VDSL Home

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

EDPnet start met het aanbieden van internet via het gloednieuwe VDSL2-netwerk van Belgacom. Het aanbod is er in twee versies: voor particuliere en professionele gebruikers. EDPnet duikt fors onder de prijszetting van Dommel, dat eerder VDSL2 wist aan te bieden.

EDPnet levert de maximale snelheid nl. 18 megabit per seconde in download en 1,2 megabit in upload. Inbegrepen is 100 GB volume, een .be-domeinnaam met 1 GB dataverkeer en ongelimiteerde mailboxen onder fair use policy. Extra datavolume kost 1 euro per gigabyte. Maandelijks betaalt de klant hiervoor 34,95 euro (exclusief vaste lijn of raw copper). De klant betaalt een eenmalige activatiekost van vijftig euro.

http://burnthattree.wordpress.com/2009/ ... den-vdsl2/
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Lord Utopia schreef:EDPnet start met het aanbieden van internet via het gloednieuwe VDSL2-netwerk van Belgacom. Het aanbod is er in twee versies: voor particuliere en professionele gebruikers. EDPnet duikt fors onder de prijszetting van Dommel, dat eerder VDSL2 wist aan te bieden.

EDPnet levert de maximale snelheid nl. 18 megabit per seconde in download en 1,2 megabit in upload. Inbegrepen is 100 GB volume, een .be-domeinnaam met 1 GB dataverkeer en ongelimiteerde mailboxen onder fair use policy. Extra datavolume kost 1 euro per gigabyte. Maandelijks betaalt de klant hiervoor 34,95 euro (exclusief vaste lijn of raw copper). De klant betaalt een eenmalige activatiekost van vijftig euro.

http://burnthattree.wordpress.com/2009/ ... den-vdsl2/


Heeft iemand misschien een idee wanneer de verkoop start?
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

En de modem ?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:En de modem ?

Verplichte aankoop Sagem-modem (blijkbaar een verplichting van het BIPT).
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Ik hoop dat het nachtsurfen behouden blijft, anders is 100 GB waarschijnlijk voor sommigen een beetje aan de krappe kant (zeker met extra trafiek aan 1 euro/GB).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Yup, van 2 tot 8 uur.
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Lord Utopia schreef:Yup, van 2 tot 8 uur.

Dat zou goed nieuws zijn.

Ik heb deze info wel nergens teruggevonden, dus hoop ik dat je gelijk hebt (niet dat ik daar aan zou durven twijfelen).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

Lord Utopia schreef:http://www.speed.be/newsletters/lettre_info_1848.asp?p_link_id=1848

Bedankt!

Toch vreemd dat EDPnet een press-release doet ("reclame voert") terwijl er op hun eigen website niets over terug te vinden is, laat staan dat je je al kan inschrijven als klant.

Ik vermoed dat ze zo toch een aantal "impuls" aankopen aan hun neus zien voorbijgaan.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Jan_B schreef:
Lord Utopia schreef:http://www.speed.be/newsletters/lettre_info_1848.asp?p_link_id=1848

Bedankt!

Toch vreemd dat EDPnet een press-release doet ("reclame voert") terwijl er op hun eigen website niets over terug te vinden is, laat staan dat je je al kan inschrijven als klant.

Ik vermoed dat ze zo toch een aantal "impuls" aankopen aan hun neus zien voorbijgaan.

No problem. En inderdaad, daar lijkt het wel een beetje op. Ofwel doen ze zoals Telenet soms doet, een soft-release ofzoiets. Geleidelijk aan vrijgeven, niet direct hard lanceren.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Bij Speed.be lees ik dat je niet verplicht bent om een nieuwe Sagem modem bij hun aan te schaffen indien je over een Belgacom bbox2 beschikt.
Leuk detail wel.
Everything that has a beginning has an end.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Als dat waar is, ben ik wel serieus afgeript bij Dommel (net BBOX2 op de kop getikt voor 20€)... Soit, voor zij die nog twijfelden: dit lijkt me wel een erg sterk aanbod!
ooh. shiny.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb toch liever geen limiet (lees 500GB/maand en 12u lang nachtsurfen) dan een limiet van 100GB maand+er zijn nog nieuwsservers bij dommel(retentie 425dagen) aan 39€ maand.Anders neem je toch gewoon Generation internet ipv EDPnet (29€maand).
(ook al had ik vorige maand maar 40GB verbruik).
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ik deel dat sentiment.

