Domeinnaam overdracht

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Heb een onderneming die een domeinnaam van mij gekaapt heeft en daar wil ik het niet bij laten. Heb deze onderneming al zo'n half jaar geleden een aangetekende brief gestuurd, maar men beweegt niet.

Naar ik heb vernomen, gebeurt een domeinnaamoverdracht in eerste instantie door de overnemer? Deze vraagt aan een erkende registrant de overname van het domein aan. Waarna de eigenaar van het domein akkoord of niet akkoord gaat met de overdracht.

Juist?

In geval ze weigeren om het domein over te dragen, zal ik hen dagvaarden. Diverse elementen wijzen er op dat de huidige gebruikers geen schijn van een kans maken. Ik ga hierop niet verder in detail.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Gaat het over een .be domein?
Indien dit het geval is, klopt je gedacht.
Naar ik heb vernomen, gebeurt een domeinnaamoverdracht in eerste instantie door de overnemer? Deze vraagt aan een erkende registrant de overname van het domein aan. Waarna de eigenaar van het domein akkoord of niet akkoord gaat met de overdracht.


Ik zou eerst contact opnemen met de eigenaar van het domein (maar aangezien men niet reageert op een aangetekende brief, kan je het misschien best via een andere weg proberen).
Indien dit niets uithaalt:

Uit de FAQ van DNS.be:
23. Iemand anders heeft mijn naam geregistreerd, wat kan ik doen ?

Indien het gaat om de naam van je firma, of om een handelsnaam of een handelsmerk, en indien de andere firma geen wettelijke aanspraak kan maken op de naam die zij registreerde, moet je een Geschillenbeslechtingsprocedure starten. Dit is een snelle procedure.

Er verlopen gemiddeld 50 dagen tussen het indienen van de klacht en de beslissing van de bemiddelaar. Meer informatie over de ADR-procedure vind je onder Domeinnaam Info/Betwistingen.

Deze conflicten kunnen ook via gewone gerechtelijke weg beslecht worden.

In alle andere gevallen (bv. algemene namen) kan je niets doen aangezien het systeem gebaseerd is op het principe 'first come, first served

Zie ook http://www.dns.be/nl/home.php?n=45.001 [zo'n ADR-procedure kost wel wat]
Vergewis je er dus van dat je firma/gedeponeerd merk/... OUDER is dan de website zelf.
Indien dit niet het geval is, dan vrees ik dat je helemaal geen poot hebt om op te staan ;-)
Afbeelding
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Wil niet teveel ingaan op de details, maar mijn firmanaam bestaat al 11 jaar en hun nog niet zo lang geregistreerde domeinnaam heeft zelfs niet eens iets te maken maken met hun firmanaam. Ook kan ik bewijzen dat m'n website er al een paar jaar langer was dan die van hen.

Straf is dat ze onder hun firmanaam "ook" een domeinnaam en website hebben. Wat de bedoeling is van al die verwarring binnen en buiten hun onderneming is me een raadsel. Als ze het domein niet afstaan zullen ze het wel direct weten hoe ver ze staan. 't Zal rap gedaan zijn met spelletjes spelen.

En ja, het gaat over een .be domeinnaam.
Laatst gewijzigd door koekie op 04 mei 2011, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Hoe hebben zij in de eerste plaats uw domeinnaam kunnen kapen? Had je deze reeds in je bezit en heb je deze laten verlopen, of ben jij per ongeluk aqkkoord gegaan met de overdracht? Of wil je deze nu hebben maar is iemand anders u voor?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Ik ga dat domein blokkeren. Of gewoon forwarden.

Als je een domein hebt als http://www.coca-cola.com en iemand registreert http://www.cocacola.com. Of http://www.droomland.be en iemand registreert http://www.droom-land.be en gaat ook nog eens vervolgens verwarring zaaien op je website door dezelfde benaming te gebruiken ... dan is dat domeinkaping.

Als je dan nog ziet dat diegene die het domein en handelsnaam kaapt dan nog eens een andere firmanaam heeft en daar ook een website heeft dan is het wel klaar zeker?
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Als ik het goed begrijp had je zelf deze domeinnaam nog niet in je bezit juist? Hebben ze op deze domeinnaam een website staan en indien ja gaat het over een placeholder (lege pagina of pagina met links) of over een volledige website? Het is namelijk zo dat als zij deze domeinnaam niet misbruiken je niet echt iets hebt om op te staan vrees ik. Heb een kameraad die al 5+ jaar een domeinnaam had en die ineens een advocaat over de vloer kreeg en met niet echt vriendelijke woorden zei dat hij het domein moest overdragen aan een bepaalde hotel keten. Gelukkig kende hij iemand bij DNS en die vertelde hem dat als hij de website niet gebruikte voor een gelijkaardige dienst (hotel in dit geval) dat ze geen voet hadden om op te staan. Hij gebruikte het enkel voor email adressen aan te maken als ik mij niet vergis, de site zelf was zo goed als leeg.

