Vanaf 17 april 2025 mag je een thuisbatterij met stekker gebruiken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

jutuiz schreef: 4 maanden geleden Is er eigenlijk geen scenario denkbaar waar we voor variabele tarieven kiezen en de batterij ook in de zonneloze dagen gaan opladen op momenten dat de prijs van de electriciteit laag staat?

Of wordt dat een oplossing die ingewikkelder is dan het probleem?
Dan zal je niet voor een variabel maar voor een dynamisch energiecontract moeten kiezen.
Bij een batterij met een lage capaciteit, zowel in vermogen (kW) als volume (kWh), heeft dat uiteraard niet zoveel zin.
Te laag vermogen en volume om optimaal van de goedkoopste uren gebruik te maken.
Hogere kostprijs van een dynamisch contract staat niet in verhouding met de omzet van het lagere volume.
Bij onevenwicht tussen productie (PV levert tijdens de middaguren in de zomer meer op dan je kan verbruiken en opslaan) en opslag loop je dynamisch het risico te moeten betalen voor injectie ipv er zoals bij een variabel contract weinig voor te krijgen.
In Vlaanderen is er geen verrekening van de energiebelasting (in Nederland wel) tussen dynamische afnamekost en injectievergoeding. De Epex voor dynamische afname en teruglevering mag dan wel gelijk zijn, de fee voor de leverancier is dat niet. Op afname betaal je, net als bij een vast en variabel energiecontract, alle toeslagen en die krijg je bij injectie niet terugbetaald. De delta is dus te klein om echt verschil te maken.
Op zonloze dagen moet er al veel wind staan om dynamisch een laag tarief te hebben. Bij een dunkelflaute is de dynamische prijs doorgaans (veel) hoger dan deze bij een variabel energiecontract want daar wordt dat over de gehele maand uitgemiddeld zodat je 24/7 dezelfde afnameprijs betaalt en dezelfde injectievergoeding krijgt. Deze laatste is bij variabel tot op heden ook nooit negatief.
Bij een opslag van max. 5 kWh mag je per etmaal al niet meer dan 3 tot 4 kWh verbruik hebben. Alles wat je meer gaat verbruiken zal je dynamisch dan uit het net halen aan de (hoge) uurprijs die dan van toepassing is. Of je zou de accu niet alleen op uurprijzen moeten sturen maar ook nog eens het verbruik uit de accu gaan voorbehouden voor de duurste uren.
In de winter lijkt me dat voor een doorsnee gezin een bijna onhaalbare taak.

Toegevoegd na 2 minuten 21 seconden:
jutuiz schreef: 4 maanden geleden Ik vind z'n review van de Homewizard wel opvallend positief.
Ketel Klets is een Nederlander en geeft een review op basis van de energiesaldering in Nederland.
De dynamische contracten werken er volledig anders dan in Vlaanderen. Het opvallendste verschil is dat je de energiebelasting tussen afname en teruglevering daar nog kan salderen. Dat is hier niet het geval. De netto delta tussen afname en teruglevering is hier dus veel kleiner dan in Nederland.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
toxictooms
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

jutuiz schreef: 4 maanden geleden Ik vind z'n review van de Homewizard wel opvallend positief.
Ik lees op tweakers toch ook vooral positieve verhalen.
Je moet de batterij vooral zien om het nachtverbruik te overbruggen,denk niet dat ze gemaakt is om heel zware gebruikers te voeden (EV, ...)
Voor een doorsnee/kleine verbruiker zoals ik gaat deze batterij wel aan mijn verwachtingen voldoen.
Uit de review blijkt gewoon dat de HW batterij uit de doos werkt zoals beloofd, in tegenstelling tot de marstek.
Ik twijfelde tussen de 2 maar mijn keuze ligt nu wel vast, nu nog wachten tot 17 april.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Met een dynamisch contract kan je toch elke nacht, als de prijzen laag zijn, de batterij opladen. En dan die 5kWh door de dag gebruiken? Zelfs zonder zonnepanelen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Er is ondertussen een tweede ketelklets review van gisteren, ook wel positief maar dan vooral tov de Marstek.
Het grote probleem met die Marstek is blijkbaar dat er een 2500W omvormer inzit en als je die dan op 800W max gaat gebruiken kakt het rendement in mekaar.

