Ik wil hierbij een probleem uitleggen.
Eerst en vooral mijn PC-configuratie:
Processor: Intel Core2Quad Q8300, 2.5 GHz (1 fysieke processor, 4 werkeenheden)
RAM: 6 GB DDR3 1333 MHz
HDD: 2x Western Digital Caviar Green 1 TB 5400 RPM
GPU: Gigabyte Radeon HD5770 1 GB (76.8 GB/s bandwidth)
Veranderingen van originele onderdelen:
GPU: NVidia GeForce 220GT
HDD: Origineel 1 HD van 1 TB, nu 2 van 1 TB
Het eigenlijke probleem:
Ik heb deze computer sinds 8 januari 2010. In den beginne was deze optimaal, supersnel, en een plezier om mee te werken.
Na enkele maanden begon de computer telkens maar trager en trager te worden onder load (CPU & HDD load), zelfs voor het veranderen van de configuratie.
Uiteindelijk is het feit nu, dat telkens wanneer er ook maar iets van de HDD laadt, het mogen nog Windows' eigen bestanden zijn, of iets installeren, of zelfs gewoon Firefox die een hoop data moet laden, de pc onwerkbaar traag wordt. Soms blokkeert heel den boel hier zelfs tot wel een minuut lang. Terwijl ik dit aan het typen ben, ben ik een matige hoeveelheid data aan het binnen trekken, en de letters die ik nu typ verschijnen een halve seconde later pas op het scherm, iets wissen duurt een volledige seconde.
De harddisks zag ik als eerste oorzaak, aangezien deze vroeger makkelijk 60 MB/s verplaatsten, en nu met moeite nog 20 MB/s. Ik heb deze echter uitvoerig getest en geen fouten gevonden. Daarnaast heb ik ook nog tal van onderdelen getest, ik denk aan de processoren, het RAM, zelfs de beeldkaart (doesn't make any sense by the way, met zo'n PC-probleem). Niks gevonden, alles werkt naar behoren (wat verwachten we anders van een 15-maanden oude PC?)
Zelfs Windows 7 Ultimate heb ik een herinstallatie gegeven, en dat hielp ook niks. Ik heb verscheidene cleaning tools op de PC staan, zoals Malwarebytes', Spybot, Smart Defrag, en voer deze regelmatig uit, maar het verandert niets aan de situatie.
Ik moet wel zeggen dat ik 207 programma's op mijn PC heb staan, waaronder een 40-tal games (90% ervan in gebruik), 100 development-software (vooral extra BS van Microsoft die je uiteindelijk tóch nodig hebt om andere tools te kunnen draaien), 20 muziekontwikkeling-programma's en daarnaast nog enkele utilities.
Daarom wil ik aan jullie vragen of jullie mij andere suggesties kunnen geven, of het volgende bevestigen:
Het laatste waar ik aan dacht, was het feit dat de Radeon HD 5770 meer energie verbruikt, en die extra harde schijf ook nog. Dat zou kunnen betekenen dat de geleverde energie van de voeding niet meer voldoende is voor alle onderdelen. De maximale DC output is 250 Watt (kan niet geloven dat het zo weinig is..
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Wat ik me daarbij dan ook nog afvraag: beheert Windows 7 de energie echt zo slecht? Zou de PC niet gewoon moeten crashen bij een te weinig aan energie? Is zo'n vertraging van de PC mogelijk een rechtstreeks gevolg van power cuts naar de onderdelen?
Dank bij voorbaat.
EDIT: Waarom levert een PC-manufacturer een stomme 250W-voeding bij een mid to high-end computer, die dan ook nog de naam iXtreme meekrijgt? Zijn ze daar nu echt zo stom, of denken ze dat niemand zijn pc ooit 's wil upgraden?
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
EDIT2: en dan plaats ik het ook nog 's in het verkeerde subforum.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)