Een pro-abo aan bijna 80€ exclu dat qua volume niet eens in de buurt komt van een 50€ abo. (minus static IP neem ik aan)

Een home user abo dat bij de rechtstreekse concurrent enkel goedkoper is als je met het gegeven datavolume (100Gg) ruim voldoende hebt.

En bovendien kan je bij BGC voor *betere* voorwaarden (29€ eerste jaar, wat trager, maar gratis modem en géén activatiekost als je een beetje weet te onderhandelen of een beetje overweg kan met google ...) krijgen voor een bijna identieke formule minus "12 ipv 18". Maar of dat 12x5€ in het eerste jaar + meerprijs van "EEN" Vdsl2 modem + 50€ activatie verantwoorden kan als daarboven de beperking van een onveranderde datalimiet van de 6mpbs ADSL abo's zit (en EDP's nogal beperkte nachtsurfen zie ik nu niet als saving grace) ... Ik mis misschien ergens iets, maar qua aanbod vind ik dat eerder matig.

Ik heb rustig af zitten wachten op wat er zich bij EDP roert, maar EDP valt voor mij nu af : het wordt ofwel BGC ofwel Dommel. Beide hebben abo's die specifiek sterke punten hebben (BGC prijs -als je wat rommelt-, Dommel datavolume). Edp is tussen deze twee uitersten voor mij persoonlijk een "vis noch vlees" aanbod; niet slecht, maar ook niet meer als dat.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Kan je een originele Sagem modem gebruiken of moet het zo een b-box-2 geval zijn met (lekke) Belgacom firmware?
Lee
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 dec 2005, 15:46

meon schreef:
Uzzi schreef:En de modem ?

Verplichte aankoop Sagem-modem (blijkbaar een verplichting van het BIPT).


BIPT heeft hier blijkbaar niet lang geleden een intressant documentje over gepubliceerd.

Het gedeelte over TR-069 is ook wel intressant, gezien de vermoedelijke inbraken in B-box2 modems niet zo lang geleden.
MJ
Pro Member
Pro Member
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mei 2005, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 15 keer

Interessant aanbod, maar voor mij hoeft het niet als je geen vrije keuze hebt in hardware, dan hou ik het voorlopig nog bij mijn ADSL2+ lijntje...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

MJ schreef:Interessant aanbod, maar voor mij hoeft het niet als je geen vrije keuze hebt in hardware, dan hou ik het voorlopig nog bij mijn ADSL2+ lijntje...


Volgens het document komt die vrije keuze er wel ooit. Maar BIPT kennende zal dat nog wel een decennia duren...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb ADSL2 bij EDPnet. Mocht de behoefte zich ooit voordoen om een VDSL aansluiting te nemen, dan ga ik in elk geval voor de nieuwe Fritz!Box. Op dit moment nog niet beschikbaar maar op onderstaande url vind je veel info. Ik heb nu ook een Fritz!Box 7170.

http://www.avm.de/en/press/announcement ... 09_02.php3
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Zoals al een aantal keer aangehaald, zijn enkel de B-Box2 en de Sagem 3464 (eigenlijk tweelingbroers) toegelaten op het VDSL2 netwerk. Die Fritz!Box zal je dus niet kunnen gebruiken.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

kaween schreef:Ik deel dat sentiment.
En bovendien kan je bij BGC voor *betere* voorwaarden (29€ eerste jaar, wat trager, maar gratis modem en géén activatiekost als je een beetje weet te onderhandelen of een beetje overweg kan met google ...)


Over welk abo/formule spreek je hier ?
Ofwel ben ik blind, ofwel kijk ik erover op de site van BGC
proximusboy
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 06 apr 2004, 11:18

hij zal over generation spreken
nokia e71 smile 110 + mobile internet + agent
nokia 6120C belgacom happy time one
nokia 3500 TMF
nokia 3120 classic base mania
toshiba p300-18M + vista ultimate + office 2007
toshiba Qosmio X300-14F VDSL2 internet generation + happy time on + belgacom tv
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nou nou, en wat zou Europa hier van zeggen? Nog maar eens de rangen sluiten voor andere merken en de klant het eigen merk opdringen. Monopolies moeten afgeschaft worden (telecom, energie...) staat iedereen luidop de roepen. En dan worden we met nog meer monopolies geconfronteerd. Getuige hiervan de beslissing om slechts 2 merken modems toe te laten op een VDSL netwerk. Het zou leuk worden mochten we deze redenering beginnen doortrekken naar, zeg maar, interne netwerken. U heeft een Ethernet netwerk meneer? Tja, dan mag u alleen maar printers van merk X en Y gebruiken. Als u andere merken printers wil gaan gebruiken dan moet u maar overstappen op Token Ring of een ander soort netwerk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat er maar één modem wordt toegelaten heeft zo zijn redenen. En dat heeft niets te maken met het monopolie.
johnny2020
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 okt 2002, 10:44