En wat laden aan laag tarief betreft, dat zit ook in het laatste filmpje van ketelklets, je aan-en verkoop tarief moet al ver uit mekaar liggen om profijt te doen, want op het ene betaal je taksen en op het tweede krijg je ze niet.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef: 4 maanden geleden Met een dynamisch contract kan je toch elke nacht, als de prijzen laag zijn, de batterij opladen. En dan die 5kWh door de dag gebruiken? Zelfs zonder zonnepanelen.
Dat is de theorie.
Dynamische prijzen schommelen per uur. Om te beginnen is er dus al geen dag/nachttarief.
Verschillende parameters hebben er invloed op: vraag en aanbod, veel of weinig wind, veel of minder zon.
Wanneer je de batterij opspaart om door de dag te verbruiken zal dat voor een werkend gezin tijdens de ochtend en avondpiek. Wanneer er op een zomerse dag veel zon en wind is en over de middag weinig vraag zakt de epex in elkaar. Mogelijk tot onder het nulpunt. Is je accu dan niet leeg heb je geen ruimte over om de overproductie op te slaan. Die zal er bij een paar kWh opslag sowieso onvoldoende zijn om de dagproductie op te vangen. Er gaat dan alsnog productie richting net waar je dan in het beste geval bijna niets voor krijgt en in het slechtste geval voor moet betalen om er vanaf te geraken.
Een dynamische contract heeft naast gebruikskosten (de fee van de leverancier op afname EN injectie) ook een vaste kost. Die vaste kost moet je dus al terugwinnen door lagere kWh tartieven alvorens je afname voordeel oplevert tov een variabel tarief (waar je contracten zonder vaste kosten kan afsluiten noch een vaste en procentuele fee voor teruglevering moet betalen).
Je kan de 5 kWh die je in een accu gaat laden ook niet voor 100% terug verbruiken. De accu heeft een eigen verbruik en de omvorming in twee richtingen (het is immers geen hybride met een DC MPPT tracker maar een retrofit) levert verliezen op. De verliezen en het eigen verbruik van het systeem kan je dus niet injecteren in het net noch zelf gaan verbruiken. De accu behoudt ook een deel van de laagste SoC als reserve voor eigen verbruik. De totale 5 kWh zijn dus nooit netto te verbruiken.

Kijk naar de dynamische prijzen van vandaag. De laagste prijs, ook tijdens de nacht, komt niet onder de 11,5 cent/kWh.
Daar komt nog de fee voor de leverancier bij plus de heffingen + BTW. Dat zal maar weinig verschillen met de 24/7 prijs die van toepassing is voor een variabel contract. Daarentegen loopt tijdens de andere uren de prijs van de energiecomponent (zonder kosten) op tot 16,3 cent/kWh. Dat is al duurder dan voor een variabel contract waar je naar niets moet kijken. De enige dip is vandaag rond 13:00 uur. Maar ook dan zit je nog boven de 10 cent/kWh (zonder kosten).
En wie PV heeft kan vandaag zijn batterij maar beter laden op de zon. Deze is ruimschoots aanwezig. En wat je niet zelf kan verbruiken noch opslaan kan je in combinatie met een variabel contract 24/7 in het net injecteren voor een gekende vaste prijs.

Je kan zeker voordeel doen met een batterij icm PV.
De vraag is of de combinatie van een dynamisch contract in verhouding tot je dagdagelijkse energiebehoeften met een batterij met een lage netto inzet veel voordeel zal opleveren. Voordeel dat je dan alleen nog maar kan bereiken door iedere dag afname en teruglevering icm verbruik te sturen.
Een batterij die - gezien het lage opslagvermogen en lage netto beschikbaar vermogen en opslag - ook nog eens relatief duur is in verhouding tot de opslag per kWh.

Het is aan ieder om op basis van de eigen gekende parameters eens goed te gaan rekenen (en zich daarbij niet rijk te rekenen op basis van marketingpraat) en pas dan een besluit te nemen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

ddd schreef: 4 maanden geleden Met een dynamisch contract kan je toch elke nacht, als de prijzen laag zijn, de batterij opladen. En dan die 5kWh door de dag gebruiken? Zelfs zonder zonnepanelen.
Zoals @ivob in zijn 2 vorige berichten correct probeert uit te leggen:
  • gezien de laadverliezen (omzetten AC > DC) heb je méér dan 5kWh electriciteuit nodig om een batterij van 5 kWh vol te laden
  • gezien de ontlaadverliezen (omzetten DC >AC) krijg je minder electriciteit dan 5 kWh
  • eigen verbuik van de omvormer
  • en je kan de batterij niet helemaal leegtrekken
Als je hiermee rekening houdt kan je 3-4 kWh "nuttig" gebruiken per cyclus.
Maak je berekening dus op max 4 kWh.

