GSM Traceren in Aula

Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

heyla,

Ik heb een vriendin die in een hoge school zit. Nu hebben ze één van de eerste lessen hun gsm nummer moeten/mogen noteren op een contact formulier.

Verleden week zei die leraar plots: probeer het niet van te sms'en in mijn les, want ik kan toch zien wie hier actief is met zijn gsm.

Mijn vraag is dus, kan deze man zien als je een sms verstuurd/ontvangt alsook het gsm nummer vanwaar het eigenlijk verstuurd/ontvangt?

Persoonlijk denk ik dat die leraar bluft en hij dit niet kan doen (waar ik eventueel wel in geloof is dat zo'n apparaat wel bestaat maar dat dit niet zomaar in de handel te verkrijgen is, en dan nog niet over de aankoopprijs gesproken...)

Groeten
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik weet dat er aan sommige uniefs/hogescholen en op sommige locaties GSM-stoorzenders zijn (enkel noodnummers kunnen dan).
Maar die gaan volgens mij zeker niet afluisteren (dat mogen ze ook niet).

Hij bedoelde waarschijnlijk gewoon dat zijn arendsogen het wel zouden zien als iemand onder de tafels zou zitten te sms'en ;)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

MacE501 schreef:http://adroit.co.uk/go/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=34


Ok, ik had wel verwacht dat zoiets zou bestaan, maar zou je daar dan weldegelijk het gsm nummer mee kunnen aflezen ergens? daar twijfel ik eigenlijk wel aan.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

NuKeM schreef:Ik weet dat er aan sommige uniefs/hogescholen en op sommige locaties GSM-stoorzenders zijn (enkel noodnummers kunnen dan).
Maar die gaan volgens mij zeker niet afluisteren (dat mogen ze ook niet).

Hij bedoelde waarschijnlijk gewoon dat zijn arendsogen het wel zouden zien als iemand onder de tafels zou zitten te sms'en ;)


van stoorzendrs had ik ook al gehoord, nu, dit stoort dus gewoon het signaal, maar daar kan je niets vanuit aflezen ofzo he :)

Ik denk ook eerder dat het de leerlingen wat "bang" wil maken dat ze goed moeten opletten in zijn les :P
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Ik vind niet meteen de links, maar trust me, er zijn toestelletjes die vanop afstand perfect je gsm kunnen "uitlezen"... Of die prof dat effectief in bezit heeft, durf ik te betwijfelen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Argon schreef:Mijn vraag is dus, kan deze man zien als je een sms verstuurd/ontvangt alsook het gsm nummer vanwaar het eigenlijk verstuurd/ontvangt?


Absoluut niet... de apparatuur om GSM verkeer uit te lezen kost miljoenen en is trouwens verboden in Belgie.

NuKeM schreef:Ik weet dat er aan sommige uniefs/hogescholen en op sommige locaties GSM-stoorzenders zijn (enkel noodnummers kunnen dan).


Stoorzenders blokkeren alles (hoe zou een zender trouwens moeten weten welk nummer jij vormt ?)... ook noodnummers en zijn in Belgie trouwens verboden.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Niet mogelijk... wat met de massa's iphones en smartphones die constant data sturen/ontvangen?

De enige mogelijke verklaring is dat meneer de docent/prof een hoorapparaat of een plaat in zijn schedel heeft. In dit geval kan hij wel merken als er gsm activiteit is. Maar dat lijkt mij niet echt reëel. Hij kan dan trouwens nog niet weten wie het net is (en zou zelf constant hoofdpijn hebben als hij zelf een gsm heeft).

Die docent heeft daar feitelijk ook niets op te zeggen, enkel indien dit zo in het school reglement staat valt dat onder "huisregels". Maar die discussie is eindeloos, dus niet over beginnen ;)

r2504 schreef:Stoorzenders blokkeren alles (hoe zou een zender trouwens moeten weten welk nummer jij vormt ?)... ook noodnummers en zijn in Belgie trouwens verboden.


Verboden betwijfel ik toch... ik heb namelijk nooit voldoende ontvangst om te bellen in de cinema. De bioscopen waar ik ga zijn Euroscoop Genk en Kinepolis Hasselt. Nooit bij nagedacht of andere hier ook last van hebben, maar bij mij vind ik het wel typerend (vooral omdat ik eenmaal buiten de zaal volledige ontvangst heb).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Stoorzenders blokkeren alles (hoe zou een zender trouwens moeten weten welk nummer jij vormt ?)... ook noodnummers en zijn in Belgie trouwens verboden.

