Klein probleempje: heb een Speedtouch 716 Wireless modem die dienst deed als VOIP router. Sinds kort staan beide "phone" lampjes constant op groen. Voip werkt niet meer en kan ook geen inkomende gesprekken over Belgacom PSTN ontvangen. Tijdelijk phone dus van de speedtouch gehaald.
Nu, 'duitse' Fritzbox 5140 (goedkoop op de kop getikt via eBay) achter de speectouch gehangen die dus als switch en VOIP router dienst doet. Uitbellen via VOIP werkt prima, enkel bij inkomende gesprekken over Belgacom rinkelt de telefoon niet... heb nochtans in de speedtouch poorten 5000-5999 opengezet, maar nog steeds no go. Iemand enig idee teneinde dit op te lossen?
Fritzbox 5140 - kan niet gebeld worden op vaste lijn
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Ik heb geen ervaring met de 5140, maar ik vermoed dat deze soortgelijk werkt als de 7050/7140/7170. Heb je bij de "extensions" ("Telefoniegeräte") aangegeven dat het bewuste telefoontoestel (Fon 1, 2 of 3) wel moet reageren op de vaste lijn? Misschien staat daar enkel uw SIP provider vermeld?MacE501 schreef:Nu, 'duitse' Fritzbox 5140 (goedkoop op de kop getikt via eBay) achter de speectouch gehangen die dus als switch en VOIP router dienst doet. Uitbellen via VOIP werkt prima, enkel bij inkomende gesprekken over Belgacom rinkelt de telefoon niet... heb nochtans in de speedtouch poorten 5000-5999 opengezet, maar nog steeds no go. Iemand enig idee teneinde dit op te lossen?
Kan je wel uitbellen via de vaste lijn? (plaats *11# voor uw nummer, dan kijkt hij niet naar de belregels) Indien dat niet werkt is er misschien een probleem met uw vaste lijn (kabel onderbroken ofzo).
Je hebt toch wel de vaste lijn rechtstreeks met de Fritz!box verbonden, en niet meer met de Speedtouch?
PS. Je hoeft helemaal geen poorten open te zetten voor de normale vaste lijn, dat is enkel voor VOIP bellen nodig (en daar zorgt uw Fritz!box sowieso voor - tenzij je beide toestellen via NAT verbindt, wat geen goed idee is, beter via PPPoE zodat uw Fritz!box een extern IP adres krijgt).
- MacE501
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik gebruik de originele RJ11 in m'n Fritzbox 5140, standaard bekabeling die in de doos zat is RJ45. Zou het daaraan kunnen liggen? M'n vaste lijn is namelijk nergens onderbroken (werkt perfect zonder routers).
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Binnenkomende gespekken gaan toch niet via de modem. Als je de FB aangesloten hebt aan je BC contactdoos hou er dan rekening mee dat een Duitse FB voor ISDN is en niet voor PSTN. Ik denk dat het dus niet zal werken behalve als je VOIP bummer hebt warop je correspondenten je bellen zodat de oproepen via internet binnenkomen. Hou er ook wel rekening mee dat 1919, 100, 101 e.d. niet werke,MacE501 schreef: Nu, 'duitse' Fritzbox 5140 (goedkoop op de kop getikt via eBay) achter de speectouch gehangen die dus als switch en VOIP router dienst doet. Uitbellen via VOIP werkt prima, enkel bij inkomende gesprekken over Belgacom rinkelt de telefoon niet... heb nochtans in de speedtouch poorten 5000-5999 opengezet, maar nog steeds no go. Iemand enig idee teneinde dit op te lossen?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
De 7050 gebruikt een RJ45 als ingang voor ISDN+analoge telefonie. Hierdoor gebruiken ze de niet standaard 2 binnenste pinnen van de RJ45 als analoog ingangssignaal! Als de 5140 identiek is, dan moet je een kabeltje maken van RJ11 (2 binnenste; Belgacomlijn) naar RJ45 (twee buitenste; in Fritz!box). Op http://www.ip-phone-forum.de kan je daar zeker meer over vinden.MacE501 schreef:Ik gebruik de originele RJ11 in m'n Fritzbox 5140, standaard bekabeling die in de doos zat is RJ45. Zou het daaraan kunnen liggen? M'n vaste lijn is namelijk nergens onderbroken (werkt perfect zonder routers).
Je kan waarschijnlijk ook de Duitse kabels gebruiken, en dan gewoon de stekker aan de Belgacom kant vervangen door een Belgische.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 11 mei 2008, 21:01, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
De meeste Fritz!boxen hebben zowel een ISDN als een analoge ingang. Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat een Duitse Fritz!box sowieso enkel voor ISDN zou zijn?on4bam schreef:Binnenkomende gespekken gaan toch niet via de modem. Als je de FB aangesloten hebt aan je BC contactdoos hou er dan rekening mee dat een Duitse FB voor ISDN is en niet voor PSTN.
Trouwens, "PSTN" betekent niet een analoge lijn (veel mensen gebruiken dit verkeerd). PSTN slaat op de ganse telefooninfrastructuur (zowel ISDN als analoog).