Met een dynamisch tarief:
  • kan je inderdaad opladen tijdens de goedkoopste uren.
  • kan je 800W vermogen van je batterij gebruiken tijdens de dure uren.
  • wat je (tijdens de duurste uren) meer nodig hebt dan 800 Watt vermogen betaal je dus aan het duurste tarief.
  • en alles wat je meer verbruikt dan 4 kWh betaal je dus ook aan het duurste tarief
Als je dan weet dat een dynamsich tarief doorgaans duurder is dan een variabel tarief, dan is dit systeem (zonder PV) hoogstwaarschijnlijk niet rendabel.

Toegevoegd na 1 minuut 58 seconden:
ivob schreef: 4 maanden geleden Het is aan ieder om op basis van de eigen gekende parameters eens goed te gaan rekenen (en zich daarbij niet rijk te rekenen op basis van marketingpraat) en pas dan een besluit te nemen.
Veel mensen rekenen gewoon niet, en eens ze de investering gedaan hebben, en dan alleen naar de "winst" kijken, voelen ze zich gelukkig :-) .
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Avenger 2.0 schreef:Goedkoopste gaat de Marstek 5kw zijn aan €1899 momenteel. Zou ook goedgekeurd worden door Synergrid (net zoals de Homewizard batterij). Volgens simulatie op mijn-thuisbatterij.be zou deze rendabel zijn na 5 à 6 jaar voor mij. Alternatief lees ik nog wel wat over de Zendure Hyper 2000 + AB2000S, die heeft vooral als voordeel dat er een 'brandblusser' in zit voor extra gemoedsrust.
Zendure heeft laatst zijn firmware aangepast om de omvormer een langer leven te bezorgen en minder snel om te schakelen van ontladen naar laden.
Er moet nu min 100W verbruik zijn voor 60 sec vooraleer de hyper bijspringen of -100W voor 60 sec vooraleer de hyper de accu gaat laden.
Eenmaal in een modus dan zou het bij regelen vlotter gaan.

Verstuurd vanaf mijn CPH2493 met Tapatalk

Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

Ik zou toch (voorlopig) wegblijven van Marstek. Laad verliezen van 30%? https://www.p1meter.nl/weinig-aandacht ... sbatterij/
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Heb mijn bedenkingen bij dat artikel en hoe wetenschappelijk het getest is, op tweakers heeft niemand dit zo extreem kunnen vinden bij een test.
Trouwens al de plugin batterijen hebben grotere verliezen (~20%). Je hebt namelijk DC van je panelen die je naar AC omzet om dan terug naar DC te converteren voor je batterij om dan weer naar AC te leveren als je gaat bijleveren. De batterij zelf ontlaadt ook nog niet eens onder de 10%. Dus alles opgeteld wel een merkbaar verlies. Maar zowat gratis op het net zetten is nog een groter verlies...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Tegen nul cent op het net zetten is nog steeds geen verlies. :-D

Het hangt er ook allemaal een beetje vanaf hoeveel zelfverbruik je uit PV kan halen en hoe groot je PV installatie is tov de productie.
Wanneer je in de winter minder produceert dan je verbruikt valt er ook niet veel op te slaan in de batterij om nadien te verbruiken.
Wanneer je in de zomer veel meer produceert dan je verbruikt valt er in een batterij met een kleine capaciteit ook niet veel op te slaan om later te verbruiken.

Het enige dat je op voorhand weet is dat de aanschaf van een plug in batterij niet gratis is.
Wanneer de batterij 1800 € kost en 30% verliezen genereert en je nul cent terugleververgoeding krijgt moet je al meer dan 9000 kWh van je productie in de batterij kunnen opslaan en vooral er terug uithalen voordat je de investeringskost eruit hebt. Vanaf dan begin je pas je eerste cent "winst" te boeken.
Sol Invictus!
stybola
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Ik denk, als ik het goed voorheb, dat die 800W verbruik nuttig kan zijn voor het capaciteitstarief? Of heb ik dat foutief op? Je hebt iets meer speling vooraleer je die kwartierwaarde hoger hebt dan 2500W. Of mis ik iets?
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Neem nu eens aan dat je hiermee jouw Piekverbruik met 800 Watt kan verminderen
Volgens de VREG betaal je in 2024 voor 1 kW op jaarbasis gemiddeld over Vlaanderen 52,95 euro (excl. btw);

