wijkcentrale van Belgacom

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
mobaonthemoon
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 jul 2006, 11:47

Als ik alles goed begrijp hangt de snelheid veel af van de afstand van thuis tot aan de wijkcentrale van Belgacom.

Betekent dit dan dat deze afstand voor alle providers dezelfde is of dat bijvoorbeeld provider x, in een nog dichtere wijkcentrale kan zitten dan provider y.
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

algemeen genomen is de afstand voor elke provider hetzelfde


i kwete niet of dat ook geldt voor die vdsl kastjes ed.?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

mobaonthemoon schreef:Als ik alles goed begrijp hangt de snelheid veel af van de afstand van thuis tot aan de wijkcentrale van Belgacom.

Betekent dit dan dat deze afstand voor alle providers dezelfde is of dat bijvoorbeeld provider x, in een nog dichtere wijkcentrale kan zitten dan provider y.

normaal gebruiken de andere providers dus ook diezelfde (netwerk)kabels van Belgacom, dus dat betekent dat je idd even ver zit van de wijkcentrale bij bvb scarlet en belgacom
(alhoewel ik soms hoor dat Edpnet soms nog een andere kast heeft (lex)) ...
Praetorian schreef:i kwete niet of dat ook geldt voor die vdsl kastjes ed.?

vdsl kastjes zijn van Belgacom en worden om de 800 meter geplaatst omdat zo een kastje een mini centrale is, dus daar kan je dichter zitten
:wink:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Er bestaan ook zgn LDC's, of alle broba-operatoren daar adsl-lijnkaarten hebben weet ik niet.
Skynet heeft natuurlijk als eerste toegangen op die LDC's.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

Enige tijd geleden telefoontje van Belgacom callcenter gekregen. Uiteraard aanbod van hun ADSL diensten. Echter ik heb deze brave dame verteld dat ik een zeer tevreden EDPNET klant ben, en heb haar gevraagd mij te overtuigen dat een andere provider ( skynet ) beter zal doen.

Wat zij toen beweerde is dat Turboline een betere performantie geeft dan het Broba netwerk. ( edpnet)

Ik ben nogal wantrouwig naar deze info via callcenters, maar geeft een turboline een
betere performantie dan broba ? In mijn situatie nogal belangrijk omdat mijn locatie zeer slechte line attenuation, insulation waardes laat opteken.

Ik overweeg in dergelijke situatie over te stappen naar Dommel of skynet ??
Praetorian
Premium Member
Premium Member
Berichten: 645
Lid geworden op: 30 sep 2005, 11:37

dejean schreef:Enige tijd geleden telefoontje van Belgacom callcenter gekregen. Uiteraard aanbod van hun ADSL diensten. Echter ik heb deze brave dame verteld dat ik een zeer tevreden EDPNET klant ben, en heb haar gevraagd mij te overtuigen dat een andere provider ( skynet ) beter zal doen.

Wat zij toen beweerde is dat Turboline een betere performantie geeft dan het Broba netwerk. ( edpnet)

Ik ben nogal wantrouwig naar deze info via callcenters, maar geeft een turboline een
betere performantie dan broba ? In mijn situatie nogal belangrijk omdat mijn locatie zeer slechte line attenuation, insulation waardes laat opteken.

Ik overweeg in dergelijke situatie over te stappen naar Dommel of skynet ??

voor zover ik wete klopt het dat turboline het snelste netwerk is dat belgacom aanbiedt. Maar of dat je lijn zal beinvloeden qua attenuation ed. denk ik niet: de turboline en broba enz is denk ik pas in gebruik vanaf de centrale en niet vanaf jou thuis.
Daarbij moet je denken dta je line specs afhangen van de kwaliteit van de kabel, ook binnenbekabeling, en de afstand tot de centrale.
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Er is geen enkele rationele verklaring te bedenken waarom Turboline sneller zou zijn dan Broba of Bruo. Een dergelijke uitspraak kunnen we onderbrengen onder de noemer marketing, of onwetendheid.
internet, fiber & telephony
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

wat ik me dan afvraag bij de afstand test via de maxorder, is die afstand dan tot een Belgacom centrale of naar een broba of bruo netwerk ... of zit dit netwerk dan ook in die belgacom centrale ???
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 apr 2005, 12:33
Locatie: St.-Niklaas, .be, .eu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

patje schreef:wat ik me dan afvraag bij de afstand test via de maxorder, is die afstand dan tot een Belgacom centrale of naar een broba of bruo netwerk ... of zit dit netwerk dan ook in die belgacom centrale ???
Ook Broba en Bruo loopt over een Belgacom-local loop. Dus ja, onze automatische afstandsmeter rekent tot de dichtstbijzijnde Belgacom-centrale.
internet, fiber & telephony
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

EDPnet schreef:Ook Broba en Bruo loopt over een Belgacom-local loop. Dus ja, onze automatische afstandsmeter rekent tot de dichtstbijzijnde Belgacom-centrale.

Dat klopt toch wel niet zeker? Er zijn veel gevallen waarbij je veel dichter bij een belgacom centrale kan wonen dan de centrale waarop je aangesloten bent. Volgens mij meten jullie de afstand tussen de aansluiting en de aangesloten centrale. Dit is dus niet altijd de dichtstbijzijnde centrale.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Neen ze kunnen ALLE beschikbare koperparen opvragen.
Ook afstand tot een LDC kan opgevraagd worden. Als een aansluiting op een LDC mogelijk is, heeft een broba provider nog wel een VP nodig op die ldc.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

een reden waarom Turboline sneller kan zijn dan EDPnet is de achterliggende backbone naar 'het internet'.

J.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 aug 2006, 18:36
Bedankt: 13 keer

Joe de Mannen schreef:een reden waarom Turboline sneller kan zijn dan EDPnet is de achterliggende backbone naar 'het internet'.

J.


Dan spreek je al lang niet meer over het verschil tussen turboline, broba of bruo, maar over de peering/transit verbindingen van de provider.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

inderdaad, maar die maken wel dat het ene product sneller/betrouwbaarder kan zijn dan een ander...

J.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”