Het begint nu te donderen

Wil je gewoon eens testen of je klaar bent om te posten? Doe dit dan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als het gaat bliksemen, trekken jullie dan ook alle toestellen uit, zoals: Tv's, computer's, modem's, koffiezetapparaten, hifi, wasmachine, droogkast, etc. ?
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

als het echt heel hevig doet (als ik uit mene stoel spring), dan trek ik mijn pc uit en tv + wireless access pointjes.

Voor een klein beetje niet.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Nee ben ik veel te lui voor :P
Moet wel zeggen dat op de belangrijkste apparatuur een APC plug zit voor stroomoverspanning/blikseminslag ... of dat effectief werkt hoop ik nooit te weten te komen!! :lol:
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Bliksem is eenmaal ingeslagen hier, ik zat juist opt wc, en 5 meter achter mij een enorme knal :eek:

Gelukkig had ik de pcs uitgetrokken, helaas zijn er toen wel 2 tvs en 2 videos gesneuveld.


Dus als het serieus begint te knallen trek ik toch zeker pcs uit.
Icecubes
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2006, 11:37

Uiteraard, zeker nu ik mijn lesje geleerd heb en er eigenlijk nog goedkoop vanaf ben gekomen.

Een heel tijdje terug was het hier beginnen onweren en bij de eerste bliksem hadden we hier in de straat prijs. Ik had de inslag op mijn raam zien inslaan, dat doet wel vies hoor. Ik zat op dat moment voor de pc met iemand te praten via teamspeak, verbinding werd verbroken doordat de bliksem mijn modem te pakken had. Op onze beeldbuis waren een paar strepen te zien tijdens de inslag,maar daar was uiteindelijk niks aan. Bij de buren was er wel meer kapot, elektrische poort, tv, koffieapparaat , adsl-lijn dood. Nog een beetje verder modem, videorecorder, ... Voor de rest weet ik het niet, maar het zal wel meer zijn geweest.

Nu ik heb mijn lesje wel geleerd, alles gaat hier nu uit als er kans is op bliksem. Zeker mijn computers, ik had op dat moment 4 toestellen draaien, een deel hiervan zit op een Trust Surge Guard, ik denk dat ik blij mag zijn dat ik dit had. Op een paar andere computer heb ik zo een goedkope verdeeldoos met schakelaar zitten. Maarja als het bliksem zet je best alles uit.
Vieten
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 26 apr 2004, 10:39
Locatie: Neerpelt
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer
Contacteer:

Wat veel mensen vergeten : de telefoondraad naar je modem best uittrekken.
Icecubes
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2006, 11:37

Vieten schreef:Wat veel mensen vergeten : de telefoondraad naar je modem best uittrekken.


Ja idd, en ook best de netwerkkabel van je Telenetmodem naar je switch/router/pc...
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

In een oudere thread kon je dit lezen daarover!
Snakehit schreef:The borg, had die computer nu niet in het stopcontact gezeten en die TV had hij deze toch uitgespaard hé :roll: , nu moet hij deze ook allemaal opnieuw kopen hé.
Wel, indien er users zijn welke het echt professioneel willen aanpakken en de nodige kennis hebben, kunnen zij deze installatie opbouwen, dus in theorie en in de praktijk zulke installaties mogen uitvoeren.
De nodige onderdelen kan men aanschaffen bij een firma welke Elektro-installatie onderdelen verkoopt.
Hier een link van zo een firma, genaamd Bettermann. (waar elke elektro installateur kan inkopen)

Zie hier een herwerkte tekening. (kun je best inzoomen, rechts onderaan)
(waarbij ik denk aan een user welke thuis server(s) draait, dus permanent moet online blijven)
Icecubes
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mar 2006, 11:37

Zal er zeker rekening mee houden als ik ga bouwen of verbouwen, Blue-Sky.
Gebruikersavatar
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 29 jun 2006, 10:43
Locatie: Zemst
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Ik zet de zekeringen uit en vertrouw op mijn UPS voor ongeveer 1 uur. Een UPS met zware bliksembescherming
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij ons zit er op de elektriciteits-verdeelkast een beveiliging, geloof ik. Al 1 keer is alles door bliksem uitgevallen -- 't was zelfs niet echt overtrokken, gewoon 1 bliksemschicht midden op de dag, meteen gevolgd door een donderslag die meer op een explosie leek, en gans 't spel sloeg af maar gelukkig zonder gevolg.

