Telenet Wireless AP - Windows filesharing

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
grollie
Starter
Starter
Provider

Hallo,

De installatie is als volgt:
* Telenet modem
- switch
- aan switch hangt wireless AP (geen router) waarmee laptop verbinding maakt
- er hangt een normale pc aan de switch.
De pc's krijgen een extern IP adres.

Is het mogelijk windows filesharing te gebruiken met deze opstelling? (Vista)

alvast bedankt
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Neen, je hebt geen router dus ook geen NAT.
Geen NAT betekent dat beide computers een extern (WAN) IP adres krijgen.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

En Telenet blokkeert de nodige poorten tegenwoordig (Belgacom en vrijwel alle andere providers ook).
Via VPN kan het dus wél.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Dit werkt in vista.

2 voorbeelden:

windows + r -> \\naam_van_server_hier -> als je een server hebt
windows + r -> \\naam_van_de_pc_hier\localdata -> op deze pc heb ik dan een mapje localdata staan waar ik aan kan.

juist even mijn laptop genomen met vista en ik kan dit ook. (WiFi via wireless acces point)

//Edit: woops geen router waar je WAP is aanverboden = geen filesharing :oops:
Afbeelding
grollie
Starter
Starter
Provider

Bedankt voor jullie antwoorden!
Dus maw een router nodig.
Wel vreemd dat de standaard opstelling van telenet dit niet toelaat.

Misschien tegenwoordig weer wel, want toen ik gisteren bij men ouders de nieuwe installatie v telenet bekeek (vorige week geinstalleerd), werkte de wireless wel met NAT (want pc had 192.168... adres). Geen 'bekabelde' pc daar, dus of die ook achter NAT zitten weet ik niet.

greets
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Je Access Point kan misschien wel NAT aan maar je wired computer krijgt nog steeds een public (WAN) IP adres want die is via de switch verbonden met de modem, dus geen NAT.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Astralon schreef:Je Access Point kan misschien wel NAT aan
En dan is het dus geen AP maar een router.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Klopt maar aan de routing functionaliteit heeft hij weinig :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Astralon schreef:Neen, je hebt geen router dus ook geen NAT.
Geen NAT betekent dat beide computers een extern (WAN) IP adres krijgen.
Het is inderdaad zo dat beide computers een extern IP krijgen. Maar ik heb altijd gehoord dat een Telelentmodem die meerdere IP adressen uitdeelt, deze intern over de modem kunnen comminiceren.
In dit geval zou het wel eens kunnen dat filesharing mogelijk is.
Voorwaarde blijkt wel te zijn dat beide IP adressen uit hetzelfde subnet komen (dat is niet altijd gegarandeerd)
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Ik heb zelfde opstelling: kabelmodem -> dlink switch -> dlink wifi ap
2 laptops staan via Wifi op de ap, 2 pc's via kabel op de switch.

Alle pc's krijgen een extern ip adres, maar toch kan ik aan alle shares die erop staan, aan printers, extern bureaublad ed.

Denk dus wel dat het eerder aan een instelling ligt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

philippe.deleye schreef:Maar ik heb altijd gehoord dat een Telelentmodem die meerdere IP adressen uitdeelt, deze intern over de modem kunnen comminiceren. In dit geval zou het wel eens kunnen dat filesharing mogelijk is.
Voorwaarde blijkt wel te zijn dat beide IP adressen uit hetzelfde subnet komen (dat is niet altijd gegarandeerd)
Inderdaad, maar het grootste probleem is dat je nooit weet wat de andere PC z'n IP-adres is (je moet dit telkens gaan controleren). Het meest eenvoudige is dan ook gewoon een wireless router te kopen, en dan ben je meteen van deze ellende verlost.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer
Provider

Ik weet niet zeker als dit mogelijk is, maar kan je geen tweede non routable ip aan beide toestellen koppelen en filesharing via die route sturen (advanced options bij tcp/ip settings)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

crapiecorn schreef:Ik weet niet zeker als dit mogelijk is, maar kan je geen tweede non routable ip aan beide toestellen koppelen en filesharing via die route sturen (advanced options bij tcp/ip settings)?
Windows kan standaard geen combinatie van DHCP en static IP doen (althans niet via de GUI, misschien dat het anders wel lukt, geen idee eigenlijk).
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb even moeten zoeken maar het is mogelijk : http://www.ditii.com/2007/02/19/both-dh ... same-time/
(heb het zelf nog niet getest)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

crapiecorn schreef:Ik heb even moeten zoeken maar het is mogelijk : http://www.ditii.com/2007/02/19/both-dh ... same-time/
URL vraagt user/password ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

r2504 schreef: Inderdaad, maar het grootste probleem is dat je nooit weet wat de andere PC z'n IP-adres is (je moet dit telkens gaan controleren).
Zelfs met een eigen router en interne adressen kunnen je PC's verschillende adressen krijgen van je DHCP server. Dit vindt ik nu nie echt een probleem. Je connecteert toch via de computernaam (\\Pc_van_jan\share ...)