Ben ik verkeerd als ik dan van uit ga, dat de besparing op het capaciteitstarief bij 800 Watt dan max 42€ per jaar is (+ 6% BTW = 45€)?
Op voorwaarde dat je iedere maand je afnamepiek kan verminderen met 800 Watt?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Om iedere maand je kwartierpiek met 0,8 kW te verminderen moet je accu standby staan om ieder klokkwartier in te kunnen grijpen en continu dat vermogen en opslag ter beschikking te houden. Mis je in een maand één kwartier deden al de voorgaande "inspannigen" er niet toe.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

stybola schreef: 4 maanden geleden Ik denk, als ik het goed voorheb, dat die 800W verbruik nuttig kan zijn voor het capaciteitstarief? Of heb ik dat foutief op? Je hebt iets meer speling vooraleer je die kwartierwaarde hoger hebt dan 2500W. Of mis ik iets?
800W helpt niks.
Het is marketingpraat…
Pieken afvlakken doe je met minstens een 5kw omvormer en 10kwh batterij die je 40% of meer vol houdt en bij vult ten allen tijde.
En dan nog mag je bvb. de EV niet teveel thuis laden in de winter…
Of content zijn met een piek van 4kw ipv 2,5 kw
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer

Nexus1980 schreef: 4 maanden geleden Ik zou toch (voorlopig) wegblijven van Marstek. Laad verliezen van 30%? https://www.p1meter.nl/weinig-aandacht ... sbatterij/
Het verkeerde gebruik van de eenheden op deze website geeft in elk geval weinig vertrouwen.
De energie-inhoud van een batterij is niet Watt, maar Wattuur (Watt maal uur of Wh)
En erger: vermogen wordt gemeten in Watt en niet in Watt per uur. (Watt per uur is onzin, vermits 1 Watt = 1 Joule per seconde)
monty_burns_007
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Wat gebeurd er als je die HomeWizard batterij wil benutten op een 3F net ?
Situatie:
- 5kW SAJ solar omvormer monofase aangesloten op L1
- Digitale teller (3F)
- HomeWizard batterij op een fase, maakt niet uit welke (ofwel L1 van zonnepanelen, ofwel L2, L3)

Als ik de batterij aansluit in een stopcontact van L2 of L3, kan de batterij dan nog steeds nulverbruik s'nachts garanderen ?
Immers alle fasen zijn gebruikt doorheen mijn huis met dus verbruikers op alle fasen.
Als die HomeWizard batterij maar op L1 teruglevert, dan moet er toch vermogen van het net gehaald worden voor verbruikers op L2 of L3 ?
Of houdt de digitale teller geen rekening met onbalans op de 3 fasen ? En kan ik dus perfect de homeWizard maar op 1 fase aansluiten (zelfs verschillend van solar of andere gebruikers ) ?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

Best is uiteraard, Solar en HomeWizard op dezelfde fase (in uw geval L1).
Ook zal je maar uit je batterij kunnen verbruiken op fase L1.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 192 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

https://helpdesk.homewizard.com/nl/arti ... moet-weten

Hoe werkt de thuisbatterij met een 3-fasenaansluiting?
Plaats je de HomeWizard Plug-In Battery op een andere fase dan waar de omvormer van je zonnepanelen op teruglevert, dan betekent het dat je op één fase teruglevert met je zonnepanelen, en gelijktijdig via een andere fase je batterij oplaadt. Jouw slimme meter rekent met de som van het verbruik van de drie fasen, ongeacht wat er op welke fase gebeurt. Voor het rendement maakt dit dus niet uit. Als de batterij wordt aangesloten op dezelfde fase als de zonnepanelen is dit wel duurzaam en beter voor de balans in het stroomnet.

Maakt het uit op welke fase ik teruglever als ik 3 fases heb?
Je slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fases. Wek je op 1 fase 2000 watt op en neem je op de ander 2000 watt af, dan rekent de meter 0 watt. Het maakt dus niet uit op welke fase de batterij zit, zeker als je een 3-fasenzonnepanelenomvormer hebt. Als je meerdere batterijen koopt, is het in sommige situaties handig om de batterijen over meerdere fasen te verdelen. Dat is omdat in de meeste gevallen elke fase in de woning 25 ampère kan, en elke batterij 3,5 ampère kan gebruiken.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

ddd schreef: 3 maanden geleden Je slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fases.
Goed om weten :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
jutuiz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 63 keer
Recent bedankt: 1 keer

ddd schreef: 3 maanden geleden https://helpdesk.homewizard.com/nl/arti ... moet-weten

Hoe werkt de thuisbatterij met een 3-fasenaansluiting?
Plaats je de HomeWizard Plug-In Battery op een andere fase dan waar de omvormer van je zonnepanelen op teruglevert, dan betekent het dat je op één fase teruglevert met je zonnepanelen, en gelijktijdig via een andere fase je batterij oplaadt. Jouw slimme meter rekent met de som van het verbruik van de drie fasen, ongeacht wat er op welke fase gebeurt. Voor het rendement maakt dit dus niet uit. Als de batterij wordt aangesloten op dezelfde fase als de zonnepanelen is dit wel duurzaam en beter voor de balans in het stroomnet.

