BGC TV: Ik kom zot van die nieuwe menu's :-(

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
Nick
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 maa 2010, 08:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Vandaag wou ik mijn lijst met favoriete zenders aanpassen; gewoon zendertje toevoegen. simpel niet? NOT!!!
Ten eerst, vond ik nergens waar dat aan te passen want via 'menu' was dat niet duidelijke dat instellingen daar zaten. Het is niet duidelijk hoeveel items daar in zitten, enkel blijven naar rechts drukken brengt je uiteindelijk erin.

Dan paste ik het aan, gewoon dat vinkje en bevestigen. Dat ging soepel! NOT!!!
Ik ging naar mijn tv gids en die stond op mijn persoonlijke lijst, maar de zender stond er niet bij; maar alle zenders stonden er terug in, ook al was het mijn persoonlijke lijst!
Ik ging terug naar instellingen en daar stond ie nog mooi aangevinkt en de anderen af. Maar toch alle zenders tonen.
Ik drukte dan op power toets, stak terug aan en dan was mijn persoonlijke lijst weer ok; maar zonder die zender; ook al stond hij wel nog aangevinkt.
Dan dacht ik eraan om een rechtstreeks naar het nr van de zender te gaan door in te tikken en dat deed ie en sinds dan staat die zender nu in mijn persoonlijke lijst.
GRRRRRRRRRRRR... sinds die update niks dan frustratie pfffff...

Ook het overschakelen van 'alle zenders'-lijst naar een persoonlijke lijst moet via 'menu' gebeuren, vroeger was dat veel makkelijker met de blauwe toets als ik me goed herinner.

<ZUCHT>Belgacom, blijf er aub vanaf, ik heb nu nog geen enkel voordeel gezien van deze update!
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Nick schreef:<ZUCHT>Belgacom, blijf er aub vanaf, ik heb nu nog geen enkel voordeel gezien van deze update!
bwa, 't gaat allemaal veel sneller, je moet niet meer op digital TV drukken om te beginnen kijken, en zo zijn er toch nog wel wat voordelen vind ik.
Afbeelding
ricy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2008, 11:36

Ja het is wel zo dat bij de nieuwe software (en trouwens bij alle nieuwe software) het een zekere tijd vraagt om er aan te wennen.
Maar nu ik er al enkele weken mee bezig ben valt het allemaal goed mee.
Wat zeker een groot voordeel is dat de resettijd tot men terug beeld krijgt veel zelfs heel veel korter is dan vroeger.
Enkel de bijgekomen bugs zijn vervelend;
wat ik onderander al ervaren heb sedert nieuwe software er op staat:
  • ° Korte klankonderbrekingen op HD-kanalen
    ° Korte beeld freezes op HD_kanalen
    ° Plots heropstarten van BGC-decoder (versie: V3)
Maar laat ons hopen dat het BGC-team "in charge" dit binnenkort oplost .
Gebruikersavatar
defenderII
Premium Member
Premium Member
Berichten: 488
Lid geworden op: 03 feb 2004, 14:41
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

dat plots heropstarten heb ik ook al mogen ondervinden :oops:
Gebruikersavatar
THRene
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 25 jun 2010, 00:09
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

ricy schreef:
  • ° Korte klankonderbrekingen op HD-kanalen
    ° Korte beeld freezes op HD_kanalen
    ° Plots heropstarten van BGC-decoder (versie: V3)
Maar laat ons hopen dat het BGC-team "in charge" dit binnenkort oplost .
Ben ik blij :-( dit te lezen, ik dacht al dat ik dit probleem als enige had. Hier dus juist dezelfde situaties voorgehad sinds de nieuwe menustructuur :bang:

Overigens heb ik de indruk dat die heropstart soms gebeurt bij het starten van een HD opname als je ander HD kanaal bekijkt.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

heb ook reeds één blokkage & reset gehad, dit was ook bij het starten van HD opname en dit met decoder V3.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
ricy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2008, 11:36

@xenne,
Heb jij er weet van dat dit zelfde probleem zich voordoet bij V4 ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

zover ik weet komt dit enkel voor bij V3, maar mocht het anders zijn hoor ik het graag.

de V4 schijnt veel vlotter om te gaan met de nieuwe software, maar heeft dan weer problemen in combinatie met plc
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
ricy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2008, 11:36

Ja inderdaad ik zou het ook graag weten!
Bij BGC zullen ze dat toch al stillekes aan weten via de klacht oproepen a/d de technische dienst,
Maar ja ik vrees er voor dat ze dat niet direct a/d grote klok zullen hangen want het zou er op neer komen dat ze alle V3's door V4's mogen vervangen !!