Een zeer oud truukje is het gebruik van een volledig in de vergeethoek geraakte netwerk protocol: NETBUI.
Als je op beide PC's NETBUI als protocol toevoegt, en je file- en printsharing linkt met het NETBUI protokol, dan gaan je 2 PC's, die met de switch verbonden zijn, mekaar perfect vinden ... zelfs als ze in een verschillend IP range zitten...
Van buitenaf zullen ze niet zichtbaar zijn, als je file- en printsharing niet bindt met TCP/IP ...
[zo deed ik het in de beginjaren van Telenet, lijkt al eeuwen geleden ...]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

philippe.deleye schreef:..
Geen drank en vrouwen daar in Warsaw? :?
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Provider

Limburg schreef:
Wie zegt dat deze man niet getrouwd is ;)
Afbeelding
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
crapiecorn schreef:Ik heb even moeten zoeken maar het is mogelijk : http://www.ditii.com/2007/02/19/both-dh ... same-time/
URL vraagt user/password ?
Normaal gezien niet
Setting the connection to obtain the DHCP provided IP: To setup the connection in order to automatically obtain the IP address from the DHCP, you need to right click on the Local Area Connection and to select Properties. Under the General tab go to Internet protocol (TCP/IP) and select properties.

The options “Obtain IP address automatically” and “Obtain DNS server addresses automatically” must be selected. Under the next tab, “Alternate Configuration”, “Automatic private IP address” must be also selected. With these settings you ensure that your computer obtains the IP address from the DHCP server.

Adding more static IP addresses: Next step consists in the operation of adding another static IP addresses (not provided by the DHCP server). Because from Windows there is no option to offer you the freedom to add more IP addresses that can be used in the same time, we need to do a little trick editing the registry.

Open the registry editor (Go to Start > Run and type Regedit) and look for the following path:

HKEY_LOCAL_MACHINE>SYSTEM>CurrentControlSet>Services>Tcpip>Parameters>Interfaces

Here you will find a key look like this: {BDF058FE-237C-402A-ABAB-8DEB342026BC}. It is the one that represents the NIC card. You need to look for the one representing your own network card.

Once you found it, select it and in the right panel, look for IPAddress key. Double click on it and you will get the Edit Multi-String window with a value of 0.0.0.0. Under this value, just add your static IP. You can add one, two or more IP addresses according to your needs.

In the same right panel, look for the SubnetMask key. This key needs to be edited in the same way we did with the key above.

Now close the Registry editor and disable the network connection by right clicking on the tray icon. Re-enable the connection again and you are done.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Je hebt toch het ip adres niet nodig om een share te benaderen?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

The Conquer schreef:Je hebt toch het ip adres niet nodig om een share te benaderen?
Niet perse (als Wins en/of DNS werkt en/of uw host file is ingevuld)).
Maar met bovenstaande procedure kan je via DHCP een adres verkrijgen van Telenet en tegelijkertijd een 2de vast instellen.

Dankzij dat vaste adres kan je alsnog met een omweg een lokaal netwerk opzetten.

Omslachtig is het zeker, maar het kan wel ja.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Toch blijf ik erbij dat het ergens een instelling op router en/of pc's moet zijn.
Bij mij werkt het prima en zonder problemen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

philippe.deleye schreef:Zelfs met een eigen router en interne adressen kunnen je PC's verschillende adressen krijgen van je DHCP server. Dit vindt ik nu nie echt een probleem. Je connecteert toch via de computernaam (\\Pc_van_jan\share ...)
Inderdaad... maar een computer kan enkel de andere computer z'n naam weten als broadcasts perfect werken, en indien je beide PC's bij Telenet in een ander subnet terecht komen heb ik m'n twijfels of dit wel zal lukken. Zonder een fixed IP-adres kan je de naam ook niet in je hosts tabel zetten.
philippe.deleye schreef:Een zeer oud truukje is het gebruik van een volledig in de vergeethoek geraakte netwerk protocol: NETBUI.
Inderdaad... maar da's enkel voor filesharing een oplossing/work around... er zijn genoeg andere dingen (audio/video streaming bv) die niet over NetBUI gaan.

Moest een wireless router nu honderden euro's kosten dan kan ik begrijpen dat je naar workarounds zoekt, maar als je al deze ellende kan oplossen voor 50 euro (en nog een reeks extra voordelen krijgt) dan lijkt de keuze mij eenvoudig.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Lap, 'k heb het ook zitten.
Deze morgen kreeg een van de pc's een ip adres in een andere range. Resultaat: niet meer te bereiken.

Dus een telefoontje naar de helpdesk. Heel simpel antwoord van Telenet: 'Wij kunnen niet garanderen dat je steeds een ip adres in dezelfde range krijgt'.
Ik daarop: 'ik betaal toch voor een abbo met 4 pc's?'. Zij: 'Ja, ze kunnen alle 4 online, dus geen probleem'.
Als je een eigen netwerk wil hebben moet je maar een router kopen...

