Hey, sinds vorige week hebben wij een digitale meter. Nu hou ik het piekvermogen wat in het oog om wat ervaring op te doen, wat werkt en niet werkt. Ik denk dat we goed bezig waren.
Nu... afgelopen zaterdagmorgen tussen 0:00 en 0:15 hebben wij een onverklaarbaar piekvermogen van bijna 9kW.
Wij waren aan slapen en alles dat iets kan verbruiken ligt zo goed als af.
Ik heb de logs van de wagen (da's ongeveer de enige die dat vermogen kan trekken) bekeken. Niets te zien.
Ik heb de logs van de warmtepomp bekeken. Niets te zien.
Ik heb de Homewizard logs bekeken. Niets te zien.
Dat legt slecht aan hé... En dat vermogen zou sowieso moeten bereikt worden door vanalles te gaan combineren (kookplaat, oven, ...)
Enig idee?
Onverklaarbaar piekvermogen
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Fluvius krijgt enkel verbruikscijfers, in kWh.
Die geven zij door aan de energieleverancier en gebruiken ze zelf om de kwartierpiek te "berekenen".
Als je zegt tussen 00:00 en 00:15, is dat dan een kwartier lang 9kW (=2,25kWh)?
Want dat is wel stevige kost
.
Heb je een logger op de P1, zodat je data uit het verleden kan delen?
Die geven zij door aan de energieleverancier en gebruiken ze zelf om de kwartierpiek te "berekenen".
Als je zegt tussen 00:00 en 00:15, is dat dan een kwartier lang 9kW (=2,25kWh)?
Want dat is wel stevige kost

Heb je een logger op de P1, zodat je data uit het verleden kan delen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 120 keer
Mocht Fluvius ook de meterstanden (begin en eind, per kwartier, uur, dag, etc) bijhouden en ter beschikking stellen dan was dat snel opgelost.
Echter geven ze enkel een verbruik: één getal zonder de achterliggende begin- en eind meterstanden.
Fouten corrigeren wordt dan moeilijk(er)...
Zelf heb ik volgens Fluvius ooit een door hen geverifieerde hoeveelheid elektriciteit geïnjecteerd van 1.000.000 kWh: op één dag.
Mijne kernreactor stond nochtans af.
Ah, ja, dat leken ze toch te snappen.
Doch pas na maanden...
Echter geven ze enkel een verbruik: één getal zonder de achterliggende begin- en eind meterstanden.
Fouten corrigeren wordt dan moeilijk(er)...
Zelf heb ik volgens Fluvius ooit een door hen geverifieerde hoeveelheid elektriciteit geïnjecteerd van 1.000.000 kWh: op één dag.

Mijne kernreactor stond nochtans af.

Ah, ja, dat leken ze toch te snappen.
Doch pas na maanden...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Op mijn fluvius bedoel je dan allicht dat de 9kW staat als voorlopige waarde voor de maand april? Toegevoegd na 2 minuten 3 seconden:jutuiz schreef: 1 maand geleden Nu... afgelopen zaterdagmorgen tussen 0:00 en 0:15 hebben wij een onverklaarbaar piekvermogen van bijna 9kW.
begin en eind doet er weinig toe he => kwartierverbruik is wat telt en kan je opvragen in excel formaat voor de gewenste periodeOrdon schreef: 1 maand geleden Echter geven ze enkel een verbruik: één getal zonder de achterliggende begin- en eind meterstanden.
- jutuiz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 63 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb de vraag eens aan Fluvius gesteld.
Het zou moeten zijn m'n Tesla Wall Charger gaat zot doen, bvb. tijdens een update. Maar dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat het internet zou vol staan met dat soort meldingen.
PS edit: m'n HomeAssistant (juist, die heb ik ook), geeft nog steeds het oude piekverbruik aan van 4,2 kW. Dus er is echt iets mis met die meter...
Het zou moeten zijn m'n Tesla Wall Charger gaat zot doen, bvb. tijdens een update. Maar dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat het internet zou vol staan met dat soort meldingen.
PS edit: m'n HomeAssistant (juist, die heb ik ook), geeft nog steeds het oude piekverbruik aan van 4,2 kW. Dus er is echt iets mis met die meter...
-
- Elite Poster
Bekijk de telegrammen van jouw digitale meter eens.
Onder "0-0:98.1.0" staan de piekwaarden (kwartier) én het tijdstip waarop de piek zich heeft voorgedaan.
En dat voor de laatste dertien geregistreerde maanden.
Allicht vertrouwt Fluvius de eigen digitale meter wél.
Onder "0-0:98.1.0" staan de piekwaarden (kwartier) én het tijdstip waarop de piek zich heeft voorgedaan.
En dat voor de laatste dertien geregistreerde maanden.
Allicht vertrouwt Fluvius de eigen digitale meter wél.