Vandaag een mail gestuurd naar Edpnet om te vragen of we verplicht zijn om de modem bij hun te kopen.

Code: Selecteer alles

Beste

Verwacht wordt dat we deze week nog VDSL Home en VDSL Office bestelbaar maken op onze site.

U zal niet verplicht zijn de VDSL2 modem aan te schaffen via EDPnet. EDPnet zal een Sagem VDSL router (splitter inbegrepen) aanbieden.

Activatie zal voor VDSL Home inderdaad 50€ incl. BTW bedragen voor zowel bestaande als nieuwe klanten.

Steeds tot uw dienst
desolation
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2009, 00:59

Ik vind het duur, punt.
Bij zo een snelle verbinding hoort geen limiet van 100GB, en zeker niet als extra volume zo walgelijk veel extra kost. De inbegrepen newsbin is ook maar 10GB, dus die is ook bijna te verwaarlozen. En dan is het "nachtsurfen" ook maar 6uur per dag.
500GB limiet + evenveel bandbreedte nieuwsserver, dat zou er meer op lijken.
desolation
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2009, 00:59

Mja kijk, vroeger was de extra limiet ook nog aan redelijke prijzen (20ct per gb), en dan met ADSL Home werd het ineens 400% duurder. Desnoods bieden ze ook een abo aan voor 50EUR met pak 250-300GB limiet, maar dit is gewoon te belachelijk voor woorden inhom. Hoge snelheid + geen limiet ... das gewoon onbruikbaar

Toen ik EDPNet nam waren ze nog vooruitstrevend, een hoge limiet gekoppeld aan lage prijzen. Nu vind ik het er eerlijk gezegd triest gesteld met het aanbod.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dan is Belgacom Generation Internet inderdaad veel interessanter. Vooral omdat je blijkbaar bij EDPNet ook nog eens een vaste lijn moet bijtellen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het is eigenlijk aan de producenten van andere VDSL2 modems om dit aan te klagen.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

De beperking in modems is dus wel door het BIPT opgelegd he :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
desolation
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2009, 00:59

VOiD schreef:Dan is Belgacom Generation Internet inderdaad veel interessanter. Vooral omdat je blijkbaar bij EDPNet ook nog eens een vaste lijn moet bijtellen.


Daar zit je dus nog steeds vast aan 100GB/maand, een hard limit die imho niet navenhand de bandbreedte is. Geef ons tenminste de optie om aan een eerlijke prijs meer volume af te kopen of een zwaarder abonnement te nemen, maar nu is het gewoon 1 pakket waar iedereen maar blij mee moet zijn
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

gr4vity schreef:De beperking in modems is dus wel door het BIPT opgelegd he :)

Dat weet ik, maar dat is gebaseerd op tests van Belgacom en dus zouden andere fabrikanten ook de kans moeten krijgen om aan dezelfde certificeringsvoorwaarden te voldoen.
johnny2020
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 okt 2002, 10:44

Is nu bestelbaar op de site!

Net besteld en vandaag mijn bbox2 aangekregen die ik op ebay heb gekocht voor 36€. :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Persbericht vandaag in de bus:
EDPNET LANCEERT TWEE NIEUWE VDSL-ABONNEMENTEN.

In een vorig bericht maakten we al melding van de uitbreiding van het EDPnet-aanbod met 2 nieuwe VDSL-abonnementen. Beide abonnementen zijn vanaf vandaag online te bestellen.

VDSL Home is het abonnement voor de thuisgebruiker. Klanten kunnen tot 100 GB trafiek per maand verbruiken. Bovendien biedt het VDSL Home abonnement een gratis .be domeinnaam met 1000 MB webruimte en een ongelimiteerd aantal mailboxen. De prijs voor VDSL Home met dynamisch IP-adres is €34,95 per maand, incl. BTW.