Maakt het uit op welke fase ik teruglever als ik 3 fases heb?
Je slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fases. Wek je op 1 fase 2000 watt op en neem je op de ander 2000 watt af, dan rekent de meter 0 watt. Het maakt dus niet uit op welke fase de batterij zit, zeker als je een 3-fasenzonnepanelenomvormer hebt. Als je meerdere batterijen koopt, is het in sommige situaties handig om de batterijen over meerdere fasen te verdelen. Dat is omdat in de meeste gevallen elke fase in de woning 25 ampère kan, en elke batterij 3,5 ampère kan gebruiken.
Nog een gat dat ooit zal gedicht worden denk ik dan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Je slimme meter rekent altijd met de som van de 3 fases. Wek je op 1 fase 2000 watt op en neem je op de ander 2000 watt af, dan rekent de meter 0 watt.
Je slimme meter meet de fasen apart. Fluvius telt die op :-D
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Jaja
Fluvius telt die vandaag op.

”binnenkort” kan het voortschrijdend inzicht komen om de fases apart af te rekenen “want dat is beter voor het net”

Weeral een groot voordeel van de digitale meter :angel:
kippewit
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Het is weer allemaal heel onduidelijk wat batterijen betreft. En ook bizar dat de bekendste merken (nog) niet op de lijst staan. De ene zegt dat je wel meer mag ontladen dan 800 w en de andere zegt dat het niet mag. De ene zegt wel keuren, de andere zegt geen keuring nodig. De ene heeft het over maximaal 1 omvormer van 800 w per huishouden, de andere zegt maximaal 800 w injecteren in het net.

Mijn idee: als je je batterij op een aparte zekering aansluit, mag je gewoon maximaal ontladen voor je eigen verbruik, niet om terug te leveren aan het net. 1 ding is wel duidelijk: de installateurs van vaste batterijen hebben weer mooi lobbywerk verricht. (En begrijpelijk, want de offertes die ik krijg van installateurs zijn vaak het dubbele van de prijs van een plug-in batterij, voor hetzelfde vermogen.)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dan heb je je huiswerk slecht gemaakt.
Per kWh is een vendor lock-in plug in batterij nog altijd duurder dan een opslagsysteem met losse omvormer en batterij naar keuze. En je bent niet beperkt tot een vermogen dat eigenlijk maar weinig bijbrengt.

Het was dus niet zozeer het lobbywerk van de fabrikanten van plug in batterijen dat zijn werk gedaan heeft (precies of die wakker liggen van een markt zo relatief onbetekenend als de Vlaamse) maar hun marketingmachine richting eindconsumenten met een korte termijvisie.

Toegevoegd na 8 minuten 32 seconden:
philippe_d schreef: 2 maanden geleden Je slimme meter meet de fasen apart. Fluvius telt die op :-D
Fluvius komt daar niet in tussen.
Je digitale meter zal het positieve en negatieve verbruik van iedere fase intern verrekenen en afhankelijk van het resultaat dit intern opslaan op de afname- of injectieteller van je DM. Dit eindresultaat wordt dan doorgestuurd naar Fluvius.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

kippewit schreef: 2 maanden geleden Mijn idee: als je je batterij op een aparte zekering aansluit, mag je gewoon maximaal ontladen voor je eigen verbruik, niet om terug te leveren aan het net. 1 ding is wel duidelijk: de installateurs van vaste batterijen hebben weer mooi lobbywerk verricht.
dat krijg je dan zonder keuring ... ieder zijn FOUT onveilig idee :angel:

een losse (hybride) omvormer en batterij is veel goedkoper dat een stekkerbatterij.
waarom je een elektricien meer zou betalen dan pakweg €300 om dit te installeren is me niet duidelijk
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

duizend schreef: 2 maanden geleden een losse (hybride) omvormer en batterij is veel goedkoper dat een stekkerbatterij.
Ik heb intussen 5 offertes binnen. De goedkoopste offerte die ik heb gekregen voor het plaatsen van een 7kWh batterij (zonnepanelen liggen hier al 10 jaar) is 5399 euro. De andere offertes liggen allemaal rond de 6000 euro, met een uitschieter van 6850 euro voor 7 kWh (= 978/kWh). Een Marstek van 5,2 kWh kost me 1899 euro (= 365/kWh).

