Welke configuratie kiezen voor laptop?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
archibabe
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2003, 17:45
Locatie: vlaams-brabant

Hallo,

Ik ga een laptop kopen, hij dient vooral voor school en d.w.z. programma's zoals Autocad, 3d studio, renderings....
Welke processor enz zou ik dan het beste nemen? Ik had gedacht aan een P4 2,6 Ghz (of zoiets) met 512 md ram en Ge force (of andere goede grafische kaart). Ik dacht ook eerst een Centrino 1,4 (of meer), maar in de winkel raadde ze mij dat af, omdat ze daar grafisch niet zo voor geschikt zouden zijn en et is zo'n 16/9 scherm.

Mijn oog is eigenlijk gevallen op de Acer Aspire 1703sc of sm. En ja, ik weet dat die qua gewicht ogal kunnen tellen, maar zoveel moet ik hem niet meenemen en ik vind de prijs-kwaliteit nogal goed én 17" scherm én ingebouwd numeriek keypad (wat toch wel bijzonder handig is). Maar als iemand een andere kan aanraden.

Je mag eerlijk je mening geven, ook als je het een belachelijke laptop vind, maar graag gefundeerd dan...
Alvast bedankt :lol:
Gast

koop een mac, kan je niet verkeerd gaan :-)
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als je wilt gaan voor krachtige specificaties moet je inleveren aan autonomie en draagbaarheid. AutoCAD en renderen is vrij intensief, dus daar kan je best een laptop nemen met een desktop-processor. Een Pentium 4 dus. 2,8 GHz lijkt me al ruim voldoende voor een laptop. AMD raad ik af, voor laptops zijn die nog echt niet goed genoeg. Celeron zou ik vanaf blijven voor de zwaardere taken.
Zelf heb ik een HP/Compaq NX7000, zo'n Centrino breedbeeld ding en ben er vrij tevreden over. Qua pure processorkracht verbaast het ding mij positief. Bij het Folding@Home-project waar dat we aan meedoen hier merk ik bijvoorbeeld dat de laptop de meeste Working Units heeft (in vergelijking met een P4/1,8 en een P4/3 HT) Ik heb wel eens zitten renderen er op (Discreet Plasma), maar ik heb nog niet vergeleken of dat sneller of trager gaat dan op de andere pc's.
Van de andere kant heeft m'n laptopke een fijne autonomie van 5 uur in de praktijk, en dat vind ik vaak net zo belangrijk als de power dat het ding heeft. Maar als je voor een killer-laptop wilt gaan moet je eens op www.promedion.com kijken en daar een laptop samenstellen.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

link naar laptops: http://www.acer.be/acereuro/page9.do?dau34.oid=2418&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=2&ctx1=BE&crc=2626748712

die acer daar heb ik ook al aan gedacht, maar het gewicht is echt wel een nadeel. (7kg!)

voor te zien of de laptop voor jou goed is:

ga je hem veel verplaatsen (en dan vooral verplaatsingen zonder auto)?

ga ja veel op batterei werken? of is er (bijna) atijd stroom?


dat num-pad is idd een groot voordeel, waar ik ook ogal wat belang aan hecht is dat het "tekstverwerkingsblok" van je keyboard bij elkaar staat (dus del, insert, pg up, ...)

pentium-M of een gewone desktop is een keuze die ik zelf nogal moeilijk vind, met een gewone kan je ca 2à3 uur op batterei werken, met een pentium-M een 6 uur, 6 uur vind ik overkill, dus ik zou persoonlijk voor de iets betere prestaties van de gewone gaan aangezien deze nog goedkoper is ook
want 3 uur op een laptop vind ik goed genoeg

voor grafische doeleinden kan ik niet meespreken
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Slekken
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 30 nov 2003, 15:55
Locatie: Jabbeke

Als je die laptop gaat gebruiken voor 3D tekenprogs, bespaar je best niet op RAM geheugen. Een degelijke grafische kaart mag ook niet ontbreken.
De Acer Aspire 1703sc ziet er wel in orde uit.
Ikzelf heb een toshiba satellite, ben er heel tevreden over maar toshiba is wel redelijk duur als er geen promotie is.

greetz
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ah ja, een desktopprocessor in een laptop betekent meestal 1,5 uur of minder autonomie en geen 3 zoals Ze0n zegt. De gulden middenweg is meestal een Pentium 4-M (dus een Pentium 4 met Speedstep Enhanced).

