Mijn huispc wou sinds vorige week niet meer vlot opstarten. Bij het drukken op de aanknop op het front 'blaasde' de voeding eventjes, zag je nog net het begin van de pré-bios (of hoe noem je die fase ...) op het scherm (zonder dat je echt in de bios kon geraken) om vervolgens volledig uit te vallen. In tijd blijft de pc dus maar een 3 tal seconden aan.
Als je dit proces zo'n heel aantal keer herhaalde dan was er al eens een gewone doorstart bij (en bleef de pc dan normaal werken eens hij opgestart was).
Gisteren lukte dit helemaal niet meer, het 'blazen' is er ook niet meer bij. Ram eens uit- en weer ingestoken, geen verschil.
Ik dacht, dat is de voeding. Voeding uitgehaald en meegenomen. In de pc winkel zegt men dat de voeding 'ok' is ... 'En bijgevolg dat het het moederbord is'.
En dat ik dus de hele pc zou moeten binnen steken voor vervanging mb (met alle negatieve gevolgen erbij: prijs, herinstall os en software).
Kunnen de hardwarefreaks hier zich vinden in deze diagnose ?
voeding of moederbord defect ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 66 keer
Weet niet of het relevant is :
- pc staat altijd op, 's nachts gaan slapen
- 's morgens, pc staat constant op te starten, zonder beeld, telkens de koelers op aan het springen
- pc is afgezet, wou totaal niet meer opstarten, je zag ook die ledjes op het mb niet meer aangaan
- voeding kapot? nieuwe voeding gekocht, geen oplossing
- cmos batterij eruitgehaald en kortsluiting gemaakt
- start op : message dat het mb door overvoltage problemen terug naar fabrieksinstelling was gegaan
- die voltage problemen, oorzaak of gevolg van op en afslaande voeding?
- pc staat altijd op, 's nachts gaan slapen
- 's morgens, pc staat constant op te starten, zonder beeld, telkens de koelers op aan het springen
- pc is afgezet, wou totaal niet meer opstarten, je zag ook die ledjes op het mb niet meer aangaan
- voeding kapot? nieuwe voeding gekocht, geen oplossing
- cmos batterij eruitgehaald en kortsluiting gemaakt
- start op : message dat het mb door overvoltage problemen terug naar fabrieksinstelling was gegaan
- die voltage problemen, oorzaak of gevolg van op en afslaande voeding?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Al eens gekeken of de condensators bol staan op je mobo ?
Dit is meestal de oorzaak bij veelgebruikte/oude mobo's
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Dit is meestal de oorzaak bij veelgebruikte/oude mobo's
http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
- Koerskemel
- Plus Member
- Bedankt: 1 keer
Heb over een paar jaar ook zoiets meegemaakt met een fujitsu siemens desktop. De fans draaiden aan 100% en hij zat in een reboot loop waar hij niet verder geraakte dan het bios beginscherm. Na tientallen reboots startte hij dan uiteindelijk toch op. Eenmaal in windows, fucntioneerden de usb poorten niet zoals het hoorde. Er stond 1 condensator bol op het moederbord, dat uiteindelijk vervangen is onder garantie.
Ik zou zeggen, koop zelf een nieuw moederbord, dit gaat je veel goedkoper uitkomen. Windows herinstalleren is misschien nog niet eens nodig en zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
Ik zou zeggen, koop zelf een nieuw moederbord, dit gaat je veel goedkoper uitkomen. Windows herinstalleren is misschien nog niet eens nodig en zo moeilijk is dat nu ook weer niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Het lag niet aan de voeding, na alle onderdelen losgekoppeld te hebben en weer aangesloten was het opstart/uitval probleem van de baan. Ik heb wel opnieuw windows moeten installeren.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1