Zelfs als ik alle batterijen / omvormers opzoek die worden voorgesteld in de offertes, en ik pak de goedkoopste site waar ik ze kan vinden, dan kom ik voor de materialen alleen al op 5000 euro. En dan moet je nog een elektricien vinden die het leuk vindt om dingen te komen aansluiten waarop hij geen marge heeft. Dus als je tips hebt voor deze onwetende, slecht geïnformeerde man, waar ik een hybride omvormer en 7 kWh batterij kan krijgen die me geïnstalleerd minder dan 2555 (= 365/kWh) euro kost, laat maar komen dan.

Edit: vergeet ik nog te zeggen: de meeste offertes zijn dan nog zonder EMS, dat mag je er nog eens bijkopen voor 450 euro, of zelfs voorstellen met een app die je 10 euro per maand kost, levenslang.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Het beperkte vermogen hoeft niet noodzakelijk te weinig zijn op rendabel te zijn.
Het is net die constante last 24/24 die ook niet te onderschatten is.
Her en der wat korte pieken laten liggen is zo erg niet.

Niet vergeten dat de verliezen van een kleine omvormer ook kleiner zijn bij een gelijkaardige last, jouw super batterij die overdag elk plekje opvangt is dat 's nachts verre van voor een beetje last.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Allé, nog maar eens voor ne frank

Koop volgende online

PYLONTECH US5000-1C - 48V 4.8kWh Thuisbatterij + kabel + brackets --- 2 stuks (of meer) --- €2.000
Omvormer Solis RHI 1P-5K --- € 1.000

Bel naar je zonnepaneel installateur of een andere electricien om in REGIE aan €100 per uur bovenstaande te installeren als je het zelf niet aandurft --- €300
(goed doorgererkend want dit installeren is MAXIMAAL 1 uur werk)
Bel om de installatie te laten keuren --- €150

dan heb je een 10kwh batterij aan €3500
of 5kwh aan €2500

tegenover een kreupele marstek die ocharme 800W levert en aan 800W laadt
kippewit
Pro Member
Pro Member
Provider

Die kreupele Marstek is nog steeds 600 euro minder dan uw doe-het-zelfoplossing van 5 kwh, kan 2,5kw laden/ontladen als je hem op een aparte groep zet. Mijn piekvermogen dat ik op een zonnige dag lever ligt rond de 3kw.

Laat ons het er op houden dat jij niet de doelgroep bent van een thuisbatterij. Ik misschien wel. Ik wil gewoon wat meer van mijn eigen stroom verbruiken, misschien de piek wat aftoppen voor het capaciteitstarief. Ik heb geen behoefte aan energie verhandelen, ik heb geen EV (en ook geen plaats voor dus die komt er niet) en geen warmtepomp.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

kippewit schreef: 2 maanden geleden Edit: vergeet ik nog te zeggen: de meeste offertes zijn dan nog zonder EMS, dat mag je er nog eens bijkopen voor 450 euro, of zelfs voorstellen met een app die je 10 euro per maand kost, levenslang.
Dat is regelrechte onzin.
Je moet natuurlijk je zoektocht niet beperken tot de all in one systemen geplaatst door veredelde dozenschuivers die er zelf weinig van kennen en vervolgens gekoppeld aan een app van de installateur/leverancier.
Ik gebruik al jaren mijn systeem met een kosteloze app, kosteloze updates.
Het systeem kan dan ook nog eens on site volledig bediend worden zonder gekoppeld te zijn aan internet of welke cloudservice dan ook.

Voor de prijzen die jij noemt installeer ik minstens 15 kWh opslag met 5 kVA vermogen. Inclusief installatiekosten en AREI keuring.
En dan moet je je ook niet meer bezig houden met captar pieken afvlakken om een paar euro per jaar te besparen.
Dan trek je van het net - indien je dat nog nodig hebt - zoveel pieken als je thuisnet maar aankan zonder dat je daar jaarlijks de rekening voor gepresenteerd krijgt.
Sol Invictus!
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die pylontech batterij is inderdaad zeer goedkoop per kWh. Maar gezien ik geen garage heb waar deze veilig kan hangen plaats ik de batterij liefst buitenshuis, dus voor mij valt deze dan uit de boot (gezien mijn batterij IP65 rating en vorstbescherming moet hebben). Iedereen is natuurlijk vrij om te kiezen welk risico hij neemt. De LiFePO4 cellen mogen dan wel veiliger zijn dan hun Li-ion broertjes, maar indien de BMS het verknoeit kan het nog goed mislopen...
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Een Victron Multiplus GX 48/3000 met Pylontech zou ook een betaalbare, hele degelijke, modulaire en toekomstzekere oplossing kunnen zijn.
Mijn elektricien werkt trouwens maar aan 45 euro/uur + btw.