Ook op privé terrein (als het stoorsignaal effectief daar binnen blijft)?
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ze zijn echt wel verboden.

Zoals gezegd storen dergelijke zenders niet selectief maar gewoon alles, en dus ook noodnummers. En dat mag niet

Kinepolis wou met een dergelijk experiment starten maar zijn terug gefloten geweest wegens niet wettelijk.

Dat je geen ontvangst hebt in een Kinepolis kan misschien verklaard worden door de massieve betonnen constructie en hoge hoeveelheid kabels en zo die door het gebouw lopen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NuKeM schreef:Ook op privé terrein (als het stoorsignaal effectief daar binnen blijft)?


Inderdaad... voor iedere "zender" (met uitzondering van specifieke toepassingen zoals wireless ed.) heb je een vergunning nodig in Belgie, ook al is het bereik beperkt tot privé terrein (men zal Kinepolis trouwens ook niet aanzien als privé terrein).
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Wat ik wel al gehoord heb is dat de encryptie van een sms bericht niet al te ingewikkeld is en dat dit minder moeilijk te kraken is dan een geëncrypteerde mail ofzo.

Bij ons in de aula is het gebouw zo danig goed geisoleerd dat er amper stralen binnenkomen (gsm noch wifi)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

reyntjensw schreef:Wat ik wel al gehoord heb is dat de encryptie van een sms bericht niet al te ingewikkeld is en dat dit minder moeilijk te kraken is dan een geëncrypteerde mail ofzo.


GSM verkeer is niet geencrypteerd in Belgie (en zelfs Europa denk ik).

Het is gewoon de kunst het te ontvangen, en de stream te decoderen (maar die apparatuur kost veel centjes).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

NuKeM schreef:
r2504 schreef:Stoorzenders blokkeren alles (hoe zou een zender trouwens moeten weten welk nummer jij vormt ?)... ook noodnummers en zijn in Belgie trouwens verboden.

Ook op privé terrein (als het stoorsignaal effectief daar binnen blijft)?


Yup, VERBOTEN :wink:
Het is namelijk een zender, en daar is wetgeving over. (Een tijdje terug ging het over hulpdiensten die de radioontvangst zouden storen zodat de sirenes gehoord zouden worden. Vermits dit ook met een zender in de ziekenwagen zou werken is hiervoor een zendvergunning nodig.. en CDspelers hebben er geen last van.)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nu ben ik aan het twijfelen... wat als het voornamelijk ontvangers zijn? (ja die moeten ook zenden, maar kom).
Stel dat in een lokaal een antenne staat die zich aan de GSM-toestellen zal opdringen als dominant (krachtigste signaal) en op die manier alles kan blokkeren (enkel noodoproepen).
Ik denk dat ik dit systeem hier al heb gezien (heb eigenlijk niet gekeken of er dan nog 'Proximus' op mijn gsm stond of niet, maar kom, dat kan ook in de sim-kaart staan dacht ik).
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

NuKeM schreef:Nu ben ik aan het twijfelen... wat als het voornamelijk ontvangers zijn? (ja die moeten ook zenden, maar kom).


Eenvoudig toch "Die moeten ook zenden" dus moet er een vergunning zijn. En die krijg je niet zo maar.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik meen mij te herinneren dat de wet vrij soepel geworden is. Anders zouden MP3 to FM zenders voor in de auto of thuis ook niet, zouden walki talkies tot 3KM niet vrij verhandeld mogen worden en zou de A variant van WiFi ook niet mogen.

Het heeft natuurlijk wel met frequentie en width van de band te maken.

Nu we botsen sowieso tegen een ander probleem aan, en dat is dat het mogelijk moet blijven om noodnummers te bellen (waarom kan je anders naar 112 bellen zonder SIM).

In theorie moet het mogelijk zijn om gesprekken te herleiden, maar in de praktijk zou dit betekenen dat de plaatser van de zender altijd de dader word bij prank calls.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

gr4vity schreef:Ik meen mij te herinneren dat de wet vrij soepel geworden is. Anders zouden MP3 to FM zenders voor in de auto of thuis ook niet, zouden walki talkies tot 3KM niet vrij verhandeld mogen worden en zou de A variant van WiFi ook niet mogen.