Gewoon de vaste lijn ook aansluiten (zoals hij al van plan is), en dan kan je via de belregels instellen dat alle nummers die met "1" beginnen via de vaste lijn moeten verlopen.on4bam schreef:Hou er ook wel rekening mee dat 1919, 100, 101 e.d. niet werke,
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Een ANNEX B (Duitsland) is voor een ISDNlijn terwijl in Belgie een ANNEX A nodig is. Er zijn genoeg threads te vinden over de firmware aanpassing van B naar A.
Dat je de belregels moet aanpassen is normaal maar dan moet je FB wel eerst werken op de vaste lijn. Mijn 7170 doet het trouwens perfect..
Volgens de OP heeft hij de Annex B gewoon aangesloten aan zijn modem en op die manier krijgt hij nattuurlijk zijn FB niet werkende op zijn analoge lijn.
Wat zowel ISDN als analoog op de FB betreft... lees er eens een FBmanual op na. Dit gaat over ISDN/analoog telefoontoestel aansluiten op de FB niet over aansluiting van de FB op de telefoonlijn.
Zolang de OP geen ANNEX A heeft zal het bellen via de gewone BClijn niet werken.
Dat je de belregels moet aanpassen is normaal maar dan moet je FB wel eerst werken op de vaste lijn. Mijn 7170 doet het trouwens perfect..
Volgens de OP heeft hij de Annex B gewoon aangesloten aan zijn modem en op die manier krijgt hij nattuurlijk zijn FB niet werkende op zijn analoge lijn.
Wat zowel ISDN als analoog op de FB betreft... lees er eens een FBmanual op na. Dit gaat over ISDN/analoog telefoontoestel aansluiten op de FB niet over aansluiting van de FB op de telefoonlijn.
Zolang de OP geen ANNEX A heeft zal het bellen via de gewone BClijn niet werken.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Ja, dat weet ik. Dat is toch niet aan de orde? De OP zijn Internet werkt goed, dus ik weet niet waarom je annex A of B erbij haalt? Hij gebruikt de Speedtouch (annex A) als modem, dus het heeft geen belang welke annex de Fritz!box (die erachter komt) heeft. Het modem van de Fritz!box wordt namelijk niet gebruikt op deze manier.on4bam schreef:Een ANNEX B (Duitsland) is voor een ISDNlijn terwijl in Belgie een ANNEX A nodig is. Er zijn genoeg threads te vinden over de firmware aanpassing van B naar A.
Waarom niet? Voor een analoog gesprek via de Belgacom lijn heb je zelfs geen Internet nodig - laat staan de juiste annex...on4bam schreef:Volgens de OP heeft hij de Annex B gewoon aangesloten aan zijn modem en op die manier krijgt hij nattuurlijk zijn FB niet werkende op zijn analoge lijn.
Ik stel voor dat je zelf eens een Fritz!box handleiding leest! Zowel de 7050 of 7170 kunnen zowel een analoog als ISDN telefoontoestel gebruiken én zowel op een analoge als een ISDN telefoonlijn werken! Zelf gebruik ik bvb een ISDN telefoontoestel (Tiptel 195) op een analoge Belgacom lijn hiermee.on4bam schreef:Wat zowel ISDN als analoog op de FB betreft... lees er eens een FBmanual op na. Dit gaat over ISDN/analoog telefoontoestel aansluiten op de FB niet over aansluiting van de FB op de telefoonlijn.
Sorry hoor, maar daar klopt echt niets van.on4bam schreef:Zolang de OP geen ANNEX A heeft zal het bellen via de gewone BClijn niet werken.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik heb zelf enkele 7050 toestellen en vermits ik nog geen tijd gehad heb om een deftige kabel te assembleren, doe ik het volgende: Bijgeleverde RJ45 kabel in de fritz!box + bijgeleverde RJ45-TAE adapter aan het andere uiteinde + bijgeleverde U-kodierte TAE-RJ11 adapter tot slot. Dit werkt perfect. Ik heb eens gekeken in de 5140 handleiding en dit model bevat ook deze 3 componenten.Edward Valckx schreef:
De 7050 gebruikt een RJ45 als ingang voor ISDN+analoge telefonie. Hierdoor gebruiken ze de niet standaard 2 buitenste pinnen van de RJ45 als analoog ingangssignaal! Als de 5140 identiek is, dan moet je een kabeltje maken van RJ11 (2 binnenste; Belgacomlijn) naar RJ45 (twee buitenste; in Fritz!box). Op http://www.ip-phone-forum.de kan je daar zeker meer over vinden.
Je kan waarschijnlijk ook de Duitse kabels gebruiken, en dan gewoon de stekker aan de Belgacom kant vervangen door een Belgische.
- MacE501
- Pro Member
Bon, 't is mij uiteindelijk gelukt de analoge lijn aan te sluiten op deze duitse Fritz!box 5140 (ISDN). Zaten geen analoge aansluitingen bij, dus heb zelf iets in mekaar moeten flansen.