Ik wil maar zeggen dat het misschien niet zo logisch is als het lijkt om een domein terug te eisen of te blokkeren. Just my 2 cents.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Inderdaad, DNS.be handteert een "first come, first served" principe.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 mei 2010, 21:45
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

@Trojan: Gelieve geen onjuistheden te verkondigen. Ik krijg door je eerste bericht ook de indruk dat je niet goed weet wat domeinkaping is (duidelijke info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Domeinkaper)

Bollewolle heeft wel (ongeveer) gelijk.
Indien de website in kwestie enkel gebruikt om e-mailadressen aan te maken, dan kan het inderdaad zeer moeilijk worden om deze op te eisen.

Indien hij echter geregistreerd is met het doel om deze door te verkopen, commerciële activiteiten uit te oefenen (in hetzelfde vakgebied), om bezoekers te lokken om op advertenties te klikken of om bezoekers te forwarden naar een andere website... dan zal het waarschijnlijk wél lukken om de domeinnaam terug te eisen.

"First come, first served" principe zal hier NIET van toepassing op zijn.
Het feit dat je firma ouder is dan de registratie van de website zal ook een voordeel zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

@2flip: aangezien koekie nogal karig is met informatie geven over de precieze omstandigheden hebben wij er maar het raden naar. Het is dan ook maar de vraag in hoevere er sprake is van domeinkaping.

Het first come, first served principe geldt altijd. Het is pas achteraf dat iemand een domein kan betwisten omdat hij vindt (of denkt) dat hij er zelf recht op heeft

http://dns.be/nl/home.php?n=45.001

De domeinnaamregistratie gebeurt op basis van het algemeen principe "first come, first served" en houdt alsdusdanig geen enkel oordeel in over eventuele rechten die de aanvrager al dan niet zou hebben op een dergelijke domeinnaam, noch over de geschiktheid van de domeinnaam voor het beoogde doel. Het is de domeinnaamhouder zelf die de volledige verantwoordelijkheid draagt over het gebruik van de domeinnaam en de inhoud van de aan de domeinnaam gekoppelde website.

...

Het valt aan te raden om bij een domeinnaamgeschil tot een minnelijk akkoord te komen met de tegenpartij, door deze laatste aan te manen de domeinnaam over te dragen en dit vast te leggen in een schriftelijke overeenkomst. Mogelijk vraagt de domeinnaamhouder een bepaalde geldsom voor de overdracht van de domeinnaam. Dit kan erop wijzen dat de domeinnaam wederrechtelijk geregistreerd is, doch dit hangt af van de concrete omstandigheden. Het vragen van een geldsom voor de overdracht van de domeinnaam is alsdusdanig niet wederrechtelijk.
Op basis van de overdrachtovereenkomst kan een trade-procedure worden ingeleid door de registrar, gekozen door de overnemer.
Indien de huidige domeinnaamhouder echter pertinent weigert om over te gaan tot de minnelijke overdracht van de domeinnaam, kan men overwegen om procedurele maatregelen te treffen. In dat geval zijn twee verschillende procedures mogelijk, nl.:
Procedure op grond van de wet betreffende het wederrechtelijk registreren van domeinnamen 26 juni 2003.
De alternatieve procedure (Alternative Dispute Resolution of kortweg ADR-procedure) voor het Belgisch Centrum voor Arbitrage en Mediatie CEPINA.


Procedure wet 26 juni 2003: http://dns.be/nl/home.php?n=45.004
ADR: http://dns.be/nl/home.php?n=45.002

Een klacht vanwege een derde tegen de .be-domeinnaamhouder wordt door CEPINA in behandeling genomen op voorwaarde dat de klacht wordt ingediend overeenkomstig de vormvoorwaarden én na betaling van de procedurekosten a rato van 1620 EUR op rekening van CEPINA.
Om de overdracht van de domeinnaam te bekomen, moeten drie cumulatieve voorwaarden worden aangetoond:
- de domeinnaam van de domeinnaamhouder is identiek aan of vertoont grote gelijkenis met een merk, een handelsnaam, een maatschappelijke benaming of vennootschapsnaam, een geografische aanduiding, een persoonsnaam of een benaming van een geografische entiteit op dewelke de aanklager rechten heeft; en
- de domeinnaamhouder heeft geen rechten of legitieme belangen ten opzichte van de domeinnaam; en
- de domeinnaam van de domeinnaamhouder werd te kwader trouw geregistreerd of gebruikt

De vraag tot overdracht van de betrokken domeinnaam dient uiteraard uitdrukkelijk te worden opgenomen in de klacht.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik weet niet of de rechters intussen slimmer geworden zijn maar mijn ervaring is dat rechters alleen maar kijken naar geregistreerde handelsmerken. Dus tenzij je firmanaam ook geregistreerd is als erkend merk zal het enorm moeilijk worden om dit af te dwingen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je nog meer kans hebt bij de geschillencommissie van DNS omdat die wel voeling hebben met de materie.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Een onderneming is geen merk en kan je dan ook niet als een merk registreren. Je verkrijgt wel de rechten zoals met een merk door het gebruik van de handelsnaam.

