Beste leden,
Sinds vorige week hebben we hier een VDSL2 aansluiting op onze ISDN-Twin lijn. Volgens de EDPnet helpdesk zitten we op een 16500kbit profiel, wat ook is terug te vinden in de modem. De modem staat in bridge, een zywall2 bouwt de PPPoe.
Nu haal ik maar 5.2Mb dl , de 1.8Mb ul en 39ms ping lijken dan weer normaal!? (speedtest.net op AMS)
Doe ik iets verkeert? Hoe bewijs ik mijn gelijk?
tia,
isphopper
VDSL2 traag op ISDN-2?
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Ten eerste kan je je gelijk niet bewijzen. Als edpnet ziet dat alles in orde is langs hun kant (synchro, max-bitrate, noise margin, ...) dan valt daar weinig aan te doen. Je kan hen altijd overtuigen om een nieuwe poort in de cantrale/rop te laten aansluiten, maar die kans is klein als ze geen zichtbare fouten zien.
Test je trouwens via wifi of lan kabel?
Test je trouwens via wifi of lan kabel?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dit heeft met ISDN niets te maken.isphopper schreef:De modem staat in bridge, een zywall2 bouwt de PPPoe.
Nu haal ik maar 5.2Mb dl , de 1.8Mb ul en 39ms ping lijken dan weer normaal!?
Zoals de vorige posters al schreven: testen rechtstreeks op de Sagem.
Het kan zijn dat jouw router (zywall2) de snelheid knijpt (breedbandmanagement van zywall wijst bepaalde bandbreedtes toe aan de gebruikers) ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bedankt voor jullie (snelle) hulp.
Vrijwel alles suggesties heb ik reeds geprobeerd. Sessie opbouw door de Sagem ->5Mb.
Ik test met een utp-kabel.
In de Zywall zie ik geen instel mogelijk van bandbreedtes...
Ik heb wel wat zitten knoeien om die Sagem in bridge te krijgen!? Aangezien die enkel voor inet wordt gebruikt (vast IP) heb ik enkel vlan10 aan. Bij de interfaces staan lan-bridge en wan-pppoe aan en deze laatste staat in bridge mode. Is dit juist?
Door die modem in bridge te zetten krijg ik die nu ook niet meer te zien van op het subnet...is dit op te lossen?
Tia, again!
Vrijwel alles suggesties heb ik reeds geprobeerd. Sessie opbouw door de Sagem ->5Mb.
Ik test met een utp-kabel.
In de Zywall zie ik geen instel mogelijk van bandbreedtes...
Ik heb wel wat zitten knoeien om die Sagem in bridge te krijgen!? Aangezien die enkel voor inet wordt gebruikt (vast IP) heb ik enkel vlan10 aan. Bij de interfaces staan lan-bridge en wan-pppoe aan en deze laatste staat in bridge mode. Is dit juist?
Door die modem in bridge te zetten krijg ik die nu ook niet meer te zien van op het subnet...is dit op te lossen?
Tia, again!
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Sjeus, om effe off-topic te gaan. Hoe verwacht ge dat andere mensen (helpdesk en technieker) uw problemen gaan oplossen als ge zelf aan de instellingen hebt liggen prutsen en een niet standaar opstelling gebruikt?
Reset eerst eens de sagem/bbox2 en probeer dan nog eens met een lan kabel rechtstreeks. Als het dan nog niet helpt mag je eens terug bellen naar de helpdesk.
Het is nogal logisch dat ge uw sagem niet te zien krijgt vanop pc's die aan uw zywall hangen. De modem zit totaal niet op hetzelfde netwerk als uw router, ge krijgt dan een dubbele NAT. Als uw zywall de pppoe sessie start is deze zich totaal niet bewust van alle apparatuur die er voor hangt (andere routers, switches en modems).
Reset eerst eens de sagem/bbox2 en probeer dan nog eens met een lan kabel rechtstreeks. Als het dan nog niet helpt mag je eens terug bellen naar de helpdesk.
Het is nogal logisch dat ge uw sagem niet te zien krijgt vanop pc's die aan uw zywall hangen. De modem zit totaal niet op hetzelfde netwerk als uw router, ge krijgt dan een dubbele NAT. Als uw zywall de pppoe sessie start is deze zich totaal niet bewust van alle apparatuur die er voor hangt (andere routers, switches en modems).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Begrijp wel niet dat het zo lang duurde voor je het probleem hebt gevonden.isphopper schreef:Daarjuist het probleem gevonden!
De Zywall2 heeft maar een max. throughput van 12Mbit --> 6 up en 6 down.
Het is al twee dagen dat we (in koor) zeggen dat je de zyxell er van tussen moest halen om te testen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Ja lach maar...
Toch was ik er van overtuigd dat ik de speedtest had gelopen alvorens ik de modem in bridge zette en de zywall2 aansloot.
Die lage throughput is een nieuw gegeven voor mij. (was dus geen optie)
Heel lang heb ik er niet achter moeten zoeken...het inplannen (netwerk moet down) was moeilijker.
Mag ik nog een vraagje stellen?
Is het mogelijk de zywall2 enkel te gebruiken voor de VPN-tunnel? Dus het andere verkeer niet langs de wan van de Zywall2 laten lopen?
Thx
Toch was ik er van overtuigd dat ik de speedtest had gelopen alvorens ik de modem in bridge zette en de zywall2 aansloot.
Die lage throughput is een nieuw gegeven voor mij. (was dus geen optie)
Heel lang heb ik er niet achter moeten zoeken...het inplannen (netwerk moet down) was moeilijker.
Mag ik nog een vraagje stellen?
Is het mogelijk de zywall2 enkel te gebruiken voor de VPN-tunnel? Dus het andere verkeer niet langs de wan van de Zywall2 laten lopen?
Thx
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
En hoeveel verwacht je daar van, je kan amper 6 megabit routeren, dus met encryptie eehm nog slechter vrees ik
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
VPN's doen soms ook aan compressie. Daarmee haal ik veel hogere speedtest's dan fysisch mogelijk met mijn modem. Nu zal het speedtest verkeer wel gemakkelijker te comprimeren zijn dan andere data, maar de overhead van de encryptie haal je er misschien toch terug uit.