Compucity en Compudreams zijn OPLICHTERS

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

drweb schreef:Let wel, hier gaat het niet om de Compu City winkels in Limburg maar om Compu City in Geraardsbergen (onderdeel van Bitz computers in Halle) waaraan niet te verwijten valt en die geen deel uitmaakt van de limburgse compucity winkels.

Mijn excuses, ik doelde dus op Compu-City die in Limburg zitten.

NickG schreef:...Anyway, ik ging wat meer technische details vragen over TV-kaarten, en wat die kerel zei stond lijnrecht tov wat ik dacht te weten (via het internet).

Anyway, ik alles nog eens nagelezen, en die kerel gemaild dat ik toch gelijk had. Hij heeft zich dan geexcuseerd en bevestigd dat ik toch gelijk had. My point: die mensen hebben geen slechte bedoelingen hoor, maar missen meestal toch echt wel dat ietsje meer aan kennis... Begrijpelijk dat ze het meestal niet beter dan mij, ik heb wel net iets meer dan gemiddelde kennis.

Ik wil je er even op wijzen dat een verkoper bijna onmogelijk het meeste kan weten. De meeste verkopers zijn geen studenten meer die tijd teveel hebben maar hebben meestal een gezin, zijn soms nog bezig met een huis neer te zetten ofzo, etc etc. Zelf is dat niet waar voor mijzelf, ik woon nog bij mijn ouders. Echter weten enkele collega's ook niet wat ik weet maar zij hebben er gewoon de tijd niet voor.

Trouwens houdt de relevantie van de kennis vaak op bij de standaard specificaties. Hoeveel mensen gaan vragen wat voor revisie chip er voor het buffergeheugen gebruikt wordt van apparaat X ? Als je maar weet wat het apparaat kan en hoe het ongeveer werkt. Bedenk je dan ook nog maar eens dat er een verschil is tussen een product bezitten en verkopen. Als je iets verkoopt, kan je het niet zomaar testen. Als je 10 GPS toestellen hebt, kan je moeilijk elke week een andere GPS testen want na die 10 weken zijn er alweer nieuwe... Of MP3-spelers, routers, camera's, etc.

Bedenk even dat de gemiddelde PC winkel DUIZENDEN artikels heeft. Het is dan wel makkelijk "de alwetende" uit te hangendie veel tijd gehad heeft om alles op zijn gemak op te zoeken over één artikel als het voor de verkoper praktisch onmogelijk is om dat voor ook maar 1/10de van zijn stock te doen. En zijn voornaamste taak is verkopen en ondersteunen, niet alle specificaties uit zijn hoofd te leren.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Ik wil toch nog ff reageren :-)

Ten eerste ja, ik werk ook al een hele tijd, en ja ik ben ook met bouwplannen bezig... Ten tweede ben ik niet de alwetende, maar durf ik rustig te zeggen dat ik ook van ALLE hardware behoorlijk wat weet, meer dan de gemiddelde kennis zeg maar. Ik wil over gelijk welk artikel rustig met een verkoper van een pcwinkel gaan discussieren, ik betwijfel of ik minder weet dan hem erover.

Ik zit ook niet de godganse dag op hardware sites rond te surfen, maar als een pcverkoper bij hoog en bij laag blijft volhouden dat je "geen 2 tuners nodig hebt om simultaan een TV programma te bekijken en een andere zender op te nemen" is er wat mis. Als je hem daarna vraagt of hij wel zeker is, en hij nog blijft volhouden dat zoiets tegenwoordig al met de goeikoopste standaardkaartjes kan, dan is er toch wat kennis te kort volgens mij!

Pas op, ik zeg niet dat ik altijd alles weet, of dat alle verkopers van niks weten, maar mijn ervaring leert gewoon dat ik meestal meer weet dan de verkopers.
drweb
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2006, 23:52

Iedereen heeft wel ergens gelijk in zijn reactie.
Zelf bestaat onze zaak nu vijf jaar en is de passie van toen een meer dan fulltime job geworden.
Onze markt verandert dagelijks en als je een goeie pc-shop wil runnen dan MOET je bijblijven en inlichtingen inwinnen.
Ik werk dagelijks tot 3 à 4 uur 's morgens en daar zit ook minstens 1 uur per dag het zoeken naar technische info bij over de produkten die aangekondigd worden of goede freeware programma's.
Ik schrik er ook niet voor terug om de shop te sluiten om naar beurzen in het buitenland te gaan waar de fabrikanten hun materiaal tonen.
In winkelketens worden mensen aangenomen voor de pc-afdeling als ze weten wat word en excel is. De kennis is daar soms ver te zoeken. Maar de prijzen zijn wel scherp en daar kan de modale pc-shop niet aan.
En ja, als handelaar komt er meer bij kijken dan enkel verkopen; je moet weten wat je aanbiedt, rekening houden met kwaliteit, garantie, aankoopprijzen, transportkosten, administratie, etc... En dan is er nog het sociale aspect; vrouw en kinderen, huis, familie, vrienden, enz...
En dan nog dit, als ik iets niet 100% zeker weet, zoek ik het gewoon snel even op terwijl de klant er bij staat. Dan vertel je nooit iets waar je achteraf spijt van hebt. We zijn tenslotte geen wandelende ICT-encyclopedieen.
Maar op een vraag of je met een single-tunercard simultaan tv kan bekijken en ondertussen een ander programma opnemen, daar moet je toch het juiste antwoord kunnen op geven ;-) Ik hoop wel dat je in die shop ook zo'n kaart bent gaan kopen, want dat is ook een fenomeen waar we vaak mee geconfronteerd worden; we zijn wel goed om mensen uitleg te geven, maar ze gaan het dan toch maar snel in de supermarkt kopen...
Vandaar dat onze focus ligt op technische interventies en niet zozeer op de verkoop van goederen.