Van die problemen met de V4 en plc is wel raar want dan zou ik denken a/d biterror correction van de V4 die dan slechter moet zijn, maar ja wie weet hé..
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Er zijn nu meer dan een reden, bij Belgacom om de uitwisseling van V3 aan de V4 aan te dringen.
Zie ook hier - Geluid problemen

Ik heb de indruk, dat Belgacom de kwestie zou graag discreet houden, zodat er niet te veel retouren geeft.

Hier is de vraag, wat kunt u verwachten als klant :nono: - tot slot, u betaalt voor het!
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Korte beeld freezes heb ik ook, telkens tijdens hetzelfde programma op dezelfde zender. Ook v3.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Drielander schreef:Er zijn nu meer dan een reden, bij Belgacom om de uitwisseling van V3 aan de V4 aan te dringen.
als je zegt dat decoder paar keer automatisch gaan resetten is doen ze niet moeilijk en krijg je direct een ticket om nieuwe huurdecoder af te halen. volgens de helpdesk wordt dit fenomeen veroorzaakt door een defecte harde schijf. wat ik wel betwijfel want dit fenomeen begint zich massaal te manifesteren sinds de nieuwe menu's bij opname HD op de harde schijf
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hier is de update nog niet binnengelopen, maar de afgelopen week merk ik wel een verhoogd aantal random resets op waarbij de router op 'training' springt. 's Nachts zie ik ook meer fouten in het beeld op sommige zenders (iedere 30 seconden een frame die geskipt wordt) maar na enkele minuten gaat dat vanzelf weer weg.
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

xenne schreef:....volgens de helpdesk wordt dit fenomeen veroorzaakt door een defecte harde schijf. wat ik wel betwijfel want dit fenomeen begint zich massaal te manifesteren sinds de nieuwe menu's bij opname HD op de harde schijf
Ik denk het ook niet, maar in de oren van een klant, die niet echt weet wat in dat dingens gebeurt, klinkt het heel "professioneel"! ;)

Net zoals ze in mijn mening de HDMI audio output op V3 niet grondig genoeg getest hebben in combinatie met een AV-receiever, hebben ze de nieuwe software in mijn mening niet grondig genoeg getest in verbinding met het V3.

Ik kan het niet begrijpen. :roll:
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
Nick
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 maa 2010, 08:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Die schokken heb ik nog nooit geen probleem mee gehad.

Maar ik begrijp het toch niet goed hoor...
Ik probeer via 'menu' -> 'mijn favoriete zenders' -> 'alle zenders' om alle zenders te kunnen zien.
Maar in de tv gids kan ik nog steeds maar aan mijn favoriete zenders, ook al staat mijn favoriete lijst niet actief!
Ik heb al eens aan/uit gezet enzo maar dat helpt totaal niet. :-(
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Ik heb zelfs niet eens een V3 .... of is de Atlanta er toch énen ... soit ... ik heb hier ook af en toe klankonderbrekingen en beeldfreezes :evil:

Weet van wat ik nu eens echt zot kom :think:
Hoe moet je nu in godsnaam een opname programmeren met de bedoeling dat die op de interne HD terecht komt.
Ik geraak er dus echt niet aan uit :bang:
Handig hoor die netwerk opname mogelijkheden maar toch wil ik af en toe eens iets langer houden dan 30 dagen :!:
Effe serieus ... echt duidelijk is het toch niet.

:help: :help: :help: :help:
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

komt het niet altijd op uw interne HD tenzij je meer opneemt dan je kan? (2x HD of HD + gewoon)?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Dat ik het niet meer weet ... wat een boeltje hebben ze er toch weer van gemaakt daar bij Belgacom.
Echt intuïtief kan ik de menu's alvast niet vinden.

Allée .. lees dit nu eens ;
Vooraleer de opname van start gaat, kunt u de beschikbaarheid van 30 dagen aanpassen naar onbeperkt. Als de opname eenmaal gebeurd is, is dit niet meer mogelijk.

