videokaart

Voor de gamers. Hier kan je met al je opmerkingen, vragen, problemen terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

kan iemand zeggen wat het beste is om te gamen
een videokaart met

open gl versie 3.2
of
open gl versie 4.1

is voor een familielid en hadden aan de volgende gedacht

http://tweakers.net/pricewatch/273719/s ... l#tab:info

http://www.salland.eu/product/981486/sa ... html?ref=9
Laatst gewijzigd door proximusboyke op 05 apr 2011, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

de openGL versie in se doet er niet zoveel toe.

Je eerste link werkt niet meer voor mij.

Je zou best wat review sites lezen om wat vergelijkende benchmarks te bekijken (www.anandtech.com bvb)

wat zijn de andere specificaties van de computer, want indien het een wat oudere computer is is het misschien zelfs niet mogelijk om de nieuwere grafische kaarten er in te steken, of is het logischer een goedkopere grafische kaart te pakken die qua performantie de CPU niet voorbijloopt.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

dat is in beide gevallen identiek dezelfde kaart, indien de specs op verschillende sites verschillende openGL versie support vermelden dan zal een van beide sites het fout op hebben.

ik volg de 3d kaarten niet zo nauw de laatste tijd, maar ik zie dat die kaart wel een goede middenmoot is:
http://www.anandtech.com/bench/GPU11/188

(Opgepast de CF suffix verwijst naar 2 van deze kaarten in tandem, het resultaat van een enkele 6950 zit iets lager in de charts)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

nee de eene is de gewone versie met open gl 4.1
de andere is de nieuw uitgekomen flex versie maar heeft maar 3.2 open gl
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hangt er vanaf wat voor Games je wil spelen hé. Als het vooral games op Windows is, dan word OpenGL niet gebruikt zelfs ... dan is het bijna 95% DirectX
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

boran_blok is correct: die OpenGL v3.2 specificatie ligt waarschijnlijk gewoon aan de oudere drivers die bij de kaart zitten. Nieuwere drivers hebben verbeteringen voor OpenCL en OpenGL v4.1 lijkt vooral gericht op betere compatibiliteit met OpenCL.

De kaarten moeten in principe hetzelfde aankunnen omdat ze op hetzelfde referentie-ontwerp gebaseerd zijn; iedere afwijking van dat ontwerp moet door AMD toegelaten worden en dat gaan ze niet doen voor de basis-functionaliteit. Die 'Flex' aanduiding is geen officiële naam maar gewoon eentje van Sapphire en lijkt te slaan op de aanwezige videoconnectors.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

is call of duty black ops
gta4
fifa 11

op windows pc
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

Dat zijn allemaal directX games, ik zou dus niet te veel naar opengl kijken. De laatste (is al even zo) tijd loopt de opengl api nogal achter op van directX. Het is wel aan het veranderen met al die nieuwe linux based os'en zoals android (lees meer intresse in cross gaming). belangrijke punten voor een grafische kaart : stream processors, snelheid geheugen ddr3,etc.., hoeveelheid geheugen (oa voor de resolutie en buffers) en goede drivers natuurlijk. Ik zou persoonlijk gewoon wat benchmarks bekijken van beide kaarten. Een beter kaart door design kan minder presteren als de driver niet goed meewerkt dus...
wamy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 okt 2010, 18:41
Locatie: Hulshout
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Ik zou gaan voor de HD6950 als je amd fan bent of de GTX560ti voor Nvidia.
Prijs verhouding gewijs is de HD 6950 met 1GB een beter keuze vind ik: hij is 10-15 procent goedkoper en slechts 5 procent trager dan de HD 6950 met 2GB geheugen.
Je kunt zelfs proberen je hd6950 te flashen naar een hd6970 (uitgschakelde shaders terug inschakelen) :wink:

http://tweakers.net/pricewatch/276516/p ... tab:prices
http://tweakers.net/pricewatch/275852/s ... pci-e.html
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Holy moly. slechts 15 euro duurder dan mijn 7,5 maanden geleden aangekochte HD5770 :eek:

Voor de rest, inderdaad, DirectX is het belangrijkste onderdeel in gaming qua software.. Nu geeft DirectX 11 mij wel niet echt de indruk revolutionair te zijn ten opzichte van 9c en 10.. is er nu echt zo'n groot verschil? Zo ja, waarom kunnen de meeste games dan niet eens Dx10 of 11 draaien? (Ik weet dat 10 en 11 voor resp. Vista en 7 zijn, maar dat mag toch geen beperking opleveren sinds de meeste games tegenwoordig multi-mode hebben?)

Qua hardware, tsja.. hoeveelheid geheugen lijkt mij ook niet zo belangrijk, eerder de verwerkingssnelheid van de unit.. hoeveel games zouden effectief 1.024 MB+ gebruiken? (behalve GTA IV natuurlijk, en dat draait dan nog rampzalig.. hier met HD5770 moet ik niet eens proberen het op optimal settings te spelen, terwijl andere games perfect draaien op high settings, zelfs Shift 2, zelfs Test Drive Unlimited 2. En er zit maar 1.024 MB op.)
To download or not to download, that's the question.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Zo ja, waarom kunnen de meeste games dan niet eens Dx10 of 11 draaien? (Ik weet dat 10 en 11 voor resp. Vista en 7 zijn, maar dat mag toch geen beperking opleveren sinds de meeste games tegenwoordig multi-mode hebben?)


De Xbox 360 kan maar DX9 aan. De meeste pc games tegenwoordig zijn ports, en de makers willen niet teveel moeite doen in port er moet quasi enkel input code aangepast worden indien ze van de XBox360 code komen. DX10 en DX11 toevoegen kost veeel meer geld.

Neem nu bijvoorbeeld Crysis, crysis 1 was van origine een PC game en had dus bijgevolg DX10, Crysis 2 is een console game en heeft DX9. Er komt wel een DX11 patch uit mogelijks, maar dont count on it.
Fireblade
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2008, 14:29
Locatie: Ninove
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Hah, ja, daarom staat er dus bij driekwart van de games een stomme Xbox 360 controller configuratie bij.. best jammer dat ze alleen maar porten, gezien een PC-unit zoveel meer potentieel heeft :|

Voor mijn part mogen ze die Xbox 360 zowiezo al een tijdje liquideren, ze beginnen hopeloos achter te zitten met hun hardware (de Wii, daar spreek ik niet over, da's voor klein mannen en hun babysitters :lol: )

! Nee, ik ben geen PS3-fanboy, ik heb ook een mid-end PC die druk bezet wordt ! :p
To download or not to download, that's the question.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

porten van de PS3 wordt vaak gewoonweg niet gedaan. de PC markt is te klein geworden om deze kost te verantwoorden.
Plaats reactie

Terug naar “Games”