Nu heb ik mijn oude speedtouch geflashed en aangesloten. Ik kan ermee surfen maar krijg nog steeds een extern ip adres van de dhcp in de kabelmodem.
Hoe moet ik dit configureren?
320i
Elite Poster
Elite Poster
Provider

The Conquer schreef:Lap, 'k heb het ook zitten.
Deze morgen kreeg een van de pc's een ip adres in een andere range. Resultaat: niet meer te bereiken.

Dus een telefoontje naar de helpdesk. Heel simpel antwoord van Telenet: 'Wij kunnen niet garanderen dat je steeds een ip adres in dezelfde range krijgt'.
Ik daarop: 'ik betaal toch voor een abbo met 4 pc's?'. Zij: 'Ja, ze kunnen alle 4 online, dus geen probleem'.
Als je een eigen netwerk wil hebben moet je maar een router kopen...

Nu heb ik mijn oude speedtouch geflashed en aangesloten. Ik kan ermee surfen maar krijg nog steeds een extern ip adres van de dhcp in de kabelmodem.
Hoe moet ik dit configureren?
Als je die oude ST hebt geflashed, staat dan toevallig de optie uitgevinkt om de DHCP server uit te schakelen (in de modem dus)?
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Maakt geen verschil uit of DHCP enabled staat of niet. Ik krijg toch telkens een ipadres van Telenet.

Wel tof dat je ook hier support komt geven :beerchug:
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Nu even, na enkele uren uitgestaan te hebben, die pc weer opgestart en nu krijgt hij een ip adres beginnent met 81 net als mijn andere pc's. Nu werkt alles weer...

Kunnen ze nu niet er gewoon voor zorgen dat klanten die betalen voor 4 pc's die dan ook in dezelfde range terecht komen?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Netwerken zonder privaat netwerk te gebruiken, het zal altijd prutsen blijven.

En ip adressen krijg je ad random toegedeeld dus liggen vaak in verschillende ranges. Beste is daarom simpel routerke te gebruiken. Die dingen vind je tegenwoordig al voor zo'n €30.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Ik heb er nu m'n oude Speedtouch 706 tussengezet maar slaag er niet in om die goed te configureren...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Limburg schreef:
Drank en vrouwen genoeg hier in Warsaw :roll:
....maar dat neemt niet weg dat ik daarna ook nog wat tijd maak voor Userbase :-D
Philippe.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

r2504 schreef: Moest een wireless router nu honderden euro's kosten dan kan ik begrijpen dat je naar workarounds zoekt, maar als je al deze ellende kan oplossen voor 50 euro (en nog een reeks extra voordelen krijgt) dan lijkt de keuze mij eenvoudig.
Je hebt 100% gelijk. Zonder router is het altijd prutsen, zoals TomG ook zei ...
Alleen de OP vroeg of hij filesharing kon doen met zijn opstelling (switch achter Telenet modem) ...
Het antwoord is duidelijk "JA" mits .... je aangesloten PC's toevallig in dezelfde IP range zitten, wat Telenet niet garandeert.
The Conquer schreef:Lap, 'k heb het ook zitten.
Wat dus de bovengenoemde bewering nog eens bevestigt ...
Wie het tegendeel beweerde (zie vorige posts) hebben dus niet het correcte antwoord gegeven ;)
Philippe.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Zou http://www.ibood.com/be/nl/product_list ... apparaten/ een goede router zijn hiervoor?
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Je kan hier ook gewoon een tweedehands routerke kopen in de te koop sectie, voor 15 €of zo...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Maar deze Belkin heeft wel N als wifi overdrachtsnelheid en gigabit ethernet poorten. Dat zou het toch een stuk sneller moeten maken om data te kopieren tss pc's?
Ook de mogelijkheid om er een hd aan te hangen vind ik wel interessant...
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:
Provider

The Conquer schreef:Maar deze Belkin heeft wel N als wifi overdrachtsnelheid en gigabit ethernet poorten. Dat zou het toch een stuk sneller moeten maken om data te kopieren tss pc's?
Ook de mogelijkheid om er een hd aan te hangen vind ik wel interessant...
Die "HD" aanhangen is dan wel maar tegen maximaal USB 1.1 snelheid op deze router ... :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Waar haal je die informatie?
Heb de manual gedownload van Belkin en vind nergens een specifikatie. Enige wat ik vind is dat je tot 4 USB devices kan aansluiten en dat FAT, FAT32 en NTFS ondersteund worden.
Het zou me straf lijken om tot 4 HD op USB 1.1 te zetten...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Provider

The Conquer schreef:Je hebt toch het ip adres niet nodig om een share te benaderen?
hoe vinden jullie elkaar dan? als ik vragen mag ?
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

\\computernaam\share
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

The Conquer schreef:Maar deze Belkin heeft wel N als wifi overdrachtsnelheid en gigabit ethernet poorten. Dat zou het toch een stuk sneller moeten maken om data te kopieren tss pc's?
Ja, mits beide PC's dan ook over wireless N of Gigabit beschikken.
The Conquer
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Dat is zo :)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”