Kiest u ervoor om de beschikbaarheid aan te passen, dan is het mogelijk dat u niet langer tegelijk een programma kunt bekijken en een ander opnemen.

Het aanpassen van de beschikbaarheid doet u als volgt:

Pas de opties aan tijdens het plannen van de opname: zie "Hoe kan ik een opname programmeren vanuit de tv-gids? voor meer informatie";
Pas de opties aan na het plannen van de opname: druk op de Image-toets, selecteer "mijn opnames", "gepland". Klik op de geplande opname die u wenst te bewaren en verander de beschikbaarheid: kies "opties", "verwijderen", "indien schijf vol".
5 stappen :bang:
Waarom niet gewoon de 2 mogelijkheden simpel vermelden met de opties
- opname 30 dagen bewaren
- opnemen op de interne harde schijf

Simpel toch :roll:
Nick
Member
Member
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 maa 2010, 08:01
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Die teksten alleen al; zoeen zootje!
Ik zelf ben programmeur van beroep en ben redelijk technisch aangelegd, maar ik vraag mij af hoe 'niet-technische' mensen hiermee omgaan.
Ik was heel tevreden van het 'oude' pakket. :-(

Bestaat er ergens een Belgacom forum waar je zoeen dingen kunt melden en waar zij dan support geven?
Er staan hier al veel frustraties op dit forums, maar ik vraag me af hoeveel ervan Belgacom bereiken...
ricy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2008, 11:36

de mensen van het belgacom forum kijken ook mee op het userbase forum en vice versa.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Idem hier,
ikzelf ben Hi-Tech onderhouds-technieker, lees véél anderstalige service manuals, ik ben zeker geen leek in al wat multimedia betreft ... maar hoe die mannen van Belgacom hun uitleg formuleren .... ik kom er gewoon rietepetieten-onnozel van :eek:

edit:
ssst .. zwijg stil ... het is me precies toch gelukt om de film die ik wou opnemen naar mijn harde schijf te sturen.
De rode record-led brandt ... een goed teken :lol:

Ik heb nog een leuke anekdote;
toen ik overlaatst, wegens een probleempje met mijn Bbox2 deze moest gaan omruilen, vroeg ik de dame in de Belgacom winkel hoe het nu juist zat met dat opnemen naar de HD.
"Zwijgt" zei ze "het heeft me uren gekost om het zelf uit te vissen" kan je nagaan .... als die mensen er al niet simpel aan uit geraken ... :roll:
Laatst gewijzigd door Xplod 15 mei 2011, 22:18, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Xplod schreef:Ik heb zelfs niet eens een V3 .... of is de Atlanta er toch énen ... soit ... ik heb hier ook af en toe klankonderbrekingen en beeldfreezes :evil:
dat is inderdaad een V3
Hoe moet je nu in godsnaam een opname programmeren met de bedoeling dat die op de interne HD terecht komt.
softwarematig zal de eerste opname altijd op harde schijf gedaan worden INDIEN mogelijk. vroeger was dit aan te passen met de groene knop.

als je natuurlijk met een laag adsl/vdsl profiel zit kan het zijn dat er maar 1 stream voor een decoder voorzien is, in dat geval kan hij niet anders dan op het netwerk te gaan opnemen. hangt er ook van af hoeveel decoders je hebt

in mijn geval krijg ik eerste opname enkel op de server als ik op afstand opneem
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Een V3 dus ... OK
Als ik in HD opneem dan ben ik verplicht verder SD te kijken op de V3.
Reden is omdat ik nog een 2de oude Tilgin in gebruik heb boven op de slaapkamer.
Mijn profiel laat niet meer toe, jammer maar helaas :-(
Gebruikersavatar
kaas2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 23 nov 2008, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

ricy schreef:..........
wat ik onderander al ervaren heb sedert nieuwe software er op staat:
  • ° Korte klankonderbrekingen op HD-kanalen
    ° Korte beeld freezes op HD_kanalen
    ° Plots heropstarten van BGC-decoder (versie: V3)
Maar laat ons hopen dat het BGC-team "in charge" dit binnenkort oplost .
xenne schreef:zover ik weet komt dit enkel voor bij V3, maar mocht het anders zijn hoor ik het graag.

de V4 schijnt veel vlotter om te gaan met de nieuwe software, maar heeft dan weer problemen in combinatie met plc
Dat klopt, bij de V3 en het nieuwe menu had ik meerdere spontane resets.

