eenvoudig vraagje voor de knappe "userbasers"
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
Goeden,
Ben nieuw hier op het forum en zoals velen onder jullie werd enkele dagen geleden door TN Fibernet geïnstalleerd met de niewe CH6541E modem.
Ik heb bij mij thuis de volgende opstelling van mijn draadloos internet :
Beneden in de garage de versterker van telenet. Via een coax kabel naar de 1ste verdieping naar de nieuwe telenet modem. Van daaruit vertrekt een UTP kabel naar een switch (terug op de benedenverdieping) van waaruit een kabel naar de Digitale TV gaat.
Nu stel ik het volgende vast. Met de laptop boven in de nabijheid van de nieuwe modem haal ik snelheden van 48 Mbps (download) en 2.39 (upload). De verbinding is er ook stabiel.
Eens op de benedenverdieping valt de snelheid terug tot 10 à 12 Mbps (download). Upload blijft min of meer hetzelfde. Beneden zie ik ook dat het signaal sterk fluctueert tussen matig en uitstekend.
Nu had ik aan jullie gevraagd om het mogelijk is om op de benedenverdieping ook zo een sterk signaal te verkrijgen als boven, eventueel door het plaatsen van een bijkomende router ?
Waarop aansluiten ? Op de nieuwe TN modem of aansluiten op de switch beneden ? Welk model is geschikt ?
Ik dank jullie alvast voor de antwoorden en hoop in de toekomst hier mijn steentje te kunnen bijdragen.
Groeten
Tom
Ben nieuw hier op het forum en zoals velen onder jullie werd enkele dagen geleden door TN Fibernet geïnstalleerd met de niewe CH6541E modem.
Ik heb bij mij thuis de volgende opstelling van mijn draadloos internet :
Beneden in de garage de versterker van telenet. Via een coax kabel naar de 1ste verdieping naar de nieuwe telenet modem. Van daaruit vertrekt een UTP kabel naar een switch (terug op de benedenverdieping) van waaruit een kabel naar de Digitale TV gaat.
Nu stel ik het volgende vast. Met de laptop boven in de nabijheid van de nieuwe modem haal ik snelheden van 48 Mbps (download) en 2.39 (upload). De verbinding is er ook stabiel.
Eens op de benedenverdieping valt de snelheid terug tot 10 à 12 Mbps (download). Upload blijft min of meer hetzelfde. Beneden zie ik ook dat het signaal sterk fluctueert tussen matig en uitstekend.
Nu had ik aan jullie gevraagd om het mogelijk is om op de benedenverdieping ook zo een sterk signaal te verkrijgen als boven, eventueel door het plaatsen van een bijkomende router ?
Waarop aansluiten ? Op de nieuwe TN modem of aansluiten op de switch beneden ? Welk model is geschikt ?
Ik dank jullie alvast voor de antwoorden en hoop in de toekomst hier mijn steentje te kunnen bijdragen.
Groeten
Tom
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Gewoon laptop met een UTP-kabel aansluiten op de switch op de benedenverdieping.
Als je draadloos wil, sluit je een draadloze router aan op de switch. De beste vind je hier: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view
Als je draadloos wil, sluit je een draadloze router aan op de switch. De beste vind je hier: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view
-
- Starter Plus
Dank je Raf.
Dus als ik draadloos wil werken koppel ik mijn draadloze router aan mijn switch.
Is dit gewoon plug and play of moet ik enkele instellingen veranderen ?
Welke router raad je hiervoor aan (prijs/kwaliteit)
Gr
Tom
Dus als ik draadloos wil werken koppel ik mijn draadloze router aan mijn switch.
Is dit gewoon plug and play of moet ik enkele instellingen veranderen ?
Welke router raad je hiervoor aan (prijs/kwaliteit)
Gr
Tom
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
De merken die je in die Router Charts ziet staan zijn allemaal goede kwaliteit.
Prijs/kwaliteit hangt dus vooral af van in welke webshop je koopt. Ik vind http://www.amazon.de/ nog altijd de goedkoopste.
Kies iets uit van Netgear, Linksys, D-Link, Belkin of Draytek volgens jouw budget.
Die routers zijn plug and play, maar je moet wel de draadloze verbinding beveiligen als je wil dat de buren niet meesurfen op jouw verbinding.
In combinatie met de Telenet-router kan je je eigen wireless router eventueel ook gewoon als access point configureren.
zie http://onlinesupport.telenet.be/content ... oze-router
Prijs/kwaliteit hangt dus vooral af van in welke webshop je koopt. Ik vind http://www.amazon.de/ nog altijd de goedkoopste.