Greetz,
DrWeB 8)
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Dat is idd een grote misopvatting dat je daar geen 2 TV-tuners voor nodig hebt. Dan komen we ook bij een ander "probleem" waarmee verkopers te kampen hebben: hun eigen zelfzekerheid. Zelfzekerheid is goed maar je moet je fouten ook willen toegeven :)

Ik wil je ook niet bekritiseren om je kennis, maar er is een algemeen gebrek voor PC-verkopers door mensen die veel ervan afweten (waar ik vroeger ook schuldig aan was). Vaak dat ze zich (proberen te) bewijzen dat ze meer kennen dan de verkopers. Echter ben ik sinds ik in het beroep getreden ben, tot de conclusie gekomen dat dit een erg foute houding is. Ze doen (meestal) ook maar hun best en je weet dat je maar al te blij kan zijn met een goede job tegenwoordig. Er zijn verkopers die idd. veel te weinig van PC's kennen, echter heb je niets aan een "supernerd" in de winkel die niet sociaal is ingesteld of erg mensenschuw is. Dat is de mening van de werkgevers dan.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

drweb schreef:Maar op een vraag of je met een single-tunercard simultaan tv kan bekijken en ondertussen een ander programma opnemen, daar moet je toch het juiste antwoord kunnen op geven ;-) Ik hoop wel dat je in die shop ook zo'n kaart bent gaan kopen, want dat is ook een fenomeen waar we vaak mee geconfronteerd worden; we zijn wel goed om mensen uitleg te geven, maar ze gaan het dan toch maar snel in de supermarkt kopen...
Vandaar dat onze focus ligt op technische interventies en niet zozeer op de verkoop van goederen.


Ik heb er nog altijd geen gekocht ;-) Ik was wel aan het denken om ze vanuit het buitenland te laten komen, aangezien ik dan zo'n 30€ bespaar. Anderzijds koop ik liever bij de lokale pcboer, moest er iets mis mee zijn...
K denk dat'k toch ze hier ga kopen, dan ben ik zeker van garantie dat ik geen kapot materiaal krijg :-)

Anyway, ik zou er geen probleem mee hebben moest die mens iets opzoeken waar ik bijstond, k verwacht niet dat ze alles weten. Maar dan moeten ze zeker niet zonder nadenken foute info geven! Ik ben het dus volledig met je eens drweb!

ps: in welke winkel werk jij?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Phuncz schreef:Dat is idd een grote misopvatting dat je daar geen 2 TV-tuners voor nodig hebt. Dan komen we ook bij een ander "probleem" waarmee verkopers te kampen hebben: hun eigen zelfzekerheid. Zelfzekerheid is goed maar je moet je fouten ook willen toegeven :)

Ik wil je ook niet bekritiseren om je kennis, maar er is een algemeen gebrek voor PC-verkopers door mensen die veel ervan afweten (waar ik vroeger ook schuldig aan was). Vaak dat ze zich (proberen te) bewijzen dat ze meer kennen dan de verkopers. Echter ben ik sinds ik in het beroep getreden ben, tot de conclusie gekomen dat dit een erg foute houding is. Ze doen (meestal) ook maar hun best en je weet dat je maar al te blij kan zijn met een goede job tegenwoordig. Er zijn verkopers die idd. veel te weinig van PC's kennen, echter heb je niets aan een "supernerd" in de winkel die niet sociaal is ingesteld of erg mensenschuw is. Dat is de mening van de werkgevers dan.


Ik bewijs juist niks, ik ga net doen alsof ik er niks van weet, omdat ik geen foute dingen wil zeggen. Ik heb hem toen ook niet op de fout gewezen, heb hem gelijk gegeven, heb gewoon thuis nog eens nagekeken en hem een mailtje gestuurd of hij zeker was van die info. Ik ben niet de ergste klant die je kan krijgen denk ik :-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”