Vanaf 17 april 2025 mag je een thuisbatterij met stekker gebruiken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Die Pylontech installatie ook al zien voorbij komen op facebook van reclame foto's installateur van zijn gedane installaties. Maar dan 6000€+ prijs voor vragen. :lol:
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

philippe_d schreef: 3 maanden geleden Ik heb een offerte voor het plaatsen van een 9.6kWh batterij set, incl. hybride omvormer van 5kVA voor 3.997€ (excl. BTW)
Dit is inclusief
  • 3 batterijen Pylontech US3000C modules van 3.2 kWh
  • SOLIS RHI 5kW Hybride Omvormer
  • Bebat (277€)
  • AREI keuring
  • Solis energiemeter
  • Plaatsen (vervangen huidige omvormer)
  • alle toebehoren (kabelset 25 mm2, batterijbeugels, etc)
Hoewel dit waarschijnlijk een goede prijs is voor een 10 kWh systeem (incl. nieuwe omvormer), ben ik er niet op ingegaan:
  • ik vind het zotjes om mijn huidige omvormer weg te doen (maar deze is blijkbaar niet geschikt voor de lage-spannings-batterijen).
  • ik ben er nog niet uit wat de mogelijke besparingen zijn (zonder batterij geraak ik nu al aan zelfvoorziening van >50%), de voorgestelde besparingen gaan ervanuit dat je zonder batterijen hooguit aan 35% komt.
  • ik had 2 weken tijd om toe te zeggen (groepsaankoop W-Vl), en ik ben er nog niet uit :cry: )
De reden waarom een batterij bij u niet opbrengt is omdat je inderdaad nu reeds met een elektrische zelfvoorzieningsgraad zit van 50% door de inzet van airco's als verwarmingsbron in het tussenseizoen. Voor je totale zelfvoorzieningsgraad zit je nog ver van die 50% want je verwarmt en rijd nog voor een groot stuk fosiel.
Met voldoende panelen en een gepaste batterij kan je aan een totale zelfvoorzieningsgraad komen van meer dan 70%.
In jou geval heb je dus en meer panelen nodig, en een batterij nodig en een verdere elektrificatie van uw verbruik.

Zelf ben ik sinds een tweetal jaar overgeschakeld op volledig elektrisch. Mijn totale investeringskost aan panelen en batterij bedroeg 11000 euro en ik voorzie mezelf hiermee van 4500kWh/jaar aan elektriciteit die ik niet uit het net moet kopen. Mijn terugverdientijd is zeker niet de kortste maar ruim binnen de verwachte levensduur van mijn investering.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

PeterP schreef: 3 maanden geleden In jou geval heb je dus en meer panelen nodig, en een batterij nodig en een verdere elektrificatie van uw verbruik.
Ik rij electrisch, mijn verwarming is inderdaad nog gas, maar mijn sanitair ww verwarm ik met zonneenergie (boiler wordt gestuurd via Home Assistant van zodra overschot).
Ik heb al 6 kWp panelen (5 kVA omvormer), ik zou er 5 kunnen bijleggen maar dan moet ik de bestaande 15 opschuiven en dus volledig laten herleggen :cry:
PeterP schreef: 3 maanden geleden Mijn terugverdientijd is zeker niet de kortste maar ruim binnen de verwachte levensduur van mijn investering.
Gezien mijn leeftijd is de terugverdientijd waarschijnlijk niet binnen mijn eigen verwachte levensduur :oops:
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
PeterP
Pro Member
Pro Member

Iedere situatie is idd individueel te bekijken.

Wanneer je reeds een hoge elektrische zelfvoorzieningsgraad hebt door maatregelen zoals een BEV en het sturen van een warmtepompboiler zal een thuisbatterij idd economisch geen zin hebben. U heeft er uit onzekerheid of ouderdom voor gekozen zeer voorzichtig in kleine stapjes te investeren en steeds te kiezen voor de maximale economische rendabiliteit op korte termijn. Het gevolg is dat u de laatste jaren nog altijd een fikse gasrekening had en deze de komende jaren alleen maar hoger zal worden.