Dacht ook (zoals den Edward, niewaar?), dat het analoge signaal op de uiteinden (pin 1&8 v/d RJ45) op de Fritz zat, niets was minder waar... na lang zoeken (zelfs oude cursus telefonie van onder 't stof gehaald), heb ik de oplossing gevonden: ik heb dus een RJ45 langs één kant gestript, en eerst wit/bruin op de a/b aansluitingen van een Belgacom stekker geconnecteerd, zonder succes. Na veel trial and error, pin 3 en 6 (groen/lichtgroen op m'n UTP) aan de a/b gehangen, getest en... EUREKA! Ca marche!
De Fritz is niet geflasht naar Annex A, dit is dus volstrekt onnodig als je de adsl functie niet gebruikt. Ik heb de Fritz gewoon achter m'n ST gehangen, mét IP adres van de ST (dus niet over PPPoE), anders kan ik vanuit m'n pc de fritz niet meer benaderen.
Nu nog m'n dial plans in mekaar flansen, and I'm a very happy man! Bedankt voor alle tips trouwens.
Dacht ook (zoals den Edward, niewaar?), dat het analoge signaal op de uiteinden (pin 1&8 v/d RJ45) op de Fritz zat, niets was minder waar... na lang zoeken (zelfs oude cursus telefonie van onder 't stof gehaald), heb ik de oplossing gevonden: ik heb dus een RJ45 langs één kant gestript, en eerst wit/bruin op de a/b aansluitingen van een Belgacom stekker geconnecteerd, zonder succes. Na veel trial and error, pin 3 en 6 (groen/lichtgroen op m'n UTP) aan de a/b gehangen, getest en... EUREKA! Ca marche!

De Fritz is niet geflasht naar Annex A, dit is dus volstrekt onnodig als je de adsl functie niet gebruikt. Ik heb de Fritz gewoon achter m'n ST gehangen, mét IP adres van de ST (dus niet over PPPoE), anders kan ik vanuit m'n pc de fritz niet meer benaderen.
Nu nog m'n dial plans in mekaar flansen, and I'm a very happy man! Bedankt voor alle tips trouwens.
-
- Elite Poster
Volledigheidshalve ben ik het nog eens gaan nakijken (moesten er nog geïnteresseerden zijn) :MacE501 schreef:Dacht ook (zoals den Edward, niewaar?), dat het analoge signaal op de uiteinden (pin 1&8 v/d RJ45) op de Fritz zat, niets was minder waar... na lang zoeken (zelfs oude cursus telefonie van onder 't stof gehaald), heb ik de oplossing gevonden: ik heb dus een RJ45 langs één kant gestript, en eerst wit/bruin op de a/b aansluitingen van een Belgacom stekker geconnecteerd, zonder succes. Na veel trial and error, pin 3 en 6 (groen/lichtgroen op m'n UTP) aan de a/b gehangen, getest en... EUREKA! Ca marche!![]()
- - Fritz!box 7050:
- - RJ11 voor ADSL signaal in, 2 middenste pinnen (standaard)
- RJ45 met ISDN telefoonlijn aan pin 3+4+5+6 (=standaard) en analoge telefoonlijn aan pin 1+8 (niet standaard) (PS. deze kunnen zelfs tegelijkertijd werken; staat nergens vermeld
- deze heeft slechts één RJ45 voor ADSL+ISDN+analoge telefoonlijn! ADSL aan pin 4+5 (standaard), ISDN lijn aan pin 1+2+7+8 (niet standaard) en analoge telefoonlijn aan pin 3+6 (niet standaard)
- - RJ11 voor ADSL signaal in, 2 middenste pinnen (standaard)

Dat gaat wel nog hoor, het is aan de Speedtouch dat je dan niet meer kan (zonder kabels te wisselen, tenminste).MacE501 schreef:Ik heb de Fritz gewoon achter m'n ST gehangen, mét IP adres van de ST (dus niet over PPPoE), anders kan ik vanuit m'n pc de fritz niet meer benaderen.
Je Speedtouch krijgt nu dus een IP adres van je Internet provider, en deze doet dan NAT naar uw Fritz!box, waarna deze Fritz!box terug NAT doet naar uw computers. Dit kan soms problemen geven met SIP, als je niet de juiste poorten forward in de Speedtouch (of geen STUN server gebruikt).
Beter is een PPPoE verbinding tussen beide op te zetten. Je Fritz!box krijgt dan het IP adres van je Speedtouch, en de Speedtouch werkt enkel als bridge (puur als ethernet modem). Maar kom, als het nu werkt, laat het dan maar zo

Laatst gewijzigd door Edward Valckx 11 mei 2008, 21:05, in totaal 1 gewijzigd.
- MacE501
- Pro Member
Hm, ik kan de ST nog steeds benaderen hoor, maar deze heeft inderdaad een IP adres gekregen van m'n provider. Vind ik niet erg, ga de dingen voorlopig zo laten. 'If it ain't broke, don't try to fix it!'Edward Valckx schreef:Dat gaat wel nog hoor, het is aan de Speedtouch dat je dan niet meer kan (zonder kabels te wisselen, tenminste).