Ik vind die plugin batterijen ook maar halve tussenoplossingen. De meesten die er nu één installeren zullen binnen afzienbare tijd de boel toch terug buiten gooien om een degelijker systeem te installeren. Ze gaan dan plots toch tot het inzicht komen dat ze zichzelf iets wijs gemaakt hebben en zich te veel hebben laten meeslepen in de hype op bepaalde fora en andere kanalen.
Als je een klein beetje onderzoek doet naar de prijsevolutie van fossiele brandstoffen voor de komende jaren gaan de BEV's en de warmtepompen niet aan te slepen zijn met alle gevolgen voor de prijs.
Dan gaan ze natuurlijk ook allemaal extra zonnepanelen en een grote batterij willen. Ook weer met alle gevolgen voor de prijs uiteraard.

Ik heb al vier jaar een deftige batterij van 15kWh en 10,5kWp aan panelen in een volledig elektrisch huishouden. Dit systeem levert meer dan 70% van mijn totale energieverbruik. (huishoudelijk, verwarming en mobiliteit). Als je alles meerekent : het bespaarde elektrische verbruik, het bespaarde fossiele verbruik, de subsidies, geen wegenbelasting, ... dan heeft dit systeem zich al meer dan terug verdiend.

Toegevoegd na 2 minuten 55 seconden:
Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Die pylontech batterij is inderdaad zeer goedkoop per kWh. Maar gezien ik geen garage heb waar deze veilig kan hangen plaats ik de batterij liefst buitenshuis, dus voor mij valt deze dan uit de boot (gezien mijn batterij IP65 rating en vorstbescherming moet hebben). Iedereen is natuurlijk vrij om te kiezen welk risico hij neemt. De LiFePO4 cellen mogen dan wel veiliger zijn dan hun Li-ion broertjes, maar indien de BMS het verknoeit kan het nog goed mislopen...
De kranten staan er hele dagen vol van. Afgebrande huizen door thuisbatterijen. :bang:
Voor mij is uw bericht ongefundeerde bangmakerij.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 35 keer

Nu ontploffen ze nog ook ? Heb je daar ver moeten achter googelen ?
Het is uiteraard uw goed recht om bang te zijn voor van alles en nog wat.
Ooit al gehoord van gasexplosie of koolmonoxidevergiftiging ? Heeft u een gasaansluiting ?

Hier staat een 15kWh LiFePo4 en een 80kWh NMC batterij in de inpandige garage en ik ben er eigenlijk heel gerust in.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hier was de LG thuisbatterij toch de oorzaak. Maar iedereen moet het risico nemen waar hij zich comfortabel bij voelt in het leven.
https://www.ess-news.com/2025/02/25/ger ... explosion/
duizend
Elite Poster
Elite Poster

kippewit schreef: 2 maanden geleden Die kreupele Marstek is nog steeds 600 euro minder dan uw doe-het-zelfoplossing van 5 kwh, kan 2,5kw laden/ontladen als je hem op een aparte groep zet. Mijn piekvermogen dat ik op een zonnige dag lever ligt rond de 3kw.

Laat ons het er op houden dat jij niet de doelgroep bent van een thuisbatterij. Ik misschien wel.
Oh, je gaat direct de illegale toer op met de marstek.
Veel succes. :angel:

Waarom noem je mijn installatie een doe-het-zelf oplossing? Je kan dat gewoon laten installeren hoor.
Ik lees hoger dat er zelfs elektriciens te vinden zijn voor €45 per uur… dan wordt het al €300 goedkoper.

En dat resterende prijsverschil heb je met een deftige installatie er op een paar jaar al uit.