Normaal gezien trek ik altijd alle apparatuur volledig uit maar die ene inslag was toch absoluut onaangekondigd.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

tot nu toe nog nooit last gehad van blikseminslag, wel eens mijn scarlett boxken naar de haaien gehad maar tja das dan ook maar scarlet :roll:


Ben verzekerd tegen brand en dergelijke dus blikseminslagje pc kapot -> nieuwe kopen zeker...
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2044
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:41
Locatie: Genk
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Ik, hangt er vanaf.

Ik bepaal de afstand (flits + geluid-tijd x ruwweg 350), en indien het onder de 2 kilometer komt, gaat alles eruit, zelfs mijn UPS.

De duurdere onderdelen heb ik allemaal via zo'n bliksembeveiliger lopen, maar da's meer voor gemoedsrust als iets anders : als het bliksemt en er is niemand thuis, bijvoorbeeld.

Of die dingen effectief werken weet ik ook niet. Maar als je een inslag hebt gehad en die dingen niet hebt geplaatst, zou met dat "had ik maar" gevoel gezeten.
Gebruikersavatar
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 05 mei 2004, 15:37
Locatie: Izegem, Belgie
Contacteer:

Alles uit hier... Alles van +100euro zeker
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Vraagje, voor mijn pc + laptop heb ik bijna 12 stopcontacten nodig.
Kan ik zo één MGE beveiliging op het hoofdstopcontact steken, of heb ik 2 boxen nog met bv. 8 stekkers? (dus één voor elk)

See below ! ;)
Bijlagen
content1.jpg
(13.47 KiB) 4213 keer gedownload
content2.jpg
(14.72 KiB) 4213 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shag
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:42
Locatie: Vlaams-Brabant

Heb ook al een blikseminslag gekregen op ons huis. De buren zeiden dat ons huis een blauwe gloei had. Stereokete, tv, micro-wave en een koppel kleine apparaten waren kapot.

Vanaf die dag doe ik altijd de stekkers van alles uit. Ook van de wekkers. Rare is dat men pc niet kapot is gegaan die toch ook wel in het stopcontact stak. Anyway, kheb nu schrik van onweer lol.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Bwa, wij doen hier niet meer mee aan stekkerdansjes. Vroeger ging ook alles uit. Nu bijna niks meer. Tenzij het heel erg is, dan misschien nog eens. Ik trek wel altijd mijn laptop uit en werk voort op batterij. Wlan, server, modem, ... blijft wel allemaal inzitten.
Afbeelding
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1676
Lid geworden op: 23 mei 2003, 23:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Sub Zero schreef:Bwa, wij doen hier niet meer mee aan stekkerdansjes. Vroeger ging ook alles uit. Nu bijna niks meer. Tenzij het heel erg is, dan misschien nog eens. Ik trek wel altijd mijn laptop uit en werk voort op batterij. Wlan, server, modem, ... blijft wel allemaal inzitten.


Dito hier.
Vroeger was onweer gelijk aan geen TV, geen radio... nu blijft alles lustig verderspelen.
If you can't beat them, confuse them.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Even aan het rondneuzen op de site van Belgacom (Online Support)
Blikseminslag, neem tijdig je voorzorgen!

We hebben wellicht allemaal de juiste reflex om bij onweer met bliksem de stekker van een aantal electrotoestellen tijdig uit het stopcontact te halen. Maar al te vaak vergeten we op deze momenten onze telecomapparatuur in huis: de telefoontoestellen, de computer, de modems, de beeldschermen, uw BelgacomTV decoder, enz...: zij zijn even kwetsbaar in geval van blikseminslag!

