigenlijk wil bereiken, zijn er dus verschillende mogelijkheden, aan jouw de keuze.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 nov 2010, 14:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb de 3e keuze genomen. Bridgen zal denk ik niet gaan. maar eenmaal ik de PPPoE heb ingesteld kan ik niet meer op de routerpagina ( CMD. ipconfig geeft geen standaard gateway)

ik dacht dat deze optie ervoor zorgde dat de nieuwe router het netwerk beheerst?

hmmm, negeer dit maar, kabel zat nt goed vast :0

en voila het werkt :), hartelijk bedankt, zeker voor de keuzes die je meegedeeld hebt, de 3e was geschikste, want de router van de philllips modem is de reden waarom de nieuwe router werd gekocht. dus alles door de cisco router laten doen is het beste.

Momenteel is enkel nog de vaste pc met kabel rechtstreeks op de modem aangesloten(heb de login en paswoord laten staan), omdat kabel denk ik iets te kort is om naar de router te brengen. maar ook misschien da belgacom tv gebruikt wordt., alhoewel klant zei dat niet te gebruiken, bleek dat er wel een actieve decoder op de lijn staat (helpdesk gebeld).

en voor diegene die het willen weten, de helpdeskmedewerker zei ook dat de isdn modem niet meer wordt gemaakt (stelde hem vraag naar vdsl2 en of dat gevolgen had voor de diensten van de klant, maar zei enkel dat vdsl 2 mogelijk is met bbox2)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”