- jutuiz
- Elite Poster
Om dat telegram uit te lezen zal ik me even moeten inlezen. De waarde 1.6.0 geeft in elk geval nog 4,192 kW aan... misschien een geruststelling.
-
- Elite Poster
Het zal dan wel bij "de verwerking van de gegevens" bij Fluvius misgelopen zijn.
De digitale meter moet ook voor hen de bron bij uitstek zijn.
De digitale meter is zelfs de enige juiste bron.
Fluvius contacteren hé.
Hou maar voldoende tijd beschikbaar, veel geduld, etc...
Afin, dat is mijn ervaring toch.
YMMV.

Bron: Fluvius (pagina 4 van het pdf bestand)
De digitale meter moet ook voor hen de bron bij uitstek zijn.
De digitale meter is zelfs de enige juiste bron.
Fluvius contacteren hé.
Hou maar voldoende tijd beschikbaar, veel geduld, etc...
Afin, dat is mijn ervaring toch.
YMMV.

Bron: Fluvius (pagina 4 van het pdf bestand)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Mogelijkheden:
-verwerkingsfoutje bij fluvius die later nog wel word rechtgetrokken. => maar ipv de telegram zou ik eerder foto's nemen met je digitale meter die 1.6.0 weergeeft & dat nu al melden bij hen voor alle zekerheid
-EAN code verwisseling => kijk even na dat
a-de meter die je op "mijn fluvius" uitleest wel degelijk de EAN code heeft die op jou meter staat
b-check enkele andere dagverbruiken van ja HA <=> fluvius voor 95+% matching
-verwerkingsfoutje bij fluvius die later nog wel word rechtgetrokken. => maar ipv de telegram zou ik eerder foto's nemen met je digitale meter die 1.6.0 weergeeft & dat nu al melden bij hen voor alle zekerheid
-EAN code verwisseling => kijk even na dat
a-de meter die je op "mijn fluvius" uitleest wel degelijk de EAN code heeft die op jou meter staat
b-check enkele andere dagverbruiken van ja HA <=> fluvius voor 95+% matching
- jutuiz
- Elite Poster
De logging van de P1 in HomeWizard app of HomeAssistant toont niets aan. De warmtepomp draaide met 1133 watt max dat kwartier. De auto deed niets.
Op het Tesla forum is er niemand die het probleem linkt met de home charger, maar wordt er wel gewezen naar de "legionella opstook" van de warmtepomp die blijkbaar met 3 x 3kW elementen zou kunnen gebeuren. Dat komt te toevallig goed overeen met de geziene waarde van 9kW. Dat zal ik nu eens nagaan hoe dat staat ingesteld. Maar dan nog... ik zie het niet in de logs.
Ik ben nu nog dit aan het uitzoeken "Bekijk de telegrammen van jouw digitale meter eens.
Onder "0-0:98.1.0" staan de piekwaarden (kwartier) én het tijdstip waarop de piek zich heeft voorgedaan."
Dat weet ik nog niet direct hoe ik dit kan doen.
Op het Tesla forum is er niemand die het probleem linkt met de home charger, maar wordt er wel gewezen naar de "legionella opstook" van de warmtepomp die blijkbaar met 3 x 3kW elementen zou kunnen gebeuren. Dat komt te toevallig goed overeen met de geziene waarde van 9kW. Dat zal ik nu eens nagaan hoe dat staat ingesteld. Maar dan nog... ik zie het niet in de logs.
Ik ben nu nog dit aan het uitzoeken "Bekijk de telegrammen van jouw digitale meter eens.
Onder "0-0:98.1.0" staan de piekwaarden (kwartier) én het tijdstip waarop de piek zich heeft voorgedaan."
Dat weet ik nog niet direct hoe ik dit kan doen.