Nu ik sinds enkele weken de V4 heb, heb ik dit niet meer ervaren. Wel is er nog een beperkte vertraging in het geluid bij de HD kanalen.
Gebruikersavatar
kaas2
Pro Member
Pro Member
Berichten: 234
Lid geworden op: 23 nov 2008, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

Wel ervaar ik nog een ander probleem sinds de software update en dit zowel bij de v3 als V4 versie...

Voor de software update kon ik zonder probleem een HDMI kabel van 15m zonder versterking gebruiken. Nu gaat dat niet meer, zowel bij de V3 als de V4 versie, zou dat aan de update kunnen liggen?

ps: ik "kom er" niet zot van. Ben meer dan tevreden van de software update.
ricy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 jul 2008, 11:36

kaas2 schreef:
ricy schreef:..........
wat ik onderander al ervaren heb sedert nieuwe software er op staat:
  • ° Korte klankonderbrekingen op HD-kanalen
    ° Korte beeld freezes op HD_kanalen
    ° Plots heropstarten van BGC-decoder (versie: V3)
Maar laat ons hopen dat het BGC-team "in charge" dit binnenkort oplost .
xenne schreef:zover ik weet komt dit enkel voor bij V3, maar mocht het anders zijn hoor ik het graag.

de V4 schijnt veel vlotter om te gaan met de nieuwe software, maar heeft dan weer problemen in combinatie met plc
Dat klopt, bij de V3 en het nieuwe menu had ik meerdere spontane resets.


Nu ik sinds enkele weken de V4 heb, heb ik dit niet meer ervaren. Wel is er nog een beperkte vertraging in het geluid bij de HD kanalen.
Ook op SD kanalen heb ik nu onderbrekingen vast gesteld dus ik kan mijn lijstje aanpassen voor de decoder V3:
  • ° Korte klankonderbrekingen op HD-kanalen ook op SD-kanlan
    ° Korte beeld freezes op HD_kanalen ook op SD-kanalen
    ° Plots heropstarten van BGC-decoder (versie: V3) dit tijdens SD of HD opname op Hardsisk en tergelijkertijd kijken naar ander kanaal SD of HD
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Net gebeld, ik had Ruben aan de lijn. De problemen van v3 en nieuwe menu's zijn gekend. Ik kreeg onmiddellijk een code om een v4 te gaan halen.

Update: de BGC teleboetiek verkoper zei me trouwens dat er evenveel v4 als v3 binnenkomen voor reparaties
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Ben je bij scarlet ???

Anders zou ik ook wel eens bellen
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Neen, ik ben bij Belgacom. Iemand heeft hier reeds gepost dat v4 niet werken bij Scarlet (nou ja, enkel via een omweg van eerst te installen bij iemand met BGC TV), dus het heeft geen zin.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

En mag ik vragen waarom een V4 niet werkt via scarlet ?
Heeft het met de modem te maken ?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het nieuwe menu bevat verschillende [objectieve] basisfouten die Belgacom maar beter meteen aanpakt want het is 'form-over-function' van de ergste soort, en moest men dit in een competitieve markt als het internet proberen, dan zou men ongetwijfeld zware verliezen lijden.

De keuze van lettertype is het meest absurd en is in alle opzichten totaal verkeerd voor z'n functie:

Serif voor leestekst vind je vrijwel nergens meer op grote websites. Door die serifering gaat de minimumgrootte om leesbaar te zijn meteen omhoog en je ziet dat de menumaker daar zelf al problemen mee had: de gewone tekst is te groot en kleine tekst te klein - vergelijk maar met de leestekst die journaals gebruiken. Daarbovenop kiest men dan nog eens voor een wijde font in plaats van narrow/condensed zodat men nog vaker met drie puntjes... op het einde moet werken. Men gebruikt ook de italic versie ervan en dat is nog moeilijker leesbaar bij een serif font - bij kleinere tekst is dit probleem het duidelijkst: je ziet enkel de opgaande stijlen van de letters, niet de horizontalen.

