tv signaal doorsturen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
matx5
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik ben mijn kamer een beetje aan het herinrichten met een zeteltje enzo,.. Maar nu zou ik daar ook graag tv kunnen kijken. Ik heb hier een oude laptop liggen met een tv-tuner kaartje en wou daar eigenlijk een mediacenter van maken waaraan dan een 22" widescreen of dergelijke zou komen.
Nu is er een probleem om het tv signaal boven te krijgen aangezien de enige aansluiting beneden in de woonkamer is. Het is dus onmogelijk om een kabel te trekken tot boven. Ik heb ook al gekeken naar van die toestelletjes die het signaal draadloos verzenden, maar ik vrees dat deze niet ver genoeg gaan raken qua bereik aangezien er een plafond en een 4- tal muren tussen zitten. Er is wel wifi door het hele huis, maar ik kan niet direct iets vinden dat het tv signaal met wifi kan verzenden.
We hebben geen digitale tv, het signaal komt binnen door een coax kabel die in de dvd speler geplugged is en dan van hier naar de tv gaat.
Het is belangrijk dat ik zelf de kanalen kan kiezen en dus niet gewoon mee moet kunnen kijken met datgene er beneden opstaat.
Hebben jullie suggesties voor zowel het tv-signaal als misschien opmerkingen over mijn plan met die oude laptop? :)

alvast bedankt,

matx5
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Met MediaPortal (TV Server) kan je een TV signaal doorsturen via het netwerk (je netwerkkabel).

De opstelling is hiervoor als volgt:
1) TV Server (= laptop/pc waarin je TV kaart zit)
=> Hierop installeer je de MediaPortal software als TV server

2) TV Clients (= laptop/pc) verbonden via het netwerk (wifi, stroomadapter, kabel)
=> Hierop installer je enkel MediaPortal (als client)

Informatie over dit alles, vind je hier terug.

Een paar opmerkingen hierbij:
1) Ik gebruik zelf dit systeem voor DVB-T (= gratis ontvangst van TV1 + Canvas via DVB-T antenne en bijhorende DVB-T TV kaart) en dat werkt perfect.
2) Of dit ook goed werkt met een analoge TV kaart (jouw kaart) weet ik niet. Daarvoor zul je eens op het forum van MediaPortal moeten rondzoeken. De TV kaarten die ondersteund worden, staan hier
3) Let er wel op als je een signaal via het ethernet verstuurd, je de server pc niet te zwaar belast, alsook je netwerk. Dit kan dan voor hick-ups zorgen in je beeld.
4) Via dit model, moet de server PC altijd aanliggen. De client PC's leg je aan, wanneer je dit zelf wilt. Als de Server PC niet aanligt, kan de client pc geen TV signaal doorgestuurd krijgen. Maar dit lijkt me ergens de evidentie zelve :wink:

Er zijn misschien voor jou nog andere en beter manieren ?

Dit is alvast wat ik zelf gebruik... :-)
matx5
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor de reply, ik ben er gisteren een hele dag mee bezig geweest, maar ik heb mijn tv-tuner kaart niet aan de praat gekregen met MediaPortal, maar dit was wel een beetje te verwachten aangezien het een goedkope medion kaart is.
Ik ben dus nog steeds op zoek naar een manier om het tv-signaal boven te krijgen, ik was aant het denken aan het tv signaal verzenden over het stroomnet zoals het met internet al kan, maar blijkbaar bestaat dit niet. Nog iemand suggesties?
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

kan je niet gewoon coax trekken ergens waar het niet zo opvalt? Misschien langst de buitenmuren omhoog ofzo, als je het achter een regenpijp ofzo omhoog laat gaan, dan zie je het zelfs nog niet.

Andere oplossingen zijn er wel maar zijn onnodig duur

[EDIT] als je niet vanuit de woonkamer een coax kunt trekken tot boven, dan kan je eventueel als je een kruipkelder hebt waar de coax het huis binnenkomt, om daar dan een aftakking te maken. Had ik in ons huis vroeger ook gedaan
matx5
Plus Member
Plus Member