Die zaken zijn "type approved" en vergunningsvrij voor de gebruiker. Het toestel zelf moet dan aan bepaalde voorwaarden voldoen en mag niet aangepast worden. Of je een toestel voor GSM frequenties goedgekeurd gaat krijgen is zeer de vraag.

<OT>
Die 3Km mag je met een kilo of 2 zout nemen, behalve in volledig vrije omgeving ofte "line of sight"
</OT>
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

gr4vity schreef:Anders zouden MP3 to FM zenders voor in de auto of thuis ook niet


Die zijn dan vermoedelijk ook illegaal in Belgie.

gr4vity schreef: zouden walki talkies tot 3KM niet vrij verhandeld mogen worden


Dit zijn PMR's... de moderne CB... en voldoet aan normen dus.

gr4vity schreef:en zou de A variant van WiFi ook niet mogen.


Wat is daar het probleem mee ?

gr4vity schreef:In theorie moet het mogelijk zijn om gesprekken te herleiden, maar in de praktijk zou dit betekenen dat de plaatser van de zender altijd de dader word bij prank calls.


Dat zou dan een soort proxy moeten zijn... technologie bestaat (dergelijke plaatst men bijvoorbeeld op Werchter) maar is enorm duur, en moet aan een vergunning voldoen (die enkel in het bezit is van de GSM providers zelf).
tequila
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 22 jan 2008, 18:10

r2504 schreef:
gr4vity schreef:Anders zouden MP3 to FM zenders voor in de auto of thuis ook niet


Die zijn dan vermoedelijk ook illegaal in Belgie.


Ik dacht inderdaad ooit gelezen te hebben dat die illegaal zijn in België. Ik denk echter wel niet dat die moeilijk te krijgen zijn.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

on4bam schreef:Het is namelijk een zender, en daar is wetgeving over. (Een tijdje terug ging het over hulpdiensten die de radioontvangst zouden storen zodat de sirenes gehoord zouden worden. Vermits dit ook met een zender in de ziekenwagen zou werken is hiervoor een zendvergunning nodig.. en CDspelers hebben er geen last van.)


In Nederland zijn daar tests op geweest maar in België is dat nooit doorgebroken. Zelfs in nl gebruiken ze het niet meer. Ook logisch aangezien die 'zender' op bepaalde frequenties van de sel amp inwerkt(waardoor de rest van uw signaal niet meer selectief is en onderdrukt wordt). En aangezien het dan alleen werkt op da radio en niet de cd/mp3 of even wat andere speler , lijkt het idee nogal dom. Zeker omdat het die mensen zijn die de sirene niet horen :p.

2g/3g netwerken zijn ook maar datanetwerken die ook werken met bepaalde protocollen dus idd , als je het kan demoduleren kan je het 'kraken' of 'afluisteren'. Theoretisch valt het nog te doen als er geen encryptie opstaat :p. Maar ook al zou die prof dat kunnen , maakt het toch niet uit? Het is tegen de wet dus hij kan het nooit als bewijs gebruiken :p. Laat hem maar doen zou ik zeggen

:roll:

@gr4vity: dat zijn zenders op publieke frequenties en daar mag je een bepaald min op zenden zonder vergunning zoals op de 2.4Ghz (wifi) waar je tot 100mW mag gaan. En wil je meer of op bepaalde publieke freqs moet je een radio ammateur examen gaan afleggen in Brussel :p.
Gebruikersavatar
Wlf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2006, 19:53

2g en 3g netwerken gebruiken beiden encryptie.
De encryptie van 2g netwerken is wel al gebroken door enkele onderzoekers.

http://www.gsm-security.net/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wlf schreef:2g en 3g netwerken gebruiken beiden encryptie.


Ze "kunnen" encryptie hebben... voor zover ik weet staat deze in Belgie (en veel andere landen) gewoon uit... vadertje staat wil namelijk maar al te graag mee luisteren.
Gebruikersavatar
Wlf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2006, 19:53

De encryptie is tussen de gsm en de gsm-mast zodat gesprekken niet afgeluisterd kunnen worden door gewoon het signaal te ontvangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Wlf schreef:De encryptie is tussen de gsm en de gsm-mast zodat gesprekken niet afgeluisterd kunnen worden door gewoon het signaal te ontvangen.


I know... maar deze staat uit !
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

r2504 schreef:
Wlf schreef:De encryptie is tussen de gsm en de gsm-mast zodat gesprekken niet afgeluisterd kunnen worden door gewoon het signaal te ontvangen.