6 uur is zeker geen overkill als ge in een klaslokaal zonder stopcontacten zit ;).

Overigens heb ik een ATI Radeon 9200 Mobility met 32 MB DDR ram. Dat is inderdaad weinig, maar ja, ik heb deze laptop in promotie kunnen kopen, en dan kijkt ge al eens minder sceptisch daarnaar. Maar die hoeveelheid ram heeft me enkel nog maar problemen gegeven bij het wille spelen van Max Payne 2 met volled grafische opties en in volle resolutie, dus in het algemeen gaat dat niet zo'n probleem geven.
Laatst gewijzigd door meon 21 dec 2003, 00:01, in totaal 1 gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

mja je moet ook kijken van, wat heb ik allemaal nodig, ik kan meestal met de 1/4 van de opties niets aanvangen en dan laten ze de mensen ook nog eens betalen voor een windows versie die preinstalled is, als je genoeg geld hebt zou ik gaan voor http://www.apple.com/powerbook/ en je moet een mac fan zijn natuurlijk
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

crapiecorn schreef:mja je moet ook kijken van, wat heb ik allemaal nodig, ik kan meestal met de 1/4 van de opties niets aanvangen en dan laten ze de mensen ook nog eens betalen voor een windows versie die preinstalled is, als je genoeg geld hebt zou ik gaan voor http://www.apple.com/powerbook/ en je moet een mac fan zijn natuurlijk

Grappig om te horen "1/4 van opties die je niet gebruikt" en powerbook in 1 zin :).
De powerbook is geen slechte laptop (alhoewel :roll: :wink: ) maar als je met AutoCAD 3D Studio gaat werken heb je een probleem, aangezien die niet bestaan op Mac... Tenzij je met Maya wilt leren werken ... :)
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

mja maar ik bedoel maar, ik ben al lang gedreven bezig met pc's,mac's,... en er zijn altijd dingen die ik niet gebruik, als je hem dan enkel en alleen voor school gaat gebruiken kan je direct al wat opties schrappen, als je dan ook nog eens redelijk nieuw bent met het hele pc gebeuren moet je ook niet direct het van het hebben en hopen geld er aan uitgeven(maar dat zal in dit geval wel niet zo zijn)

ps had ik het geld maar om een powerbook te kopen :cry:
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De acer 1703 of 1705 is niet slecht, maar de travemate 800 serie (1400×1050 15" scherm) zou ik eerder nemen. Ook de nieuwe 2000 serie ziet er goed uit, maar het scherm heeft voor autocad enzo wel een 'lage' resolutie.
Een centrino zal denk ik zelfs in de hedendaagse toepassingen niet (teveel) moeten onderdoen voor zijn desktop broertje de P4 (of 3).

Waar je vooral op moet letten is een minimum van 512Mb ram, anders zal het bij veel 3d applicaties niet aangenaam werken zijn (whatever uw CPU of grafische kaart is).
De grafische kaarten van tegenwoordig (dwz die met een eigen DDR geheugen en die dus geen geheugen gaan happen bij je ram) zouden voldoende moeten zijn voor hedendaagse normale 3D toepassingen.
Indien je voor een travelmate 800 serie gaat koop je best ook een externe numpad, want dat is super handig, zeker in autocad en gelijkaardige toepassingen.
Enige nadeel wat ik ken van de 800 serie is dat het onder de linker handpalm wel wat warm kan worden (maar niet onwerkbaar warm).
NuKeM
C-Phest
Premium Member
Premium Member
Berichten: 621
Lid geworden op: 08 dec 2003, 17:40
Locatie: Leuven

Ik heb verleden week nog een portable gekocht voor mijn vriendin en na lang zoeken ben op de Acer TravelMate 662LCi gekomen.