Ons advies: haal vanaf nu ook al uw telecomtoestellen uit de stopcontacten voor stroom en voor telefonie tot het onweer voorbij is, een kleine moeite die u heel wat ellende kan voorkomen!

Tip: wist u dat zelfs een stekker die is uitgetrokken nog stroomstoten kan opvangen bij blikseminslag wanneer deze zich te kort bij het stopcontact bevindt? Leg daarom de stekkers tijdens bliksem te minste een meter van het stopcontact.

Hier een duidelijke maar sarcastische bijdrage van Blue... :-)

<center>Afbeelding


Als 't dondert ---- Als 't bliksemt ---- Ps...oeiii vlak bij

We onderhandelen nog
:think:
</center>
:drool: Een goede raad" Trek geen stekkers meer uit als het volop aan het bliksemen is :!:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Als het bliksemt trek ik nu altijd de stekkers uit, want heb zoal 2 modems kapot gehad ... paar maand geleden sneuvelde mijn philips sna 6500 onder een stroomstoot (ik was net iets te laat toen er iets knetterde) :twisted: :-)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb tussen modem en pc's een UPS hangen (ook de telefoonkabel). Ik neem aan dat die wel een blikseminslag kan opvangen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

een kleine stroomstoot op het net wel, bij een echte blikseminslag vliegen gewoon de kabels en stopcontacten uit de muren.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Arrigi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 824
Lid geworden op: 05 okt 2003, 23:00
Locatie: Hoogstraten
Contacteer:

meon schreef:Ik heb tussen modem en pc's een UPS hangen (ook de telefoonkabel). Ik neem aan dat die wel een blikseminslag kan opvangen.

Yep.. Nooit vergeten dat die bliksem al honderden meters door die enorme isolator (lucht) aflegt. Dat kleine stukje over een kapotte beveiliging lukt dus ook makkelijk.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Nee, dat doen we hier al ff nimeer. Vroeger wel nog, toen ik nog 100m verder woonde. Maar aangezien het hier vers gezet is, en alles is ingebouwd qua electriciteit, beweerde de electriecker dat we neig safe zaten. 'k Had hem mischien beter achter een meer wetenschappelijke uitleg gevraagd, maar ik veronderstelde indertijd dat ie wel wist wat ie zei ...

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ik herinner me een heel oude topic, welke ik hier niet wil linken... dat zou weer een ellenlange discussie worden.

Maar kort samengevat, bij een blikseminslag bestaat het gevaar in de EMP. (elektromagnetische impuls) welke een zeer steile vóórflank heeft. (minder steil is de achterflank)
De EMP kan spanningen opwekken van meerdere Kilovolt/meter, via de ether.
Bijvoorbeeld een antenne staaf van 1 meter van een kofferradio, krijgt een impuls van 10 KV, niet moeilijk dat de hoogfrequent ingangstransistoren spreekwoordelijk naar de bliksem zijn...
De bliksem moet niet noodzakelijk zichtbare schade aanrichten, het volstaat dat door hoge piekspanning de ingangskringen van je modem of PC en TV/Video defect gaan.

Dus toch beter op tijd uittrekken, ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat wanneer je schade hebt aan zulke toestellen, de verzekering niet tussenkomt en je zelf opdraait voor kosten?
(raadgevingen qua verzekering, Belgacom dacht ik)

En, heeft er iemand ervaring met zijn verzekering waar bliksem schade wel terug betaald werd?

:wink:
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Ja & nee, mijn oom zijn dak, en eigenlijk een stuk bovenverdieping is onlangs afgebrand. En het werd toch zo goed als allemaal terugbetaald. Het duurt wel ff eer de verzekeringsmaatschappijen iemand sturen om de schade te laten opmeten. Om dat te versnellen, kunt ge al direct de tegenexpertise laten uitvoeren, dan gaat het allemaal juist, dat ietskes sneller.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Plaats reactie

Terug naar “Test”