Wanneer je zoals ik volledig elektrisch gaat (huishoudelijk, verwarming en mobiliteit) dan heeft een thuisbatterij economisch zeker zin en is ze essentieel in het hele energieconcept.
Mijn totale energiekosten voor comfort-stroom, mobiliteit (15000km/jaar) en verwarming (165m2 bewoonbaar) bedroegen de laatste 2 jaar minder dan 500 euro/jaar. De komende jaren zie ik die eerlijk gezegd, door verdere optimalisatie zelfs eerder nog dalen, dan stijgen.

Uw kritiek op de simulatie van de groepsaankoop West-Vlaanderen kan ik wel inkomen. Wanneer je reeds een hoog eigen verbruik hebt geeft dat geen betrouwbare resultaten.

Ik heb er eigenlijk geen idee van hoe oud je moet zijn om te stoppen met leven ? Denk dat dit een heel persoonlijke keuze is.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Mijn totale energiekosten voor comfort-stroom, mobiliteit (15000km/jaar) en verwarming (165m2 bewoonbaar) bedroegen de laatste 2 jaar minder dan 500 euro/jaar
tgoh, volgens mij maak je een kapitale denkfout.

Je dient je jaarlijkse afschrijfkosten van je investeringen hierbij op te tellen. Ik denk dat je bruto energiekosten er dan geheel anders komen uit te zien.....
t'zal een vestzak, broekzak operatie zijn denk ik persoonlijk....de technische rompslomp krijg je er dan nog es bij...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

philippe_d schreef: 3 maanden geleden Gezien mijn leeftijd is de terugverdientijd waarschijnlijk niet binnen mijn eigen verwachte levensduur :oops:
Je zou uiteraard ook van het standpunt kunnen uitgaan dat wie al zo'n gezegende leeftijd heeft bereikt niet meer wakker ligt van een eventuele terugverdientijd van zijn spullen? :idea:
(Toch voor dat deel van de bevolking dat er bij leven al van overtuigd is dat je na het leven op aarde niets meer kan meenemen.)
lucdec schreef: 3 maanden geleden tgoh, volgens mij maak je een kapitale denkfout.

Je dient je jaarlijkse afschrijfkosten van je investeringen hierbij op te tellen. Ik denk dat je bruto energiekosten er dan geheel anders komen uit te zien.....
t'zal een vestzak, broekzak operatie zijn denk ik persoonlijk....de technische rompslomp krijg je er dan nog es bij...
Nee, je moet je eigen rekening maken en niet die van een ander.
De uitkomst zal er dan voor ieder anders uitzien.
Voor de ene heeft het geen zin en voor de andere weer wel.

Mijn jaarlijkse energierekening voor huishoudelijk gebruik en mobiliteit is al jaren onder nul.
De investeringen zijn ook al jaren afgeschreven. Nu zelfs al op het punt aanbeland dat de investeringen meer opbrengen dan er ooit aan eigen kapitaal is ingegaan. Indiviudeel een no brainer.

En voor mij is het ook geen "technische rompslomp" maar een aangename hobby om daar mee bezig te zijn (en als toemaatje de wispelturige overheid, netbeheerder en energieleverancier een pad in eigen korf te zetten.
Beetje vreemd dat iemand dat op een forum schrijft dat voor de rest prat gaat op zijn technische onderlegdheid/uitgangspunten?

Gaat deze situatie op voor "iedereen".
Uiteraard niet. Het enige dat opgaat voor iedereen is dat je eens stopt met leven. En zelfs dat tijdstip is niet gelijk voor "iedereen".
En ik maak ook niet de persoonlijke denkfout dat ik persoonlijk moet investeren voor iedereen noch volgens wat iedereen denkt dat het beste zou zijn voor iedereen. Dat is een denkwijze die tot een algemene stilstand zou leiden en waar men dan weer de schuld bij "alle anderen" kan leggen. :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
PeterP
Pro Member
Pro Member

lucdec schreef: 3 maanden geleden
Mijn totale energiekosten voor comfort-stroom, mobiliteit (15000km/jaar) en verwarming (165m2 bewoonbaar) bedroegen de laatste 2 jaar minder dan 500 euro/jaar
tgoh, volgens mij maak je een kapitale denkfout.

Ik denk dat vooral u een kapitale denkfout maakt door hier te suggereren dat ik niet kan rekenen.