Kies iets uit van Netgear, Linksys, D-Link, Belkin of Draytek volgens jouw budget.
Die routers zijn plug and play, maar je moet wel de draadloze verbinding beveiligen als je wil dat de buren niet meesurfen op jouw verbinding.
In combinatie met de Telenet-router kan je je eigen wireless router eventueel ook gewoon als access point configureren.
zie http://onlinesupport.telenet.be/content ... oze-router
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Indien je uw router instelt als alleen een accespoint hoef je de router dan niet in DMZ te zetten op "mijn telenet" enkel in DMZ zetten indien je de volledige router functie wil gebruiken. Draadloos signaal vd telenet modem moet dan wel uitgeschakeld worden.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/j2tb3T1K/Proximus-Logo-witnaam.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/ncnRtKVX/BD-free-2017-banner.jpg)
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je hebt dus inderdaad géén router nodig, gezien de enige bedoeling is om beneden een betere draadloze ontvangst te krijgen.
De beste oplossing voor de TS is dus gewoon een access point koppelen aan de switch beneden (dus geen router) ...
Als je toevallig een niet gebruikte wireless router hebt staan, kan je die ook gebruiken, nadat je deze hebt ingesteld als access point. Dan kan je de bestaande switch vervangen door de router/ap (alléén LAN poorten gebruiken, en DHCP uitschakelen).
De beste oplossing voor de TS is dus gewoon een access point koppelen aan de switch beneden (dus geen router) ...
Als je toevallig een niet gebruikte wireless router hebt staan, kan je die ook gebruiken, nadat je deze hebt ingesteld als access point. Dan kan je de bestaande switch vervangen door de router/ap (alléén LAN poorten gebruiken, en DHCP uitschakelen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
Dus kort samengevat :
Ik sluit via een RJ45 stekker een access point aan op mijn switch die op de benedenverdieping staat. Door dit access point heb ik op de benedenverdieping een betere ontvangst omdat het signaal van de modem/router combinatie(op bovenverdieping) door het access point min of meer versterkt wordt ? Zeg ik dit juist ?
Ik veronderstel dat dat access point dan ook nog moet beveiligd worden ? En voor wat betreft de instellingen in "mijn telenet". Kan iemand dit - in voor een leek verstaanbare taal - deftig uitleggen ?
nogmaals mijn oprechte dank
T.
Ik sluit via een RJ45 stekker een access point aan op mijn switch die op de benedenverdieping staat. Door dit access point heb ik op de benedenverdieping een betere ontvangst omdat het signaal van de modem/router combinatie(op bovenverdieping) door het access point min of meer versterkt wordt ? Zeg ik dit juist ?
Ik veronderstel dat dat access point dan ook nog moet beveiligd worden ? En voor wat betreft de instellingen in "mijn telenet". Kan iemand dit - in voor een leek verstaanbare taal - deftig uitleggen ?
nogmaals mijn oprechte dank
T.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Het wordt niet echt versterkt... het wordt gewoon rechtstreeks (het is dus geen wireless repeater) door het AP uitgezonden/ontvangen.tjompe schreef:omdat het signaal van de modem/router combinatie(op bovenverdieping) door het access point min of meer versterkt wordt ? Zeg ik dit juist ?
Inderdaad en daarvoor moet je in de "managements interface" van het AP zijn.tjompe schreef:Ik veronderstel dat dat access point dan ook nog moet beveiligd worden ?
Hier hoef je niets te doen als je een AP plaatst.tjompe schreef:En voor wat betreft de instellingen in "mijn telenet".
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
je moet wel zien dat als het IP-adres van je AP 192.168.1.1 is dat je dit eerst verandert naar bvb 192.168.1.2 of iets dergelijks via lan of het ip adres van de telenet modem-router.
anders kan je er niet aan via wifi...
anders kan je er niet aan via wifi...
-
- Deel van't meubilair
Staat de TN modem zelf niet op 192.168.0.1 ? In dat geval moet je het AP eveneens laten starten met 192.168.0 (het subnet van de router dus)... het laatste cijfertje mag niet in de DHCP pool vallen van de TN modem (wat die pool is kan je zien op Mijn Telenet bij je routerinstellingen).
-
- Deel van't meubilair
Als je dat kan vinden kan je de range (van tot adres) ook wel vinden... je AP moet je daarbuiten zetten dus.tjompe schreef:TN modem staat inderdaad op 192.168.0.1 ...
Omdat je zo beleeft bent... maar vertel eerst eens wat je als AP gaat gebruiken (merk/model).tjompe schreef:Graag een stap-voor-stap handleiding (van de volledige configuratie) voor een leek....![]()
![]()
![]()
-
- Starter Plus
Dat is het hem nu juist.