-
- Elite Poster
Je kan toch de volledige telegrammen via de P1 poort uitlezen?
Of gebruik je heden enkel MQTT?
Kijk eens of jouw P1 dongel niet via een webpagina de volledige telegrammen ter beschikking stelt: dat is het makkelijkst.
Kijk eens of jouw P1 dongel niet via een webpagina de volledige telegrammen ter beschikking stelt: dat is het makkelijkst.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
- Bedankt: 108 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Slik, 3x 3kW om legionella te voorkomen?
Bij mij is het 1 x 3kW, en er zijn er die ik ken waarbij het 3x 1kW is.
Als het echt 3x... is dan zou ik gewoon 2 fasen afkoppelen, mocht het zijn dat je het softwarematig (instelling) niet kan uitschakelen (wat me ook sterk zou lijken dat ze dat via software regelbaar zouden maken).
Bij mij is het 1 x 3kW, en er zijn er die ik ken waarbij het 3x 1kW is.
Als het echt 3x... is dan zou ik gewoon 2 fasen afkoppelen, mocht het zijn dat je het softwarematig (instelling) niet kan uitschakelen (wat me ook sterk zou lijken dat ze dat via software regelbaar zouden maken).
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
- jutuiz
- Elite Poster
Vergeet me m'n Frans, maar ik kan de P1 niet meer uitlezen dan wat de HomeWizard app of de Home Assistant me aangeeft.Ordon schreef: 1 maand geleden Je kan toch de volledige telegrammen via de P1 poort uitlezen?
Er is geen webinterface op het IP adres van de P1 meter.
Ik heb gezocht op een verdere integratie in HomeWizard, maar dat is er niet precies.
"Of gebruik je heden enkel MQTT" begrijp ik niet. Het antwoord is nee denk ik.
- jutuiz
- Elite Poster
Uit home assistant:
"device": {
"model_name": "Wi-Fi P1 Meter",
"id": "**REDACTED**",
"product_name": "P1 Meter",
"product_type": "HWE-P1",
"serial": "**REDACTED**",
"api_version": "1.0.0",
"firmware_version": "5.1903"
Die van HomeWizard is dat dus. En de FW is de meest recente.
PS Edit:
1. ik ben intussen in de systeeminstellingen van de warmtepomp gaan kijken, en de sterilisatie is aan ofwel 3kw of 6kw, en gebeurt de maandag (ik kan helaas geen uur definiëren).
2. de logboek van de P1 meter in HomeAssistant start om één of andere reden 26/4 om 18u, en de piek deed zich voor op 26/4 om 0u. Dus daar ga ik niet veel aan hebben.
Het blijft een misterie.
"device": {
"model_name": "Wi-Fi P1 Meter",
"id": "**REDACTED**",
"product_name": "P1 Meter",
"product_type": "HWE-P1",
"serial": "**REDACTED**",
"api_version": "1.0.0",
"firmware_version": "5.1903"
Die van HomeWizard is dat dus. En de FW is de meest recente.
PS Edit:
1. ik ben intussen in de systeeminstellingen van de warmtepomp gaan kijken, en de sterilisatie is aan ofwel 3kw of 6kw, en gebeurt de maandag (ik kan helaas geen uur definiëren).
2. de logboek van de P1 meter in HomeAssistant start om één of andere reden 26/4 om 18u, en de piek deed zich voor op 26/4 om 0u. Dus daar ga ik niet veel aan hebben.
Het blijft een misterie.
- heist_175
- Moderator
Details houdt ie toch een maand bij?
Tot 1 maand krijg ik gedetailleerde informatie

Alles langer geleden dan 1 maand wordt geagregeerd

Via deze integratie:

- jutuiz
- Elite Poster
Ja, maar de digitale meter werd vorige dinsdag geïnstalleerd.
Dan de poort geactiveerd rond vrijdag in de MijnFluvius omgeving.
Dan de P1 geactiveerd zaterdagnamiddag.
En de piekmeting in MijnFluvius is van zaterdagmorgen.
Dus m'n P1 kan inderdaad niets geven (ik was van mening dat hij de waarden van de achterliggende digitale meter ging opladen of zo, maar dus niet).
Dus moet ik verder doen met de waarden van de Eastron meters van de aparte kringen (WP en auto). Die zijn wel al een jaar actief. Maar die geven niets aan.
Het is echt een mysterie vanwaar het komt.
M'n electricien zegt: "het is een fout in hunne meter, communiceert het aan hen, en hou het even in het oog".
Dan de poort geactiveerd rond vrijdag in de MijnFluvius omgeving.
Dan de P1 geactiveerd zaterdagnamiddag.
En de piekmeting in MijnFluvius is van zaterdagmorgen.
Dus m'n P1 kan inderdaad niets geven (ik was van mening dat hij de waarden van de achterliggende digitale meter ging opladen of zo, maar dus niet).
Dus moet ik verder doen met de waarden van de Eastron meters van de aparte kringen (WP en auto). Die zijn wel al een jaar actief. Maar die geven niets aan.
Het is echt een mysterie vanwaar het komt.
M'n electricien zegt: "het is een fout in hunne meter, communiceert het aan hen, en hou het even in het oog".
- heist_175
- Moderator
Er zijn al wel wat verhalen in de pers geweest, recent nog in het Nieuwsblad.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250409_93254612
om dan tot de conclusie te komen:
Er zijn veel klachten over de digitale meter (oa hoe de werken uitgevoerd werden), maar terechte klachten over de registratie in/van de digitale elektriciteitsmeter?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250409_93254612
(...) lang verhaal over hoe schandalig Fluvius wel is etcFilip ziet zijn energieverbruik pieken na installatie van zijn digitale meter: “Volgens Fluvius is alles oké, hoe kan dat nu?”
om dan tot de conclusie te komen:
Ik kan me niet herinneren dat er fouten in de data zitten?Wie heeft het gedaan? Het is inderdaad de warmtepomp. “Fluvius heeft gelijk”, zegt Vanthournout, en dat is eigenlijk goed nieuws voor Filip.
Er zijn veel klachten over de digitale meter (oa hoe de werken uitgevoerd werden), maar terechte klachten over de registratie in/van de digitale elektriciteitsmeter?
- jutuiz
- Elite Poster
Klopt. Er zijn er maar 2 opties:
1. Mijn huidig standpunt. Er was effectief een piek, en dus is de vraag "wat heeft dat veroorzaakt?". Dat het verbruik niet geregistreerd is bij de twee hoofdverdachten (auto/laadpaal - warmtepomp) is vreemd.
2. Het alternatief. De registratie is foutief.
Dat laatste lijkt me zo onwaarschijnlijk.
1. Mijn huidig standpunt. Er was effectief een piek, en dus is de vraag "wat heeft dat veroorzaakt?". Dat het verbruik niet geregistreerd is bij de twee hoofdverdachten (auto/laadpaal - warmtepomp) is vreemd.
2. Het alternatief. De registratie is foutief.
Dat laatste lijkt me zo onwaarschijnlijk.
- heist_175
- Moderator
1. Méér meten
.
Meer toestellen uitrusten met een Shelly of ESPHome module. Kost een pak geld, meer dan je ooit gaat vermijden. Maar toch.
2. Niet onmogelijk, schrap de optie nog niet. Bij gebrek aan bewijzen van uw kant van het tegendeel, is het voorlopig vechten tegen de bierkaai.