Dat is niet zo'n slecht plan aangezien de kruipruimte zich ongeveer onder mijn kamer bevindt. Is dat moeilijk zo'n coax kabel aftakken? En hoe heb je die kabel boven terug het huis binnen gekregen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

matx5 schreef:Is dat moeilijk zo'n coax kabel aftakken?
Echt aftakken in de klassieke zin met een T-stukje is niet echt aangeraden... best is de extra coax aan te sluiten op de NIU (dit is een soort filter/versterker die TN normaal plaatst, en waarop 4 TV-uitgangen voorzien zijn) van Telenet.
matx5 schreef:En hoe heb je die kabel boven terug het huis binnen gekregen?
Gaatje boren zeker :-D
matx5
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
Echt aftakken in de klassieke zin met een T-stukje is niet echt aangeraden... best is de extra coax aan te sluiten op de NIU (dit is een soort filter/versterker die TN normaal plaatst, en waarop 4 TV-uitgangen voorzien zijn) van Telenet.
Ik ben vandaag een bezoekje aan de kruipruimte gaan brengen. Daar ligt gewoon een kabel met zo'n uitgang:
Afbeelding
Waar dan een aandere kabel op aangesloten is, die naar de woonkamer loopt. Er was niets van filter/versterker te zien (wij hebben/hadden integan dus ik weet niet of die normaal zo'n dingen plaatsten), maar misschien kan ik deze er dan beter zelf eerst tussen plaatsen?

matx5 schreef:En hoe heb je die kabel boven terug het huis binnen gekregen?
r2504 schreef: Gaatje boren zeker :-D
Ok, domme vraag :D
misterjo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Je hebt volgens mij ook draadloze toepassingen hiervoor. Heb dat toch al een paar keer tegengekomen.

bijvoorbeeld:
http://www.marmitek.be/nl/catalogus/pro ... roduct=301

zijn er nog nen hoop andere , je kan eens zien bij farnell
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

matx5 schreef:Waar dan een aandere kabel op aangesloten is, die naar de woonkamer loopt. Er was niets van filter/versterker te zien (wij hebben/hadden integan dus ik weet niet of die normaal zo'n dingen plaatsten), maar misschien kan ik deze er dan beter zelf eerst tussen plaatsen?
Als je zelf een splitter plaatst, plaats er dan wel een goede... volledig in metaal dus, en eveneens met F-connectors (en niet de klassieke plastic prullen).
misterjo schreef:Je hebt volgens mij ook draadloze toepassingen hiervoor. Heb dat toch al een paar keer tegengekomen.
Welke zelden perfect werken... en eigenlijk vandaag de dag al verouderd zijn omdat we stilaan naar HDTV gaan. De beste investering is nog altijd een goede coax (wat eveneens een tip is voor matx5)
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

vraagje,hoe kan je analoge kabeltv draadloos doorsturen?
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

hollebollegijs schreef:vraagje,hoe kan je analoge kabeltv draadloos doorsturen?
Iedere supermarkt heeft wel van die wireless video transmitters (2.4 GHz) liggen... uiteindelijk heb je één kant met een tuner, welke dus één kanaal doorgeeft naar de andere kant. Ook de remote is een soort wireless extender.

Eén van de vele voorbeelden... http://www.shop.philips.nl/katalog/ctl3 ... 283403/cl/
matx5
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:
matx5 schreef:Waar dan een aandere kabel op aangesloten is, die naar de woonkamer loopt. Er was niets van filter/versterker te zien (wij hebben/hadden integan dus ik weet niet of die normaal zo'n dingen plaatsten), maar misschien kan ik deze er dan beter zelf eerst tussen plaatsen?
Als je zelf een splitter plaatst, plaats er dan wel een goede... volledig in metaal dus, en eveneens met F-connectors (en niet de klassieke plastic prullen).
Ik heb vandaag eens uitgemeten hoeveel kabel ik nodig zou hebben, dit kwam uit op ongeveer 20m. Ik ben ook eens langs een doe-het-zelf zaak gereden Waar ik die splitters in metaal heb zien liggen alsook pe6 telenet coax kabels voor buiten gebruik(met zwart omhulsel). Ik ga ervan uit dat deze qua kwaliteit moeten volstaan. Ze verkochten daar ook signaal versterkers, wanneer is het aangeraden zo'n toestelletje te plaatsen?
r2504 schreef:
misterjo schreef:Je hebt volgens mij ook draadloze toepassingen hiervoor. Heb dat toch al een paar keer tegengekomen.
Welke zelden perfect werken... en eigenlijk vandaag de dag al verouderd zijn omdat we stilaan naar HDTV gaan. De beste investering is nog altijd een goede coax (wat eveneens een tip is voor matx5)
Ik ben lange tijd aan het zoeken geweest naar zo'n draadloze oplossing maar de meeste reviews die ik gevonden heb waren vrij negatie over zulke toestelletjes, vooral als er een aantal muren in de weg zaten.