Valt juridisch onder het handelsnaamrecht.

Ronduit belachelijk hoe sommigen hier afkomen met het "first come" principe. Je mag helemaal niet zomaar domeinen registreren. En al zeker niet wanneer het gaat om commercieel profijt als concurrent mét een website.

Iedereen die een domeinnaam registreert moet daar een goede reden voor hebben in geval het domein door iemand anders wordt geclaimd (die op zijn of har beurt natuurlijk ook een goede reden moet hebben om het te claimen).

In mijn geval sta ik 100% recht in m'n schoenen. Wel integendeel, als de firma volgende week het domein niet overdraagt, zal er schadevergoeding aan vast hangen. Vertel de zaak nog wel in detail, wanneer deze afgehandeld is.

Misschien komen ze tot inzicht en staan ze het domein af.

Alle 3 de voorwaarden worden overigens zonder enige twijfel ingevuld.

Om de overdracht van de domeinnaam te bekomen, moeten drie cumulatieve voorwaarden worden aangetoond:
- de domeinnaam van de domeinnaamhouder is identiek aan of vertoont grote gelijkenis met een merk, een handelsnaam, een maatschappelijke benaming of vennootschapsnaam, een geografische aanduiding, een persoonsnaam of een benaming van een geografische entiteit op dewelke de aanklager rechten heeft; en
- de domeinnaamhouder heeft geen rechten of legitieme belangen ten opzichte van de domeinnaam; en
- de domeinnaam van de domeinnaamhouder werd te kwader trouw geregistreerd of gebruikt
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

koekie schreef:Ronduit belachelijk hoe sommigen hier afkomen met het "first come" principe. Je mag helemaal niet zomaar domeinen registreren. En al zeker niet wanneer het gaat om commercieel profijt als concurrent mét een website.

Misschien snap je het zelf niet goed. Iedereen kan domeinnamen registreren zoveel hij wil met alle letters van het alfabet in een volgorde naar keuze. Pas als achteraf een bedrijf ziet dat deze domein te hard lijkt op de hunne kunnen ze zeggen dat deze inbreuk pleegt op gun handels- of merknaam.

Een mooi voorbeels is Microsoft vs. MikeRoweSoft.

In mijn geval sta ik 100% recht in m'n schoenen. Wel integendeel, als de firma volgende week het domein niet overdraagt, zal er schadevergoeding aan vast hangen. Vertel de zaak nog wel in detail, wanneer deze afgehandeld is.


Iedereen denkt trouwens dat ze 100% in hun schoenen staan, maar wat zegt uw advocaat daar over?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Dat ga ik niet aan jouw neus hangen. Dat is privé. Meer nog, ik ga niet verder in op het onderwerp. Ik laat jullie de uitslag wel weten. Kan alleen maar zeggen dat alles aan de voorwaarden voldoet opdat de tegenpartij het domein moet overdragen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Als het dan toch privé is ... houden zo, denk ik dan.
Als alle voorwaarden dan toch vervult zijn ... lijk je me toch nog met heel erg basisaangelegenheden te worstelen...
koekie schreef:Naar ik heb vernomen, gebeurt een domeinnaamoverdracht in eerste instantie door de overnemer? Deze vraagt aan een erkende registrant de overname van het domein aan. Waarna de eigenaar van het domein akkoord of niet akkoord gaat met de overdracht.

Juist?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

koekie schreef:In mijn geval sta ik 100% recht in m'n schoenen. Wel integendeel, als de firma volgende week het domein niet overdraagt, zal er schadevergoeding aan vast hangen. Vertel de zaak nog wel in detail, wanneer deze afgehandeld is.


Van één ding kan je alvast zeker zijn... het zal jou veel centjes kosten aan je advocaat, en of je succes gaat hebben is zeker niet gegarandeerd (ook al sta je 100% recht in je schoenen - ik spreek ook uit, hetzij niet persoonlijke, ervaring).
Electribe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 237
Lid geworden op: 02 jan 2011, 01:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 37 keer

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het hier over sportwear.be gaat, wat in feite niet meer is dan een concurrent van de OP. Aangezien dit een winkel van sportkledij (sportwear in het Engels) is, denk ik dat er weinig kans is om die domeinnaam te claimen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”