Ik laat het aan ieder voor zichzelf om zijn eigen rekening te maken. Ik geef enkel maar aan dat het mogelijk is om voor uw totale energieverbruik meer dan 70% zelfvoorzienend te zijn op een economisch rendabele manier. Zelfs zonder salariswagen.

Ik heb 10,5kWp op mijn dak en een batterij van 15kWh. Je kunt dat heel duur maken of heel voordelig doen.
Je kunt iets op 5 jaar willen terug verdienen maar je kan ook tevreden zijn met 10, 15, 20 jaar.

Ik ben ten zeerste benieuwd naar wat de zaken zijn die u reeds doet in verband met hernieuwbare energie. Ik wil gerust helpen meedenken met u mochten er zaken zijn waar u niet uitgeraakt.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het heel duur zal uitvallen om met een stekkerbatterij het jaar rond een hoge zelfvoorzienigheidsgraad te halen.

Zonder EV lijkt het me ook makkelijker om een hogere elektrische zelfvoorzienigheidsgraad te halen dan met EV.
De combinatie BEV/thuislaadpaal maakt het wel gemakkelijker om een hogere graad van zelfverbruik te halen maar dat is iets totaal anders dan een hoge zelfvoorzienigheidsgraad.
De echte uitdaging is om een zo hoog mogelijke zelfvoorzienigheidsgraad te behalen. Aan een hoge graad van zelfverbruik geraken daar is geen kunst aan. Gewoon meer verbruiken dan je produceert of minder kWp installeren dan je voor het eigen verbruik nodig hebt is doorgaans al voldoende. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Provider

Hier de 5kWh Marstek aan €1.449 incl BTW en verzending - https://stekker-batterij.nl/
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad wel een mooie deal. Blijkbaar dan toch nog winst aan die prijs. Je vraagt je af hoe ze het doen.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

PeterP schreef: 3 maanden geleden Ik heb 10,5kWp op mijn dak en een batterij van 15kWh. Je kunt dat heel duur maken of heel voordelig doen.
Je kunt iets op 5 jaar willen terug verdienen maar je kan ook tevreden zijn met 10, 15, 20 jaar.
OK Peter, volledig gelijk als je het niet ziet als een investering die dient op te brengen.
Iets dat je doet voor het milieu. Maar dan duikt de vraag op, wat met al dat afval na 20 jaar, oude panelen en batterijen...
Een batterij zal ook geen 20j meegaan denk ik, 10j is realistischer.
Ik ben ten zeerste benieuwd naar wat de zaken zijn die u reeds doet in verband met hernieuwbare energie. Ik wil gerust helpen meedenken met u mochten er zaken zijn waar u niet uitgeraakt.
tgoh, hernieuwbare energie?, niet veel

geef het toe, heb zelf ook enkele panelen, kunstmatig rendabel gemaakt door Vandenbossche indertijd.
Zoals het nu evolueert denk ik deze op te verslijten en daarna verwijderen en gewoon weer afnemen van het net zoals vroeger.
Verwarmen doe ik voor 90 % met snelgroeiend kaphout van bomen uit mijn tuin en weide. Is dit hernieuwbaar, knotwilgen? Ik weet het niet
Qua mobiliteit fiets ik al gans mijn leven, alle boodschappen + woon werkverkeer met de fiets. +/-15000 km/jaar. Heb wel een wagen hoor, maar is enkel voor op reis, of slecht weer, of familiebezoek, vrouw :)

naast dit , ben ik een stuk zelfvoorzienend qua voeding vermits plantaardig alles zelf geteeld wordt (serre en volle grond). Heb ook scharrelkippen omdat we de eitjes zo graag eten. maar dit heeft allemaal niks meer met hernieuwbaar te maken vermoed ik :)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lucdec schreef:Maar dan duikt de vraag op, wat met al dat afval na 20 jaar, oude panelen en batterijen...
Grotendeels recyclen.

De doorsnee Vlaming rijdt - in het beste geval - al jaren met al zijn afgedankte spullen heen en weer naar het containerpark zonder zich af te vragen wat er daarna mee gebeurd.
Maar als het om HE gaat heeft hij plots heel veel vragen wat er daarna moet gebeuren met zijn afgedankte spullen?