Nog een zeer zware fout die alle grote websites al lang afgeleerd hebben: men laat geselecteerde items van grootte veranderen. Tekst die van grootte verspringt, moet je herlezen om te weten wat er staat. Maar gezien de wijde font en beperkte schermruimte zijn de geselecteerde items heel vaak slechts partieel in beeld met ... op het einde. In de opties wordt dit zo idioot dat je een item moet deselecteren om te weten wat er geselecteerd werd.

Toeval of niet, het lettertype dat Belgacom koos, is zeer gelijkaardig aan dat wat onlangs door Gizmodo (en de groep grote websites van dezelfde uitgever) werd gekozen voor een redesign, en hen meteen een zware klap in webtrafiek bezorgde voor al hun vernieuwde websites (alsook terecht luid hoongelach).

Nog een fout: de verticale dotted lines. Ik heb ze nog geen enkele keer iets zien verduidelijken, het enige wat ze doen is storen. Totaal overbodig dus, en zelfs onlogisch in hun ontwerp omdat de kleurvakken al de schermopdeling moeten maken. Over die kleuren is hier trouwens al geklaagd en ook daar kan je objectieve fouten in herkennen: lichtblauwe tekst op witte achtergrond, donkerblauwe tekst op iets minder donkerblauwe achtergrond, die dan nog eens half transparant is en met onnozele verticale dotlijntjes naast de tekst -- hoe kan dat ooit op functionaliteit gekozen zijn?!

Trouwens, met de logica van de links/rechts oplichtende kleurvakken is eigenlijk ook iets mis: de gebruiker weet heus wel waar hij moet kijken dus door het vak van de opties te verlichten maar het geselecteerde item in het andere vak dan te verdonkeren, verlies je de connectie tussen opties en geselecteerde items. De selecties hadden moeten oplichten, niet de ganse vakken.

We zullen maar zwijgen over de slechtere icoontjes die opname/herinnering moeten aangeven, het wegsteken van de huidige tijdsaanduiding (denkende dat een nikszeggende progressbar dat beter maakt), en het feit dat de tv-gids nog meer plaats laat voor de zendernamen ipv de programma's. Enzovoort. Genoeg om over het weinige dat verbeterd werd, ook te zwijgen.

Of je het menu mooi vindt of niet, is misschien een fifty-fifty vraag, maar over het lettertype en verspringende tekstgrootte is het internet zeer duidelijk: Belgacom zet zich daarmee bij de 'bottom 10%' (als het zoveel is) door functionaliteit(=leesbaarheid) op te offeren voor vormelijkheid.

Zelfs bij mensen die het mooi vinden, zal die onrustige opbouw onbewust gaan inwerken. Vandaar dat ik zeg dat men dit niet zomaar mag afdoen als nodige gewenning, want een slecht werkend uithangbord is enkel slechte reclame, zelfs als de ISP-marktopdeling de impact ervan vertraagt.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ik kan om een mysterieuze reden niet meer opnemen op mijn harde schijf van de decoder (59% vrij) .. wat ik ook probeer, alles gaat naar nPVR??? Ik meende dat hier ergens gelezen te hebben maar ik vind het niet terug .. de Tilgin decoder resetten gaat altijd gepaard met tekstueel "gesputter" van het apparaat in kwestie als het gereboot wordt :wink:
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

de eerste opname is standaard altijd op de decoder, tenzij er slechts 1 TV stream voorzien is voor de decoder in kwestie (afhankelijk van uw verbinding en aantal decoders in huis). dus ofwel zit je met een laag profiel of zitten er misschien nog afgedankte decoders in het systeem van BGC?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

ja dat weet ik allemaal maar ik heb al meer dan een jaar twee decoders, een Tilgin en een V3b, ergo 4 opnames mogelijk .. Nu stel ik plots vast dat ik op de Tilgin NIET meer op de harde schijf kan opnemen "dixit!" ongeacht .. Ik heb afgelopen avond twee programmas geprogrammeerd op de Tilgin en ze zitten alle twee op nPVR .. als test heb ik een heel kort progje geprogrammeerd. ik zat net een nPVR opname te bekijken als die andere opname moest beginnen en ik krijg doodleuk de boodschap dat ik niet verder kan kijken als ik de opname wil laten starten ??? men dat heb ik nog nooit gezien!!
ik ga mijn Bcom profiel eens nakijken!
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”