Centrino 1.5, 512MB geheugen, 40GB hdd, en voor de rest alle toeters en bellen. Het enige dat voor jou niet geschikt is is de viedokaart, nl een intel Extreme Graphics 64MB. Die kan wel beter voor 3D Modeling.

Wat ik maar wil zeggen: die Acers zijn voor hun prijs echt enorm sterke portables. Dat ding vliegt gewoon. Bovendien zijn die schermen een beeldje om naar te kijken!! 1400*1050 dus een vrij grote desktop (ook al is het maar 15" op deze portable) en qua beeldscherpte en luminositeit beter dan ik ooit gezien heb.

Ik zou zeker terug naar Acer gaan en kan die iedereen aanraden. De Aspire reeks is normaal gezien wel de 'mindere' reeks bij Acer net zoals je bij Dell de Latitude vs Inspiron hebt en vroeger bij Compaq de Deskpro vs Pressario. Die 7kg portable waar je daar over spreekt is wel 1 van de zwaarste dus qua prestaties zal die wel mooi aansluiten aan de TravelMate reeks.

Op de site staat die portable trouwens aangegeven als vergelijkbaar met desktop prestaties terwijl toch mobiel. Ik zou als ik jou was voor die Acer gaan. Kan je denk ik niet mee miskopen.

EDIT: Wat ik nog wilde vermelden is de prijs. 1812 euro incl BTW voor de 662LCi incl 3 jaar accidental warranty. (dus als je binnen 2 jaar je glas cola erover smost wordt die zonder problemen hersteld/vervangen). En als ik een beetje reclame mag maken: www.mpl.be ... die hun prijs ging onder die dat Acer zelf in z'n prijslijst aangeeft :) (+binnen de week geleverd)
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Gebruikersavatar
archibabe
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2003, 17:45
Locatie: vlaams-brabant

bedankt voor alle tips!!!
Voor en Mac ben ik dus niet zo, vooral omdat ik daar geen ervaring mee heb en 'bang' ben dat sommige programma's die ik nu gebruik daar niet op werken.
Ik weet dat op die laptops veel dingen opstaan die ik eigenlijk (nog) niet nodig heb, maar als ik afgestudeerd ben (zit nog maar in het 2e), zal ik misschien zwaardere programma's moeten gebruiken enz en ik ben natuurlijk niet van plan om elk jaar een nieuwe te kopen.

Het gewicht (maar ik moet wel maar van thuis op brommer op trein, van station 5 min berg op naar school, vandaar dat het iet zo'n probleem is, maarja ik weet niet hoe ver ik hem in de toekomst moet meezeulen)en de autonomie van de batterij (ookal ga ik vooral op stroom werken, want op school zijn er overal genoeg stopcontacten en op de trein is het de moete niet, amper 20 min) zijn toch nog mijn struikelblokken, dus ga ik ook nog eens alle notebooks die jullie ter sprake brengen bekijken en dan alles tegenover elkaar afwegen (prestaties, gewicht, gebruiksgemak, prijs-kwaliteit, ...) en ik laat iets weten...
airzimmy
Erelid
Erelid
Berichten: 1047
Lid geworden op: 19 sep 2002, 14:01
Contacteer:

Ivm Acer, ik lees hier en daar over slechte service, 3/4 weken wachten op reparatie zelfs wanneer je de 200euro voor Acer Advantage hebt betaald. Al iemand iets dergelijks meegemaakt?
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

airzimmy schreef:Ivm Acer, ik lees hier en daar over slechte service, 3/4 weken wachten op reparatie zelfs wanneer je de 200euro voor Acer Advantage hebt betaald. Al iemand iets dergelijks meegemaakt?


Dit verhaal gaat over een Acer machine, maar of de tijd van de "herstelling" lag aan de PC winkel, of aan Acer NL... wie zal het zeggen ?

(en zal het nu een beetje gaan vervolledigen :-) )
If you can't beat them, confuse them.
pandoer
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 jan 2004, 17:11
Locatie: Niel

hallo,
heb zojuist een ACER 1750sc_2.6 aangeschaft, picco bello wat betreft de mogelijkheden.
Ge moet eens gaan kijken bij Photo Hall inhet koopcentrum te Wijnegem.
Aankoop aan gunstprijs - 1599 € - krediet 0% -
voorschot 315€ en 12 x 107 €

Inderdaad hij weegt zwaar maar at brengt het 17" scherm met zich mee.