Ik ben ook van het laptop idee afgestapt en heb nu men zinnen op een samsung syncmaster 2032mw gezet als 2de scherm. Dan hoeft de laptop niet aan te staan als ik tv wil kijken. Ik heb er al een aantal goede reviews over gelezen. Is er hier ook iemand die ervaring heeft met dit scherm?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

zo'n metalen splitter geeft op beide uitgangen 4 dB verlies, met uw 20 meter kabel nog eens 3 dB ... Als het signaal sterk genoeg binnen komt zou dat nog voldoende moeten zijn, maar indien niet ga je ruis krijgen op hoog-frequente zenders (zoals bij ons VT4, arte, ...)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

r2504 schreef:
Iedere supermarkt heeft wel van die wireless video transmitters (2.4 GHz) liggen... uiteindelijk heb je één kant met een tuner, welke dus één kanaal doorgeeft naar de andere kant. Ook de remote is een soort wireless extender.

Eén van de vele voorbeelden... http://www.shop.philips.nl/katalog/ctl3 ... 283403/cl/
Mooi zo... Zie:
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

matx5 schreef:Dat is niet zo'n slecht plan aangezien de kruipruimte zich ongeveer onder mijn kamer bevindt. Is dat moeilijk zo'n coax kabel aftakken? En hoe heb je die kabel boven terug het huis binnen gekregen?
als je in de kruipkelder een aftakking maakt, gebruik dan een splitter van interelectra, zo'n klein metalen toestelletje met 1 ingang en 2 uitgangen. Pak er zoeen als de aansluiting dat je zag in je kelder, deze geven betere kwaliteit dan wanneer je er fiches gaat opzetten zoals die je ook gebruikt om de kabel op de tv aan te sluiten, deze komen sneller los en geven sneller ruis.

goeie :

Afbeelding

af te raden :

Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik het gedaan heb met zo eentje als de bovenste en ik heb totaal geen last gehad van ruis e.d. het beeld bleef perfect.

en naar boven gaan is idd door een gaatje, maar aangezien het meestal betonnen dals zijn is het wel een hele boor karwei.

Zorg ook wel dat je de coax goed stript en de f-connectoren juist op de kabel plaatst, om storing te vermijden
Ze verkochten daar ook signaal versterkers, wanneer is het aangeraden zo'n toestelletje te plaatsen
is normaal niet nodig voor een gewoon huis, zeker niet als je al aftakt waar de kabel het huis binnenkomt
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

r2504 schreef:

Werkt best aardig totaal je je gsm gebruikt ;)
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

qless schreef:
r2504 schreef:

Werkt best aardig totaal je je gsm gebruikt ;)
Of je microgolfoven. Dat was de grootste stoorzender in huis...
Afbeelding
matx5
Plus Member
Plus Member

Bedankt voor de info iedereen, ik ga er morgen aan beginnen.
Ik laat jullie wel weten hoe het afloopt :)

matx5
matx5
Plus Member
Plus Member

Ik heb gisteren de splitter gestoken en de kabel gelegd. Alles is perfect verlopen. Vandaag is het scherm toegekomen en na de automatische zender zoek functie te gebruiken heb ik toch een beetje ruis op bepaalde zenders zoals een, canvas en kanaal2, maar ik hoop dat dit opgelost raakt door de zenders nog iets beter af te stellen. Maar daar heb ik pas zaterdag tijd voor.

Bedankt voor de hulp iedereen !!

mvg,

matx5
matx5
Plus Member
Plus Member

ik heb juist toch nog even tijd gevonden om er eens deftig naar te kijken, maar ik blijft toch ruis hebben op kanaal2, een,canfavas, arte, frace1 en 2 en een 3 tal andere zenders. Ik heb nog 1,5m kabel te veel, gaat die iets helpen om er een deel af te doen? Of ga ik wel deglijk een signaal versterker nodig hebben?

edit: Ik heb de connectie in de kelder opnieuw gemaakt en alle posten geven perfect beeld nu :D
Nogmaals bedankt iedereen. :)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Provider

Weer een tevreden klant ;)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”