Voor de professionele gebruiker is er VDSL Office. Wie kiest voor dit abonnement betaalt daarvoor maandelijks €79,95 per maand, excl. BTW. Het abonnement met vast IP-adres omvat een maandelijkse trafiek van 200 GB, een gratis .be domeinnaam met 1000 MB webruimte en ook weer een onbeperkt aantal mailboxen.

Ongelimiteerde trafiek

Net als bij de bestaande ADSL Office-variant, kunnen klanten bij hun VDSL Office opteren voor een Business Package of Business Packages Pro.

Naast activatie van het abonnement op een vrij koperpaar, een garantie op herstelling van het gemeld probleem en extra IP-adressen, komt daar de optie ongelimiteerde trafiek bij. De prijs voor beide 'packages': €20 of €50 per maand ,excl. BTW.

Onderstaande tabel toont de details van beide nieuwe abonnementen.
edpnet_vdsl.PNG
(18.45 KiB) 1063 keer gedownload
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

meon schreef:Persbericht vandaag in de bus:
EDPNET LANCEERT TWEE NIEUWE VDSL-ABONNEMENTEN.

In een vorig bericht maakten we al melding van de uitbreiding van het EDPnet-aanbod met 2 nieuwe VDSL-abonnementen. Beide abonnementen zijn vanaf vandaag online te bestellen.

VDSL Home is het abonnement voor de thuisgebruiker. Klanten kunnen tot 100 GB trafiek per maand verbruiken. Bovendien biedt het VDSL Home abonnement een gratis .be domeinnaam met 1000 MB webruimte en een ongelimiteerd aantal mailboxen. De prijs voor VDSL Home met dynamisch IP-adres is €34,95 per maand, incl. BTW.

Voor de professionele gebruiker is er VDSL Office. Wie kiest voor dit abonnement betaalt daarvoor maandelijks €79,95 per maand, excl. BTW. Het abonnement met vast IP-adres omvat een maandelijkse trafiek van 200 GB, een gratis .be domeinnaam met 1000 MB webruimte en ook weer een onbeperkt aantal mailboxen.

Ongelimiteerde trafiek
et voila,even duur als dommel voor onbeperkte traffiek.
Net als bij de bestaande ADSL Office-variant, kunnen klanten bij hun VDSL Office opteren voor een Business Package of Business Packages Pro.

Naast activatie van het abonnement op een vrij koperpaar, een garantie op herstelling van het gemeld probleem en extra IP-adressen, komt daar de optie ongelimiteerde trafiek bij. De prijs voor beide 'packages': €20 of €50 per maand ,excl. BTW.

Onderstaande tabel toont de details van beide nieuwe abonnementen.
edpnet_vdsl.PNG
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

silencer schreef:Net als bij de bestaande ADSL Office-variant, kunnen klanten bij hun VDSL Office opteren voor een Business Package of Business Packages Pro.

Naast activatie van het abonnement op een vrij koperpaar, een garantie op herstelling van het gemeld probleem en extra IP-adressen, komt daar de optie ongelimiteerde trafiek bij. De prijs voor beide 'packages': €20 of €50 per maand ,excl. BTW.

Onderstaande tabel toont de details van beide nieuwe abonnementen.


Geen idee waarom silencer gewoon de post quote en niets bijpost. Wat mij nog meer opviel was het volgende

De prijs voor beide 'packages': €20 of €50 per maand ,excl. BTW.


€ 20 * 2 = 40 euro
€ 50 - € 40 = 10 euro

Dus als je 2 pakketten neemt moet je meer betalen dan als 2 maal 1 neemt ofzo? Tricky wat zou ik doen :p

Dus als je in principe eerst maar 1 pakket neemt en dan het 2de pakket bijbesteld zit je 10euro goedkoper?
Afbeelding
desolation
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 jan 2009, 00:59

Tof, maar ik heb totaal geen fixed IP nodig ...
Als ze nu eens zo een unlimited pakket zouden aanbieden ook voor particuliere connecties zou veel mooier zijn, dan kost het u tenminste geen 120EUR per maand ...
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Jammer genoeg heb je nog minstens 10€ per maand aan je broek voor een koperlijn die je niet gebruikt en die al lang is afgeschreven...
ogy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 28 aug 2006, 20:55
Bedankt: 3 keer

Raw Copper aan €12,95 per maand :-(
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”