Alle, veel succes op Uw zoektocht

DG
Pandoer
Gebruikersavatar
archibabe
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2003, 17:45
Locatie: vlaams-brabant

Wel, het is de Acer aspire 1703sm geworden, vanwege de prijs/kwaliteit, het ingebouwd numeriek keypad, 17 " scherm en tegenover sc betere grafische kaart. de dvd-rw heb ik wel niet nodig, maar zit er eenmaal bij en met een kleinere harde schijf was ik ookal content, maarja...
Het gewicht valt eigenlijk nog mee, allez als ik 'em in een rugzak meeneem, want zo losjes in de hand niet echt. Maar omdat ik hem misschien 10 keer per jaar mee naar school neem, vind ik het niet zo erg. Voor wie écht een laptop zoekt om mee te zeulen, is het wel geen aanrader, te groot en zwaar, maar voor de rest (nog) dik ok!
Hopelijk gaat hij lang mee! bedankt voor de tips hé.
:-D :-D
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm, even moeilijk doen,

Wat vinden jullie van die 17" screens voor laptops? Handig of lomp?
Ik heb er bij ons op het school in de afdeling al een paar gezien die met zo'n machien lopen. Ene heeft er daar ene met jukebox installatie in en vanalles en nog wat. Kortom beke mijn installatie thuis, maar mobile....

Vinden jullie dat echt handig?

Ik gelijk niet, ik kijk liever op een iets kleiner scherm en kies voor mobility.. compactheid en lichtheid.. wou eens weten wat jullie daarover denken....

Enfin, in mijn geval zou een laptop niet zijn om continu op te werken.. enkele op verplaatsing.. main pc zou dus de vaste thuis blijven.. (maybe voor mensen met enkel laptop wel handig zo'n 17"??)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
che
Plus Member
Plus Member
Berichten: 109
Lid geworden op: 05 nov 2003, 13:42
Contacteer:

Ik heb al 3 jaar een laptop als enige pc.
Nu al 1.5 jaar ne Dell Inspiron 8200.
Heb toen het beste scherm dat ze hadden gekozen. (1600*1200)

Als er 17" geweest was toen, had ik da waarschijnlijk ook gepakt. Ik heb liever ne zwaardere stevige laptop die meer aankan dan zo een licht ding.

Ne maat van mij had nen Toshiba 6100 notebook. Die waren een stuk lichter, maar ze hebben heel die serie moeten vervangen omdat die allemaal stuk gingen. Omwille van te lichte behuizing.

Ik zou dus voor de oogkwaliteit gaan ipv de extra last voor de rug :-D
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Mja, oogkwaliteit.. het gaat over een tweede toestel, enkel voor op verplaatsing.. hoofdpc blijft een vast toestel met min. 17".

Eerlijk gezegd blijk ik voorlopig nog beetje voorstander van een iets lichter model, want heb zo'n 17" eens gevoeld.. dat is zwaar om mee te zeulen :)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb es een Apple Powerbook G4, de 17"-edition op m'n schoot gehad. Euh ... Da's GROOT! :-D. Onhandelbaar groot zelfs.
Laptops horen draagbaar te zijn. Als je geen desktop-pc hebt, mogen de specs al wat zwaarder zijn, maar ik zou toch nog voor draagbaar gaan.
Maar da's zoals altijd een persoonlijke overweging eh. Ik ga liever voor een desktop + lichte laptop, dan enkel een zware laptop.
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ewel, dat was dus ook het gedacht, zeker nadat ik dat toestel van nen kerel op school es gezien had.. pfff ik vind het gewoon lomp.

Nuja, nog iets:

Deftig typen op een laptop lijkt me niet handig te zijn.. dus waarom enkel een laptop? Laptop lijkt voor mij dus ook nog steeds een extra te zijn die vooral draagbaar moet zijn....nog andere opinions :)

Wil dat wel es weten wat jullie daarover denken :)
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”