I know... maar deze staat uit !


De encryptie die in België en europa gebruikt wordt is het "64bit A5/1-encryptieprotocol"
Het doorbreken van de versleuteling is momenteel een uiterst kostbare en moeizame zaak,
ook al is het encryptie protocol al meer dan 10 jaar oud.
Het afluisteren van een niet geëncrypteerd gsm gesprek is zeer eenvoudig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

redman5087 schreef:De encryptie die in België en europa gebruikt wordt is het "64bit A5/1-encryptieprotocol"


Bedoel je daar mee dat je 100% zeker weet dat ze toch aanstaat ?

redman5087 schreef:Het afluisteren van een niet geëncrypteerd gsm gesprek is zeer eenvoudig.


Mits de juiste apparatuur... het is geen gewoon ontvangertje hé.
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

NuKeM schreef:Nu ben ik aan het twijfelen... wat als het voornamelijk ontvangers zijn? (ja die moeten ook zenden, maar kom).
Stel dat in een lokaal een antenne staat die zich aan de GSM-toestellen zal opdringen als dominant (krachtigste signaal) en op die manier alles kan blokkeren (enkel noodoproepen).
Ik denk dat ik dit systeem hier al heb gezien (heb eigenlijk niet gekeken of er dan nog 'Proximus' op mijn gsm stond of niet, maar kom, dat kan ook in de sim-kaart staan dacht ik).


Daar zit wel wat in ... bij ons op't werk heeft Proximus bijvoorbeeld een zogenaamde binnen antenne geplaatst omdat we bijna geen ontvangst hadden door de bouwstructuur.

In theorie zou je daar dus idd op kunnen opvragen welke GSM's er verbonden zijn en dus bijgevolg verkeer veroorzaken van/naar buiten.

Ik betwijfel echter of een school daar toegang tot zou krijgen, en als dat wel het geval is dan lijkt mij dat een SERIEUZE inbreuk op de privacy.
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

r2504 schreef:
redman5087 schreef:De encryptie die in België en europa gebruikt wordt is het "64bit A5/1-encryptieprotocol"


Bedoel je daar mee dat je 100% zeker weet dat ze toch aanstaat ?


A5/0 of geen encryptie wordt volgens mij niet gebruikt in west-europa.
Die zijn alleen voor landen die gesanctioneerd zijn door de VN.
Er zijn inderdaad geruchten op het internet dat ze in sommige west europese landen met A5/0 werken maar daar geloof ik niets van.
Gebruikersavatar
monopolie
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 07 okt 2008, 15:42

Hoe zit dat op scholen? Mag je daar een gsm in de klas aanstaan hebben? Of mag je helemaal geen gsm op school mee hebben? Of enkel gebruiken tijdens de pauzes?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

monopolie schreef:Hoe zit dat op scholen? Mag je daar een gsm in de klas aanstaan hebben? Of mag je helemaal geen gsm op school mee hebben? Of enkel gebruiken tijdens de pauzes?
Hangt af van het reglement van je school.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Sven.VdS
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 26 mar 2004, 20:01
Locatie: Holsbeek
Bedankt: 1 keer

School dient om te leren niet om te SMS'en en met GSM's te spelen :roll:

Tijdens de speeltijd, OK, maar daarnaast vind ik dat die dingen volledig uit moeten staan ...
Central heating is for sissies ... if you're cold it's because you don't have enough computers running.
Afbeelding
Afbeelding
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Die docent schudt dus maar gewoon wat uit zijn mouw. In iedere school heb je wel een paar van die gefrustreerde ADHD gevallen.
Corleone
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:02

Sven.VdS schreef:School dient om te leren niet om te SMS'en en met GSM's te spelen :roll:

Tijdens de speeltijd, OK, maar daarnaast vind ik dat die dingen volledig uit moeten staan ...



lol , strever zouden wij vroeger tegen u gezegd hebben :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Corleone schreef:
Sven.VdS schreef:School dient om te leren niet om te SMS'en en met GSM's te spelen :roll:

Tijdens de speeltijd, OK, maar daarnaast vind ik dat die dingen volledig uit moeten staan ...



lol , strever zouden wij vroeger tegen u gezegd hebben :roll:


Iemand die het nog steeds niet begrepen heeft, zeggen wij nu tegen u :wink:
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”