setup:
- D-link Dir-655
- SPA3102 ATA
- Win7 PC met voip soft phone
- andere PC's
Gisteren is de elektriciteit uitgevallen en kreeg mijn ATA een ander IP-adres toegewezen. Resultaat QoS rule klopte niet meer. Mijn broer was aan het downloaden en ik wou bellen. Dit was bijna niet doenbaar. Gekraak / geruis , latency,... Nochtans staat "Automatic Classification" aan in de Dir-655.
Nu een vast IP adres toegewezen aan de ATA en dit adres prioriteit 1 gegeven in de D-link. Hoewel ik hier en daar lees dat "prioriteit 1" niet mag. Bij mij werkt het toch zo. Nu downloaden en bellen zonder problemen.
De prioriteit in de D-link is in te stellen van 1-255. Nu zou ik de softphone op de PC ook voorang willen geven. In Win7 kun je aan applicaties een DSCP (6bit)waarde toekennen. Lopende van 0-63. Hoe moet ik alles instellen? Hoe gaat de Dir-655 dit afhandelen? Het rare is dat de D-link gebruik maakt van een rage van 1-255 en win7 een DSCP waarde van 0-63.
Ik krijg er geen vat op. Overal waar ik lees is de DSCP waarde instelbaar van 0-63 en niet van 1-255. De diffservbyte is wel 8 bit maar ,...
Bedankt
Tom