Maar toegegeven de marstek en consoorten is de gemakkelijkheidsoplossing voor de kortzichtige consument die graag teveel betaalt voor een inferieur product.
Misschien is dat dan inderdaad de doelgroep…
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Hier was de LG thuisbatterij toch de oorzaak. Maar iedereen moet het risico nemen waar hij zich comfortabel bij voelt in het leven.
Daarin heb je groot gelijk.
Hopelijk parkeer je je brandstofauto dan ook altijd twee straten verder en niet aan je woning en bewaar je je smartphone in het niet aan de woning aangebouwde schuurtje. :angel:
Met wat gegoogle kan je daar ook wel wat calamiteiten over opsnorren. :angel:

Dat je binnenkort regelmatig over "ongelukjes" met stekkerbatterijen zal lezen geloof ik best.
Ze zijn nauwelijks toegelaten en je leest nu al wat voor toeren men er allemaal wil mee uithalen om een euro te kunnen besparen. Of beter denkt te kunnen besparen. :x
Dat kan dan weer wel voor de "doelgroep". :bang:

Sommige mensen zijn toch wel erg vatbaar voor de meest doorzichtige marketingtrukken en zijn een kei in zichzelf benadelen.
Iedere marketeer zijn doelgroep zeker? :x
Sol Invictus!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

kippewit schreef: 2 maanden geleden Ik heb intussen 5 offertes binnen. De goedkoopste offerte die ik heb gekregen voor het plaatsen van een 7kWh batterij (zonnepanelen liggen hier al 10 jaar) is 5399 euro. De andere offertes liggen allemaal rond de 6000 euro, met een uitschieter van 6850 euro voor 7 kWh (= 978/kWh). Een Marstek van 5,2 kWh kost me 1899 euro (= 365/kWh).
Ik heb een offerte voor het plaatsen van een 9.6kWh batterij set, incl. hybride omvormer van 5kVA voor 3.997€ (excl. BTW)
Dit is inclusief
  • 3 batterijen Pylontech US3000C modules van 3.2 kWh
  • SOLIS RHI 5kW Hybride Omvormer
  • Bebat (277€)
  • AREI keuring
  • Solis energiemeter
  • Plaatsen (vervangen huidige omvormer)
  • alle toebehoren (kabelset 25 mm2, batterijbeugels, etc)
Hoewel dit waarschijnlijk een goede prijs is voor een 10 kWh systeem (incl. nieuwe omvormer), ben ik er niet op ingegaan:
  • ik vind het zotjes om mijn huidige omvormer weg te doen (maar deze is blijkbaar niet geschikt voor de lage-spannings-batterijen).
  • ik ben er nog niet uit wat de mogelijke besparingen zijn (zonder batterij geraak ik nu al aan zelfvoorziening van >50%), de voorgestelde besparingen gaan ervanuit dat je zonder batterijen hooguit aan 35% komt.
  • ik had 2 weken tijd om toe te zeggen (groepsaankoop W-Vl), en ik ben er nog niet uit :cry: )
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 2 maanden geleden
Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Hier was de LG thuisbatterij toch de oorzaak. Maar iedereen moet het risico nemen waar hij zich comfortabel bij voelt in het leven.
Daarin heb je groot gelijk.
Hopelijk parkeer je je brandstofauto dan ook altijd twee straten verder en niet aan je woning en bewaar je je smartphone in het niet aan de woning aangebouwde schuurtje. :angel:
Met wat gegoogle kan je daar ook wel wat calamiteiten over opsnorren. :angel:
Ben daar niet zo extreem in, maar wat gezond verstand en voorzichtigheid kan nooit kwaad.
Een thuisbatterij plaatsen op je enigste vluchtroute, smartphone 's nachts opladen of een e-bike binnenshuis doe ik inderdaad niet.
Ken mensen die ook geen rookmelders hebben, want een brand hebben ze toch nooit meegemaakt en de kans is inderdaad bijzonder klein, dus waarom ze installeren :lol:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 2 maanden geleden Ik heb een offerte voor het plaatsen van een 9.6kWh batterij set, incl. hybride omvormer van 5kVA voor 3.997€ (excl. BTW)
Dit is inclusief
  • 3 batterijen Pylontech US3000C modules van 3.2 kWh
  • SOLIS RHI 5kW Hybride Omvormer
Dat is exact de ombouw die ik al een paar keer beschreven heb hier op het forum. :-D

Waarschijnlijk kan je niet kiezen, maar 2x de US5000-1C is normaalgezien goedkoper, beter en ook 10kwh

Correcte prijs gezien het een all in volledig ontzorgde installatie is.
Zelf doen of laten doen door elektricien in regie zal nog een kleine €1000 goedkoper zijn vs de inclusief BTW prijs.
Maar dan moet je zelf voor alles zorgen en regelen.

Ik zou ze asap laten plaatsen, buiten het financiële voordeel op je energiefactuur krijg je ook eilandwerking en backup bij stroomuitval.
Met de huidige geopolitieke situatie weet je maar nooit…
De oude omvormer tweedehands verkopen…
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”