Een goed beheerde batterij gaat ook langer mee dan tien jaar.
Men is nu al batterijen aan het ontwikkelen die nog nauwelijks degraderen.
Eveneens met een (kwalitatieve) PV omvormer. Toch indien geplaatst in een daartoe geschikte ruimte (en niet in een vochtige kelder of op een in de zomer oververhitte zolder). Ik heb hier nog nooit een PV omvormer de geest weten geven. De eerste doet - zonder een dag onderbreking - zijn werk al sinds 2011.

PV gaat gerust 25 tot 30 jaar mee.
Je zal dus nog even moeten wachten om terug over te schakelen naar 100% netstroom. :angel:

Het een moet het ander ook niet uitsluiten.
Het is niet omdat men energetisch grotendeels zelfvoorzienend is (en daar een extraatje mee kan verdienen) dat men daarom op andere vlakken niet deels zelfvoorzienend kan zijn of zich niet meer met de fiets kan verplaatsen.
En het is niet omdat men zelf investeert in HE dat dit niet gelijktijdig kan samengaan met een winstgevende investering. :nono:
Mee eens dat het uiteindelijk zijn weerslag heeft op het milieu (HE plaats je in de eerste plaats ook niet om iets te doen aan het milieu maar om een klein beetje bij te dragen aan het beperken van de negatieve gevolgen van fossiele productie op het klimaat). Maar dat is eigen aan zowat elke (economische) activiteit van de mens.

ps. het was trouwens geen idee van Freya Van den Bossche om de Vlaming geld te laten verdienen via een PV installatie. Dat was Steve Stevaert, gevolgd door Chris Peeters. Onder het "beleid" van Hilde Crevits liep, door dubbele belastingvoordelen, het systeem financieel uit de hand (voor de overheid). FVDB heeft vervolgens dat systeem geërfd en is, afgeremd door tussenkomsten van andere politici, het systeem beginnen af te bouwen.
Sol Invictus!
PeterP
Pro Member
Pro Member

Ik wil daar nog aan toevoegen dat uit studies en praktische ervaringen blijkt dat LFP batterijen, wanneer ze niet mishandeld worden (te warm, te koud, te hoge vermogens, te vol of te leeg) ze makkelijk 20 jaar zullen meegaan en dan nog niet rijp zullen zijn voor de vuilbak maar wel zullen verminderd zijn in capaciteit.
Wat de levensduur van zonnepanelen betreft mogen we gerust denken aan een levensduur van 40 jaar.

Stoken met hout is inderdaad hernieuwbaar maar heeft wel enkele andere grote nadelen. Eén daarvan is fijnstof. Mijn longfunctie is nog 50% en ik ondervind daar vooral in winter de directe gevolgen van. Tijdens mijn screening in het UZ Leuven was één van de vragen of ik gestookt had met hout. Weet u dat als ik te voet ergens een druk kruispunt oversteek ik dit direct voel op mijn ademhaling. Ook ik stond daar vroeger niet bij stil hoor.

Verder dient de investering mij zeker iets op te brengen, anders kocht ik ook wel verder mijn energie bij één of andere multinational.
Je kan zodanig streven naar een hoog financieel rendement dat je uiteindelijk nooit iets durft doen en jezelf benadeeld want het brengt nooit genoeg op.

Ik heb ook scharrelkipjes en ben ook zeer tevreden van hun geleverde werk. :wink:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ddd schreef: 3 maanden geleden Hier de 5kWh Marstek aan €1.449 incl BTW en verzending - https://stekker-batterij.nl/
Was zeer tijdelijk … of gewoon verkeerd …

Dit krijg je via die link

Bestel nu voor
€1899
incl btw
GRATIS VERZENDING
Levering eind april
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Was inderdaad maar alleen gisteren. Kan ook gewoon zijn dat ze zonder of met weinig winst één dag verkopen om wat reclame te maken. In elk geval voor €1899 zou ik er nu niet meer bestellen... :lol:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: 3 maanden geleden Was zeer tijdelijk … of gewoon verkeerd …
Was inderdaad voor 24u. Maar ik denk dat ze het zelfs eerder offline gehaald hebben.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als ik die pre-order van innovoltus niet had lopen had ik waarschijnlijk ook daar besteld. Nu ja zal in de toekomst nog wel eens aan die prijs te vinden zijn. Thuisbatterijen zullen de komende jaren nog wel goedkoper worden...
Freec
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 23 keer

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Provider

excl. BTW