DSCP Win7 applicatie en QoS D-link

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

setup:
  • D-link Dir-655
  • SPA3102 ATA
  • Win7 PC met voip soft phone
  • andere PC's

Gisteren is de elektriciteit uitgevallen en kreeg mijn ATA een ander IP-adres toegewezen. Resultaat QoS rule klopte niet meer. Mijn broer was aan het downloaden en ik wou bellen. Dit was bijna niet doenbaar. Gekraak / geruis , latency,... Nochtans staat "Automatic Classification" aan in de Dir-655.

Nu een vast IP adres toegewezen aan de ATA en dit adres prioriteit 1 gegeven in de D-link. Hoewel ik hier en daar lees dat "prioriteit 1" niet mag. Bij mij werkt het toch zo. Nu downloaden en bellen zonder problemen.

De prioriteit in de D-link is in te stellen van 1-255. Nu zou ik de softphone op de PC ook voorang willen geven. In Win7 kun je aan applicaties een DSCP (6bit)waarde toekennen. Lopende van 0-63. Hoe moet ik alles instellen? Hoe gaat de Dir-655 dit afhandelen? Het rare is dat de D-link gebruik maakt van een rage van 1-255 en win7 een DSCP waarde van 0-63.

Ik krijg er geen vat op. Overal waar ik lees is de DSCP waarde instelbaar van 0-63 en niet van 1-255. De diffservbyte is wel 8 bit maar ,...

Bedankt
Tom
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

DSCP is dan ook maar een onderdeel van het diffserv gedeelte uit de IP header. De waarde is inderdaad 0-64. De 'standaardwaarde' die de meeste vendors gebruiken voor VOIP is 42. Je zou eigenlijk op je ATA zelf moeten kunnen taggen. Je kan natuurlijk ook een voice VLAN aanleggen :)
Afbeelding
TomVH
Pro Member
Pro Member

Hmmm Vlan. Dat ken ik niet. Zal ik eens moeten opzoeken.

Ok diffserv bestaat uit 8 bits waarvan 6 voor de DSCP. Jusit? Ok op de D-link dir-655 kan je de prioriteit instellen van 0-255 = 8 bits. Als ik 1 instel krijgt voip bij mij voorang. Dus die 1-255 range van D-link is dus niet die Diffserv byte. Anders zou er bij mij gewoon 00000 staan voor de DSCP bits,...

Ik ken daar niets van maar ik heb hier en daar al eens wat zitten lezen,...

Iemand wel een idee wat die 1-255 instelling is van de D-link. En kan de Dir-655 eigenlijk overweg met de DSCP IP header?
TomVH
Pro Member
Pro Member

Sub Zero schreef:Je zou eigenlijk op je ATA zelf moeten kunnen taggen.
Dit is niet mogelijk. Ik moet de prioriteit kunnen instellen op een router. Is mogelijk op de d-link
Sub Zero schreef:Je kan natuurlijk ook een voice VLAN aanleggen :)
En dit zou als voordeel bieden dat?

Tom
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Een Voice VLAN zou als voordeel hebben dat je geen VOIP verkeer meer moet filteren of afzonderlijk met DSCP/diffserv waardes moet gaan foeffelen. Je kan dan alles wat uit die VLAN komt prioriteit geven aangezien daar toch alleen VOIP verkeer leeft. Maar 't zou ons te ver van de discussie brengen aangezien je apparatuur dit waarschijnlijk toch niet ondersteunt.
Afbeelding
TomVH
Pro Member
Pro Member

Hmmm. Ik heb een uur aan de telefoon gehangen met de helpdesk van D-link en ze konden mij geen antwoord geven.

Ik heb gisteren eens de DSCP waarde van een win7 apllicatie (jumblo softphone) ingesteld op 46. Het bleek met wireshark netwerksniffer niet te werken. Na wat zoeken moest ik nog een register key wijzigen/aanmaken. Nadien werd de DSCP waarde meegestuurd met de door jumblo verstuurde IP-pakketten. En Ja hoor het werkt. Je mag je verbinding volledig om zeep helpen door torrents te downloaden met µTorrent en tergelijk surfen en downloaden met rapidshare. Jumblo en de ATA blijven hun werk doen. Ik weet niet hoe de DIR-655 omgaat met die DSCP-IP-Headers maar het blijkt te werken.

Als je echter de data stream gaat volgen in de Dir-655 blijft de prioriteit op 128 staat en toch wekt het.

Ik ga dit weekend nog eens wat testen met bittorrent in combinatie met surfen en bellen en etc. Ik heb gelezen dat bittorent de gootste problemen zou veroorzaken met QoS. Ik post dan wel mijn bevindingen. Misschien heeft er iemand iets aan

Het zou leuk zijn hé:
Bellen, downloaden en internetten over een 5M/500k lijntje en dit zonder vertragingen bij het internetten en bellen (ATA + softphone).

Tom
TomVH
Pro Member
Pro Member

blijkbaar werken "thuis routers" niet met DSCP waarden. Mijn downloads worden niet geknepen als ik aan het bellen ben met de softphone met meegestuurde DSCP waarden.

De enige manier is dus te werken met QoS prioriteits regels in de router. Als je dan gaat bellen zie je duidelijk dat je torrents gaan dalen in snelheid. Je moet wat gaan experimenteren om te weten wat de beste instellingen zijn. Als je de prioriteit te hoog zet dan wordt de upload (rechtstreeks gekoppeld aan download) volledig toegeknepen.
  • De poorten van de softphone en het IP adress van da ATA hebben bij mij prioriteit 50 en 51
  • poorten 0-1023 van alle ip-adressen krijgen prioriteit 100
  • Al de rest krijgt standaard prioriteit 128
Tom
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”