Zoals je in mijn eerste post kon lezen heb ik mij nog niks aangeschaft... Ik peilde gewoon even naar de mogelijkheden.
Nu ik weet dat het mogelijk is om beneden eveneens een sterk signaal te verkrijgen via een AP zal ik in de nabije toekomst
overgaan tot aanschaf van een AP.
Natuurlijk is jullie inbreng/ervaring met een bepaald model van AP uiteraard welkom. Graag een deftig model, gemakkelijk te installeren en
compatibel met de laatste nieuwe combinatie Modem-Router van Telenet....
Alweer oprechte dank !
Tom
Zoals je in mijn eerste post kon lezen heb ik mij nog niks aangeschaft... Ik peilde gewoon even naar de mogelijkheden.
Nu ik weet dat het mogelijk is om beneden eveneens een sterk signaal te verkrijgen via een AP zal ik in de nabije toekomst
overgaan tot aanschaf van een AP.
Natuurlijk is jullie inbreng/ervaring met een bepaald model van AP uiteraard welkom. Graag een deftig model, gemakkelijk te installeren en
compatibel met de laatste nieuwe combinatie Modem-Router van Telenet....
Alweer oprechte dank !
Tom
-
- Starter Plus
DOW...WTF bedoel je daarmeer2504 schreef:
Als je dat kan vinden kan je de range (van tot adres) ook wel vinden... je AP moet je daarbuiten zetten dus.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
r2504 schreef:Omdat je zo beleeft bent... maar vertel eerst eens wat je als AP gaat gebruiken (merk/model).
![Thumbs Up :thumbs:](./images/smilies/icon_thumbs.gif)
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Dat kan niet, want je ziet de range niet van tot adres op de TN modem ... dus men weet niet hoelang de pool is.r2504 schreef: Als je dat kan vinden kan je de range (van tot adres) ook wel vinden... je AP moet je daarbuiten zetten dus.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
-
- Deel van't meubilair
M'n buren hebben zo'n ding, maar herinner me eigenlijk al niet meer wat er allemaal in stond.
Anders eens een keer of 20 je MAC adres aanpassen van je PC... niet echt handig maar als je het echt wil weten
Waar begint hij trouwens uit te delen... op 192.168.0.2, of hoger ? Zet het AP anders op .254 of zo.
Wat de aankoop van een AP betreft... misschien best een router aanschaffen (die ook nog eens DD-WRT ondersteuning heeft). Ik denk niet dat je veel meer zal uitgeven dan een puur AP, en je kan nadien nog alle kanten op.
Anders eens een keer of 20 je MAC adres aanpassen van je PC... niet echt handig maar als je het echt wil weten
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Waar begint hij trouwens uit te delen... op 192.168.0.2, of hoger ? Zet het AP anders op .254 of zo.
Wat de aankoop van een AP betreft... misschien best een router aanschaffen (die ook nog eens DD-WRT ondersteuning heeft). Ik denk niet dat je veel meer zal uitgeven dan een puur AP, en je kan nadien nog alle kanten op.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit is misschien wel waar voor een ervaren gebruiker (die misschien ooit later gebruik zal maken van de router functies), maar een "leek" - zoals de TS zichzelf noemt - zou ik toch geen router aanraden, maar een puur access point.r2504 schreef:Wat de aankoop van een AP betreft... misschien best een router aanschaffen (die ook nog eens DD-WRT ondersteuning heeft). Ik denk niet dat je veel meer zal uitgeven dan een puur AP, en je kan nadien nog alle kanten op.
- de instructies / handleiding van het accesspoint volgen om deze in te stellen (beveiliging). Zal voor ieder toestel verschillend zijn.tjompe schreef:Graag een stap-voor-stap handleiding (van de volledige configuratie) voor een leek....![]()
![]()
![]()
- eventueel het IP wijzigen (alleen noodzakelijk als je later het AP vanuit je LAN wil zien of her-instellen), maar is niet echt nodig voor de goede werking).
- access point aansluiten op je switch. verder geen wijzigingen nodig op je telenet modem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Starter Plus
Hmmmm....zoveel verschillende antwoorden met evenveel verschillende meningen....
Blijkbaar toch wat verschillen in visie voor wat mijn "probleem" betreft.
Ik kan toch min of meer afleiden dat een access point het eenvoudigst lijkt kwa configuratie maar dat
ik met een router meer mogelijkheden heb.
Voorlopig ben ik geneigd om me een AP aan te schaffen.
Ik wil jullie alvast van harte bedanken voor jullie bijdragen. Als het zover is dan laat ik jullie dit hier zeker
weten.