Meer toestellen uitrusten met een Shelly of ESPHome module. Kost een pak geld, meer dan je ooit gaat vermijden. Maar toch.
2. Niet onmogelijk, schrap de optie nog niet. Bij gebrek aan bewijzen van uw kant van het tegendeel, is het voorlopig vechten tegen de bierkaai.
-
- Elite Poster
Uiteraard heeft @jutuiz wél een gedegen bewijs.
De parameter 1.6.0 van zijn digitale meter heeft als waarde 4,192 kW.
En werd door @jutuiz ook afgelezen van het LCD scherm van de digitale meter. Toch?
Uiteraard is het cruciaal dat deze waarde afgelezen werd van het LCD scherm.
Indien daar "bijna 9 kW" staat, moet men niet verder zoeken.
Waar de waarde van afgelopen zaterdagmorgen tussen 0:00 en 0:15, dat "onverklaarbaar piekvermogen van bijna 9kW", vandaan komt?
Vanop de Fluvius website zo te lezen.
Dan zal Fluvius dat toch eens moeten toelichten want de digitale meter geeft een andere waarde weer: 4,192 kW.
Niet?
De parameter 1.6.0 van zijn digitale meter heeft als waarde 4,192 kW.
En werd door @jutuiz ook afgelezen van het LCD scherm van de digitale meter. Toch?
Uiteraard is het cruciaal dat deze waarde afgelezen werd van het LCD scherm.
Indien daar "bijna 9 kW" staat, moet men niet verder zoeken.
Waar de waarde van afgelopen zaterdagmorgen tussen 0:00 en 0:15, dat "onverklaarbaar piekvermogen van bijna 9kW", vandaan komt?
Vanop de Fluvius website zo te lezen.
Dan zal Fluvius dat toch eens moeten toelichten want de digitale meter geeft een andere waarde weer: 4,192 kW.
Niet?
jutuiz schreef: 1 maand geleden Om dat telegram uit te lezen zal ik me even moeten inlezen. De waarde 1.6.0 geeft in elk geval nog 4,192 kW aan... misschien een geruststelling.
- jutuiz
- Elite Poster
Op de DM:
In de MijnFluvius omgeving:
Piekvermogen:
Verbruikshistoriek:
Update!
Ik denk dat ik een oorzaak gevonden heb.
Dit is de meting van zaternamiddag / -avond. En die is foutief. Met teruglevering in de nacht. En geen verbruik in de namiddag.
Wat er volgens mij gebeurd is, is dat de meter een reset gekregen heeft om 00:00 's morgens en daarbij de netto verbruiken van de afgelopen x uur heeft opgeteld en in het eerste kwartier van die dag verrekend.
In de MijnFluvius omgeving:
Piekvermogen:
Verbruikshistoriek:
Update!
Ik denk dat ik een oorzaak gevonden heb.
Dit is de meting van zaternamiddag / -avond. En die is foutief. Met teruglevering in de nacht. En geen verbruik in de namiddag.
Wat er volgens mij gebeurd is, is dat de meter een reset gekregen heeft om 00:00 's morgens en daarbij de netto verbruiken van de afgelopen x uur heeft opgeteld en in het eerste kwartier van die dag verrekend.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 18 keer
mijn homeassistant doet dit soms ook zo een pieken maken in het verbruik van apparaten,
als een meetplug een tijd geen wifi heeft gehad, dan update hij bij herverbinding ineens naar de huidige kwh waarden met zo een piek op dat uur als gevolg;
hij haalt het hele verbruik dan in één keer in.
maar dat een digitale meter dit zou doen lijkt me wel raar, bv enkele piekwaarden samentellen na even niet te communiceren
ik zou toch verwachten dat die alles doorgeeft met een tijdstip van interne klok samen met de waarden om zoiets uit te sluiten
heeft dat ding goed bereik waar is het geplaatst, maar toch. (en hoe kan de klok fout komen te staan)
hou ons op de hoogte
als een meetplug een tijd geen wifi heeft gehad, dan update hij bij herverbinding ineens naar de huidige kwh waarden met zo een piek op dat uur als gevolg;
hij haalt het hele verbruik dan in één keer in.
maar dat een digitale meter dit zou doen lijkt me wel raar, bv enkele piekwaarden samentellen na even niet te communiceren
ik zou toch verwachten dat die alles doorgeeft met een tijdstip van interne klok samen met de waarden om zoiets uit te sluiten
heeft dat ding goed bereik waar is het geplaatst, maar toch. (en hoe kan de klok fout komen te staan)
hou ons op de hoogte
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als ik het goed zie heb je 2-tal kleurtinten in de screenshot.
De "wazige" is dat dit een schatting is en dat het later zal geverifieerd worden (als ik me niet vergis)
Heb dit zelf ook al gezien op mijn Fluvius.
De "wazige" is dat dit een schatting is en dat het later zal geverifieerd worden (als ik me niet vergis)
Heb dit zelf ook al gezien op mijn Fluvius.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!