Alle andere meningen, suggesties, voorstellen....blijven uiteraard welkom
mvg
Tom
![Question Mark :???:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ik kan toch min of meer afleiden dat een access point het eenvoudigst lijkt kwa configuratie maar dat
Voorlopig ben ik geneigd om me een AP aan te schaffen.
Ik wil jullie alvast van harte bedanken voor jullie bijdragen. Als het zover is dan laat ik jullie dit hier zeker
weten.
Alle andere meningen, suggesties, voorstellen....blijven uiteraard welkom
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
mvg
Tom
-
- Deel van't meubilair
Niet echt... de aanbeveling is een AP te gebruiken (of je dit doet met een puur AP, of door een router in AP stand te zetten maakt geen verschil in visie).tjompe schreef:Hmmmm....zoveel verschillende antwoorden met evenveel verschillende meningen....![]()
Inderdaad, een router kan je instellen als een AP, maar van een AP zal je nooit een router kunnen maken (moest je natuurlijk ooit die noodzaak hebben).tjompe schreef:Ik kan toch min of meer afleiden dat een access point het eenvoudigst lijkt kwa configuratie maar dat
Geen probleem.tjompe schreef:Voorlopig ben ik geneigd om me een AP aan te schaffen.
-
- Starter Plus
Allen,
Nu kan ik onverwachts via een vriend het volgende gratis krijgen :
ftp://ftp10.dlink.com/pdfs/products/DI- ... 524_ds.pdf
Kunnen jullie eens naar de specificaties kijken en mij laten weten of ik hiermee iets ben ?
Dank je
Tom
Nu kan ik onverwachts via een vriend het volgende gratis krijgen :
ftp://ftp10.dlink.com/pdfs/products/DI- ... 524_ds.pdf
Kunnen jullie eens naar de specificaties kijken en mij laten weten of ik hiermee iets ben ?
Dank je
Tom
-
- Deel van't meubilair
Da's een router (maar op zich kan je die dus wel als AP gebruiken), echter met enkel b/g wat een theoretische snelheid heeft van 54 Mbps (in de praktijk is dat meestal tussen de 25 en 30 Mbps).
-
- Starter Plus
Hey iedereen,
Ik weet niet hoe ik het gedaan heb maar ik ben er in geslaagd om voormelde router beneden aan te sluiten op de TN Switch.
Mijn draadloze ontvangst is nu veel beter beneden (18 en 2,4).
Ik heb nu wel een heel vervelend probleem en dat is dat als ik nu mijn utp kabel in mijn laptop steek en via de kabel wil surfen, ik
geen ontvangst heb ?????
Waarschijnlijk ligt dit aan mijn instellingen, maar heb die utp kabel ook nog nodig.
Kan iemand helpen ?
Dank,
Tom
Ik weet niet hoe ik het gedaan heb maar ik ben er in geslaagd om voormelde router beneden aan te sluiten op de TN Switch.
Mijn draadloze ontvangst is nu veel beter beneden (18 en 2,4).
Ik heb nu wel een heel vervelend probleem en dat is dat als ik nu mijn utp kabel in mijn laptop steek en via de kabel wil surfen, ik
geen ontvangst heb ?????
Waarschijnlijk ligt dit aan mijn instellingen, maar heb die utp kabel ook nog nodig.
Kan iemand helpen ?
Dank,
Tom
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Leg eens uit hoe je alles juist hebt aangesloten en wat er juist niet werkt. Ik vermoed dat je de D-Link als router gebruikt op dit moment (en niet als Access Point).
-
- Deel van't meubilair
Dit is een instelling in Windows (maar kan ze even niet vinden)... deze disabled je wireless wanneer je UTP aansluit.tjompe schreef:Ik heb nu wel een heel vervelend probleem en dat is dat als ik nu mijn utp kabel in mijn laptop steek en via de kabel wil surfen, ik
geen ontvangst heb ?????
Da's toch geen probleem... als je UTP kabel is aangesloten heb je toch geen wireless nodig ?tjompe schreef:Waarschijnlijk ligt dit aan mijn instellingen, maar heb die utp kabel ook nog nodig.
-
- Deel van't meubilair
Zomaar iets anders gaan kopen lost geen problemen op hoor ! Zorg eerst dat je weet wat je nu fout deed !tjompe schreef:Denk van me toch eerst een access point aan te schaffen.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
Je kan eens beginnen met mijn vragen te beantwoorden: hoe heb (had) je juist alles aangesloten? Welke kabel ging van welk apparaat naar welke poort op welk ander apparaat? Wat heb je daarna nog aangepast en waarmee heb je wat getest?